Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

*kl

Tack för era svar:) Det är så intressant att läsa hur ni känner och tänker.

Jag va kanske lite dum som bara gick på en återträff för att bearbeta det som hände.
När jag läser andras historier så tycker jag att jag är pjålig för min förlossning gick på 3 timmar. Och det kunde ha gått på två om jag inte vägrat krysta i 40 minuter. Eller rent av sagt att jag va redo när de fortfarande försökta sätta en EDA. (som för övrigt tog 1 timme att sätta).

Näe, fler ungar blir det inte. Jag får bli fostermamma när mina små är sötrre ist :)

*KL*

Tillbaka i vardagslunken efter en härlig semester på Disneyland Paris!! Att flyga med en liten bebis var inga problem, han åt och sov nästan hela tiden:) så skönt!

Min lilla har två tänder nu och drar sig fram dit han vill. På fredag blir han sex månader och storebror fyller fyra. Igår fick han smaka lite gröt för första gången, det verkade som han gillade det.

I måndags fick jag mjölkstockning igen, tror det är fjärde gången nu:( Hoppas jag slipper det fram över...

kl

Plutt fick sina 5 månaders sprutor i går. Ett litet pip på den sista. Nu är han dessutom 71cm lång och väger 8,86kg.

Hello alla föräldrar:)

Jag vet att vi va några som hade jobiga förlossningar här. Hur känner ni idag för det?
Har ni börjat acceptera det eller rent av glömt bort hur det va?
Va ni nöjda med det barn som kom eller vill ni ha fler? Stämmer era "planer" för fler barn med de ni hade innan?

Jag ville ha tre barn.

Nu vet jag inte. Upplevde både graviditeten och förlossningen som väldigt otrevliga saker jag inte vill gå igenom igen... Kanske om några år, men absolut inte nu.

Behöver nog gå och prata med någon angående förlossningen, måste hitta tiden och orken för det.

Men för att bli med barn måste man ju kunna tillverka dem också...

Fast jag tycker inte att du ska jämföra med andra om hur din förlossning var. Det som spelar roll är ju hur DU upplevde den, uppenbarligen var den jobbig för dig! Till och med så jobbig så att den hindrar dig från att skaffa ett tredje barn.... Tycker att du kanske borde få prata med någon om din upplevelse oavsett om du vill ha fler barn eller inte. Det hjälpte mig väldigt mycket och jag är inte så rädd för tanken om att gå igenom en förlossning igen, däremot så kommer jag vilja styra den med en järnhand.
// Qbaby

*KL*

Igår blev vi klara med Josefins rum så hon sov första natten i sitt eget rum i natt :) Hon somnade vid 21 och vaknade vid 6 i morse och ville ha mat. Duktig tjej!

Nu på fm lekte hon i sitt nya rum medan jag städade övervåningen hehe. Känns mysigt att hon har ett eget rum och fint blev det, både jag och sambon är jättenöjda :)

Nä det har du egentligen rätt i. Sånt är ju så individuellt. På tre timmar hann det strula mycket och smärtan va helt oöverkomlig..

Att jag oxå hatar att vara gravid gör ju inte saken bättre. Jag hatade det första gången oxå men då gick förlossningen bättre även om den va mer utdragen.
När jag plussade med dottern så blev jag ju glad men ville gråta av ångest eftersom jag skulle vara gravid så länge.

Vi får se om jag söker hjälp. Min BM ville det men jag vet inte. Jag har iaf komit så långt att jag mer minns glädjen över min fina dotter och inte bara kaoset och smärtan :)

Btw så va jag på dotterns andra extrabesök på bvc i onsdags.. Hon är tillbaka på sin kurva och det känns underbart:D.
Dock hade hon inte gjort ifrån sej som hon ska så jag förklarade för bvc-sköterskan att lillan kommer att spricka nästa gång hon gjorde ifrån sej..
Så nästa besök med lillan kommer vara med en doktor och sedan blir det nog en utredning. Äntligen efter 7 månader med trög mage och 3 månader med blod så får hon hjälp! Fast då är hon 8 månader.
Hur som så känns det bra. Men jag hoppas hennes mage rättar till sej innan så vi slipper..
Jag tror och hoppas att hennes humör skulle bli bättre av det. Klart som 17 hon är gnällig med sina problem..:cry:

Har ni testat mjölkfritt? Vet att hård mage med inslag av blod ibland kan vara en indikation på mjölkproteinallergi. Även att de är gnälliga och så.... Skönt att ni i alla fall nu blir utredda.
// Qbaby

Ja det innehåller ju skummjölk.. Ska köpa nåt annat idag. Har inte tänkt på att det innehåller det faktiskt.
Tack för tipset:idea:. :bow::bow::love:
Laktulos har jag ju på flaska så den ersättningen är ju inte nödvändig.

Senast ändrad:

Eftersom jag själv bara äter mjölkfritt så vet jag av erfarenhet att det finns mjölkprotein i de mest underliga och minst väntade produkterna... Har blivit bra på att läsa innehållsförteckningar.
Det finns mjölkfria ersättningar på Apoteket tex, dyra men blir subventionerade med recept av läkare. Sen finns det även mjölkfria grötar och välling.
Nu efter 6 månader med mjölkfritt känns det faktiskt bra och jag vet vad som funkar och inte.
Hoppas att läkaren är bra och hittar någon lösning! :)

// Qbaby

Igår kom sambo hem med den nya vällingen. Och dotra ratade den fullkomligt:mad:. Men jag funderar på att blanda den med den vanliga ersättningen och stegvis vänja in henne vid den nya smaken..
Jag har kräsna ungar jag.....

DarkInNight: Jag har ringt flera gånger i veckan och halvgråtit i telefonen över dotterns problem. Jag är den som krävt att få komma på extrakontroller. Det vore en sak om hon "bara" sprack ytligt men då hon har sprickor längre in i tarmsystemet så känns det otäckt. Ingen jag kan smörja och behandla. Jag vet inte storleken på såren eller något alls. Känns skapligt otäckt. Sen att lillan blir totalt utmattad så hon måste sova efter ansträngningen vare sej hon är klar eller inte säger väl allt.

Jag är besviken på bvc men håller god min för jag tror hon bara skulle placera mej som hysterisk morsa om jag visar hur förbannad jag blir mellan varven.. Men har tyvärr hört att allternativt bvc är lika likgilltligt.

Senast ändrad:

Måste vara jättejobbigt för er alla, jag kände själv när Alfred hade kolik att man inte blev tagen på allvar på bvc, jag frågade vad för ngt jag inte skulle äta och frågade särskilt om mjölkprotein, men fick till svar " han är så typiskt kolikfall, att det har ingen betydelse om du slutar äta mjölkprodukter". Nu visades det att det är mjölkprotein som han absolut inte tål, så man kan ifrågasätta kompetensen på bvc.

Hoppas att ni får reda på vad hon inte tål, så man kan göra ngt åt det! Kämpa på mot bvc, det måste ju finnas ngt att göra tycker jag!

Ja nu hoppas vi på hjälp i december. Jag har börjat föra dagbok över dotterns avföring. Allt från blod, form, konsistens och hur hon mår.
Blandade 50/50 ersättning och välling nu och det gick bra. Så nu ska jag succesivt öka vällingen. :)

Har förstått att kunskapen på olika BVC om mjölkproteinallergi är dålig. Tycker det är lite skrämmande eftersom det faktiskt inte är helt ovanligt bland småttingar. Vanligtvis växer det bort innan 2 års dagen. Är väldigt glad över att ha ett bra BVC som verkligen lyssnar och är pålästa.

lady-mike: bra att det gick bättre med blandning av vällingen till lilltösen! Hoppas att det ger en bättre mage.

// Qbaby

Har du provat att ge extra fett i maten? Det brukar funka ifall de är väldigt lösa, men det kanske smörjer upp systemet även om det är trögt.
Meja blir lite hård i magen men det hjälper som tur är att ge lite katrinplommonpure så funkar magen fint.

Jo hon får massor med fett. Olja och saltfritt smör.
½ burk katrinplommon varje dag och messmör i varje mål ersättning. Fick börja med allt sånt dagarna efter hon slutade amma. Men hon va ju trög även under amningstiden. Då tog det nio dagar mellan gångerna. Därefter tog jag till hemmaknep som sambons mormor tipsade om.

Min bonussyster håller på med akupunktur mm och har gett mej tips på hur man kan stimulera magen från olika kroppsdelar. Man ska smeka hennes lår neråt mot knäna så det kör vi på dagligen.
Vi får se om det ger nåt resultat för jag har bara testat det i tre dagar.

Ok.

Gissar att du provat allt. Men har du provat att hjälpa till? Genom att använda febertermometern och samtidigt böja på benen mot magen och trycka lite lätt så det blir som om man trycker på. Förstår du hur jag menar? De visade mig på neo. För när s haft trögt har jag gjort så, då har första proppen lossnat och sen brukar det komma en del. Eller så kommer det inom någon timme.

Ja jag har testat det. Bästa sätter är varma/våta papplappar och massera allt eftersom det kommer. Att pressa ihop det innan det kommer ut. Då spricker hon mindre.

Febertermometern hjälpte rätt bra när hon ammade men inte efter det. Det blir så packat och stenhårt/torrt nu.
När hon väl fått ur sej det hårdaste brukar resten av dagen handla om blöjbyten som slutar med ett bad..
Men man måste ju förstå att hon har haft problem sen hon föddes. Hon är livrädd att trycka på och börjar gråta långt innan eftersom hon vet hur ont det kan göra..
Men jag är glad för alla tips. Rätt vare är kommer nåt man inte tänkt på:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat