Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Stackars liten! Det låter hemskt, min stora har också haft problem med hård mage. Det är så synd om dom när det krånglar.

Men du skrev att hon var hård i magen när du ammade, enligt BVC ska dom ju inte kunna bli det då. Hur förklarade ditt BVC det? Verkligen förskräckligt att ni inte fått hjälp tidigare.

Håller tummarna för er!!

Hon va inte hård i form av klumpar. Men det va tjockt och segt och hon hade väldiga problem med det redan då. Det va inte som det brukar vara under amningen. Hon lyckades sällan få ur sej på egen hand. Det krävdes olika knep för att få henne att klara av att tömma.

Bvc sa bara "vad konstigt"....:crazy:

Idag har vi träffat en läkare för litens mage. Han lyssnade inte så mkt på vad jag sa men kom med lite råd iaf och en remiss till sjukhuset. Så nu äre bara att vänta.

Tills dess ska jag dubbla hennes laktulosintag och se till att hon heltömmer tarmarna varje dag. Och jag fick öka ännu mer om med laktulos ifall det inte hjälpte.

Jag träffade även bvc-sköterskan och jag meddelade mitt missnöje med henne men jag tror inte hon riktigt fatta för hon bara flina lite fånigt.

Hur som så blir jag glad om det är så enkellt som dagens läkare trodde. Se till att hon tömmer varje dag i 1-2 veckor så tarmen hinner läka.

En dag i taget:)

När dottern bajsar för tredje gången under en dag så muttrar jag lite.

...tills jag påminner mig om att hon är frisk och magen fungerar bra till skillnad från så många andra barn.

Styrka till er och hoppas verkligen hon blir bättre =)

Åtta månader, väger 8 kilo och mäter 68 cm.

kl.

har inte skrivit här på jättelänge. har mått mindre bra och varit mycket som har hänt så jag har knappt varit inne på buke alls.
läst ifatt allt jag missat nu och tänkte ta en liten sammandragning om mig och sonen...

snart nio månader gammal är han.

han sitter upp bra nu, har börjat att stå mycket mot möbler och annat. håller man honom i händerna så går han gärna med. kryper gör han dock inte än, tror nästan att han kommer hopa över det och börja gå innan. han står och gungar för fullt både på knäna och fötterna men kryper gör han inte. men han ålar och drar sig framåt i hiskelig fart ändå, och rullar och vänder sig så nog förflyttar han sig ändå. två tänder har han och två till har börjat dyka upp. pratar otroligt nyanserat. mycket ma-ma, da-da, ba-ba, och massa sånt. mycket meningar och olika ljudvolymer och ljud. han härmas jättemycket, räcker jag ut tungan gör han det med, och lägger huvudet på sne, och börjat lära sig vinka! gör det rätt ofta men inte alltid.;)

sover bra fortfarande, från 20.00-08.00. äter som han ska och ,agen krånglar bara de dagar då tänderna jävlas med honom.

ang förlossningsfrågorna som Lady_mike ställde....
jag vill gärna ha ett barn till, och jag vill inte ha för stor åldersskillnad på mina barn. men jag måste dels hitta någon att leva mitt liv med (ny partner och livs kärlek då jag är singel som sagt) och dels övervinna min rädsla för en ny graviditet och förlossnig. det har inte blivit bättre, fortfarande inte fått hjälp, dock har jag inte legat i så mycket men måste verkligen ta tag i det.
jag vill egentligen INTE gå igenom en graviditet och framför allt inte föda ett barn till, livrädd bara av att tänka på det pga hur allt blev kring förlossningen med sonen. men jag vill samtidigt ha minst ett barn till så jag känner att jag måste övervinna rädslan.

och jag fick min mens efter 2-3 månader nått så jag fick inte vara utan den länge.:/ mensvärk och allt igen, jippie!! -.-

Kl
Vi har problem med matvägran, brukar få tvinga i honom två teskedar mat först och sedan äter han själv.
Och med att tvinga är det verkligen att tvinga upp käkarna så han får i sig maten, sen äter han glatt själv.
Men vad ska man göra? Han är hungrig men äter inte, sist så åt han en portion+en hel banan efter att ha vägrat först.
Kvittar vad det är för mat, helst vill han bara ha ersättning.
Låter det gå förutom vid lunch, men idag skippade han det.

Oj, det låter jobbigt. Har tyvärr inga tips alls:(

*KL*

Igår var vi på BVC för 6 månaders koll. Läkarkollen gick bra och både läkaren och BVC sköterskan tyckte han var duktig som tar sig fram så fort.
Han hade dock inte växt något och knappt gått upp. Men det beror nog på att han rör sig så mycket. Han väger 7,8 kg och är 72 cm. Lika lång som storebror var och väger 2 kg mindre...

I helgen hade vi kalas för storebror och lilla E hade jättesvårt att somna eftersom det var så kul med allt folk. Tillslut gick jag in i badrummet, i nästan helt mörker, och då somnade han äntligen! Knasbebis!

Låt han kladda själv? Om han äter efter en stund kanske han vill börja själv?
Vad har ni gjort såhär långt?
Har ni testat att äta hans mat och se om han blir nyfiken?

Berätta om flera tillvägagångssätt ni hittils har testat så kanske det är lättare att komma på nåt:)

Hur lång tid kan det ta innan en remiss kommer fram?

Dottern har inte gjort ifrån sej på två dagar nu trots dubbel dosering av laktulos. Hon är ju gnällig och något uppblåst på magen. Jag är livrädd att det ska vara stenhårt när det väl kommer men hoppas laktulosen gör att det blir löst även fast det gått några dagar nu.
Listan börjar iaf bli lång nu med alla problem. Skriver ju dagbok på allt som rör dottern som läkaren ska få..

Vi har ju kört BLW så han har alltid ätit själv, alltid hemmalagad mat. Har testat att äta av hans, men funkar inte. Däremot kan han vilja ha från mig men helst bara knäckebröd. Lägger alltid över från min tallrik till honom lite. Idag åt han dock lite potatiskaka och en pepparkaka (är man desperat är man...)
Men då var vi borta och då äter han alltid extremt mycket bättre. Vi åt lunch ute med några kompisar förra veckan och då åt han av min och kompisens mat och frukt tills han spydde. Kanske är för tråkigt hemma?

Låter honom alltid sitta och kladda själv först men han bara sitter och gnäller/leker/försöker klättra ur stolen. Försöker undvika att mata honom då det inte har varit accepterat innan.
Låter honom ha tallrik alltid, tills han slänger ut maten ur den då ligger det på hans bricka tills han kanske börjar äta. Han har vatten i ett glas vid sidan av som han säger till när han vill ha

VÄGRAR de honom burkmat, jag tycker det är helt fruktansvärt. Vill inte ge honom fruktburkarna heller d det är för söt och jag vill hellre att han äter riktig frukt.
Brukar mata honom gröten, men den äter han ändå inte nu. Men där har jag provat olika smaksättningar både frukt och grädde.

Men ersättning går i så lätt att hälften hade räckt, ibland orkar man inte bråka och gör en flaska. Är inte så kul att ha ett konstant hungrigt barn.

(har en känsla av att det säkert är en viss persons fel, men så är det självklart inte)

Han börjar bli stor nu då :). 9 månader! Helt otroligt. Och allt strul ni hade i början med graviditeten. Trist att ni har separerat och jag hoppas du/ni mår bra och löser det ändå..
Och jag hoppas du kommer över din skräck för graviditet och förlossning. Men du är ju ung och har flera år på dej att tänka och fundera och söka stöd och bearbeta det hela. Jag hoppas du snart hittar någon ny kärlek och du kan få må bra med och då planera en till liten. Jag ville oxå ha tätt mellan barnen men vissa dagar funderar jag vad jag tänkte med:crazy:.
Men alla åldersskillnader har sina fördelar och nackdelar.

Ta hand om er :)

Min tanke är att stressa inte. Låt han kladda och ge honom sen det han vill ha. Huvudsaken är att han äter nåt alls och är det ersättning så kör på det. Men ha kontakt med bvc om saken Det bör komma med tiden. De flesta ideér de har brukar gå över efter ett tag. Min son har varit omöjlig att mata i perioder men det har alltid gått över.
Hade en vän vars son vägrade äta nåt alls utom bröstmjölk när han va 1 år. Han va lite liten och hon fick gå på tätare kontroller. Hur som så gick det över och ungen är som alla andra i hans ålder.
Men man kan inte tvinga barn och det är inte heller rätt.
Låt han testa saker från din tallrik enbart ett tag kanske? Bara det han vill ha tills vidare.

Min dotter vill gärna smaka saker men kräks nästan och äter inte så mkt därför av annat än ersättning/välling och gröt.

Problemet är att han kladdar inte ens längre, vänder gärna upp och ner på skålen så han får tugga på gummit. Sen tar det stop rör inte ens maten.
Han har ätit själv sedan han var 6 månader, men hållit på så här i ungefär en månad. Det stora problemet i det hela är att hans mage inte mår bra av enbart ersättning , utan han får ont i magen och blir väldigt gasig. Så är egentligen mest för hans egen skull jag vill att han ska äta ett mål o dagen.

Annars så spenderade jag morgonen grinande i min säng innan jag ringde till studievägledaren och sa att jag ville ha sabbatsår, efteråt så känns det jobbigt men absolut inte lika jobbigt som innan. Att ha Nils och studierna samtidigt har nästan gett mig en ny depression. Jag har alltid dåligt samvete för att jag inte hinner med studierna samtidigt som jag mår dåligt över att aldrig få tid med Nils då jag inte är stressad. Hunden ser ut som ett vilddjur (trimras) och hemmet som ett bombnedslag.

Men nu ska jag koncentrera mig på att må bra, Nils, hunden och medryttarhästen. Kanske sambon ska få lite tid på ett hörn med;) Ska ta upp studierna igen när Nils börjar dagis. Får se hur jag ska berätta för svärmor bara som redan har tagit ledigt för att passa Nils två dagar i december när jag egentligen skulle ha laborationer, men har julklappar att köpa så hon kan nog ta honom ändå.

Har nog en släng av duktig flicka syndromet, för det värsta var inte att jag inte hann något. Det värsta var att jag inte kunde prestera på tentorna.

Fast de två dagarna/ vecka kanske du behöver som egentid... Själv ser jag fram emot lördag! Då ska jag till frisören och vara ensam, borta från lilla A, i hela 2 1/2 timme!! Har inte varit ifrån lillkillen så länge sen han föddes, alltså nästan 9 månader...
lady-mike: hoppas ni får hjälp snart så det löser sig med magen!
// Qbaby

Är bara en gång, men känns så dumt bara att hon tog ledigt och så blev det inget. Har skaffat medryttarhäst just så där får jag en del egentid och det är så skönt att det inte är klokt

Egentid är sååå viktigt! Jag är väldigt glad att ha hästarna på gården så även när jag helamma kunde jag få vara i fred en sväng på kvällen när hästarna skulle ha kvällsmat :)

Sen när jag började rida igen blev det ju längre stunder och har haft hela dagar ensam när jag vart på kurs med hästen och då saknar jag dottern mycket :)

Problemet är att han kladdar inte ens längre, vänder gärna upp och ner på skålen så han får tugga på gummit. Sen tar det stop rör inte ens maten.

Efter senaste föräldraträffen får jag för mig att dottern jämt och ständigt har satt något i halsen.

Ansvarige tant på föräldraträffen berättade historien om barnet som inte ville äta annat än vällig. Efter många om och men hittade de en brödpåsförslutade som satt sig på tvären i halsen.

Tror du tagit ett klokt beslut! Att må bra är ju så viktigt om man ska vara en bra förälder. Jag tänkte ta upp studierna nu men det finns inte en chans på jorden att jag skulle orka det. Speciellt inte med tanke på hur dottern mår..

Jag tror att du får ta upp problemen med bvc. Jag har tyvärr inga övriga förslag:(. Annat än att inte stressa.

Att få egentid gör massor för själen. Speciellt hos hästar.. Jag har ju börjat rida min egen häst som är bortlånad på foder. Igår skadade hon sej tyvärr men inget allvarligt. men det gav mej en anledning att åka även idag för att hålla lite koll då jag har lite mer erfarenhet än fodervärden.. Det har gjort massor för mej att få dona på lite med henne.

*kl
Dottern tycks inte svara på dubbla dosen laktulos. Hon har gjort ifrån sej idag men det har varit svårt. Avföringen är som vanligt stenhård och liten skriker hysteriskt.. Idag har hon gråtit och gnällt i stort sett hela dagen. Natten va åt skogen då hon sov uselt, gråtit och har mått dåligt. Hon vill inte sova nu heller fast hon är supertrött och har sovit på tok för lite.
Känns inte som hon tömt tarmen så som hon borde ha gjort med tanke på att hon hållt sej några dagar.

Inte är det bättre av att jag i flera dagar haft feber och är uppsvälld i ben och mage. Men jag har inte reflekterat över mej själv förän nu. Har faktiskt mått dåligt rent fysiskt till och från i 3 veckor.
Nääee fy vilken skitmånad november varit. Ända fördelen är att sambon varit sjuk den här veckan och varit hemma. Har fått hjälp med massor runt hus, barn och jag har fått chansen att vara ensam.

Men fy vad läskigt!! Med tanke som han håller på skulle han mycket väl kunnat göra något sådant.

MEN nu vid fyra idag åt han faktiskt massa pasta och tonfisk efter jag först försökt ge honom gröt. Fast senare var det stopp igen fast då på pannkaka som han alltid tyckt om innan.
Ska ta och ringa bvc imorgon och höra vad hon tänker, är en väldigt vettig och trevlig människa vår ' tant'

L_m: hjälper du henne tömma tarmen med t.ex. en termometer? Om inte skulle du kanske kunna pröva det varje dag? Prova glutenfri kost? Tycker verkligen inte det låter bra med att hon inte bajsar trots laktulos,
Hur lång tid innan ni får tid till sjukhuset? Om det dröjer så skulle jag faktiskt åkt in till akuten med henne, bara för att få hjälp.

kl

Det var länge sedan jag skrev, tiden går så fort!

Milliam är nu 8 månader, det babblas, ålas och springs runt i gåstolen. Full fart :)

han väger 9,5kg och var senast 71cm :)

Äter gröt, mat och yoghurt under dagen och nutramigen på natten

lite bilder

155524_10151306073120090_1477427366_n.jpg

558809_10151306073180090_1829915923_n.jpg

12753_10151306073210090_189974260_n.jpg

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.