Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Tack! :)

Ang. vagn: Vi köpte en dubbelvagn i helgen. Vår dotter kommer att vara 2 år och 4 månader när bebis kommer. Då vi inte har bil så använder vi vagnen jämnt och måste även kunna få plats med påsar och väskor och sånt. Även om dottern går mycket och tycker att det är roligast så blir hon trött och är vi borta hela dagen så måste vi ha plats för båda i vagnen. Vi köpte en begagnad (årsmodell 2010) Urban Jungle Duo. Vi har en UJ innan och är supernöjda med den. Nu fick vi lägga en hel del på dubbelvagnen men vi kommer med allra största sannolikhet att vilja ha ett till barn efter bebis så då kommer den att användas igen.

Tack för dina inputs! :bump:

Vi har förvisso bil, men använder vagnen mycket också. Vår son är ett halvår äldre än er dotter, men vill fortfarande åka vagn när han blir trött. Han är ett energiknippe utan dess like, som fortfarande fungerar lite som en hundvalp - fullt ös medvetslös och så plötsligt "tjong", så är han jättetrott :D

Vi har hittills tittat på just UJ Duo resp. UJ Duet och Baby Jogger City Mini Double och tror att det blir någon av dem :) Framförallt UJ Duo:n eller Mini:n. Begagnat.

Vi har en Mini idag (singelvarianten) som vi är supernöjda med. Framförallt tar den liten plats och är väldigt lätt att fälla ihop, ett stort plus när den skall in i bilen! Men UJ:n är ju lite rymligare och mer "vagn" än sulky (även om vi använder vår mini som en vanlig vagn)... Hm, får fundera lite till :)

Är det någon mer än jag som läst att från och med årsskifftet så har man 20 eller om det var 30 dagar att ta ut tillsammans, inte längre 10 som det var innan?

Ja jag har också läst det, vi kommer nog att utnyttja den möjligheten under sommaren :)

embe. Jämställdhetsbonus, det klingar nästan bekant.. men det hade jag helt glömt bort. Ska kolla upp det!

Tar mig friheten att kopiera in texten från FK direkt i inlägget, kan ju vara intressant att veta :)

Jämställdhetsbonus

Få bonus om ni delar lika!

Jämställdhetsbonusen ska underlätta för föräldrar att dela lika på föräldraledigheten. För att få bonus krävs att ni har gemensam vårdnad om barnet när ni tar ut föräldrapenning. Men ni behöver inte vara gifta eller bo tillsammans.

Ändrade regler för jämställdhetsbonus 2012

Från den 1 januari gäller nya regler. Ni behöver inte ansöka om jämställdhetsbonus för 2012.

Observera att för er som vill ansöka om jämställdhetsbonus för 2011 gäller de gamla reglerna. Ni måste ansöka om jämställdhetsbonus för 2011 senast under februari 2012. Läs mer nedan.

Vilka får jämställdhetsbonus?

För att få jämställdhetsbonus krävs att ni har gemensam vårdnad om barnet när ni tar ut föräldrapenning. Men ni behöver inte vara gifta eller bo tillsammans. Bonusen gäller för barn som är födda efter den 30 juni 2008.

Hur stor är bonusen?

Ni får 50 kronor var per dag. Jämställdhetsbonusen sätts in direkt på samma konto som föräldrapenningen och betalas ut ett par dagar efter föräldrapenningen. Maxbeloppet är 13 500 kr. Jämställdhetsbonusen är skattefri.

Vilka dagar ger bonus?

Av de 390 dagarna (cirka 13 månader) som man kan få föräldrapenning på sjukpenningnivå eller grundnivå är 60 dagar reserverade för vardera föräldern. Dessa 60 dagar ger ingen bonus. Det är de återstående 270 dagarna föräldrarna kan få bonus för.

Det är först när den föräldern som tagit ut lägst antal dagar tar ut föräldrapenning som jämställdhetsbonusen kan betalas ut.

Exempel

Kim är hemma de första 160 dagarna med sitt barn. Efter 160 dagar är Robin hemma med barnet. Under de 60 första dagarna får de ingen jämställdhetsbonus eftersom de dagarna är reserverade åt Robin. När Robin tar ut dag 61 med föräldrapenning så får de 50 kronor var i jämställdhetsbonus för varje dag som Robin är hemma.

Ansöka om jämställdhetsbonus

Från den 1 januari gäller nya regler. Ni behöver inte ansöka om jämställdhetsbonus för 2012. Det är nya regler som gäller från den 1 januari 2012. För er som vill ha jämställdhetsbonus för 2011 gäller de gamla reglerna. Läs nedan.

Ansök om bonus för 2011 under februari

För er som vill ha jämställdhetsbonus för 2011 gäller de gamla reglerna. Försäkringskassan skickar ut en blankett i början av februari till de föräldrar som kan vara berättigade till bonus. Man måste ansöka om att få jämställdhetsbonus för 2011 senast under februari månad 2012.

När vi har fattat beslut om jämställdhetsbonus meddelar vi Skatteverket. Den förälder som varit ledig längst får pengarna insatta på sitt skattekonto. Har båda varit lediga lika länge går bonuspengarna till den som är yngst.

Man får pengarna i samband med slutskattebeskedet.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/jamstalldhetsbonus/

Hittade om dubbeldagarna

Kan båda föräldrarna vara hemma
samtidigt och få föräldrapenning?
Under barnets första år kan båda föräldrarna ta
ut föräldrapenning för samma dagar.
De dagarna kallas dubbeldagar. Föräldrarna
kan som mest ta ut 30 dubbeldagar. Kom ihåg
att dubbeldagarna inte ger några extra föräldrapenningdagar.
Det innebär att om ni båda är
hemma så kommer ni ta ut 2 dagar, en för varje
förälder. Efter att barnet har fyllt ett år kan
bara en förälder i taget ta ut föräldrapenning.
För att ta ut dubbeldagar ska både du och den
andra föräldern ansöka om dubbeldagar för
samma datum och i samma omfattning.
De dagarna som ni tar ut dubbeldagar ger inte
rätt till jämställdhetsbonus. Det innebär att det
för föräldrar som har tvillingar kan det vara
mer fördelaktigt att ta ut föräldrapenning för
varsitt barn istället för att ta ut dubbeldagar.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning111130.pdf?MOD=AJPERES

Vad bra! Tack :bow:

Då ser det alltså lite annorlunda ut nu mot när ettan var liten :)

Vi fick då 11.500kr tillbaka i samband med skatten. Bra pengar!

Någon som vet mer om detta, att man kan få föräldrapenning samtidigt som man studerar?
från csn:

Kan jag få studiemedel samtidigt som jag har föräldrapenning?

Svar:

Du kan få studiemedel för samma tid som du får föräldrapenning. Föräldrapenning är en inkomst och reglerna för fribelopp gäller därför.

Det är däremot inte säkert att du kan få föräldrapenning samtidigt som du studerar. Det bör du alltid kontrollera med Försäkringskassan (nytt fönster).

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/vanliga-fragor/2.789/1.3296

Funderar ifall jag kan ta ut föräldrapenning under den veckan i månaden som vi tänkt att sambo ska jobba natt. Jag studerar även den veckan.

Härliga tider för er. Sambon har ju nästan alla sina dagar kvar. Tror han tagit ut 7 dagar allt som allt. Skrivit över 70 på mej som är oanvända. Skulle ha tagit ut dem i sommras men jobbet lyckades klura ihop tider som funkade med dagis. Jag slapp nästan helt jobba kvällar och inga nätter utöver en resa vi gjorde tsm med boendet.

Som jag tolkar det är det kört för oss att få ut någon bonus hur jämställda vi än vill vara:(

I jämställdhetsbonus alltså?
Ja inte är det fel med lite extra slantar i plånboken heller :D

Ja precis, i jämnställdhetsbonus :) Vi hade dålig koll på det innan, bara förstod att vi förmodligen skulle få, så det blev en rolig insikt att det var så pass mycket när det väl kom till kritan :)

Funderar ifall jag kan ta ut föräldrapenning under den veckan i månaden som vi tänkt att sambo ska jobba natt. Jag studerar även den veckan.

Pluggar du 100%? Jobbar något extra i vanliga fall? Om du inte jobbar extra, och pluggar 100% så blir det nog svårt... Men ring dem och kolla :laugh: FK alltså.

Pluggar du 100%? Jobbar något extra i vanliga fall? Om du inte jobbar extra, och pluggar 100% så blir det nog svårt... Men ring dem och kolla :laugh: FK alltså.

Yees, pluggar 100%. Uppfattade det som att det finns möjlighet att fungera, men troligen gör vi inte på det sättet oavsett om det fungerar eller ej.
Jag får bara ut grundbeloppet, och sambon betydligt mer, så då är det nog bättre att spara dagarna :)

hm har inte tänkt på det :p jag kände bara att det närmade sig mycket mer nu när vi passerat årsskiftet. Men jag hade tyckt att en lugn kryssning kunde varit trevlig tex, undrar om jag själv kommer orka det bara?

Tack för alla inlägg om skötbord!

Det blir barnrummet, i alla fall i början, sedan får vi se. Badrummet ligger bara mitt över hallen så i fall att stora fontänen skulle sätta i gång är det bra några steg till duschen.

Angående vagn så tog vi en quadrolift till Citycrossen. Vi bor i villa med källare så vi har en rätt brant trappa upp till ytterdörren, så jag kommer inte att ta in vagnen, utan den får bo i garaget. Då känns det som att det är enkelt om barnet somnar i vagnen att bara lyfta ut liften och bära in istället för att knäppa loss korgen. Har dock lämnat en liten passus för att köpa en begagnad korg om behov skulle uppstå.

jadu, det beror ju på lite, har inte kollat ordentligt med resten av familjen. Men det blir åldrar runt 25-58 =)

Jag hade definitivt kollat upp något spa i närheten, tänk så skönt med lite välgörande bad och god mat tillsammans med trevligt sällskap!

spa har också varit en av mina funderingar faktiskt :) Det är ju avkopplande och skönt för en hyfsat höggravid kvinna med :D

Har dock lämnat en liten passus för att köpa en begagnad korg om behov skulle uppstå.

Vi beställde vagn igår. Det blir en ny Teutonia Beyou. Eftersom den modellen är ny 2011 så finns ju inga begagnade att få tag på. Vi tjänade dock in ett par kronor (flera tusen faktiskt) på att beställa från tyskland. Nu fick vi den precis som vi ville ha den och det kostade ink. frakt och skatt ungefär 2500 kr mindre än att köpa en i Sverige.
Ville ju egentligen ha en liggdel också, men vi fick ju en Varioplus lift (hårdlift) av en kompis och det känns liksom fruktansvärt onödigt (och fåfängt) att beställa en liggdel för 2500 kr när man får ngt gratis som funkar lika bra. Dock ska ju Teutionas andra liggdelar passa på det här chassit också, så om jag får världens ångest att jag inte har en söt liggvagn (för det är faktiskt precis det som är problemet) så ska jag också köpa en begad på Blocket :p

Vi köpte f.ö babyskydd på Blocket i helgen. Ett typ felfritt Teutonia Tario m klickbas för 850 kr. köpt april 2011 och bara använt typ 4 mån. Älska Blocket!!! :love: :love: :love:

Jag får ångest av att ens tänka på föräldrapenning... Det känns som att man måste vara värsta snillet för att lyckas så bra som möjligt. Gillar tanken på att mannen skulle kunna ta ut typ en dag i veckan, men jag tror vi måste tänka till ordentligt för att få det rätt å riktigt. Jag är lärare, dvs jag går på i tjänst på sommarlovet och jullovet och tjänar på så sätt in vansinngt mycket dagar utan att behöva jobba :idea: Mannen å andra sidan, har en bonus som inte faller ut om han är på jobbet mindre än ett visst antal procent av sin arbetstid. + att han är chef, så jag tror att hur mycket han än vill så har han svårt att vara borta 5 mån i sträck...

Jag ska ta tag i det där tillsammans med en kollega som tydligen måste vara helt genialisk när det gäller att räkna rätt för hon har fortfarande massor m dagar kvar (dottern är 4 år nu) och kan plocka av dem för att åka på semestrar odyl... Det är ju annars nackdelen i mitt yrke, att man inte kan ta ut några semesterdagar när man känner för det, utan man måste liksom vara ledig när skolan är stängd. Men, men.. det finns för- och nackdelar med allt, det är jag medveten om.

Det är just den vagnen vi vill ha! hoppas att det ska komma ut några benganade innan bebisen tittar ut:grin: Men vart beställde du ifrån? Jag har tittat lite på tyska sidor men vagnen verkar ju kosta lika mycket som i butik på de sider jag kollat. Vi kan tänka oss en Mistral S också, men Be You blev så liten när man fälllde ihop! Babyskyddet kommer vi nog hyra (med klickgrej), vågar inte köpa på blocket då man aldrig vet om det är krockat eller inte. Fast å andra sidan måste jag ju då lita på att det verkligen testat skyddet så det är helt i butiken, kanske blir ett nytt...:crazy:

KL

Jag var hos BM igår och alla mina blodvärden var jättebra samt även mitt urinprov. Sf måttet var 25 och hjärtljud 155. Jag har gått upp 4 kg sedan jag blev gravid men 8kg sedan inskrivning. Fast jag vägde mig inte hos BM.

Är beodrad sängvila ett par dagar då jag har så mycket sammandragningar även på natten som gör ont. Men usch för att vila! men det är vila hemma nu ett par dagar eller bli inlaggd på sjukhus med risk att föda förtidigt att välja på:( Måste sedan ta det mer lugnt på jobbet.

det är nog förövrigt en crikusartist i min magen, känns som han slår volter!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar