Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Bor ni också i Örebro? Babysim är på söndagar i iaf i Brickebacken och då får man ha syskon med sig. Det finns på Hagabadet också men jag vet inte när eller om syskon får vara med.

Fast är du själv så blir det ju lite svårt.

Japp, bor till och med i Brickebacken :)
Det lät ju bra att det finns på helger med, kanske kan övertala sambon att gå iaf en kurs med J då iaf :)
Sambon är ledig på helger så då ska det ju kunna funka, det ska kollas upp :)

kl

Angående vikt, så har jag fortfarande ett par kg kvar att gå ner nu efter 5 månader. Mitt BMI är bra (20-21) men jag trivs inte alls i kroppen jag har nu! Jag har alltid varit vältränad, men nu känner jag mig slapp och otränad! Till råga på allt har jag fått diagnosticerat en höftskada som gör att jag inte kan springa, så det är lite uppförsbacke just nu! Men jag har börjat träna annat och äter liiite nyttigare, så jag hoppas att min kropp tajtar till sig nu under hösten.

Har ni andra börjat träna?

Detta är sista veckan på min mammaledighet, tiden har gått så snabbt! På måndag börjar jag jobba, och min sambo tar över. Förstår inte hur jag ska kunna vara borta från Alma flera timmar om dagen, samtidigt som jag ser fram emot att börja och är glad för att sambon också får chansen att vara pappaledig under en längre tid.

Jag var tjock innan med, sambo kilona hade smugit sig på och jag hade ingen häst och var i skolan mest hela tiden.
Foglossningarna är riktigt jobbiga, jag måste verkligen ta mig i kragen och ringa sjukgymnast.

Är nästan tillbaka till startvikten, men gick upp lite igen när Nils drog ner på ammandet och jag började med p-piller. Men ändå har jag mycket mera mage än innan, men det är så det "ska" vara tror jag. Tar mer än en dag för huden på magen att dra ihop sig.

Senast ändrad:

Jag väger samma som innan, hade gått upp mycket innan jag blev gravid så jag har ca 15 kg till min trivselvikt. Men viktien är inte det som stör mig mest utan hur magen ser ut, huden är ju lite slapp och ofylld. minsta tryck från byxor och man ser ut som en muffins... Jag går promenader i rask takt och kuperad väg sen ska jag börja med pilates hemma. Promenader funkar bra för mig för att gå ner i vikt. Har tidigare gått ner 7 kg på 2 månader genom att promenera till och från jobbet. Åt fortfarande samma skit som innan.

KL

Var på bvc idag, Carl är 4 månader, han vägde 7040g och är 64cm. Tanden som sköterskan sa hade kommit upp när han var 3 månader verkar ha försvunnit för hon frågade idag om han fått några tänder och tittade in och sa nej. Måste ha varit något annat hon såg sist då...

Ang babysim så går vi på det. vi har betalat 1600:- för 9 gånger i Kungsbacka. Vi har bara varit en gång och Carl såg mest frågande ut helatiden. Jag är inte så mycket för fjantiga sånger och sånt som man höll på med men annars var det supermysigt:love:

Vi ska börja på babymassage också men bvc skulle återkomma med datum och tid för det.

Ni som haft era dop/namngivels: vad fick ni för presenter? vi ska ju som jag skrivit ha det den 16:e men jag vet inte vad Carl önskar sig. Alla frågar vad vi vill ha och jag säger bara inget krafs, alltså ska man köpa något så får det gärna vara något han kommer ha användning för. Jag har aldrig använt mina äggkoppar i tenn som jag fick...:angel:

Jag blev moster till en liten tjej igår också! första flickan bland mina syskon så det var väldigt kul.

Vi fick traktor-sparbössor i någon metall utav några, JÄTTEFINA! Dessutom går de att leka med när han blir lite äldre:D Däremot fick han några halsband, vet inte om/hur/när man skulle använda dem...

Lukas fick på sin namngivning bland annat:
ett födelsedagståg, inget av de på hemsidan men en sån modell, jättefint tycker jag. lite exempel
sen var det lite prylar som en stor nalle med en tröja med LUKAS och födelseviikt+längd+tid broderat, sparbössa, silverbestick...

men det vi önskade oss till honom när någon frågade var faktiskt presentkort eller pengar. jag tänker frammåt, och t.e.x ett par bra vinterskor kostar mycket, och jag älskar fina barnböcker och har själv vuxit upp med mycket böcker så det ska jag försöka köpa till honom också, förhoppningsvis uppskattar han det likamycket som jag gjorde.:) resten av pengarna tror jag att jag sätter in på hans sparkonto jag öppnat till honom, har inte bestämt mig ännu... men iom att min budget är väldigt begränsad så är pengar/presentkort jättebra, så slipper man stå där i affären och ha ångest över att man inte kan köpa t.e.x ett par bra skor till sitt barn, eller nått annat som kommer behövas i framtiden.:) kanske en ny(läs dock begagnad;)) vagn...?

Ang vikt:

Jag nådde min startvikt (63 kg) efter två månader, men mitt mål är att gå ner till 60 kg för jag har inte trivts med de där extra kilona som jag har burit på i 5 år. (För tio år sedan vägde jag 54... Men ända dit vill jag inte!)

Jag har kommit så här långt: Köpt träningskläder, köpt yogamatta (har några ländryggsstärkande övningar jag borde göra några ggr i veckan pga snett bäcken och sviter av foglossning), köpt joggingskor och ordnat så att jag fått kommunens friskvårdskort. Nu väntar jag på att kläder och skor ska hoppa på mig och att mattan rullar ut sig... Har inte hänt ännu :angel: Har powerwalkat en del med barnvagnen och så försöker jag rida några gånger i veckan. Hoppas kunna rida mer nu i höst när frun jobbar lite mer normala tider och då vi har dagis till den stora iaf. Rör ganska mycket på mig om dagarna faktiskt, men inte direkt så att jag får hög puls och blir svettig...

Men nu så drar Friskis & Svettis igång och de har ett skivstång-konditionspass som jag gillar och definitivt ska gå på! Och sedan så har min rektor bokat vår skolas idrottshall varje torsdagseftermiddag. I den mån jag kan utifrån hur frun jobbat så ska jag försöka vara med där - hoppas på lite basket och innebandy! Eller badminton ifall vi inte blir så många! :love:

Ang presenter:

Vi har inte haft dop eller namngivning, men vi har ett varsitt sparkonto till barnen som vi gärna får en slant till istället för prylar, i alla fall från morföräldrarna och gammelmor- och farföräldrar. Vi har även tagit pengar därifrån (och det vet de som sätter in) till t ex bilbarnstol.

Annars så har vi alltid några lite finare klädesplagg vi suktar efter, som skalkläder, eller böcker som t ex från www.sagoliktbokforlag.se
Leksaker försöker vi leda bort ifrån.. även om vi förstås förstår att det är roligt att köpa, men vi har ärvt väldigt mkt leksaker och behöver inget på den fronten! Skulle vara lego i så fall! Lego kan man aldrig få för mycket av!

Nu håller vi på att bygga en klätterställning till ungarna och kommer nog önska oss lite virke till det + lite tillbehör, rattar och repstegar och sånt.

Själva har vi gett bort t ex blåbärsbuskar till kompisar mindre barn, det har blivit uppskattat!

Vi hade dop i helgen :) Superlyckat på alla sätt och vis!

Vår lille fick några olika böcker (ABC, Bröderna Lejonhjärta, Vita barnkammarboken etc), en Bobbycar, en sparkcykel, några olika träleksaker, mjukisdjur, bebisleksaker (typ lamaze-stuket), bestick, barnservis (bestick, tallrik och pipmugg), en trämobil, en tavla, pengar, fondspar, aktier, en ryggsäck och lite annat smått och gott - bara användbara saker alltihop :)

Samma när storebror döptes - också han fick massor av användbara saker! Även om han även fick några "klassiska" silver-saker...spargris etc. Det fick inte lillebror en endaste.

Träning ja... :crazy:

Jag har dock 3 hästar varav 1 ridhäst, så en del träning får jag ju där. Annars består träningen mest av någon extremt sällsynt löprunda då och då, och så promenader. De till och från förskolan är dock av den svettiga pulshöjande varianten, då det är väldigt kuperat och med dubbelvagn med 25 kilo barn lastat i, så blir det bra träning...

Har insett att det bara är att lägga ner att ha någon högre ambitionsnivå än såhär just nu. Dock SKA jag skidträna i vinter om det kommer tillräckligt med snö, så jag kan åka tjejvasan igen i februari.

Gällande vikten så är jag tillbaka igen, men har gått upp lite under sommaren... helt självförvållat (suck). Så jag ligger nog ungefär ett kilo över när jag blev gravid andra gången (och ett par över när jag blev gravid första gången).

Jag har ett BMI på ca 21,5, men känner som du att jag är allmänt otränad. Så makens pilatesboll som han ännu inte använt tänkte jag ta över...så kanske det kan bli lite träning gjord här hemma i alla fall, för min rygg skulle verkligen behöva det.

Jag har ca 5 kg kvar till startvikten och det är ca 3,5 månad sen Josefin föddes. Gick upp 17 kg och 11 av dom rasade typ första veckan, sen har det varit lite trögare, men nu har jag gett mig f*n på att fixa resten + 2-3 kg till, sen ska jag köpa mig ett par nya snygga ridbyxor :) Det är min belöning!

kl.
kan inte amma mer.:( har sista tiden sinat mer å mer och nu verkar det vara helt slut. sonen är jätesur och allt har bara varit jobbigt senaste dagarna. ersättning är inte lätt att få i honom, han förstår inte det här med nappflaska, har tre olika modeller men ingen vill han ha. sked vill han inte heller gå med på, han "pruttar" bara ut det med munnen då (skitkul tycker han!;)) eller så blir han sur för att det inte går tillräckligt fort. idag har jag sammanlagt fått i honom 40 ml ersättning! gröt däremot älskar han, så det får han. pratat med bvc och fått lite råd, ska följa dem.

kl
igår natt + dag hade hon feber, upp till 39.8 grader. Helt slut var hon stackarn :(
Gick ner snabbt till 37 grader med hjälp av alvedon, men vid tvåtiden inatt var febern uppe på 38,3 igen.

Så nu kommer hosta och rinnande snor.. och ett stackars öga som det rinner och kleggar i.

Dumma pappa som smittat henne, men det är lite svårt att inte smittas av någon man umgås med dagligen :) . Jag hoppas bara att det går över fort det här

KL

Algot har blivit 4 månader och det har hänt massor! Han vänder från rygg till mage och tillbaka och har fått till riktig snits på att rulla. Tar sig fram på mage, gärna till storebrors leksaker ;) Står och sitter med stöd och har fått inviga gåstolen, dock bara ytterst korta stunder. Bubblar och "pratar" massor, testar nya ljud mest hela tiden :) Var på BVC idag och nu ligger vikten på 9 200 g till 69 cm :love: Nog för att jag tyckt att han kännts tung men jag trodde inte att han skulle ha ökat 1,5 kg på en månad ... Snart dags att börja med lite smakisar. Lillskrutt har precis åkt på sin första förkylning vilket har lett till ett par oroliga nätter. Nätterna i övrigt är som de är, lilleman vill oftast amma varje eller varannan timme så mycket sömn blir det inte

Har bytt till sittdelen i vagnen vilket är uppskattat av den lille mannen även om han helst föredrar sjalen!

Gällande träning är ambitionen tre pass i veckan samt PW med barnvagnen fem dagar i veckan, då ca en mil i backig terräng. Har främst blivit löpning men senaste veckan även en del pass! På lördag är det dags för tjejmilen, känner mig inte riktigt i form men i värsta fall får jag väl gå en bit! Gick bara upp 6 kg så jag låg på minusvikt redan när vi åkte hem från BB. Jag kämpar dock med att få i mig tillräckligt med bra mat och inte komplettera med massa skräp på kvällarna

Min Plutteman har varit på bvc 64cm men han låg som en ostbåge och ville inte mätas alls :D Bvc-sköterskan trodde han var större men vad gör man när man inte samarbetar. 6996g så näääästan sju kilo.
Nästa gång blir det vaccination stackars plutt. :crazy:

Själv ska jag till mvc idag på efterkontroll.

Jag har tretton graviditetskilon kvar. Har tappat sexton. Kände mig enorm under graviditeten :o

Plutteman är 2,5 månader :D

Jag har börjat att ge A lite gröt och han har precis fyllt 4 mån, han är så söt, gapar när man kommer med skeden.

*KL*

När började/ska ni börja ge lite smakportioner?

Egentligen inte alls tror jag?

Med första barnet följde vi 'boken' - gjorde små puréer på potatis och morot osv som vi gav pyttelite av osv, detta med start vid 4-5 månader.

Den här gången kör vi lite mer åt BLW-hållet och vi tänker vänta tills 6 månader (som ju är rekommendationen) med gröt och mer mat, och med mat menar jag då i första hand mat som hon själv kan få stoppa in i munnen och suga på! Är ju bra att får lära sig tugga först och svälja sedan, och inte svälja direkt som när man ger mat i mixad form! Nu är hon 5,5 månad och vi har precis börjat ge henne knäckebröd och banan... Någon gång har en bit 'i dum storlek' lossnat, men det har hon rett ut jättebra.

Knäckebröd? Är inte det mycket fibrer?
Nils äter mestadels enligt BLW, fast vi matar honom med gröten. Blir så stökigt annars:p Han är riktigt nöjd med det och jag tror det kommer ge oss många fördelar i framtiden (med samma tänk har vi också tagit bort nappen)
Tack så mycket för du fick oss in på den vägen:bow:

kl på mig själv

Tror nog att jag behöver söka hjälp, har sådana svårigheter med att somna att det är sjukt. Idag gick jag och la mig vid 9 med Nils och var jättetrött men kan inte stänga av hjärnan. Blir så stressad av att han vaknar på nätterna. Om han börjar bli orolig någon gång vet jag att jag inte kommer somna på minst en timme igen.
Har haft det så här under stressiga perioder sedan jag var 14, bad om hjälp för det vid 18 och fick då någon sorts antidepressiva.
Vill så gärna sova men kan inte

Knäckebröd? Är inte det mycket fibrer?

Tja, hehe, det är det säkert? Nu har jag ju rivit loss själva omslaget så jag vet inte vad det är för sort, men ett halvljust ganska sprött. Får kolla upp detta! Hon tuggar inte i sig så många kvadratcentimetrar iofs...

Jag har lite dålig matfantasi och tar gärna emot plockmatstips! Vi har inte börjat på 'riktigt' ännu utan tänkte samla på oss lite idéer och dra igång mer när hon närmat sig de där 6 månaderna.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben