Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Hepatos? :)

Här är det trött. Trött trött trött. Kan inte sova igen :( , somnar sent, runt 01-02 och sen går jag upp minst ett par gånger per natt och klockan ringer runt 06. Någon som har sömntips? Inatt jobbar sambon, får se om jag kan somna sämre/bättre utan honom.
Sen har jag märkt att det ofta kryper i benen/kroppen, myror i benen :P

Hepatos (intrahepatic cholestas) är en leversjukdom som bara drabbar gravida, levern blir som förgiftad av något av graviditetshormonen, och producerar extra mycket gallsyra som i sin tur blir farlig för bebisen. Drabbar ca 1,5% av alla gravida (i Sverige), och ca 20% av dessa får en svårare form av hepatos. Jag fick den svårare formen under förra graviditeten, och då är det ca 70% risk att jag får det även denna gång. Så jag räknar i princip med det...

Får man den svårare formen så medicinerar man mot gallsyrorna + får äta extra K-vitamin för att få blodet att koagulera lättare (påverkas tydligen av gallsyrorna), så äter man oftast något mot klåda också, för det är så det yttrar sig framförallt - som klåda - och då främst "inuti" händer, fötter och i mitt fall även utanpå magen. Den klådan kan göra en fullständigt galen, minst sagt... :crazy:

Jag fick gå på 2-3st CTG:s + blodprovstagningar per vecka efter jag fick diagnosen i v. 33-34, fram tills han kom i v. 37+3 och jag tror att det är det vanliga förfarandet.
Många med Hepatos föder lite tidigt, och har man den svårare formen så sätts förlossningen alltid (som jag förstått det i alla fall) igång i v.38+0 annars, för riskerna för bebisen (ffa. syrebrist) ökar sista 2 veckorna.

Lite kortfattat som blev ganska utförligt ändå :p

Denna gång tänker jag fråga BM om det kan vara en idé att äta extra K-vitamin ett tag innan förlossningen (har kvar hemma från förra graviditeten, receptbelagt) även om jag skulle klara mig från Hepatos, för mitt blod hade trots K-vitaminet svårt att koagulera förra gången så jag förlorade mycket blod och fick transfusion efteråt och var inte precis kaxig första tiden efter. Så kanske kan det lugna mina nerver lite om inte annat...:idea: Är inte direkt orolig för min egen del, utan mer för vår 2,5-åring som kommer få det tufft nog ändå med ett syskon - utan en mamma som är fullständigt oförmögen till det mesta. Märks det att jag skulle behöva min Aurora-tid nu? :crazy:;):p

Jag hoppas verkligen inte att jag skrämmer upp någon med mina berättelser även om jag försöker att minimera dem - de allra allra flesta har ju okomplicerade förlossningar!! Blir någon orolig för egen del så snälla säg till så låter jag bli helt framledes :)

Appropå myror i benen så nu när du säger det så hade jag det förra gången, men har inte fått det (ännu) denna gång. Lider med dig, det är verkligen inte roligt! Jag själv hittade aldrig någon bra lindring - hoppas någon av de andra kan komma med bra tips istället!

Senast ändrad:

Embe: Helt galet men jag mår faktiskt rätt bra. Det har jag inte gjort på länge. Rösten är lite si och så och jag hostar slem än.
Men foglossningen är mycket lättare.

Känns som jag kan glädjas åt att vara gravid nu.

Åh vad underbart!!! :bump: Härliga tider! Håller tummarna för att det fortsätter! :bump:

Vet inte om jag frågat detta förut - påminn mig gärna i så fall - men ni som har ett/flera barn sedan innan - tänker ni skaffa syskonvagn och i så fall vilka har ni tittat på? :)

Svårt tycker jag...

Ojsan, det var inte dåligt, märker man av sjukdomen på något vis förutom kliandet?
Du skräms inte, det finns så jäkla mycket man kan drabbas av som gravid har jag märkt. Det är lite fascinerande faktiskt, och lite elakt, har man inte nog med de vanliga symptomen liksom :p

Nu får ni önska mig lycka till, ska göra ett försök till att sova. Får se om jag ger upp och loggar in mig om några timmar igen ..

oj, det fanns t.om ett namn på det. Tack så mycket för länken!

Appropå myror i benen så nu när du säger det så hade jag det förra gången, men har inte fått det (ännu) denna gång. Lider med dig, det är verkligen inte roligt! Jag själv hittade aldrig någon bra lindring - hoppas någon av de andra kan komma med bra tips istället!

mhm, det där har jag lidit av länge :cry: Tyvärr redan innan graviditeten. Det finns (vad jag vet) två varianter; en som är genetisk och en som utlöses av graviditet och då verkar järnbrist vara boven. Jag verkar ha den förstnämnda (mamma har det, fast mkt värre än jag) och jag kan hålla med om att värme och trötthet gör det värre. Även alkohol, men det kan vi ju inte skylla på nu iaf :p Värsta tänkbara erfarenheten var 3 timmar bio, vintertid (dvs varma stövlar och en dunjacka i knät typ) efter en middag med gott vin... Det vet jag nu, men jag var i upplösningstillstånd och kommer typ inte ihåg filmen alls.
Lindring har jag inte kommit på mer än att hålla sig sval. Kanske järn kan hjälpa då om det har kommit nu. Mig har det naturligtvis inte hjälpt. Har ätit järn sen v. 20 och märker ingen skillnad på den fronten.

Jag vill nog ha en syskonvagn. Men då jag vet att man sällan använder dem så kommer jag köpa billigaste på blocket antagligen. Sonen blir 2,5 när bebis anländer. Han villju gå mycket och får gärna göra det.

Så det blir när man ska iväg på seciella saker/äventyr som man behöver en syskonvagn. Iaf för oss.

Har flera vänner som lagt ut pengar på en ny/dyr/fin och sålt dem för billiga slantar så gott som oanvända.

Inte kul alls när det är så. Det finns ju mediciner att få men man bör väl inte ta dem när man är gravid.
När jag väntade sonen hade jag hemska problem. Men än är det bara lite...

delvis knapplån.

låter jobbigt det där ni beskriver med krypningar i benen, och alla andra symptom ni verkar ha fått av graviditeten. Själv spökar bara min rygg faktiskt, och det gjrode den även innan graviditeten så.

Jag börjar få mer och mer synlig gravidmage, och jag älskar det, är i vecka 23 nu, (fan vad tiden går fort :O ) Känns lite konstigt att jag snart inte bara har mig själv, sambo och hund att tänka på i första hand. Men samtidigt så är det så jäkla roligt. Älskar mitt lilla pyre i magen.

Jag har tänkt på en grej, vi har ju varit aktiva i den här tråden i flera månader, vissa betydligt mer än mig även om jag har läst här nästan varje dag, men sommarföräldrarna lyser med sin frånvaro? :D

Så roligt att du älskar det! Haha, jag är nog din raka motsats :rofl:
Men en sak är lika, jag funderar också över hur livet kommer se ut nu när vi snart har en liten också. Det ser jag dock fram emot !

Ja vart är sommarföräldrarna..
Jag tycker också det är få som skriver i den här tråden som ska ha i april-maj , vart är ni? :laugh:

Jag tycker också det är få som skriver i den här tråden som ska ha i april-maj , vart är ni? :laugh:

Jag ska ha i april och jag är här :D
Jag är bara väääldigt dålig på att skriva i tråden, men jag är inne och läser varje dag.
Jag känner liksom att jag inte har så mycket att tillföra. Ingen aning om varför.
Men jag hänger här i bakgrunden och läser iaf. :D

Jag ska också ha i aoril och jag är också här ;)

Mitt lilla energiknippe i magen leker låda mest hela tiden, namnet wilde känns väldigt passande ;) Ser så kul ut när hela magen rör sig eller när man ser de små knuffarna puta ut, ger mig och sambon ngt att skratta åt.

Även magen har börjat växa på sig, är i v.26 nu, med tanke på hur fort tiden har gått hittills lär den väll gå hur långsamt som helst fram till april nu ;)

Jajust, ni kanske är fler än jag först tänkte :D
(tar till det dåliga graviditets-minnet-ursäkten igen...!)

När vi gick från 2011 till 2012 kändes det mycket närmare till bf helt plötsligt. Förut har det varit "nästa år", nu är det "i år" ska vi ha bebis.

Du som Mish och alla andra har säkerligen något att tillföra.
Så litet som hur ni mår ibland kan vara jättetrevligt att läsa.

Jag är nog rätt aktiv på forum den här graviditeten mot för hur jag va under förra. När sonen somnar på kvällen finns det inte mycket kvar att göra än att hänga på forum..

Vi kommer inte skaffa syskonvagn, min son kommer vara 3 1/2 år när bebisen kommer. Använder nästan aldrig vagn längre, bara om vi åker bort och då är vi ju två vuxna som kan köra vagnarna.

Hur gammal kommer ditt första barn vara när nästa kommer?

Jag är nog helt enkelt mer en läsare än skrivare ;)

Nåväl, kan iaf passa på att dela med mig av mina funderingar ang barnvagn. Jag är helt kär i Emmaljunga Mondial Duo, men funderar på om den är för klumpig? Jag gillar visserligen vagnar som känns lite större och stadigare, men jag vet inte. De är ju inte direkt gratis. ;)

I övrigt har jag tittat på Brio Happy eller Kronan. Samt att vi har fått erbjudande om att köpa en begagnad Brio nova.

Jag vet inte hur jag ska tänka riktigt. min spontana tanke är att jag vill köpa en ny vagn, men det känns ju onekligen mer ekonomiskt att köpa begagnad. Sen är frågan hur begagnad vagn man i såfall vågar köpa? Jättesvårt tycker jag..

Jag skriver i stort sett bara när jag jobbar, enda gången jag har tid. Speciellt på nätterna, men då tycker jag att det är lite dålig aktivitet här:) Många gånger hemma är jag för lat för att logga in ens... Men jag är här inne och kollar flera gånger per dag (har ibland ganska långtråkigt på jobbet..)

delvis KL

Igår mådde jag inte så bra, mådde lite illa och magen kändes konstig. Vilade en stund på em/kväll då blev det bättre men det kom tillbaka när jag försökte få en jobbig treåring att somna. Magen kändes hård och typ dubbelt så stor, bebisen var det fart på som vanligt. Hade även problem med mitt ena öra, typ att det knäppte i det. Hade problem med lock för öronen förra graviditeten och har fått det denna gång också. I morse var magen som vanligt igen och örat krånglar bara ibland. Måde lite illa innan jag åt mellanmål men nu är det bra.

Om man jämför med andras problem här så ska jag inte klaga. Hoppas bara att jag får fortsätta må bra. Jag har tänkt att jobba till 31 mars, då går min projektanställning ut. Hur länge tänker ni jobba?

Jag skriver i stort sett bara när jag jobbar, enda gången jag har tid. Speciellt på nätterna, men då tycker jag att det är lite dålig aktivitet här:) Många gånger hemma är jag för lat för att logga in ens... Men jag är här inne och kollar flera gånger per dag (har ibland ganska långtråkigt på jobbet..)

delvis KL

Igår mådde jag inte så bra, mådde lite illa och magen kändes konstig. Vilade en stund på em/kväll då blev det bättre men det kom tillbaka när jag försökte få en jobbig treåring att somna. Magen kändes hård och typ dubbelt så stor, bebisen var det fart på som vanligt. Hade även problem med mitt ena öra, typ att det knäppte i det. Hade problem med lock för öronen förra graviditeten och har fått det denna gång också. I morse var magen som vanligt igen och örat krånglar bara ibland. Måde lite illa innan jag åt mellanmål men nu är det bra.

Om man jämför med andras problem här så ska jag inte klaga. Hoppas bara att jag får fortsätta må bra. Jag har tänkt att jobba till 31 mars, då går min projektanställning ut. Hur länge tänker ni jobba?

Lite som jag då, är också oftast för lat för att logga in :)

Skönt att du mår bättre idag, alltid jobbigt när man inte är helt hundra.

Jag hade tänkt jobba till 22 mars, om det går. Ska skicka in ansökan om gravidpenning för säkerhetskull, om det inte skulle funka att jobba så pass länge.

Jag köpte en ny vagn till sonen. Men en billig vagn. Den har jag faktiskt varit supernöjd med då den har åkt på mycket tuff hantering i tuffa miljöer och underlag. (är en utemänniska normalt). Den är helt klart sliten men håller en unge till.
Ska man köpa beganad så ska man nog köpa i andra hand. Men det beror lite på hur mycket den är använd såklart. Kan ju vara en nästan orörd vagn i tredje och fjärdehand. Man får nog kolla hur den ser ut. Men tror att man tjänar på det ekonomiskt.

Jag kan nog inte sälja min trots att bara jag ägt den. Funderar på om jag ska skänka bort den sen när bebis inte ska ha den mer. Finns många invandrarfamiljer här med krasst stöd och ekonomi.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 077
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar