Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Nyfiken, varför får han inte dricka kranvattnet?

Skulle gissa att de har mycket fluor i vattnet. (egen brunn)Vi har det och barn under 1.5 år ska inte dricka det eftersom de kan få fläckar på tänderna. Vi köpte vatten till första barnet. Det var till vällingen och dricka.(ammade tio månader) Maten kokade i som vanligt. Vi gjorde kanske av med tre-4liter i vecka i början. Hade kunnat hämta kommunalt vatten hos mamma men det orkade vi inte.

M var på fem månaders koll i fredags. 7 kg och 62cm lång!

Ja, det är därför vi behöver hämta:)

Var urinvägsinfektion, ganska kraftig sådan som hade gått upp i ryggen så efter 7 timmar på akuten fick jag äntligen åka hem. Men är bara att glömma att gå till skolan tyvärr

*kl*
Har blivit många uppdateringar nu från mig några dagar:p

Men Nils har slutat amma nu, det är inte helt självvalt men jag litar inte på antibiotikan jag äter. Det var så rörigt när jag fick den att jag inte orkar bråka om det, vill bara bli bra. Tur nog så ammar han inte mycket längre, men han mysammar gärna. Så vid 5 idag hade vi en arg kille som ville amma... Men är inne på andra dygnet utan redan och brösten gör inte ont så fanns nog inte mycket mat i dem

kl

plutteman har varit på bvc för vaccination men vaccinet hade inte kommit in ännu :p det skulle antagligen komma efter lunch. Så då får vi ta en promenad dit igen.

Han är numera 66 lång och väger 7,5kg, drygt tre månader gammal.

*KL*

Josefin vägdes och mättes igår när vi var på babymassage och hon är nu 62 cm och väger 6790 g :) 4 månader och 1 vecka gammal!

Hon får ersättning vid behov nu för ibland räcker inte min mjölk till. Hon äter allt så det var inga problem att få i henne det heller. Hon får även gröt på kvällen nu :)

Ligger era bebisar på, över eller under genomsnittskurvan?
Har ni helammat eller delammat? När började ni ge ersättning i så fall?

Mina båda barn har legat ca två kurvor under genomsnittet viktmässigt medan de helammades (upp till 5 respektive 6 månader) och lilltjejen väger ca 6500 gram och är ca 65 cm lång nu när hon är 6 månader gammal.

2,5-åringen gick så småningom upp en kurva när han började äta gröt och vanlig mat.

Lite nyfiken på hur mycket/lite bebisar egentligen följer det där genomsnittet!

Jag har helammat i 6 månader (förutom 1-3 ersättningsmatningar per månad) fram tills för några dagar sedan.
Hon har följt den där kurvan som om kurvan ritades efter henne. Men inte senaste mätningen, där låg hon något under på viktskalan, (hon har varit sjuk med hög feber och snorig = inte kunnat äta ordentligt) men läkaren och sköterskan tyckte fortfarande att hon följde kurvan bra.
Så 6 månader, 7040 gram.

Nils har legat under mest sedan han var 8 veckor och jag inte kunde amma ordentligt längre. Nu tror jag det är bättre när han äter vanlig mat:)

Axel har legat på en kurva över på både längd och vikt, helammas fortfarande. Vi har precis börjat introducera gröt och mat. Han vägde 8400g och var 70 cm lång på 6 mån kontrollen.

Kl
Idag var jag hos auroran, gud va bra det var att få prata och fråga allt som jag undrat och förträngt... Nu är vi ju inne i systemet så det här kommer bli bra tror jag!

// Qbaby

Senast ändrad:

Algot har legat 2-3 kurvor över på både vikt och längd. Vid 4 mån vägde han 9200 g till 69 cm ;) Helammar honom

Melwin ligger två streck över genomsnittskurvan och följer sin kurva perfekt.
Vägde vid 4-månaders kontrollen 9 kg exakt och var 70,5 cm lång :)

KL

Alma har inte riktigt följt någon viktkurva. Hon föddes ungefär på medelkurvan (3340 g), och hoppade upp till +2-kurvan efter ett par veckor. Vid 3 månader började hon krångla med maten, gick ner i vikt och hoppade ner två kurvor. Vid 5,5 mån vägde hon 6900 kg och ligger därför under medelkurvan. Hon fick bara bröstmjölk i nästan 4 månader, sedan ersättning och nu även lite smakportioner.
På längden har hon alltid legat någon kurva över medel, sist var hon 66 cm. Så en lång och smal liten tjej :laugh:

Stella ligger lite över, men det har hon alltid gjort. Vid 4 månaders kontrollen i veckan vägde hon 9,4kg och var 68cm (tror jag, kan ha varit 67,5). Hennes syster var och är lite över medel fortfarande, men jag är inte så orolig, storasyster blev MYCKET smalare så fort hon började krypa och gå, då kunde hon plötsligt ha kläder igen som varit för små när hon var mindre. :)

Vliken stor liten tjej du har ;)

Jonathan var 66cm o 7kg vid 4,5 månader, låg då på medel i vikten o 1/2 över på längden.
Och då har han nästan bara ammat. Började lite med morotspure, vilket han gillade mycket, och med gröt som han tyvärr inte verkar klara, har kaskadkräkts nu två gånger efter han ätit det... Så vi har pausat lite med maten men ska snart börja igen.
Han blir 6 månader nästa vecka, förstår inte riktigt vart tiden tagit vägen ;)

*KL*

Var på BVC i torsdags, E väger 7,1 kg och är 68 cm lång och är fyra månader. Han är en otroligt pigg och vaken kille, har svårt att komma till ro och somna. Det finns ju så mycket att titta på! Men när han är vaken så är han för det mesta glad:) Inatt sov han sex timmar i sträck!! Sen vaknade han med två timmars mellanrum, hoppas det håller i sig!

FlipTheFrog
Lilla E ligger lite över viktkurvan och hans storebror låg två snäpp över(vägde typ 9 kg vid 3,5 mån). Båda helammas/ammades

kl.
helammat fram till 6 månader. därefter bara gröt+mat. Lukas har legat över genomsnittskurvan hela tiden, men börjat plana ut mot den "normala kurvan" nu. på 6 månaders kontrollen vägde han nästan 10 kg, och 70 cm lång. han blir 7 månader på onsdag. vilken dag som helst kommer han börja krypa kan jag sattsa pengar på! han står på alla fyra (händer+knän) och gungar och vill så gärna framåt, tror det kommer lossna snart för honom hur han ska göra. han var genomförkylld i måndags, höll sig till tisdag/onsdag. snorig, feber...:( nu är det jag ist som är genomförkyllt med samma skit, halsont, feber m.m... tur man har världens snällaste unge! han är i princip aldrig missnöjd/ledsen. alltid glad! 2 tänder har han nu.

kommer inte på mer att skriva.:p

Här rullar allting på, A vägde 7440 gr och 67 cm lång på 4 mån kontrollen, han har börjat med lite gröt att äta, det tycker han jättemkt om!
En annan fråga, hur känner ni nu om eran förlossning och graviditet efter ett antal mån?

Jag vill inte göra om det, är helt livrädd för att bli gravid igen, har satt in spiral, men har haft mensvärk sedan dess, ca 1 mån nu.

Det är en bra fråga.... Jag hade så jobbigt med graviditeten men en lätt förlossning. Trots det vill jag nog ha kejsarsnitt nästa gången, jag var så rädd för en förlossningsskada att det nu i efterhand bara känns jobbigt. Stressen när hjärtljuden gick upp och ner, när jag fick värkstimulerande var inte kul. Smärtan klarar jag, men tror det blir svårare att motivera psykiskt nästa gång.

Jag känner egentligen inget speciellt så här efter förutom att jag fortfarande tycker att det var en häftig upplevelse. Jag hade en lätt graviditet, rätt jobbigt värkarbete men när väl vattnet gick så gick allt jättefort och smidigt.

Kollar på min underbara dotter och fattar fortfarande inte att vi gjort henne, att hon bott i min mage och kom ut utan problem...helt otroligt!

Jag vill inte bli gravid än på ett tag för jag vill att Josefin blir lite äldre och så vill jag kunna hålla igång hästen :p Det är nästan värst, att inte kunna rida på så länge ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?