Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Med sonen i vårt förra hus hade vi skötbordet i badrummet. Men inte i anslutning till kranen. Vi fyllde en liten balja med vatten som vi doppade tvättlapparna med.

I det här huset har vi en löjligt litet badrum. Men barnkammaren ska vara uppe och vår källare/tvättstuga är för kall för en bebisrumpa så jag måste få in ett skötbord. Saken är den att det går. Men då måste jag ta bort hyllor med allt som hör ett badrum till. Men får försöka lösa det när skötbordet är på plats..

Jag vill ha en kran samma rum som skötbordet. Ibland är det för ycket kladd för tvättappar enligt mej. Speciellt om de skiter när man håller på och tvättar dem. Det kan komma som en raket ur baken på dem och peppra allt i sin omgivning om man har otur:D

Sambo har varit med och hämtat sonen en gång själv och en gång tsm med mej en gång. Men det blir ju så när han jobbar borta.
Vissa i dagispersonalen vet inte hur sambon ser ut ens. Jag har bett om att få ha alla kvartsamtal på fredgar så sambon får vara med. Och oftast kan dom lösa det så det går. Mest för att sambon ska få vara delaktig och för att personalen ska var trygg med att känna igen oss båda.

Äh, har det varit mycket kladd har vi tagit S genom hallen och vidare in i badrummet för att skölja av! Faktiskt har vi inte råkat ut för någon olycka på vägen!!

*kl*

Vad roligt med så mycket aktivitet i tråden!! :) *ska läsa ikapp*

Vi har en citykorg och är nöjda med den. Har kört in barnvagnen med sovande barn i hallen. Rymlig och vi kommer använda den nu till nästa oxå! Största problemet är väl snarare att jag fortfarand eanvänder sittdelen till S. Men jag vet itne ifall jag ska köpa en syskonvagn eller dra runt två vagnar när jag ska ner till stallet. (ca 200 meter) Eller kanske ställa en sittvagn där till S.

Beror väl lite på hur man bor. Jag föredrar att ha en kran i samma rum. Det va mitt råd som inte va någon lag;)

Vi har kökskranen eftersom bordet står i köket, men vill helst inte tvätta av bajs där... Tyvärr har vi inte plats för skötbordet i badrummet. Men vi är oekonomiska och köper våtlappar... Men så skönt att bara dra ut en tvättlapp och torka :)

(allmänt råd!)
Några lappar jag kan rekomendera när det är mycket kladd är de gula skummlapparna. Blöt upp och ett par och skumma in tvål, perfekta när det är mycket! Men då underlättar det med en kran i närheten, eller någon som kan kolla barnet/fixa tvättlappar eller så har man en påse med färdigblöta!

Ojsan, det var inte dåligt, märker man av sjukdomen på något vis förutom kliandet?
Du skräms inte, det finns så jäkla mycket man kan drabbas av som gravid har jag märkt. Det är lite fascinerande faktiskt, och lite elakt, har man inte nog med de vanliga symptomen liksom :p

Nu får ni önska mig lycka till, ska göra ett försök till att sova. Får se om jag ger upp och loggar in mig om några timmar igen ..

Nej, det är bara kliande "som syns".

Vad bra att jag inte skräms, tänkte kanske framförallt på de fragment från min förlossning som jag berättar ibland (men även annat) - vill ju inte skrämma upp någon! :o Saker tenderar ju att se värre ut i skrift ibland...

Hoppas du fick sova!!!

*kl*

Vad roligt med så mycket aktivitet i tråden!! :) *ska läsa ikapp*

Håller med! Fick en smärre chock :banana:

Ni som får för er att ni inte har något vettigt att skriva, jag tycker det är jätteintressant att läsa allt, varenda inlägg - även om jag inte kommenterar varenda allt :) . Nu var det kul att så många skrivit och inte ett enda inlägg kändes värdelöst att läsa!

Angående ledighet.
Jag pluggar, och sambo jobbar skift (jobba förmiddagar en vecka, ledig en vecka, jobba natt en vecka, ledig en vecka osv.). OM allt flyter på och går som på räls med förlossning och både jag och trollet mår bra så hade vi tänkt att han tar ut föräldraledighet MINST förmiddagsveckodagarna, medan jag försöker fortsätta studera terminen ut. Skriver c-uppsats och den andra kursen är mkt hemstudier, men vi får se hur det går. Sen planeras det att jag blir mammaledig under sommaren och han pappaledig samt semester. Under hösten börjar jag förmodligen studera igen och han fortsätter att ta ut föräldraledighet på förmiddagsveckorna.
Har planerat att studera fram till bf.

Skötbord har vi tänkt köpa ett sådant som man kan skruva fast i väggen ovanför badkaret. Vi har badrummet väldigt centralt i huset och jag vill gärna ha rinnande vatten i närheten. :)

Nej, det är bara kliande "som syns".

Vad bra att jag inte skräms, tänkte kanske framförallt på de fragment från min förlossning som jag berättar ibland (men även annat) - vill ju inte skrämma upp någon! :o Saker tenderar ju att se värre ut i skrift ibland...

Hoppas du fick sova!!!

Berätta på du! :D

Yees, jag fick sova! Inte riktigt hela natten, och det tog liiite längre tid än vanligt att somna, men guuud så skönt det var att vakna nästan utvilad imorse. Öppet fönster, knäkudde samt bortavarande sambo is the shit! :D

Hahaha jag är nästa rädd ibland att jag skriver för mycket och då är jag ändå inte jätteaktiv:) Tycker som er andra att det är roligt att läsa om ALLT!

Ang ledighet så vet jag inte än hur det bli riktigt. Jag kommer gå hem i mitten av mars, när exact beror lite på om jag får gravpeng eller inte. Sen ska jag vara hemma tills mitten av feb så som det ser ut nu (fyller 30 i början av feb 2013 och då vill jag vara ledig;))och maken sedan tills det att vi skolar in. Antar att det blir till hösten 2013. Han kommer även ta ut en dag i vecka fram till sommaren så vi får 3 dagar ledigt ihop varje vecka. Sen i sommar kommer vi båda ta ut semester efter varandra och den andre tar föräldradagar.

Är det någon mer än jag som läst att från och med årsskifftet så har man 20 eller om det var 30 dagar att ta ut tillsammans, inte längre 10 som det var innan?

Det har jag också hört, men jag tror att det bara var ett förslag. Hittade iaf inget om det på Försäkringskassans hemsida senast jag kollade.

Men vi får hålla tummarna att dom inför det from 2012!

Gick in på Försäkringskassan och där står det att pappan har tio dagar vid födseln. Men nu kan man vara hemma båda två i 30 dagar tillsammans, kallas dubbeldagar. Det menas att båda tar ut dagar så man gör av med 60 dagar.

Senast ändrad:

Vi kommer inte skaffa syskonvagn, min son kommer vara 3 1/2 år när bebisen kommer. Använder nästan aldrig vagn längre, bara om vi åker bort och då är vi ju två vuxna som kan köra vagnarna.

Hur gammal kommer ditt första barn vara när nästa kommer?

Han kommer att vara på god väg mot 3 år. Bebisen har beräknad BF 12 mars, och sonen är född 15 maj.

Vi använder fortfarande vagnen mycket, för även om han gärna går en hel del så går vi på ganska mycket längre promenader (vi bor i stan och promenerar i normalfallet till lekparker o dyl och då vill han nästan alltid åka vagnen hem + hem från förskolan och så), och vet att vi definitivt kommer att promenera mycket med bebisen också + att sonen fortfarande sover en del i vagnen när vi är borta (plus alltid på dagen på förskolan och det kommer han nog fortsätta med åtminstone fram till sommaren - men då har han ju en singelvagn och inte syskonvagnen :) ) och framförallt i sommar lär det bli så. Däremot lär det inte vara så länge till, så vi misstänker att användningstiden för syskonvagnen kommer att bli ganska kort... Det gör det hela lite svårare för man vill ju inte kasta en massa pengar i sjön... :crazy:

Jag kommer att åka runt en hel del själv med barnen under sommaren skulle jag tro - till min mammas landställe och annat - så det blir nog bra med en syskonvagn. Tror jag...

Gah!!

Håller med! Fick en smärre chock :banana:

Ni som får för er att ni inte har något vettigt att skriva, jag tycker det är jätteintressant att läsa allt, varenda inlägg - även om jag inte kommenterar varenda allt :) . Nu var det kul att så många skrivit och inte ett enda inlägg kändes värdelöst att läsa!

+ 1 på det :bump:

Hur länge tänker ni jobba?

Jag jobbar ca 6v till, till den 17 februari. Är planen i a f ;) Jag har ju inte BF förrens 12 mars, men då vattnet gick i 37+2 med sonen (och så kom han på 37+3), vilket i denna graviditet skulle innebära 22 februari, så vågar jag inte vänta längre...

Kommer nog dock att jobba mer och mer hemifrån mot slutet, då jag har lång resväg men det fungerar inte riktigt i alla projekt, och jag kommer ha mycket att lämna över till kollegorna mot slutet. Det är bara att hoppas att inte vattnet går hipp som haver, förra gången gick det ca 07.30 (och jag hade blivit sjukskriven bara ett par dagar innan för Hepatosen, så jag var hemma - annars skulle jag ha jobbat fortfarande då) - nu börjar jag mina resdagar 06.10 ;) Men ingen förlossning är ju som tur är den andra lik!

Tänk att det idag bara var exakt 7 veckor kvar till vi fick sonen, sett till var jag är i graviditeten :eek: Shit vad tiden går, rent utsagt!!

Bara för det så går jag väl över 2 veckor denna gång och därmed går hemma i 5 veckor och är rastlös innan bebisen kommer ;)

*kl*

Jag har en fundering som ni kanske kan ha nåt bra förslag om. Jag fyller 25 i mitten av mars, har bf 6 maj, och jag vill väldigt gärna fira denna högtidsstund i mitt liv med min familj, åka bort nånstans eller nåt sånt jag vet inte.
Har ni nåt bra förslag, inom sverige som man orkar med som hyfsat höggravid :laugh:

Hur gör ni med föräldraledigheten, hur mkt kommer eller vill era pappor vara hemma?

Vi delar ungefär rakt av. Förra gången var vi hemma 20 månader totalt innan inskolningen varav jag var hemma först i 10,5 månader och sedan mannen min i 9,5 månader. Vi anpassade övergången så att det stämde i "skarvarna" mellan olika projekt på våra resp. jobb för att underlätta både för våra arbetgivare och för oss själva och då blev fördelningen som ovan.

Denna gång blir det ca 10 månader för mig + ca 8 månader för mannen, då vi tänkte byta vid jul/årsskiftet, så bytet blir så smidigt som möjligt.

Vi hade gärna delat tiden "under vägen" också om det bara passat med våra jobb, men tyvärr är det en omöjlighet med de yrken vi har :crazy:. En av oss skulle ev. kunna jobba tex 80% och vara hemma 20% (det gör jag i dagsläget för att korta ner tiderna på förskolan, även om det är ganska klurigt i jobbsynpunkt - mannen har det svårare på det projekt han har nu, tyvärr) men den andra skulle inte kunna jobba 20% bara, och då fallerar det hela :(

Vi har också rejält olika inkomster (även om vi båda har låååånga akademiska utbildningar...), där min man har betydligt högre än jag, men laborerar vi bara runt lite med dagarna så blir det inte så stor skillnad i slutänden :). Dessutom får man ganska mycket jämnställdhetsbonus också, även om den kommer i efterhand (gjorde sist i alla fall).

Vi har sett det som självklart att dela både FL och VAB rakt av och aldrig tänkt i termer som "hur mycket vill du?", det har liksom inte funnits annan utgångspunkt än denna från båda håll, då båda velat vara lika delaktiga i sonen så långt det bara går trots att vi förlorar mycket pengar på det (och båda anser den andras jobb som lika viktigt som sitt eget). Därmed inte sagt att andra inte vill vara delaktiga bara för att de inte delar lika!! :) Allas situationer ser ju så olika ut!

Särskilt VAB:en förlorar vi massor på...då det bara dras 2/5 från min lön jämfört med det som dras från min mans (i rena pengar alltså)...och han dessutom får mindre procentuellt sett från FK jämfört med sin lön, men vi har valt att inte tänka på det...Alls. Så länge det vardagsekonomiska fungerar ändå, så kör vi på, och därmed går VAB:en ut lika mycket över bådas jobb, och båda tar lika mycket ansvar för det sjuka barnet.

Jag menar härmed inte att nedvärdera någon annans val - tolka det inte så är ni snälla!! - för jag förstår fullt och helt att alla inte har möjligheten vare sig ekonomiskt eller praktiskt beroende på vad man har för jobb/plugg etc :).

Vi kunde lösa förra FL genom att skjuta till lite sparade pengar när det behövdes de månader jag var hemma (jag tog ut färre dagar/v än mannen, eftersom han har högre SGI), och sedan gick vi en aning plus när mannen var hemma så det jämnade ut sig och blev +-0 sett till hela föräldraledigheten. Alla kan inte lösa det så :)

Jösses vad jag kan svamla iväg när jag sätter igång, sorry! :o

Jag skulle ju egentligen bara säga hur vi tänkt dela... :o :o :o

Har varit iväg och kollat på lite barnvagnar, och har typ bestämt mig för en emmaljunga city cross, och med en citykorg första tiden. Dock möter jag motargument när jag säger att jag vill ha en citykorg, främst svärfar tycker att en quadrolift blir mycket bättre i alla avseenden.. o då vacklar jag såklart*suck*

Jag tycker dock att det känns som om det kommer att bli för varmt med quadroliften, Liten kommer ju i mitten av maj, och det känns bara varmt och trångt. Hade bebis kommit i oktober/november hade jag nog tänkt annorlunda... Och argumentet att det är så smidigt att bara ta med sig liften och bebis in från bilen köper jag inte, ska man åka bil så ligger ju inte bebis i liften..
Nån med någon erfarenhet av ena eller andra, o hur tänker ni?

Vi har ingen Emmaljunga utan en Teutonia, men principerna är ju desamma, med "fast" korg resp. "lös" lift.

Vi har en mjuklift till vår, och den har varit toppen. Vi köpte den framförallt för att vi bodde i lägenhet när vi fick ettan, och lämnade själva vagnen på bottenplan. Sedan visade den sig ha en massa ytterligare användningsområden, så nu är jag glad att vi har en trots att vi nu bor i villa, för jag tror att vi kommer att använda den mycket nu med. Hur vi skall göra med liggkorg/lift till syskonvagnen har vi inte bestämt ännu...

Liften var ffa bra för att vi är iväg på många olika ställen (hemma hos andra kompisar i lägenhet etc), och då är det bara lyfta ur hela liften med den sovande bebisen i och ta med sig in dit man ska, eller ta med sig liften som "resesäng" när de är pyttiga, eller som "babysitter" när man är på restaurang eller dylikt. Vi hade helt enkelt sonen uppepå bordet, i sin mjuklift, när vi var ute och åt :D Hände inte så ofta precis, men då och då.

Dock är ju de fasta korgarna lite rymligare (dock kändes aldrig vår lift trång), och betydligt snyggare :angel:

Senast ändrad:

*kl*

Jag har en fundering som ni kanske kan ha nåt bra förslag om. Jag fyller 25 i mitten av mars, har bf 6 maj, och jag vill väldigt gärna fira denna högtidsstund i mitt liv med min familj, åka bort nånstans eller nåt sånt jag vet inte.
Har ni nåt bra förslag, inom sverige som man orkar med som hyfsat höggravid :laugh:

Hur många är ni som skall med? Åldrar? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24