Vårföräldrar 2012?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2012?

Jag blev inte erbjuden som så utan de testade det när de testade för HIV, syfilis osv osv i början av graviditeten. Jag har uppfattat som att det är standard att man tar de proverna. Mitt prov visade att jag är immun. Man får första dosen när man är 18 månader och andra när man är 12. Jag hade ringt och frågat iaf, för att vara på den säkra sidan. Min BM gick igenom alla provsvaren med mig efter RUL.

/ micaelathegreat som hoppar in i tråden här. BF 11/5, andra barnet - en liten bror till vår dotter. :)

Jag gjorde inget HIV/syflis mm test. Har varit med samma man i så många år. Och att han skulle ha varit otrogen fanns inte på min karta.. Hade en annan bm tagit emot mej då hade jag kanske tagit det men just då fick hon det att låta som att alla karlar (svin) är otrogna så alla kvinnor ska testa sej. Hon näst intill anklagade min sambo för att ha varit otrogen utan att ens veta vem han/vi är... Jag är väl lite obstinat och satte mej genast på tvären som en typisk tonåring trots mina då 25 år:o. (hon sa mycket annat som gjorde att jag vägrade återkomma till henne utan bytte bm rätt omgående..)
Jag gjorde därimot ett livmoderhalscancer test. Kanske dom kollade genom det?
Som barn tog jag säkerligen vaccinet men under hela skoltiden vägrade jag ta en enda spruta. De få de fick i mej var när jag skulle opereras och då krävdes det att 3 sköterskorplus mina föräldrar höll fast mej i en säng:crazy:

Och tack för att du hoppade in i tråden. Tyckte det va onödigt att skapa en helt ny tråd om saken. :)

På mig tog de testet för Röda Hund (Rubella) tillsammans med "de andra" blodproverna och blodgrupperingen i början av första graviditeten. Vilken konstig BM du råkade ut för :crazy: Min gjorde inte ens en association till något dylikt som otrohet - testerna handlar ju om annat än sexuella sjukdomar också.

Jag litar också till 110% på min man, men jag har varit ute och rest över jorden på alla möjliga konstiga ställen så det kändes självklart att ta alla prover de rekommenderade (även om jag inte hade några som helst sexuella utsvävningar på någon av resorna ;) ).

I vilket fall så visade mitt Rubella-prov att jag inte hade något skydd (trots att jag tog vaccinet som barn), så jag vaccinerades på BB dagen efter förlossningen.

Som jag förstod det så vaccinerar man inte icke-immuna under graviditeten utan först efter. Men det kan vara bra att veta om ifall man är immun eller inte, för är man det inte bör man passa sig lite extra.

:)

F.ö - vad SKÖNT att din bebis började ge väsen ifrån sig och att du mår bättre!! :bump:

Ja den första barnmorskan jag hade nämnde inget alls om andra möjliga sjukdommar. Så jag trodde faktiskt det enbart handlade om könssjukdommar. Hon klämmde ur sej en hel del otrevligheter och då jag mådde rätt dåligt under min första graviditet (mansik rädsla att förlora bebisen) så var jag i behov av mycket stöd. Efter första besöket så grät jag ut hos min syster.

Den här gången nämndes inget alls om något test utöver cellprover. Men det va såpass tätt inpå att jag gjorde det under graviditen med sonen så hon tyckte jag skulle göra det efter istället.

När jag var på inskrivning så lämnade jag en massa blod tyckte jag, vet inte för vad! Eftersom vi genomgick fertilitetsutredning i maj så är vi båda testade för könssjukdomar. Men jag gjorde ett cellprov, svårt att missa att man gör ett sånt;) Ska de kolla för andra sjukdomar? visste inte jag....

Magen kan ju vara lite olika stor från dag till dag, men idag såg jag ut som jag gjorde för 10 veckor sedan. Försökte ringa MVC men det var upptaget under hela telefontiden och efter den svarade de inte. Nu har jag blivit nästan lika tjock som igår igen och jag har känt rörelser men det kändes väldigt konstigt att vara "smal" igen. Är det någon mer som har det så?

Jag har inte hört något mer ifrån min kompis som födde förtidigt så jag utgår allt går så bra det kan. Men på nyårsafton fick min syssling plocka ut sin bebis, tror hon var i v29-30 (har varandra på FB endast). Bebisarna verkar ha bråttom!

Du hade inte sammandragingar då? Min mage försvinner när jag får det. Nu känns mina ganska mycket och är besvärande. Men alla känner inte att dom har det.
Sen brukar min mage vara större på eftermiddagarna. Då när jag ätit mer så ser jag ut som en ballong..

Lyckades du skicka ett meddelande? Kom du på något bra att skriva?

Och i v 29-30 så brukar det gå bra. Min syster är född i v 29 för nästan 30 år sedan. Henne är det inget fel på och har aldrig varit:)

jo jag har sammandragningar men de KÄNNS! Jobbar i butik och nu runt jul har det varit extremt mycket att göra och då har jag haft extremt mycket SD, ibland så jag inte kan stå/gå upprätt. Det började i v 17-18 så de är jag van vid. Det var precis som om jag fött bebisen över natten utan att veta det! Ska till BM på onsdag så jag frågar henne då. Men jag tror inte att min livmoder uppskattar att jag står upp 10 timmar om dagen och lyfter saker, har ett ganska ensidigt arbete. Nu efter att magen kom tillbaka så har jag väldigt kraftiga SD utan att jag rör på mig.

Jag skrev ungefär som du skrev, tyckte det lät väldigt bra:) Fick till svar att vårt stöd betydde väldigt mycket nu.

ja efter v27 så är det väl så gott som alla som klarar sig har jag läst. en kille på jobbet fick tvillingar i v 31 och det är lite små men annars helt ok:)

Ja då har jag ingen idé om varför din mage beter sej så. Mina sammandragningar känns kraftigt oxå som sagt.

Skönt att du fick iväg ett meddelande. :)

DarkInNight: Vad tidigt du fick åka på besök igen. Jag ska iväg den 9e. Känns som evigheter dit just nu när jag sammlat på mej lite funderingar.

En gång i månaden, senast var ju den 5 dec, idag är det den 2 jan, nästa blir 2 feb, sen blir det med två-veckors mellanrum :)

Mormor ringde idag, hon ville sticka en tröja åt trollet. Så nu är recept och garn inhandlat :D

kl

Nytt besök hos BM idag, sf-kurvan låg på 27 :)

Just det, glömde att jag var hos BM i förra veckan, i v. 29+3 :)

SF-mått 30, och vikten +8kg från inskrivning, lite mindre än jag själv trodde.

Bebisen verkade må toppen, superskönt då ryggeländet försvann bara någon dag innan jag hade tid hos BM, det tog tid att bli av med.

I övrigt har jag börjat klia mig lite nu (vilket kan vara en indikation på att Hepatosen kommit denna gång också) men ännu sålänge är det bara ibland, så jag avvaktar lite till. Ännu är det så lite att jag inte är orolig.

Hur är statusen hos er andra? :)

Michaelathegreat: Glömde ju säga välkommen till tråden! :laugh:

Alla: GOTT NYTT ÅR på er! Hoppas ni hade en toppenkväll! Har ni några nyårslöften?

Jo jag vet när du va där sist. Va där samma dag ;). Men min bm jobbar bara deltid så hon är väl ledig tänker jag över jul och nyår. Fick iaf tid till den 9e. Och jag kängtar att få komma dit och va lite på bra humör.
Vem vet. Jag kanske får tillbaka min röst tills dess oxå :D :crazy:

I övrigt har jag börjat klia mig lite nu (vilket kan vara en indikation på att Hepatosen kommit denna gång också) men ännu sålänge är det bara ibland, så jag avvaktar lite till. Ännu är det så lite att jag inte är orolig.

Hur är statusen hos er andra? :)

Hepatos? :)

Här är det trött. Trött trött trött. Kan inte sova igen :( , somnar sent, runt 01-02 och sen går jag upp minst ett par gånger per natt och klockan ringer runt 06. Någon som har sömntips? Inatt jobbar sambon, får se om jag kan somna sämre/bättre utan honom.
Sen har jag märkt att det ofta kryper i benen/kroppen, myror i benen :P

Sen har jag märkt att det ofta kryper i benen/kroppen, myror i benen :P

Väldigt vanligt när man är gravid. Vansinnigt irriterande. Hade det med sonen och har det nu. Något mindre nu än med sonen iaf.
När det va som värst om nätterna knöt jag en kall/blöt handduk i fotänden på sängen som jag kunde dutta fötterna i då och då. Hjälpte lite iaf. Sen blir det lite värre om fötterna/benen ligger högt. Så som dom rekomenderar att man har benen nu:grin:....

Embe: Helt galet men jag mår faktiskt rätt bra. Det har jag inte gjort på länge. Rösten är lite si och så och jag hostar slem än.
Men foglossningen är mycket lättare. Så jag aktar mej för skoteråkning i skogen numer (finns ingen snö kvar ändå). Tänker inte göra illa mej igen:crazy:
Jag sover bra då jag väl somnar. Har svårt att komma till ro.
Och bebis rör sej något mer än förut. Inte mycket men iaf så jag törs lita på att den mår bra:)

Känns som jag kan glädjas åt att vara gravid nu.

Jag antar att det är sammandragningar som jag har när magen blir som ett klot och stenhård? Det händer ofta men det är peppar peppar inget som känns, inte ännu i alla fall.

I dag har jag städat bort julen och det är bland de första gångerna som jag börjat att känna mig otymplig och att det är tungt att bära magen också.

Dagens förvirrade gravida-kvinna är nog jag. Såg i min kalender att det var träff hos MVC- att en sjukgymnast skulle gå igenom något. Åkte från jobbet och kom till ett nästan folktomt MVC, hittade en barnmorska att fråga var träffen var, hon tittade lite underligt på mig och rynkade sin panna när hon i minnet försökte plocka fram om det verkligen var sjukgymnastträff i dag. Det var det inte, det var inte förrän den 2/2...Jag kom bara en månad för tidigt :o Min barnmorska hade dock ingen patient just då så jag fick komma in till henne för undersökning i stället, skulle ändå ha gått till henne på torsdagen.

I dag 28+3 Vikten är stigande +6 sedan inskrivning. SF-mått 25, magen följer sin kurva, jag ligger inom normalkurvan men lite under medel. Hjärtljudet var 140.

Under julresan hem passade jag på att åka förbi min guddotter och få låna lite av hennes urvuxna kläder, åkpåse, amningskudde etc Guld! Sedan fick jag en hel påse med mammakläder också! Behövs lite arvegods, i dag var vi och beställde vagn och babyskydd, blir nog gröt fram till BF :D

Min sambo svär åt mej för jag har det bästa minnet genom tiderna ibland.... Allt han sagt kommer jag ihåg. Jag kan dra upp en diskution som skedde mellan oss för 10 år sen:D (vilket sällan är något som är till hans fördel)

De där jäkla myrorna är en av anledningarna till att jag får svårt att somna :devil: . Ska kanske prova att öppna fönstret så det blir lite kallare.

Skönt att du börjar må bättre!

Hehe, praktiskt med bra minne, önskR jag också hade det!

derivata - så sent du ska gå på sjukgymnastträff, jag var på min för flera månader sen. Eller har ni flera? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 338
Senast: Svartfot
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 077
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V