Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Du kan ju ge honom tvåans ersättning, är järnberikad. Men du kan inte göra större hål i nappflaskan så det kommer utan att han suger? Det har vi på vår (mam) nappflaska nu. Det kommer lagom mycket men han behöver inte direkt suga för det.

jo, har den ersättningen. men problemet är att han sätter i halsen om det kommer för mkt, har en vanlig nappflaska med vanlig napp, ha en med 1 hål och provade en med fler hål och det gick inte alls..:crazy:

Har inte hänt med Nils hittils, enda han har satt i halsen var ett salladsblad och då såg jag till att han fick upp det.
Lukas kanske skulle tycka det var roligare med mat igen om du ger honom någon nästan sönderkokt morotsstav och så får han leka med den?

jo, har den ersättningen. men problemet är att han sätter i halsen om det kommer för mkt, har en vanlig nappflaska med vanlig napp, ha en med 1 hål och provade en med fler hål och det gick inte alls..:crazy:

Han är inte såpass gammal att han snart kan äta en kombination med gröt/ersättning + lite vanlig mat + ev koppmatning/muggmatning med ersättning?

Han är inte såpass gammal att han snart kan äta en kombination med gröt/ersättning + lite vanlig mat + ev koppmatning/muggmatning med ersättning?

hur menar du?

han får ett par mål gröt per dag. och även vanlig mat. men sen vill jag ju att flaskmatningen ska funka för han vaknar ju på nätterna och är hungrig, inte så kul för någon av oss att behöva gå till köket och blanda gröt. har somsagt försökt ge även i mugg. har en sån "alvedon-sked" nu som jag matar med, det funkar sådär.

kl.
igårkväll åt han sista målet gröt vid 20.00. sen vid ca 21.00 somnade han för natten. vaknade idag och matstrejkade ALLT (även gröt) ända fram till kl. 13.00 när jag fick i honom lite fruktpure.:crazy: så det blev "krig" sen nu senare i e.m när jag skulle ge honom mera mat, han ville inte, ålar sig, viftar med händerna, slänger sig i stolen, skriker så han sätter i halsen. går inte när han gör så!:confused::cry:

tillslut blandade jag maten (kallops med potatis) med mangopure, då åt han.:p kan ju inte varit den godaste kombinationen men han åt iaf.
nu i kväll var det inga problem att ge gröt, så jag vet inte vad han håller på med.
han har tre tänder nu, och flera som är på gång. de tre tänderna har kommit inom loppet av två veckor. han är mycket besvärad och gnuggar och har sig hela dagarna, har sån frys-leksak som han tuggar på 24/7 nästan.

har försökt ge honom större bitar, men han sätter i halsen direkt, fast jag testat med typ sönderkokt blomkål eller morot. räcker med att det är nån liite större bit i barnmaten så sätter han i halsen. måste vara helt pureform.

inte nog med det så har jag precis flyttat till nya lägenheten så jag har ju ingen tid med att packa upp grejer (Lukas kräver ju tiden hela tiden.), så allt ser ut som caos. i köket har jag hunnit fixa det mesta, men överallt annars så ser det ut som kallabalik.

*ännu ett klagoinlägg från Laeikinois*

hur menar du?

han får ett par mål gröt per dag. och även vanlig mat. men sen vill jag ju att flaskmatningen ska funka för han vaknar ju på nätterna och är hungrig, inte så kul för någon av oss att behöva gå till köket och blanda gröt. har somsagt försökt ge även i mugg. har en sån "alvedon-sked" nu som jag matar med, det funkar sådär.

Eh, jag vet inte riktigt egentligen :crazy: har ju bara erfarenhet från en matätande unge och han började sova hela nätterna när han kommit upp i en rejäl portion gröt på kvällarna*, vilket nog var vid ca 6 månader. Sen delammade jag upp till 8-9 månader (dock inte på nätterna) + att jag inte är en "vällingförälder", så jag har ingen flaskerfarenhet. *Han åt ganska snart gröt på 1 dl havregrynsgröt och 2 dl vatten på morgon och kväll.

Tänkte nog mest att om du ville ha i honom ersättningen men inte lyckades, men att han samtidigt åt gröten, så hade du ju kunnat gjort gröten men bytt ut en del av vattnet mot ersättning - för att få mer näring i det hela alltså..

Men det löste förstås inte nattmålet då!

Kl
Axel har blivit 6 månader, nu går tiden väldigt fort känns det som. Idag var vi på BVC för vaccination, vägning och mätning. Nu är A 70 cm lång och väger 8400g. Vi helammar fortfarande men ska nu börja med smakisar. Nätterna har blivit som vanligt igen, han äter 1-2 ggr / natt mellan 21 - 08, så skönt!
// Qbaby

biter hon inte loss bitar och sätter i halsen?

Hon biter loss bitar, men dem tuggar hon på tills det blir helt finfördelat och sväljer sedan. Hon har faktiskt aldrig satt något i halsen. Men än så länge väljer vi ju sådant som blir mjukt i munnen, eller vad man ska säga. Som inte kräver så mycket tuggande :)

Kl

Här har vi börjat med lite smakisar, morot antingen sim puré eller bitar i en sån smaknapp, det är väldigt gott tycker Jonathan. Har även börjat med gröt att ge på kvällen för att hoppas på någon extra timmes sömn på morgonen ;) han har börjat vakna vid 3.30 hungrig istället för 5.30-6 som det varit de senaste två månaderna. Somnar gör han mellan 20-21, det går inte heller att hålla honom vaken längre utan han somnar ordentligt då.
Annars så är han en liten glader som bubblar o dregglar o snackar, o en stor favorit är fortfarande att ligga på mage på golvet o sprattla, dock blir han arg efter en stund när han inte kommer någonstans ;)
Dessutom så verkligen älskar han när storasyster pussar o kramas med han i att bara kolla på henne :)

*KL*

I veckan har vi varit på BVC, liten väger nu 6,8 kg och är 67 cm lång. Hans kurva har planat ut lite, sköterskan trodde att det beror på att han rör sig så mycket mer nu. Och det gör han verkligen! När han badade en dag så lyckades han stänka ner mig och hela badrummet!

Han har börjat få svårt att slappna av och somna på dagarna, det ju så mycket att titta på!

Fuskade lite med motionen i torsdags, då sov jag i stället. Men jag har gått ner 1,5 kg, så det går sakta men säkert... Har fortfarande inte ätit något onyttigt!

Ska snart ta tag i att fixa pass åt mig och liten. I november åker vi med svärföräldrarna, barnens kusin och föräldrar till Paris och går på EuroDisney!! Ska bli riktigt kul att komma iväg! Någon som har varit på EuroDisney?

Eh, jag vet inte riktigt egentligen :crazy: har ju bara erfarenhet från en matätande unge och han började sova hela nätterna när han kommit upp i en rejäl portion gröt på kvällarna*, vilket nog var vid ca 6 månader. Sen delammade jag upp till 8-9 månader (dock inte på nätterna) + att jag inte är en "vällingförälder", så jag har ingen flaskerfarenhet. *Han åt ganska snart gröt på 1 dl havregrynsgröt och 2 dl vatten på morgon och kväll.

Tänkte nog mest att om du ville ha i honom ersättningen men inte lyckades, men att han samtidigt åt gröten, så hade du ju kunnat gjort gröten men bytt ut en del av vattnet mot ersättning - för att få mer näring i det hela alltså..

Men det löste förstås inte nattmålet då!

okej, men då hänger jag med i hur du menar.;)

kl.
har helt skippat att försöka med flaska senaste dagarna, det går helt enkelt inte, få inse det. så nu äter han bara gröt + vanlig mat (rån och fruktpure då och då med). funkar bra. nätterna är väldigt varierande, antingen sover han hela natten, eller som några nätter senaste veckan; då har det blivit 3 timmar oregelbunden sömn.:( min kropp klarar inte det tillslut så jag typ kolappsade i två dagar, mådde skit, astrött, spydde och huvudvärk. sen sov Lukas en hel natt, så även jag och efter det blev jag bättre direkt! hur pigg som helst, kändes som att jag sovit i en vecka, haha...xD så jag tror inte det var magsjuka (kändes inte som det) utan kroppens sätt att säga "nu måste du sova, klarar inte mer!!"

var på bvc besök i dagarna, 9780 gram och prick 70 cm lång!
allt med flytten har gått bra, vi stortrivs i nya lyan.:)

kommer inte på mer att skriva nu, godnatt!;)

Va skönt att du fick sova tills slut:)

Här rullar det på, A har blivit 4,5 mån och vi har börjat med lite gröt. Nu sove vi väldigt gott om nätterna, A somnar vid 20-20.30 och vaknar vid 7, efter en flaska ersättning somnar han om igen och sover till kl 9, så nu kan man inte ha det bättre. Jag tog bort liggdelen i vagnen igår och satte dit sittdelen, han blev mkt nöjdare när han kunde se lite mer. Jag kunde t.o.m greja lite och han satt och tittade, innan skrek han bara om inte vagnen var i rörelser när han var vaken.

Har ni andra bytt än?

Va skönt att du fick sova tills slut:)

Här rullar det på, A har blivit 4,5 mån och vi har börjat med lite gröt. Nu sove vi väldigt gott om nätterna, A somnar vid 20-20.30 och vaknar vid 7, efter en flaska ersättning somnar han om igen och sover till kl 9, så nu kan man inte ha det bättre. Jag tog bort liggdelen i vagnen igår och satte dit sittdelen, han blev mkt nöjdare när han kunde se lite mer. Jag kunde t.o.m greja lite och han satt och tittade, innan skrek han bara om inte vagnen var i rörelser när han var vaken.

Har ni andra bytt än?

Algot är 4.5 mån och vi bytte till sittdelen för ett par veckor sedan vilket är mycket uppskattat!

Avundas er som får sova på nätterna. Här ammas det varje-varannan timme mellan 19-05 sen går vi upp. Dagarna går i ett och tyvärr sover skrutt oftast bara korta stunder så inte mycket vila då heller! Tur att det bara är en begränsad period!

Ammar på heltid. Har testat med flaska men det var inte så populärt! Blir att hårdträna nu då jag kommer att vara borta en del heldagar med start i oktober. Har börjat med smakisar vilket gillas massor! När han inte får utan bara sitter med vid bordet brukar han spana in brorsans mat och tugga samtidigt som han

Första tanden är framme och andra på väg, gillar tyvärr att bitas med dem

Algot är 4.5 mån och vi bytte till sittdelen för ett par veckor sedan vilket är mycket uppskattat!

Avundas er som får sova på nätterna. Här ammas det varje-varannan timme mellan 19-05 sen går vi upp. Dagarna går i ett och tyvärr sover skrutt oftast bara korta stunder så inte mycket vila då heller! Tur att det bara är en begränsad period!

Ammar på heltid. Har testat med flaska men det var inte så populärt! Blir att hårdträna nu då jag kommer att vara borta en del heldagar med start i oktober. Har börjat med smakisar vilket gillas massor! När han inte får utan bara sitter med vid bordet brukar han spana in brorsans mat och tugga samtidigt som han

Första tanden är framme och andra på väg, gillar tyvärr att bitas med dem

Rätt lik min skrutta i mat och sov-tiderna :)

Du är iallafall inte ensam om att avundas dem som har bebisar som sover hela nätterna :)
Det var nog där kring 4,5 månader som hon åt varannan timme igen under nätterna, det tog nästan knäcken på mig. Nu är det iallafall var tredje timme under nätterna, ibland t.om fyra -fem :banana: . Vi helammar fortfarande, jag har varit sjuk med hög feber en vecka och trodde nästan jag sinade..men det börjar komma tillbaka.

Men sen sover hon ytterst lite under dagarna, en liten skvätt under fm (10-30 min) och en stund på em. Skulle hon somna innan 20.00 så vaknar hon efter en halvtimme och sen vägrar hon sova förrns vi går och lägger oss. Hon vill ju vara med!
Vi var hos mina föräldrar idag. KLockan var 14.00 och jag gick upp på övervåningen för att amma och låta henne sova en stund. Hon nickade nästan till, men så hörde hon någon prata på undervåningen och så var det stooora klarvakna trollögon igen.
Då går det inte att övertala henne att sova utan det är bara att gå upp igen .. :p

Men...tänk om man kunde få sova en hel natt. Jag skulle må så bra, har levt med för lite sömn i över ett år nu. Känner mig jämt så fruktansvärt slutkörd :(

Senast ändrad:

+ esprit och alla andra som ammar många gånger på natten:

Om våra små knattar skulle sova en hel natt så skulle vi antagligen vakna med sprängfulla bröst och bli tvungna att gå upp och pumpa mitt i natten...:)

Jag längtar tills vi kan byta vagn! Vi har en Buggaboo, som vi köpte begagnad till storebror när han hade växt ur liggdelen. Anledningen till att vi byter vagn är att vi har en Emmaljunga Cangaroo, som barnet sitter framvänd i sittdelen. Vill gärna se bebisen när jag går.

Jag har fått för mig att man ska vänta tills barnet är sex månader för att få sitta i Buggaboos sittvagnar. Men det kanske är helt fel? Någon som vet?

Josefin blir 4 månader i morgon och vi har inte bytt än för hon är för liten för den :p Tänker vänta så länge det går med att byta för det känns som det kan vara svårt att variera när dom väl vant sig vid att kunna sitta och kika :p

På min vagn kan man fälla ner ryggen till fullt liggläge, så när han ser dödstrött ut, då fäller jag ner och han får sova liggandes och även lös i vagnen, eftersom han inte kommer någonstans eller bara kan åka längre ner i åkpåsen

+ esprit och alla andra som ammar många gånger på natten:

Om våra små knattar skulle sova en hel natt så skulle vi antagligen vakna med sprängfulla bröst och bli tvungna att gå upp och pumpa mitt i natten...:)

Jag skulle nog vaknat i en sjö av urläckt bröstmjölk :p , men det hade det varit värt om jag fått sova en hel natt i sträck! :bump:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈