Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Ang mat.
Har du provat att göra egen mat som han får plocka i sig själv?
Min tös har varit något kinkig med annan mat som inte är välling el bröstmjölk.
Burkmat är bläää.
Men hemmalagad mat som hon får plocka med själv gillar hon bättre! Det släppte mycket när hon lärde sig att äta själv, det var brödbitar hon lärde sig på.

Ang någon som frågade om vi ger burkmat eller lagar egen
Hon dissar all burkmat förutom kyckling -couscous så det blir mest hemlagat, inte så stora portioner dock så hon brukar få välling efteråt.

*KL*

Tand nr 2 har trängt igenom :) Märkte inget på henne mer än att hon var lite kass i magen i några dagar. Sambon kallar henne tandtrollet just nu för första tanden syns jätteväl när hon pratar och skrattar.

Har börjat borsta den lilla tanden redan. BVC sa att det kan vara bra att göra direkt dom får tänder för att vänja dom direkt, och hon verkar tycka om jordgubbstandkrämen :p

Vi har inte en enda tand än, blir snart 9 månader... Dessutom dreglar han så att han får exem under hakorna så hoppas hoppas att tänderna kommer snart!!
Märks att han har ont på nätterna mest.

Ja det är väldigt olika när tänderna kommer! Josefin fick första för ca 1 månad sen och hon blir 6 månader nästa söndag så hon är väl rätt tidig tror jag :)

Ja, Nils kusin fick inte förens den här åldern så är inte så konstigt att det blir sent. Men jag önskar att jag slapp hela kinkigheten och dreglet.
Han har alltid dreglat mycket men det är nu efter maginfluensan han har fått dessa eksemen, har också mycket lättare att bli röd om rumpan. Han har varit väldigt tålig annars när det gäller huden men nu är det smörjnning hela kvällarna igenom.

Fick tips av en tandhyginist att man skulle använda vanlig tandkräm från början, för det kan vara svårt att sluta med barntandkräm.

Vi har inte börjat borsta än, men han har fått en lite tandborste iaf.

Min stora var tidig med tänderna och lillebror är det också. Båda har fått första tänderna vid fem månader. Även deras kusin var tidig, det verkar hänga ihop.

BVC sa att vi kunde använda vilken tandkräm vi ville men att "vuxentandkräm" kan vara lite väl stark, så vi valde barntandkräm.

Fick tips av en tandhyginist att man skulle använda vanlig tandkräm från början, för det kan vara svårt att sluta med barntandkräm.

varför skulle det vara svårt? :)

vi kör med bamsetandkräm, smakar som vanlig tandkräm men inte så stark :)

kl

nu anser min kropp att den är redo för fler barn :cool:, mensen har återvänt :p

Antar att den är godare och inte så stark... Kommer inte ihåg hur det var riktigt.

+ Diana och kethets

Jag gör egen mat till honom men han får köpegröt. Har testat lite mer fruktpurer och det är väl lite bättre men ändå max 3-4 små skedar! Det är precis som om han vet att om han äter för mycket mat så orkar han inte bröstmjölk. Jag kommer få amma tills han är 18år...:crazy: Testade att ge välling i mugg och det var bättre men han kan ju inte dricka ordentligt så det rinner överallt... Han får smörgås av mig ibland men han äter den inte utan smular den i småbitar bara. Knepig unge!;)

Jo, ang tandborstning så gjorde vi det för första gången idag! Han tyckte det var skoj, hoppas han tycker det nästa gång också:D

Klaga inte, fick den efter 6 veckor på helammning. WTF lixom! Mens är verkligen nödvändigt ont, nu på min p-spruta har jag blött lite varje dag.

kl
I natt sov Nils 8 timmar för första gången! Men han har börjat frukostvägra den lilla sk*itungen! Märks att han har kommit in i fasen då de lär sig attvälja och välja bort.

Här har liten en kass sovperiod just nu. Vaknar i princip varje kväll 45 min efter att ha somnat för natten och är jätteledsen :( Somnar om efter någon kvart, men vi har inte lyckats klura ut vad det beror på. Sover sedan sämre hela natten igenom. Han försöker lära sig krypa och ålar runt i huset och undersöker saker hela dagarna - kanske är det overload av intryck.

Jag försöker sluta amma, men istället har det blivit tvärt om. Tror mycket har att göra med tänderna, han har fått 3st senaste veckan och det syns att fler är på gång (han har nu totalt 7st och är en liten piraya på alla sätt och vis *aj* - det kliar hysteriskt mycket, det märks). Nu velar jag hur jag skall göra med amningen - fortsätta ett tag till eller börja skola in honom på lite ersättning, för han äter lite för dåligt med vanlig mat för att sluta amma helt. Han är inte lika matglad som hans storebror var, kan man säga... Gröt och frukt kan han äta hur mycket som helst, men vanlig mat är det sämre med.

Ang. mens så satte jag in en hormonspiral när lillen var 3 månader, blödde lite varje dag i nästan 3 månader men nu är det inget alls! Hurra!

Dyker in och säger hej :)

nu anser min kropp att den är redo för fler barn :cool:, mensen har återvänt :p

Hmpff! Jag hade ägglossning 2 veckor efter förlosningen och då mens ca 4 veckor efter :grin: ;)

KL
Min dotter fick sin första tand vid ca 3,5 månaders ålder. Och innom loppet av två månader hade hon 8 tänder.. Behöver jag meddela gnället, dregglet och magen?:o

Gör ni egen mat eller köper ni? Vi hade problem med första barnet som inte ville äta men när vi provade att köpa barnmat så gick det mycket bättre.

Samma problem här. Min lilla vill inte äta den mat jag lagar. Det gjorde sonen då han va liten.
Jag vill gärna laga hennes mat men nu har jag blivit lite bekväm då sambon ofta köper små burkar;)

kl

Är jag ensam om att ibland känna att det är en övermäktig. När ungen bara skriker och skriker pga trötthet men inget fungerar. När man bara vill gå ut och stänga dörren efter sig...
Så kände jag idag.. :(

Så har min lilla raring varit i princip sen hon föddes. Och jag går ut ibland och stänger dörren:o Om så bara i 30 sekunder för att snabbladda batterierna..
Mammigare unge får man leta efter.
Tack och lov är min son snabb att försöka roa henne medans jag lagar mat för enligt lillan är det en dödssynd!:crazy::D

Allmänt hos mej.

Dottern växer men knappt. Hon följer kurvan men får gå på lite fler kontroller än vad vi normalt skulle ha gjort.
Hon har en sjukt trög mage och har sprickor i tarmarna så det är ofta blod i avföringen. Jag ger henne numer enbart nan med bifidus, messmör, olja och gröt med massor av plommonpuré. Jag tror tyvärr att gröten är en del av boven men då hon äter så dåligt av ersättningen så måste jag ju få i henne nåt och gröt tycker hon om..
I gröten får hon smör/olja, messsmör samt någon sked nan bifidus.
Nästa steg efter tät kontakt med bvc är lactulos. (vilket bifidus rean innehåller).
Den här helgen har det dock funkat.

8 tänder på två månader som jag redan nämnt. Enligt läkaren kan den tröga magen ha med det att göra.

Lillan är för övrigt i det stora hela en glad tjej så länge jag är i samma rum och helst pysslar med henne. Hjälper jag sonen med toabesök, tandborstning mm eller lagar mat så skriker hon hysteriskt:grin: Tack och lov är hon en sömntuta så jag får en del tid ändå och försöker passa på att ge sonen tid då och lagar storkok när jag lagar mat så jag kan plocka fram dagar då lillan är extra kinkig.
Nu ska jag iaf börja rida på helgerna på min egna häst. Hästens fodervärd är gravid men vill behålla hästen ändå. Men hon behöver hjälp att motionera min fröken. Och det blir då inte jag ledsen över! Till helgen ska jag rida för första gången på över 1,5 år:bump:

Jag har i sommar gått igenom en del tråkigheter då en i familjen gick bort. Kampen mot vikten stannade av helt men har ändå tappat ca 20 kg sen fröken föddes. Troligen mer men jag har ingen egen våg så just nu vet jag inte mer än att mina nya byxor hänger:)

Ska försöka följa tråden mer nu då jag nu har trots allt börjat få lite rutin och ordning i livet efter en tuff sommar! Dottern fyllde för övrigt 7 månader igår.

Vad kul att höra av dig igen!
Jag beklagar så mycket för dödsfallet, men hoppas det börjar kännas bättre igen.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar