Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Jag kommmer studera fram till den 28 mars för då hinner jag läsa klart två kurser denna vår innan jag tar uppehåll, är beräknad till 15april. Så får väll hoppas på att han inte tänker ploppa ut alldeles för tidigt ;) Men 29 mars går bra att komma :P

Hur gör ni med föräldraledigheten, hur mkt kommer eller vill era pappor vara hemma?

Min sambo pluggar. Hade vi båda jobbat så hade vi delat 50/50, men nu är vi överrens om att det är bättre att han får göra klart sin utbildning utan uppehåll. Han har ju dessutom perioder då han är hemma mycket från skolan (hemstudier/lugnare perioder) så vi kommer nog vara hemma båda två rätt mycket. Men jag kommer vara föräldraledig från barnet föds till juni nästa år när han har sommarlov. Då kommer han ta över, sen skolar vi förmodligen in på dagis till hösten 2013.
Kommer jag in på utbildningen jag vill då så kommer jag börja plugga, annars går jag helt enkelt tillbaka till jobbet.

Hur ska ni andra göra?

Haha, tänkte precis när jag började skumma igenom vad som hänt sen jag kollade sist att "gud va tråkig jag är som aldrig skriver nåt, bara kollar"... Jag är dock här varannan dag o läser, men har oftast intr ork att skriva nåt, utan somnar i stället...

kl

Har varit iväg och kollat på lite barnvagnar, och har typ bestämt mig för en emmaljunga city cross, och med en citykorg första tiden. Dock möter jag motargument när jag säger att jag vill ha en citykorg, främst svärfar tycker att en quadrolift blir mycket bättre i alla avseenden.. o då vacklar jag såklart*suck*

Jag tycker dock att det känns som om det kommer att bli för varmt med quadroliften, Liten kommer ju i mitten av maj, och det känns bara varmt och trångt. Hade bebis kommit i oktober/november hade jag nog tänkt annorlunda... Och argumentet att det är så smidigt att bara ta med sig liften och bebis in från bilen köper jag inte, ska man åka bil så ligger ju inte bebis i liften..
Nån med någon erfarenhet av ena eller andra, o hur tänker ni?

Planen är att jag ska vara hemma ett år, eller kanske lite drygt så låt oss säga till slutet av maj. Sen ska min sambo vara hemmma sommaren 2013 och så skolar vi in tilll hösten 2013.
Innan så ska jag ha semester 3 veckor före BF, så jag jobbar sista dan 20 april, och dit kändes det helt plötsligt inte så långt kvar till.. :D

Planen är att jag ska vara hemma ett år, eller kanske lite drygt så låt oss säga till slutet av maj. Sen ska min sambo vara hemmma sommaren 2013 och så skolar vi in tilll hösten 2013.
Innan så ska jag ha semester 3 veckor före BF, så jag jobbar sista dan 20 april, och dit kändes det helt plötsligt inte så långt kvar till.. :D

Känns som vi har rätt lika upplägg :D

Hur länge tänker ni jobba?

Jag pluggar så jag ska plugga fram till den 24e mars. (mitt fl datum är 24 mars:o). Men jag räknar rätt hårt med att gå över tiden. Ingen i min släkt har fött barn före utsatt datum.

Jag är ensam med att vara föräldraledig. Sambon skriver över de dagar jag behöver. Hittills har jag dock inte använt någon av hans dagar med sonen även om han skrivit över 70 dagar som jag kan ta ut vid behov..

Vår ekonomi tillåter inte att han är hemma.. Det är för stor skillnad på våra inkomster i dagens läge. Han har bara tagit ut en veckas pappaledighet för att skola in sonen på dagis.
Men då vi hittills sparat så gott som alla hans dagar så kan han vara ledig mer i framtiden när jag pluggar på högskola eller när jag jobbar..

Förra gången så var jag arbetslös så jag var hemma hela tiden, skolade in på dagis när sonen var 1 år och 4 månader. Men sambon var föräldraledig alla måndag väldigt länge, toppen med lång helg tillsammans.

Nu jobbar jag men min anställning går ju ut innan bebis kommer, så blir inte projektet ett fast jobb så blir det nog samma upplägg som förra gången.

Vi har aldrig riktigt diskuterat detta eftersom vi inte klarar oss ekonomiskt om båda ska vara hemma. Men jag vet att min sambo gärna skulle vara hemma om det var möjligt.

Vi hade citykorg till våran Emmaljunga cangaroo. Sonen är född i nov och jag tyckte den var jättebra. När bodde i lägenhet så hade vi hiss så vi åkte upp med vagnen och ställde i hallen. Det negativa med citykorgen är ju att den är svår att bära, så ska du upp för en massa trappor är kanske den andra bättre (nu vet jag ju inte en hur den andra ser ut...).

Hoppas jag får köpa tillbaka citykorgen av min kompis, annars får jag köpa en ny.

Senast ändrad:

Min sambo vill oxå vara hemma. Därför är vi så glada att vi lyckats snåla ihop det så hans dagar finns kvar. Vi tror båda att det är bättre om han har dom om några år när det ska resas mer för barnens skull.. Sambo kan knappt vänta tills han kan ta med sonen på äventyr.

*kl
Tror vi har haft en enormt tur med vår planering. Sen är sambo hemma 3 fulla dagar i veckan enbart med sonen. Dom har en enormt fin kontakt. Far och son relatonen där har inte tagit skada av att han jobbar borta eller inte varit pappaledig:D

Tack! :)

Ang. vagn: Vi köpte en dubbelvagn i helgen. Vår dotter kommer att vara 2 år och 4 månader när bebis kommer. Då vi inte har bil så använder vi vagnen jämnt och måste även kunna få plats med påsar och väskor och sånt. Även om dottern går mycket och tycker att det är roligast så blir hon trött och är vi borta hela dagen så måste vi ha plats för båda i vagnen. Vi köpte en begagnad (årsmodell 2010) Urban Jungle Duo. Vi har en UJ innan och är supernöjda med den. Nu fick vi lägga en hel del på dubbelvagnen men vi kommer med allra största sannolikhet att vilja ha ett till barn efter bebis så då kommer den att användas igen.

Tack för alla svar om ledighet.

För oss ser det ut som så att om inte sambon får ett nytt jobb med bättre betalt går han hem och är pappa ledig till hösten, jag är hemma och mamma ledig de första månaderna april-sep. Sen är sambon hemma sep-juni näst kommande år och sen blir jag hemma under sommaren för att sedan skola in på dagis till hösten :)

Skulle sambon få ett annat jobb kommer jag vara hemma mestadels av tiden :)

Ang vagn, vi har kollat lite på en urban jungel OTH, men eftersom man är helt ny på det här är det verkligen svårt att veta vad som är bra eller dåligt, det gäller att läsa på. Skönt att höra att du iag verkar nöjd med UJ

Jag kommer att jobba lite redan från början, men bara några dagar i månaden och jag kommer att kunna jobba hemifrån och lägga mycket utav det på kvällstid när maken är hemma.

Efter semestern i slutet av augusti kommer vi att börja gå halvtid båda två och dela upp det så att vi jobbar 3 dagar ena veckan och 2 dagar nästa vecka.

Sedan planerar maken att vara helt föräldraledig i mars-april nästa år (jag misstänker att han kommer att vara mycket uppe till fjälls denna tid då vårvintern är som bäst där uppe :D)

maj-juni får vi flexa lite med föräldradagar och sedan börjar vi skola in på dagis i augusti.

Jag har inte vågat göra upp någon budget för föräldraledigheten ännu, jag har bara slagit lite lätt på hur våra inkomster kommer att förändras men vet inte om jag vill se mer....:crazy: Vårt goda dink-liv är slut :D

Det här med skötbord,

Hur viktigt är det att ha tillgång till rinnande vatten vid skötbordet? Jag funderar på att ha skötbordet i "barnrummet". Vårt badrum är uselt planerat för att ställa in skötbordet där och det blir ändå meckligt. Tvättstugan ligger i källaren så det känns inte som en ide att bära barnet ner och uppför trappen hela tiden, fast det kanske är bättre?

Jag tänker att man får förbereda stunden på skötbordet med att blöta lite tvättlappar? Funkar det? Jag har aldrig bytt en blöja i hela mitt liv så jag är verkligen en nybörjare. :D

Ja, det är lite klurigt. :) Sen beror det kanske lite på hur mycket man behöver använda vagnen. Vi som inte har bil använder vagnen hur mycket som helst och då känns det lite extra viktigt att vara nöjd med den. Vi älskar vår UJ, den passar oss perfekt på alla vis. Jag skulle definitivt rekommendera den men jag tror att det är bäst att provköra lite olika märken och modeller innan så att man är säker på att man hitter rätt enligt eget tycke och smak.

Ang. ledighet så kommer jag att vara hemma längst den här gången. Jag var bara hemma 6,5 månad med vår dotter och sen var sambon hemma resten av tiden (hon började på förskola när hon var 1 år och 5 månader). Nu har sambon fått jobb och jag vill vara hemma lite längre så jag kommer att ta merparten av den här föräldraledigheten.

Härligt att dom har bra kontakt.

Vi har en riktig mammagris hemma! I somras var sambon ledig mer än mig och då var det stor skillnad, och nu den senaste tiden är det också bättre. Jag jobbar tre skift så då får ju sambon och sonen var själva olika tider på dygnet. Bra för båda tror jag:) Jag har ju alltid varit den som vaknar på nätterna när sonen kommer över till oss. Jag var alltid den som lämnade på dagis (bäst att jag skriver att det berodde på våra arbetstider, så att ni inte tror att min sambo inte gör något:))

För oss funkade det med att blöta tvättlappar. Ett tips är dock att ha en liten plasthink/balja att lägga bajsiga kläder i. Vår dotter vulkanbajsade (dvs bajs åkte upp över kanten på blöjan) och det är lite jobbigt att stå och försöka bolla torkning av bebis samtidigt som man försöker undvika att få rinnigt, färgande bebisbajs från kläderna över hela inredingen. :)

Vi har vårat skötbord i köket, en bra bit ifrån vatten. Vi har enbart använt våtsarvetter.

vill du kan du ha torra lappar och en skål med vatten som står där!

Eller så blöter du upp ett gäng lappar och lägger i en plastpåse så har du alltid fuktiga lappar.

Jag tror att jag ska stå på mig, alt skita i vad andra säger;), vill ju ha en citykorg. Bor i villa på landet, och kommer att ha möjlighet att ställa in vagnen i förådet i garaget 2 meter från ytterdörren eller köra in i farstun...
Svårt när man inte riktigt vet, men min kusin ska ha barn i slutet av februari och har köpt en city cross + citykarg så jag får höra vad de säger!:idea:

Nu när vi bor i hus så har jag också ställt vagnen i farstun. Brukade passa på att sova när sonen sov, så jag vågade inte ha honom ute. Fick ibland för mig, efter att jag hade lagt mig, att någon skulle komma in och ta honom så jag fick gå ner och låsa... Lite nojig ibland.

Men vill ni verkligen ha citykorgen så strunta i vad andra säger, det är inte dom som ska använda den!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V