Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Tempen gör varken till eller från. Har använt mej mkt av den. Idag har lillan kämpat sej tokig för att hålla emot. Hon skriker och blir spikrak i hela kroppen. Kl 17,30 gjorde hon kväll för då va hon utmattad.
Så i morgon kommer jag ge henne en alvedon för det dämpar smärtan och är laxerande. Inte det bästa sättet men det funkar och efter det brukar hon tömma sej ordentligt utan att gråta sej fördärvad och hon blir inte heller så utmattad när det är klart..
På måndag ringer jag till barnkliniken och kräver att få komma dit fort som attan för nu är jag less.

En vän var hit idag och vi kom in på lillans besvär. När jag nämnde vilken läkare vi hade träffat blev h*n mörk i ögonen och berättade om en bekant som träffat samma läkare. En kvinna som hade haft en sk hårsäcksinflamation under armen/armhålan enligt läkaren. Vid ett senare tillfälle upptäcktes det att det va cancer och vid det läget va det för sent för att göra ngt. Kvinnan va då nybliven mamma och ska alltså nu dö. Läkaren är anmäld men hur det utvecklas visste inte vår vän. Men kvar i tjänst va han.
Jag har oxå mött den läkaren tidigare och ifrågasatt hans kompitens och blev inte alls glad när det va honom jag skulle ta lillan till. Och jag ogillade honom även vid det här besöket och sa bara att jag va där för en remiss och inget annat. Men jag tror han kände igen mej och tjaffsade inte med mej som vid de tidigare besöken.

Vid det här besöket hade jag en lista iordning med antäckningar på saker jag ville diskutera om lillan. Men jag fick inte en syl i vädret. Jag hann väl endast säga att hon va hård i magen. Han svarar "ja men där har du ju problemet, det är ju därför hon spricker".
Som om jag inte redan visste det..
Jag försöker förklara och han avbryter mej konstant med olika saker jag ska tänka på. Inte en chans hade jag att säga att jag redan testat ALLT! Då säger han att jag ska öka dosen laktulos. Och det har jag ju gjort sen det besöket..
Jag tar upp det här med mjölk och han nästan ryter åt mej att sluta med mjölk fick jag inte göra. Hon skulle minsann ha mjölk för det va bra för hårda magar. Jag får prata högt och vara lite arg/bestämd när jag säger att det även kan göra en hård i magen. När jag va barn hade jag ofta förstoppning och när jag slutade med mjölk blev det bättre, men det hann jag inte säga förän han hänvisar till sin utbildning och att han VET mer än jag. Och laktos va lösgörande minsann.

Jag säger då att komjölkprotein hade en annan effekt och då svarar han "men det är ju en helt annan sak".
Jag frågar då om det inte kommer från samma produkt = mjölk. Och jo det gjorde det ju och så kunde det ju vara. Det handlade om vad man va känslig mot.
Jag är då så uppretad att jag bara säger att jag ska ha en remiss och det skulle han omgående ordna och går ut och säger hej då. Jag hade en lista på 10 punkter jag ville prata om och jag fick inte svar på 2..

Jag ska ju byta HC och funderat mkt på vilket. Finns 3 hälsocentraler att välja på och alla har samma avstånd från mitt hus. Det blir det som ligger i en mindre stad ca 2 mil bort. Tänker att om man är missnöjd med en läkare där så finns det fler läkare att välja mellan än på de mindre orterna.

Oj vad långt det blev.. Sorry. Men det här håller på att göra mej tokig :(

Senast ändrad:

Stackars, stackars liten! Det låter ju fruktansvärt! Och det kan inte vara roligt att stå bredvid och inte kunna hjälpa.

Stå på dig och ge dig inte förän ni får hjälp!! Håller tummarna

Om hon är laktosintollerant är nog inte Laktulos något bra val. Det är vanligt att man blir gasig i magen av det. Inte omöjligt att det gör henne mer förstoppad heller, annars borde ju en ökad dos hjälpa. Jag höll på att ge en laktosintollerant patient Laktulos en gång, hon tittade på mig och sa "du hör väl på namnet att det inte är något för mig". Bara en ide, eftersom lillan verkar ha såna besvär. Hoppas ni får rätt på det!

Fast laktos ska normalt göra att man blir lös i magen. Och komjölksprotein gör en hård.

Första ökade dosen gjorde henne jättelös men sen har det inte hjälpt. Fördelen är att hon inte spruckit mer och inget blod inifrån heller. Men hon är hård och gör allt för att inte släppa ut något.
Men jag tror hon får ont i magen av laktulosen för hon är gnälligare än vanligt. Därför tänker jag ge henne en alvedon supp i morgon för det gör susen för dels smärtan och även är laxerande. Sist jag va desperat och gav henne alvedon i lösgörande syfte så kom det massor och det va löst.
Jag vet inte hur okej det är att ge alvedon som laxermedel för det fick jag inte chansen att ta upp med läkaren. (det punkten fanns med på listan).

Tack alla för att ni lyssnar. Känns helt absurt att ingen tar det på större allvar på den hälsocentral jag varit på. :(

Bajsar hon borde det vara helt okej, hur många dagar är det inte sedan nu?
Koncentrera dig istället på att klara helgen istället innan ni ringer på måndag

Igår gjorde hon ifrån sej men ytterst lite. Hon kämpade emot och det som kommer ut är det hon inte "kan" hålla inne. Hon låter aldrig allt komma ut och aldrig självmant. Jag måste alltid hjälpa henne att komma igång. Annars håller hon sej till dödagar.

Efter en stunds gråt kväll så bestämde vi oss för att ge en alvedon. Hon blev helt hysterisk när hon kämpade emot. Hon skrek så hon nästan kräktes. Vi bestämde oss för att filma henne så jag kan visa upp för läkarna hur vi hon har det och hur hon mår de gånger hon ska göra ifrån sej. Känns som det enda sättet att tas på allvar för hon får panik och skriker hysteriskt..

Jag fick köra iväg sambon då han blev så illa berörd och jag ville ha det lugnt runt lillan. Jag kunde bita ihop och hålla mej samlad.
Men tillslut klarade hon inte att hålla emot, Jag fick lägga henne på rygg och hålla upp benen mot magen och se till att hon inte kunde spänna kroppen och då kom det.
Så nu är hon helt tömd. Det luktade jäst när det väl blev löst. Hon sprack inte så det va ju skönt.
Jag har precis lagt henne i sängen igen..

Nu bör hon må hyffsat tills måndag iaf:)

Gud vad skönt!
Usch vad hemskt för stackarn! Håller ni på med magmassage? Det brukar funka här när det bara är gaser.

Jag har försökt men hon ogillar det skarpt. Men zonterapi på låren accepterar hon så det testar vi då och då.
Tack igen för att jag får skriva av mej. Tips, råd och stöd av dej och alla andra är guld värt. :)

Herregud så ni har det :(

Byt vårdcentral tills ni hittar någon ni trivs med.
Det är ju superviktigt att läkarna tar er DIG på allvar.

Apropå bajs.. idag har jag bytt bajsblöja på bankens kundtoa (ej skötbord). Det gick ju bra det med :p

Jag hade tagit henne till min kiropraktor. Eller någon annan bra som behandlar barn.

Sen fick jag höra av en mamma på öf som hade barn med gaser. Hon masserade eller om det var klappade på ryggslutet och då pös det ut en massa luft. Det var en akupunktör som rek det.

*KL*

Josefin har börjat få snits på att gå när man håller henne i armarna, hon verkar tycka det är roligt att kunna ta sig fram så också :p

Annars så kryper hon inte än utan rullar och då kan inget stoppa henne ;)

Men fy! Så kan ni ju inte ha det!! Förstår inte hur du orkar, jag tyckte det var jobbigt när A var gnällig hela dagarna när jag åt mjölkprotein men det är ju inte i närheten av hur du har det...
Byt vårdcentral. Läkaren verkade ju vara allt annat än lyssnande och förstående och du är väl missnöjd med BVC tanten också?
I övrigt har jag inga andra tips än att ta bort mjölkproteinet och se om det har effekt. Det tar upp till två veckor för proteinet att försvinna ut ur deras kropp.
// Qbaby

Nä det har inte varit lätt. Och att orka måste man fast man bara vill ut och skrika. Min sambo pallar inte med när det är som värst. Jag har en förmåga att bita ihop och visa mej stark och lugn i tuffa stunder.
Ja jag ska byta bvc och hc. Jag är grymt missnöjd och jag har fått önskemål av de som känner till det här att klaga hos chefen. Även bland personalen som jobbar där..
På måndag börjar jag min teleterror till allt och alla så jag får hjälp till lillan.
Har varit skönt att idag inte oroa sej ifall hon måste tömma. Men kinkig har hon varit:(

Idag gjorde liten ifrån sej helt av sej själv. Jag kan inte minnas när hon gjorde det sist helt utan hjälp av mej. Dock smärtsamt och nya sprickor..
Men det va inte lika hårt som tidigare.
Känner en strimma av hopp nu. Jag läste dagboken jag fört och även om det oftast är kaos och riktigt illa så märker jag en förändring sen jag började ta bort mjölk. Även om det fortfarande gör ont så spricker hon mindre. Och kan göra ifrån sej oftare än tidigare för det är ca 2-3 dagar mellan gångerna nu och innan 1 gång/vecka. Det har inte varit något invändigt blod på säkert 1,5 vecka och det va mer en regel än undantag tidigare.

Jag har inte helt kunnat utesluta mjölk pga hennes matvägran. Men hon har börjat acceptera den nya kosten mer och mer. Men i morgon ringer jag och ser efter när jag har tid och om jag kan få den tidigareflyttad så vi får hjälp snart,

Usch jag är så hemskt dålig på att skriva rätt saker, det brukar bara låta fel :o

Men jag hoppas verkligen det går åt rätt håll OCH att ni får hjälp!
*Pepp!* :bump:

Svarar båda här :)

Jo i måndags ringde jag in till sjukhusets barnavdelning för att höra om när jag får tid.
Då hade de inte fått någon remiss. Så jag får ringa hc och försöker få tag på läkaren.
Det går då inte att ringa till någon för att få svar på den saken utan det går BARA att boka eller avboka tider.
Jag får då boka en tid hos en läkare som ska ringa upp efter en timme. Jag ringer på flera allternativ och lyckas komma till en telefonsvarare och är då rätt uppretad. Börjar nämna lite om vad problemet är och så bryts samtalet:mad:.
Men en sköterska kände igen min röst och ringer upp. Hon är tydligen den nya bvc-sköterskan som har börjat. Jag kokar av ilska och vrålar ur mej frustration och hon lovar att faxa remissen omgående åt mej.
Jag nästan skriker/gråter i telefonen men talar om för henne att jag är arg på läkaren och ordinarie bvc-sköterskans ignorans och absolut inte henne.

Hon lugnar mej och erbjuder mej att börja gå hos henne vid nästa kontroll. Då jag vet vem hon är så tänker jag låta henne ta över barnen ist för att byta bvc tills vidare. Hon ska vara riktigt bra och flera är glada att hon har börjat jobba där. Och det är en lång kö för att få byta till henne. Samhället är litet så vi har ju bara haft en enda som jobbat på bvc. Dom har utökat nyligen då byn tagit emot många flyktingar som kommer med smått:)

Men nu ska remissen vara skickad. Jag ska ringa i morgon igen till sjukhusets avdelning för att kolla att den verkligen är där.

Dottern har iaf gjort ifrån sej nästan dagligen vilket såklart är bra och framsteg. Hon srack senast i måndags men inte så mkt.. Men avföringen som kommer måste masseras ut för hon klarar det inte själv. Den är så hård att man kan krossa glas med den. Men jag tror verkligen att ta bort mjölken va det klokaste jag gjort. Hon gillar den nya vällingen så det känns bra för nu äter hon rätt bra varje dag.

Inget blod invändigt sen den 18:e och det känns gudomligt ska ni veta:bump:

Men just nu tror jag att vi går mot bättre dagar. Det kommer ju ta ett tag innan lillan kommer sluta få panik när hon ska göra ifrån sej även om läkarna kan hjälpa henne eftersom hon haft problem under så många månader.

Tack för all omtanke, stöd och hjälp/råd. Det har varit värt mer än ni någonsin kan ana;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar