Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Jag hade en jobbig graviditet med extremt illamående (kräktes 5-15 gånger om dagen i 20 veckor), och min förlossning tog nästan tre dygn.
Men när jag ser tillbaka på förlossningen blir jag fortfarande euforisk, det var det häftigaste jag varit med om och jag älskar när folk frågar om den så att jag får möjlighet att prata om hur fantastiskt det var :p Så jag är inte alls avskräckt!
När det gäller graviditeten, så är jag inte så sugen på att må illa igen, men nu vet jag ungefär hur jag ska hantera det.
Så jag vill absolut ha fler barn! Men det kommer att gå 2-3 år, eftersom jag vill bli färdig med studierna och börja jobba innan nästa kommer.

Jag hade en mardrömsförlossning med många fel beslut från barnmorskorna och andra svåra komplikationer med rupturer och så, lång var förlossningen också. Jag har fått gå till en Aurora för att bearbeta det hela, varit där en gång redan. Innan hade jag väldig ångest men efter aurorasamtalet så känner jag mig mycket mindre rädd för en eventuell nästa förlossning. Kommer gå några fler ggr på samtal samt träffa auroran när jag blir gravid nästa gång.

// Qbaby

Jag hade både en jobbig graviditet (illamående och kräkningar i 8 mån) och en jobbig förlossning, fick svår preeklampsi med början av eklampsi i förlossningen. Fick även livmoderinflammation efteråt, men kan nu tänka på förlossningen utan att börja gråta, men är livrädd för att det ska hända igen

Denna graviditet var jobbigare än den första. Med första barnet var jag arbetslös och hade all tid i världen att vila. Med nr 2 som jobbade jag heltid, tre skift och hade en aktiv treåring att ta hand om. Svårt att vila men annars så hade jag inga större krämpor.

Förlossningen gick fort med tvåan, från första värk till bebis var ute så tog det sju timmar. Hann inte med smärtlindring så det gjorde sjukt ont men det gick över fort. När jag tänker tillbaka på förlossningen så känns det bara positivt.

När jag var gravid så tänkte jag: aldrig mer! Men efter förlossningen så tyckte jag att det här var väl inte så farligt:) Fast vi har sagt även denna gång att nu får det räcka med barn.

En annan fråga, hur känner ni nu om eran förlossning och graviditet efter ett antal mån?

Jag har haft tur och fått två lätta och snabba förlossningar. Första gången hade jag bara ont av öppningsvärkarna i kanske 3-4h (lustgas sista timmen) och sedan följde en krystfas på 1h. Andra gången fattade jag inte ens att jag hade öppningsvärkar (trodde det var tidiga värkar) men var ändå fullt öppen när jag kom in för kontroll! Därefter följde en paus och sedan en rätt intensiv krystfas på 10 minuter. Även om jag aldrig riktigt han fatta att jag födde barn sist så var det en häftig upplevelse, och jag hade gärna gjort det igen! :)

Men någon graviditet igen blir det inte. Den var inte så eländig, men för min del räckte det bra att vara lätt illamående (första halvan), ha foglossning (andra halvan) och vara sanslöst trött (hela tiden utom just på mitten) och förkyld (sista 4 månaderna). Hu! :crazy:

Blir det fler barn i vår familj så är det frun som får bära! :grin:

Efter första barnet så kände jag mig ganska mörbultad ett tag efteråt, trots att bristningen jag fick inte var särskilt stor. Efter tvåan här så fick jag ingen bristning och kände mig inte alls medtagen efteråt. Började rida igen efter ca en månad båda gångerna. Känner dock av min foglossning fortfarande - den försvann aldrig riktigt efter första barnet (är två år emellan).

Senast ändrad:

Vad glad jag blir att du fick så bra hjälp av Auroran!! :) För mig blev det en otrolig skillnad efter att ha gått där några gånger, även om jag inte kom dit förrens under denna graviditet. Jag är vår Aurora-BM evigt tacksam, kan jag säga! Jag trodde inte innan att jag skulle bli så hjälpt av det som jag faktiskt blev.

En annan fråga, hur känner ni nu om eran förlossning och graviditet efter ett antal mån?

Jag känner att jag gärna skulle vilja ha ett tredje barn! :o Men jag är inte lika säker på att jag vill ha tre barn i realiteten så att säga, för vi har jämt skägg att rodda runt allt kring de två vi nu har. Och ettan är minst sagt aktiv, så blir tvåan av samma skrot och korn, så är vi nog nöjda nu, tror jag ;)

Vi får se om något år eller två, helt enkelt! :)

Jag hade en bra första graviditet till v. 34-35 när jag fick Graviditetshepatos och sedemera blev sjukskriven i v.36+4. Hann dock inte vara det så länge för vattnet gick i v. 37+2. Mådde toppen för övrigt!

Hade sen en svår förlossning med stora komplikationer, som tog lång tid att återhämta mig ifrån, men kände ändå att jag kunde tänka mig att föda fler barn på lite sikt. Ville ha revansch...

Andra gången blev det lite tvärt om.

Den graviditeten var också "bra", förutom lite foglossning runt v. 20-25, och sedan Graviditetshepatos igen från v. 31, samt hotande förtidsbörd och vidgat njurbäcken :angel:. Sjukskriven från v. 32 och inlagd på sjukhus i två omgångar. Fick värkarbete i v. 32+4 men låg då på sjukhuset, så de kunde stoppa upp förloppet och lille sonen stannade sedan kvar till v. 37+2 (igen) då förlossningen sattes igång med sk "kontrollerad" igångsättning, pga en sammantagen bedömning av förra förlossningen, levern och njuren. Gick hos Aurora-BM på slutet för att bearbeta första förlossningen.

Förlossningen blev verkligen den revansch jag önskade men inte vågade hoppas på! Fick otroligt bra hjälp av barnmorskorna när det behövdes som mest, och den gick otroligt snabbt och smidigt. Från att de startade igångsättningen genom att ta hål på hinnorna (jag hade varit 3cm öppen ett par veckor redan), så var han ute på 3 timmar, utan att ens behöva värkstimulerande dropp. Från första lilla värk så tog det 2h, krystningen 8 minuter... och jag drack kaffe halva förlossningen, typ ;) Måhända att kroppen förskönar det hela i efterhand, men jag har ett bestående minne av att vara smått euforisk efteråt, när jag för egen maskin tog mig till duschen någon h efter att lilleman var född och skrattade av lättnad över att jag mådde så BRA och att allt redan var över! Fick sy litegrann, men inte på långa vägar som första gången...och det jag minns nu förutom den känslan är när jag satt (!!, första gången låg jag, med massor av smärtlindring), i bilen hem från BB och kände det som att jag skulle kunna springa ett maraton direkt (sen att jag inte hade kunnat det pga kass kondis och allt annat är en annan sak :rofl:...men känslan var sån).

Nu när jag tänker tillbaka så känns det självklart med en trea, men vi får väl se, som sagt ;) Det finns ju mycket annat i livet man vill hinna med, också!

Senast ändrad:

*kl*
Kan ju inte låta denna tråden hamna på sida 2....

Nils har börjat med något EXTREMT jobbigt! Han ska hela tiden vända sig på skötbordet, inte så kul att byta blöjor då... Har faktiskt börjat skälla på honom då eftersom han kan inte hålla på så, en vacker dag kommer han slå sig ordentligt där. Han har också börjat ställa sig i sin stol och försöker klättra uppför trappan:devil: Även när han ska upp för trappan skäller jag på honom. Vi har ingen grind där än (slut hos leverantören..) Men även när den kommer kommer han kunna klättra ett trappsteg.

Men skötbordet är värst, är det någon som har något tips? För så kul är det inte att hålla med en järnhand på en skrikande arg bebis när man byter bajsblöja.

Annars så sover han faktiskt ganska bra på nätterna nu! Så länge man inte råkar väcka honom sover han till 4, äter och sover till 7. Är verkligen extremt skönt med tanke på hur jobbig han har varit innan.
Funderar på att köpa en gåvagn till honom (sån där som brio har) men vet inte, jag vill inte skynda på gåendet samtidigt som han nu drar vedhinken som stöd några steg (vilket inte är helt bra, den kan tippa över honom). Tror också han skulle vara för kort för en.

Skälla= Säga nej med bestämd röst och berätta varför han inte får göra det. Han lyssnar faktiskt på nej när man säger till om hans blöjhink, men det är enda:p

Vi har en mobil och speldosa ovanför skötbordet som jag brukar buffa på eller spela i när jag byter. Då brukar M kolla på det en liten stund. Men tror snart att det inte kommer hjälpa.
Annars har hon kommit på att man kan krypa! 5½ månad gammal. Fast hon kommer inte så långt ännu men hon förflyttar sig på golvet!

Jo innan har det fungerat att ge saker så att han gör något under tiden, men han har varit hemsk under veckan! Blir bara värre och värre dessutom. De är starkare än man tror

Vår store kille och er Nils verkar vara av samma skrot och korn. Företagsamma grabbar ;) (lillebror här är ännu inte i närheten av samma aktivitetsgrad). Been there, done that :D, alltså.

Med ettan fick vi kapitulera när han började jönsa runt på skötbordet allt för mycket (det är imponerande hur fort en sjumånaders bebis kan kasta sig runt och upp till stående, när de vill...) och helt enkelt börja byta på golvet. Då försökte han istället krypa iväg, så byta var en pärs varje gång, men hellre det än att de slår sig halvt fördärvade.

Du kommer att upptäcka att det går att pilla på saker man innan inte trodde var möjligt...eller klättra etc :p *minns* Ta för vana att sätta fast honom med ganska tight bälte i matstolen redan nu (men det gör ni förmodligen redan) är mitt tips, för det är en sanslöst rolig lek att försöka klättra ur den i 180 knyck... Minns att vi alltid hade med ett snöre till ettan i skötväskan, så vi kunde binda fast honom när vi var på ställen som matstolarna kunde tänkas sakna bälte...

Köp du en gåvagn och skruva åt till det trögaste :) BVC trodde att vår store skulle gå tidigt för han ställde sig och gick lite längs möbler när han fyllde sju månader, men han väntade faktiskt tills han var nästan ett :) Till vår glädje, för han kröp fort nog, kan man säga ;)

Lillebror blev sju månader för en vecka sedan och han kämpar ännu sålänge på med att försöka lära sig att krypa ;) Storebror tog sig runt i någonslags fjärilssim redan när han var 4 månader. Så springer han betydligt mer än andra barn i hans ålder även idag, också ;)

Ja företagsamma är nog rätta ordet, är inte många lugna stunder man får. Höll på att bryta ihop nu när sambon var borta i veckan, att ha ett barn och en hund konstant klättrande på en är inte kul i längden.
Jag orkade faktiskt inte ta striden förut med att byta blöja(så skickade sambon på det). Är så extremt jobbigt för han skriker och gråter av ilska när man försöker ha honom still och det känns verkligen:crazy:

Vi har faktiskt varit dålig på att sätta fast honom i stolen, får han har alltid suttit still... Men den vanan kom snabbt in;) Smart tips med bandet att ha i väskan! Får leta rätt på något band som fungerar.

Hittills har Nils snittat en månad efter en av våra kompisars barn, så att gåendet är beräknat att börja när han är 9 månader:p Men han går utefter möbler lite lätt och med hjälp av sin bil/vedhinken så kan det bli några steg.
Tror han är för kort för gåvagnen, men skadar inte att ha den hemma:)

Skönt med ett lite lugnare barn kan jag tänka mig! Själv lever jag i någon sorts illusion om att Nils kommer lugna ner sig;)

Hinner så sällan skriva...

Jag har nu börjat jobba sedan första veckan i september. Visserligen bara halvtid, det passar oss jättebra.

Lilla palten är välmående och aktiv. Blev sexmånader för en vecka sedan och har kommit upp i en längd av 71,5 och väger 8160. Han har sedan några veckor tillbaka plåt sig fram på golvet, farten har ökat allt eftersom, nu är han snabb som.en iller. Allt som är farligt är roligt, elkablar och all tvutrustning är oemotståndligt. Två tänder har kommit fram.

Jag har haft turen att repa mig fort efter förlossningen. Efter två månader kände jag ingenting. Red första gången ef 6 veckor. Hade en lätt graviditet där jag åkte skidor helt till 6h innan jag åkte in på förlossningen, vilken också får betraktas som lätt även om jag då gärna gett upp...

*KL*

BVC besök idag, liten väger 7,3 kg och är 70,5 cm lång. En otroligt vaken och nyfiken kille! Älskar att stoppa allt i munnen. Helt underbar:love:

Men det här med sömnen... Han är svårsövd på dagarna och på nätterna vaknar han ofta och vill snutta. Jag blir galen! Hur gör man?

Vi hade bvc 6månadersbesök i tisdags.
J 6månader och en vecka var 72cm och 7, 9kg
Gjorde allt de ville han borde kunna o det känns bra eftersom han var nästan 6veckor tidig och storasyster var ju aningen segare i sin utveckling och var ju lika tidig hon...

*kl*
Nu är Nils sjuk igen, diarré och feber:( Han skrek så i natt att jag tyckte det var bäst att han fick träffa en läkare. Läkaren trodde på virus och han har faktiskt blivit bättre sedan i förmiddags och febern har gått ner.
Men han är EXTREMT irriterad på rumpan, trots att jag och sambon har bytt blöjor i skytteltrafik i natt. Antagligen så måste det ha varit riktigt surt och så kommer det lite vätska bara han pruttar också så tror det är därför.
Han har faktiskt haft väldigt fin rumpa, inga blöjexem förutom de i början (som antagligen berodde på torsk) och sällan röd.
Fick åka och panikhandla inotyol med en bil vars oljetryck lampa tändes. Men han tycker det gör extremt ont att bli torkad och även när jag smörjde storgrät han:(
Får hoppas att de lugnar sig snart, är inte bara att lufta heller med denna akrobaten (som har både kissat och bajsat på golvet en gång idag:p)

Kan tillägga denna "roliga" historian också:
Nils bajsade tre gånger när vi var på vårdcentralen, inte så jättekonstigt egentligen! Men eftersom jag hade varit så stressad innan hade jag inte tänkt på att plocka med mig fler blöjor utan hade bara två i handväskan... Skitkul verkligen! Fick tvätta honom och ta bort det värsta och lägga tvättlappar mellan honom och blöjan(det hade faktiskt inte gått igenom något när vi kom hem) men var inte lätt att försöka förklara för doktorn varför jag gjorde som jag gjorde. Det diplomatiska sättet att säga är att hans svenska var inte helt perfekt ännu, men sanningen var nog att jag och han förstod endast vartannat ord av vad vi sa till varandra. Så är rädd för att han inte fatta varför jag inte bara tog på honom en ny blöja och tror att jag alltid gör så:(

Åh, hoppas Nils blir bättre snart. Magsjuka är inte roligt att få när de är så små. Axel var magsjuk när han var 7 veckor, det var en pers! Tog flera veckor innan hans mage var någorlunda normal igen.
Har inga tips annat än att ha Sempers vätskeersättning hemma ifall han blir uttorkad pga diareen.

// Qbaby

Vilket är ett bra tips! Enligt läkaren var han inte uttorkad (var det jag var mest orolig för) så jag försöker fortsätta som innan, att erbjuda honom vatten konstant helt enkelt.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?