Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Håller tummarna för din kompis!

Här boxas det också så att magen rör sig, jag tycker även att jag kan känna sparkarna från utsidan, men så fort sambon lägger handen på byter han plats alt. slutar. Förhoppningsvis lyckas sambon få känna ngn gång :)

Imorgon är det återbesök hos BM för mått och vikt, ska bli spännande att se hur mkt man ökat, synd bara att återbesöket ska ligga precis efter julen med all extra mat i magen ;)

HUr mkt har ni gått upp än sålänge?
På senaste besöket hade jag gått upp 3kg sen inskrvning.

Jag har passerat + 20 kg sen plusset. Börjar bli tungt:crazy:.

Min bebis rör sej knappt alls längre. Va en period då den rörde sej en del. Men nu är det små, små livstecken då och då. Försöker att inte oroa mej men man undrar lite hur bebis mår där inne. Från utsidan känns eller syns inget alls längre.
Är ju själv fortfarande sjuk i hosta och är hes. (4 veckor nu). Har inte haft feber på nån vecka iaf.... Funderar om man ska ringa mvc och kolla upp hur bebis mår och hur lite det är okej att de rör sej.

Jag tycker det är lite svårt med sms i lägen som det du beskriver. Tänk om barnet avlider när de får ditt sms.
Men barn kan mycket väl överleva från tidiga veckor men troligen med vissa men.

Men jag sulle skriva/skicka kort " Hej på er. Jag tänker på er och hoppas allt går bra för er och er lilla prins. Många varma kramar /****"

Det är precis så jag tänker! Man vet ju aldrig hur det går:(

Lillasnuttan. Oj, jag hoppas verkligen den lilla bebisen klarar sig! Vet de något varför den fick så bråttom ut?

Mish. Min sambo har kännt sparkarna sedan v 20, nu får han t.om känna när bebis bara rör runt. Hoppas din får känna snart också ;) . Det är lite fränt att se från utsidan hur trollet rör sig därinne.

Vågar knappt skriva viktuppgång eftersom jag fått för mig att folk ska tro att jag inte äter ordentligt eftersom jag ökar så lite i vikt (fan vad det sitter fast i mitt psyke att barnmorskan antydde om att jag svälte mig, när jag mådde illa och kräktes dagarna i ända...) ... men 1-2 kg ungefär har jag gått upp sen inskrivning.
Tappade dock 4kg i illamåendesmånaderna så man kan kanske även säga 5-6 kg uppgång. Inne i vecka 28 nu har jag för mig, nästa vecka dags för nästa magmätning hos BM :) .

Lady-Mike. Jag förstår att det måste vara tungt att bära runt på 20 kg extra :( . Hur går det ihop med din foglossning?

Lägger in den här igen, det är lättare att hålla isär folk så =)

Skogstroll - 13 februari

Qbaby - 5 mars
Embe - 12 mars
DarkInNight - 24 mars
lady_mike - 24 mars
Eleonora - 25 mars
Derivata - slutet av mars

Nella84 - 3 april
esprit - 7 april
Curly - 9 april
Puma- 13 april
Mish - 15 april
Lillasnuttan - 16 april enligt rul
Jezz - 23 april enligt UL
Macken22-28 april enligt ul
Lanzo 27 april

Nikki o Fabian - 1 maj
Western_Ivy - 2 maj

Chloé - 6 maj
Linda.B - 7 maj
Diana - 10 maj
missmuppify - 13 maj enligt UL
esprit - början av maj

Jag har gått upp 5 kg sen inskrivningen, men nästan 10 från min ursprungsvikt.. Men det var "heeeelt normalt" ;) sf-mått 21cm idag på första mätningen. 23+1 idag.

Det är precis så jag tänker! Man vet ju aldrig hur det går:(

Nä tyvärr så händer det som inte får hända. Jag vet oxå hur sorgen känns då jag förlorat inte eget barn men så närstående som det kan bli.
Känner dock till många som klarat sej bra oxå. Så man får leva på det.

Min storasyster föddes i v 29 för 30 år sen. Och hon har klarat sej helt utan men.
En kollega fick sin son i v 27+1 och han har klarat sej bra.
En fd granne fick tvillingar i tidig vecka. Ena barnet vägde ca 700 g. Nu har jag inte träffat dom på länge men båda barnen va fullt normala.:)

Enligt min nya BM är min lilla viktuppgång ingen fara heller, bebistrollet låg över normalstrecket på kurvan, det är nog bara mina hjärnspöken som härjar. Gravid=mer känslig för kommenterer kanske också :p .

Just ja, sf-mått hette det, ska fråga BM nästa vecka vilket sf-mått jag hade sist.

Min foglossning är lika som innan. Är lite besvärligt. Känner mej fortfarande uppgiven och det är så svårt att känna så. Är egentligen en av de mest possitiva och glada människorna som finns. Ser glädje i allt och alla. Men nu har det varit ett enda långt mörker. Försöker dock rycka upp mej då jag vantrivs med att vara så negativ.

Tycker inte du ska bry dej om vad andra tycker om din vikt. Min bästa vän gick knappt upp 4-5 kilo med första barnet och lite mer med andra. Hon fick massor med kritik på mvc. Hon är extremt smal men åt bra under båda sina graviditeter. Båda barnen vägde runt 4 kg när dom föddes. Fullt friska och hon hade enkla förlossningar.
Hon vägde mindre efter graviditerna än innan. Men barnen drabbades inte alls...

Jag har inte vägt mig på länge, så jag har ingen koll alls. Förra graviditeten så gick jag inte upp så mycket förrän i slutet. På förlossningen så var jag på +17 kg. Antar att jag går upp lite mer denna gången, men jag hoppas jag slipper det:)

Jag gick upp ungefär som du förra graviditeten, ca +16kg på förlossningen.

Ingen trodde mig när jag sade det, för det såg inte riktigt ut som att jag gått upp mer än max 10kg, men så var det.

I denna graviditet har jag gått upp 9-10kg nu, samma som i samma vecka förra gången. Skall till BM imorgon igen så då vet jag mer exakt :)

Mitt onda som gjorde att jag tillslut var upp på förlossningen för en vecka sedan har äntligen gett med sig. Fick vara sjukskriven ett par dagar och sedan ta det jättelugnt, men nu är det i princip helt bra! :bump:

Dras fortfarande med ganska mycket sammandragningar dock, en del onda, och det ihop med en skitseg förkylning gör att jag känner mig allt annat än smidig och snabb...jag går i samma tempo som en snigel ungefär...ska bli skönt att komma till BM imorgon så hon får kolla läget.

Bebisen är det dock fullt ös på. Jösses. Vår 2,5-åring som det är myyyycket energi i utanför magen (men världens goaste :love:) var inte ens hälften så akrobatisk i magen som jag minns det, och framförallt vaken mycket kortare stunder åt gången än vad denna är. Både kortare och mer sällan. Den här lille bebisen vaknar så snart man klappar på magen om det varit lugnt en liten stund, det gjorde inte ettan. Ettan har sovit otroligt bra utanför magen ända sedan han var liten, det skall bli intressant att se hur det blir med denna... :p

Funderar om man ska ringa mvc och kolla upp hur bebis mår och hur lite det är okej att de rör sej.

Gör det tycker jag! Det är ju säkert alldeles precis som det ska med lilla pyret där inne :) , men i alla fall här säger de alltid att "-ring hellre en gång för mycket än en gång för litet". Jag drar mig ändå för att ringa, men tänkte sedan på det de sagt när jag haft ont ca 1dygn där i förra veckan, och tur var väl det.

Och just minskade fosterrörelser är ju en sådan sak som de rekommenderar att ringa om :)

Stackars dig som har det så tufft nu, skickar en peppkram!!

Jag hoppas också att allt går bra för din kompis lille prins! Så liten... men man får trösta sig med att utvecklingen för att rädda så där små pyren gått framåt enormt, så det är nog stor chans att det går bra för dem :)

Skicka ett vykort låter som en bra idé? Eller ett mms-vykort kanske?

Bestämde mej igår för att ringa idag. Men när jag la mej så vaknade bebis till och levde "rövare" i magen. Det va mycket för den här bebisen men hade det varit sonen hade det varit löjligt lite. Sonen krävde all uppmärksamhet redan då.
Han har dock varit aningen lugnare när han väl va född fram tills han lärde sej gå. Då blev han en vilde igen.....
Jag avvaktar någon dag till och ser om det vänder nu med bebisens rörelser.
Jag känner den ju varje dag. Men det känns mer som ett krafsande i magen då och då. Inga sparkar eller rörelser.

Jag kan fullt förstå dom som inte vet att dom är gravid förän i sena veckor. Hade inte jag haft så ont och fått sån mage hade jag funderat själv om jag verkligen vore gravid......

BM besök idag :)
v.24+2 idag och har gått upp 5kg sen inskrivningen.
Bebisens hjärtljud låg på 148 precis som sist och sf måttet var på 24cm :)

Uppdaterar med lite glada nyheter för en gångs skull. Hostan har varit rätt lugn. Knappt hes och foglossningen är något lugnare idag. Så idag har det storstädats. Vilket behövdes..... :grin: Sonen har hjälpt till utan tjaffs eller tjat. Städade undan alla leksaker på sitt rum så jag kunde dammsuga där.. *stolt*
Samt att bebis har rört på sej i massor hela kvällen igår och förmiddagen idag. :)

Fått en liten energikick. :laugh:

Ja idag har varit en underbar dag. Har hunnit göra så mycket. Synd bara att det är isgata ute. Annars hade vi nog varit ute oxå och lekt.

Men har haft ork att städa. Vilket varit guld värt. Så skönt att ha ett rent hem igen. Samt att jag sorterat barnkläder. Rensat sonens garderob och satt mej med bebiskläderna.
Det sonen vuxit ur har skickats vidare till hans kusin. Nu fick jag tillbaka alla lådor... I viss ordning men ändå mycket oreda då många kläder hamnat fel. Men nu är kläder i steg 1 och 2 sorterade. Jag kan alltså börja göra en garderob åt bebis. Kommer inte göra det riktigt än men tänker tvätta om allt och ha det redo och rent nu när energin finns.. Jag har rätt mycket neutrala kläder så det känns bra när jag inte vet vem det är som växer innom mej.

Men helt galet att se alla små kläder sonen en gång haft:crazy:

Jag har bara sparat en liten del av alla kläder som sonen hade som bebis, men jag räknar med att få tillbaka väldigt mycket. Men lite nytt kommer jag ju att köpa iaf, det är ju så svårt att låta bli.

*KL*
Det känns som det är mycket "tråkigare" att vara gravid denna gång. Kan ju vara så att jag har förträngt hur det var förra gången, eller så var det mer spännande för att allt var nytt. Nu vill jag bara att det ska bli maj...

Gott Nytt År allihop!!

Senast ändrad:

En fråga om röda hund.... Det står i min bok att man blir erbjuden ett blodprov för att se om man är immun. Alltså om man är vaccinerad eller har haft den.
Jag fick aldrig den frågan. Och är rätt säker på att jag smet undan den sprutan i ungdommen då jag är/har varit maniskt spruträdd.. (jag gråter/springer och skriker inte längre men kan svimma av ett enkelt blodprov även om jag är lugn och cool).
Senare i samma kapitel så står det oxå att man blir erbjuden en spruta efter förlossningen. Det har jag heller inte blivit.

Har ni andra det?
Har ni blivit frågad?
Är ni vaccinerad?
Vid vilken ålder är det man tar den sprutan?

Ska jag kanske ringa min bm och prata om saken? Det gör jag nog hur som då det blir vardag.
Är det nån kunnig här eller ska jag öppna en ny tråd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 077
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar