Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Jag tänker på husman knäckebröd när jag hör ordet, men finns ju ljusare:p Nils får rån, vilket han älskar!
Jag började ge Nils mosad potatis vid 4 månader, men när han närmade sig 6 månader började han tugga och då fick han BLW.
Nils får exakt samma mat som jag och sambon äter, fast utan salt. Så han äter kycklinggrytor, pasta och köttfärssås (spagetti tycker jag han satte mycket i halsen eftersom det var så långa trådar så skippar det), fisk, älgkött..... Men vi började med nästan sönderkokta grönsaker/rotfrukter i pommes-format. Om jag är lat och inte ha några rester åt honom (brukar alltid laga en ordentlig middag och ta bort till honom innan jag saltar kvällen innan) brukar jag koka potatis, broccoli och ärtor.

Verkar vara rätt vanligt att man börjar ge lite vid 4 månader trots att rekommendationen är 6 månader. Vi funderar på att börja ge Josefin nån tesked puré av nåt slag då och då bara för att hon ska få nån annan smak i munnen, vill inte byta ut nåt mål än då jag tänkt helamma till 6 månader åtminstone :)

Min Plutteman har varit på bvc 64cm men han låg som en ostbåge och ville inte mätas alls :D Bvc-sköterskan trodde han var större men vad gör man när man inte samarbetar. 6996g så näääästan sju kilo.
Nästa gång blir det vaccination stackars plutt. :crazy:

Själv ska jag till mvc idag på efterkontroll.

Jag har tretton graviditetskilon kvar. Har tappat sexton. Kände mig enorm under graviditeten :o

Plutteman är 2,5 månader :D

Oj, vad stor han är! Hur stor var han när han föddes?
Alma vägde också 7 kg för någon vecka sedan, men hon är 5 månader ;)

Angående mat, så har vi också börjat med BLW lite smått. Vi började egentligen med gröt för några veckor sedan, men sedan dess har Alma blivit totalt ointresserad av att äta med sked. Vi vill inte truga, så nu får hon lite plockmat istället. Hon ÄLSKAR det! Det är än så länge mest frukt och grönsaker hon får sitta och suga på. T ex mango, gurka nektariner, paprika, aprikoser, avocado.

kl

Inatt blev det matning 23, 05 och 08 ! Wohoo! Flera timmars sammanhängande sömn! :D:D:D

Jag hoppas det inte beror på hennes förkylning, utan på att hon börjar få bättre nattvanor :)

Han vägde 4420g och var 52cm som nyfödd så han var stor redan från början :)

Senast ändrad:

kl.
vi började med smakportioner strax efter han blivit 4 månader. jag hade dock tänkt vänta, tyckte det skulle kännas smidigare.:p men han var så jäkla nyfiken och trånade efter maten när vi åt och han såg oss så då kände vi att vi var "tvungna" att börja intruducera honom lite.

jag har jätteproblem här hemma just nu! flyttcaos, flyttar in i nya lyan i morgon så hela helgen lär vara caosartad. inte nog med det så kan jag ju inte amma mer, är helt slut nu, vilket Lukas vägrar inse och han har nu börjat att protestera mot allt annat än gröt(?!!), vi provar med välling, ersättning, olika maträtter... vad som helst, bara han äter så är jag nöjd!! men han vill bara ha gröt. eller bröstet, men det kommer ju inget och då blir han förbannad. han fattar fortfarande inte att man kan suga på nappflaskan, så det funkar inte alls med nappflaska. har 4 olika modeller av nappar just nu, och ingen passar honom. jättegnällig hela dagarna, vaknar hela nätterna, sovit i genomsnitt 3-5 timmar per natt i över en vecka nu. är som en levande zombie. men han är hur pigg som helst, jag fattar inte! han sover inte längre på dagarna knappt nu heller, max nått litet pass då och då, men inget mer. han borde vara trött och hungrig tycker jag. :confused:
och är ju ensam på dagarna så har ingen som kan hjälpa till med avlastning direkt.
dessutom gått ner 4 kg på 10 dagar, helt utan anledning typ, har iaf inte ändrat matvanor eller något, det "har bara hänt". kanske beror på stressen och sömnlösheten..?

guuuud vad detta blev ett gnälligt inlägg. känns som om jag bara gnällt här sista tiden.:P

Det låter jobbigt! Har du provat Tommee Tippee nappflaskorna? Dom är ju formade som ett bröst, fast det kanske finns fler som ser ut så. Det går inte att få honom att "dricka" ur mugg? Har du fått någon hjälp av BVC? Har du provat att googla på det, det finns ju säkert någon som har haft samma problem.

Hoppas ni hittar något som passar Lukas, då kanske han sover bättre!

KL på mig själv:)

Inatt har vi sovit extremt dåligt! E. somnade som vanligt vid ca halv nio, han vaknade redan halv tolv och efter det så har han vaknat och ätit en gång i timmen! Suck! Klockan sex var båda vakna så då var det ingen idé att försöka få dom att somna om. Min man är extremt morgontrött så det är bäst att han får sova en stund till, det blir så mycket trevligare då...

Vi kommer ha långa helger ett tag framöver, min man kommer vara pappaledig på måndagar! Så gjorde han när storebror var liten också, det är jätteskönt att ha långhelg.

Lilla E. (blir fyra månader om ca två veckor) har börjat prata jättemycket, igår försökte jag läsa för storebror men blev överröstad hela tiden:love:

Har promenerat tre gånger denna vecka och jag upptäckte en dag att jag gått ner ett kilo bara av att sluta äta så onyttigt! Beach 2013 here I come:)

har provat! han sätter så mycket i halsen då. likaså om man tar en vanlig mugg och bara vinkla lite försiktigt, han sätter i halsen av att det kommer för mkt.
vi har mam (koliknappflaska??), medela calma(?) som är format som ett bröst, vanlig med ett hål i, och nån mer vi fick låna av en vän. men ingen av de modellerna funkar bra. bäst är dock medelaflaskan, eller vanlig med bara ett hål i. han suger på medela men det är som att han blir chockad varje gång att det kommer mat (det är ju en sån flaska som det bara kommer ut om man suger länk), han tror att det bara är en vanlig napp att sutta på. igår fick jag i honom som mest vid ett mål 20 ml! så mycket har han inte fått i sig innan på samma gång. det är jättelite.

Det låter jobbigt! Har du provat Tommee Tippee nappflaskorna? Dom är ju formade som ett bröst, fast det kanske finns fler som ser ut så. Det går inte att få honom att "dricka" ur mugg? Har du fått någon hjälp av BVC? Har du provat att googla på det, det finns ju säkert någon som har haft samma problem.

Hoppas ni hittar något som passar Lukas, då kanske han sover bättre!

ja, den medela calma vi har ser precis likadan ut.:)
ringde bvc och hon sa i princip att vi skulle fortsätta som vi gör nu, och hoppas att han förstår nappflaskan snart. vi ska dit på onsdag på besök.

Den nappflaskan du länkade till har vi också och det är stor skillnad på den och Tommee Tippee. Nu låter det som jag säljer sådana nappflaskor...

20 ml är ju ingenting, då måste han äta många gånger för att bli mätt. Eller äter han gröt flera gånger om dagen? Går det att mata tex välling med sked?

Den nappflaskan du länkade till har vi också och det är stor skillnad på den och Tommee Tippee. Nu låter det som jag säljer sådana nappflaskor...

20 ml är ju ingenting, då måste han äta många gånger för att bli mätt. Eller äter han gröt flera gånger om dagen? Går det att mata tex välling med sked?

jaha, okej. då kanske jag kan kolla på den flaskan mer.:)

ja, oja! han äter gröt flera ggr per dag. jag försöker med bröstet, men det funkar inte längre så jag har slutat med det. men försöker med nappflaska flera ggr/dag, men när han är hungrig så får han gröt. eller vanlig mat men där har han börjat bli så kräsen!:confused: antingen funkar det inte alls, eller så funkar det några skedar sen grinar han ihop totalt! och det är absolut inga konstigheter jag ger honom.
ersättning verkar han tycka är helt ok. men välling vill ha inte ha, han tvärvägrar och vänder och vrider sig såfort han uppptäcker att det är välling jag försöker ge honom. så ersättningen verkar han gilla, men har problem att få i sig!:idea::crazy:

han är somsagt väldigt pigg å så trotts allt, och inte tappat jättemycket i vikt, han har växt massor på längden sista tiden så han är inte en knubbig liten michelingubbe längre, börjat bli lite "smalare", men somsagt växt massor på längden. och det säger alla!
jag är bara rädd att han inte får i sig allt han behöver genom att bara äta gröt. näringsbrist(?). ska ringa bvc igen i morgon.

Du kan ju ge honom tvåans ersättning, är järnberikad. Men du kan inte göra större hål i nappflaskan så det kommer utan att han suger? Det har vi på vår (mam) nappflaska nu. Det kommer lagom mycket men han behöver inte direkt suga för det.

En sak jag kommer sakna den dagen dottern inte ammas längre är de varma brösten. Jag tycker det är helmysigt att tuttarna är så varma och goa :love:

*KL*

Här sitter en halvdöd mamma i soffan medan bebis ligger i babygymmet och jollrar glatt. Har haft en till skitnatt! Han vaknar hela tiden och somnar bara om när han får äta. Provade med nappen två gånger, han somnade men vaknade efter fem minuter.

Det enda positiva är att vi är ensamma hemma så jag kan gå och lägga mig så fort den lille behagar bli trött. Jag hoppas att detta är något övergående.

*kl*
Nils klättrade just in i sin liggdel till vagnen... Den står i hans lekrum om han skulle bli trött under dagen men den var visst ett roligt hinder:D
Han har varit sjuk men börjar äntligen bli bättre! I natt har det tom varit ganska lugnt.

Har köpt en begagnad overall till honom idag på tradera, får hoppas den är lika fin som på bilderna! Känns så svårt annars att veta vad han ska ha på sig i sittvagnen.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben