Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

vad är det för fel på det som jag har fetstilat?:confused:
är det "typiska" könsroller ni tänker på, eller vad är det annars?

jag köper inte kläder med t.e.x bamse, hello kitty, spiderman osv... det blir typ... manipulation och falsk marknadsföring. det är när barnet blir äldre som barnet kan välja vad denne vill och inte vill ha på sig.
lix, börjar man klä sin lilla flicka i enbart rosa och hello kitty lär ju barnet älska detta senare också, vilket är fel.
hoppas ni förstår vad jag menar, är smått trött så det kanske blev rörigt.

Ja det är egentligen många anledningar.. Dels vill vi ju inte klä ungarna i kläder som vi inte tycker är fina, så där går ju en del bort. Själv har jag t ex en väl utvecklad allergi mot söta nallebjörnar, puffärmar och volanger.. :grin: Gillar inte heller kläder med röriga eller 'splaschiga' tryck på.

Sedan är det ett samhällsekonomiskt statement; vi stöttar gärna småföretagare istället för 'jättar' som lockar på alla fronter. Köper t ex en hel del tröjor från en tjej som syr upp själv, och undviker alltså Barbie & CO. Vi vill inte heller klä ungarna i något som för tankarna till krig t ex (tänk att det öht finns barntröjor som det står US Army på! :eek:)

Slutligen så är vi rätt så könsneutrala av oss. Visst finns det några skjortor, slipsar och klänningar i barnens lådor, men de allra flesta plagg fungerar såväl till killar som tjejer, de är lekvänliga och de har färger, alla olika färger! Mer än en gång har jag fascinerat studerat tjejernas krokar på Alvars dagis. Inte en (1) enda tjej har ett ytterplagg i annan färg än rosa eller lila. Jag gillar de färgerna egentligen, men då de är galet överanvända så har de blivit lite förstörda för mig.

Vi får väl se ifall de blir någon prins/prinsess/superhjälte/superhjältinne/etc-period för våra barn. Oavsett inriktning kommer vi nog bara stötta det lite lagom.. Tråkiga jag är nämligen också lite avogt inställd till när det blir för mkt av en grej. Alvar älskar traktorer t ex, men jag har inte traktorschabloner, traktorgardiner eller traktorpapperskorg på hans rum för det.

Tack för välkomnandet allihopa :love:

Innan har han bajsat flera gånger per dag och nu inget sedan i måndags kväll. Däremot verkar han lite besvärad när han fiser + att det luktar. I övrigt är han pigg och glad :)

Här blir det förövrigt lite könsroller då jag personligen inte gillar rosa och lila så får plutteman inte några direkta kläder i dessa färger. Sambon är serietidningsnörd så han lär säkerligen få kläder med sådanna på. Specifikt letar vi kläder på hans namne Iron man :D

Bara för att jag skrev det så bytte jag precis en bajsblöja! :bump:

Jag börjar plötsligt kunna relatera till de där ökända bajsuppdateringarna på facebook. Att man kan bli så glad över lite skit :D

Min lilla bajsar inte så ofta, kanske med en vecka lr två mellan gångerna. Han fiser ganska ofta, luktar inte så gott:)

Blir alltid lite lättad när han bajsar hemma, så man slipper byta supermega bajsblöjan när man är borta.

Kul med en ny "vårmamma", välkommen!

Måste bara få gnälla ur mig lite över hur trött jag är ... till och från blir det som en slöja/dimma över ögonen. Jag är helt slut :(

Så får jag dåligt samvete över att jag inte orkar hålla humöret uppe och vara lika superglad som flickan min är.
Som när hon vaknar efter tio minuters sömn och är skitpigg och jätteglad medan jag önskar att hon bara kunde somna om igen så jag får lite lugn...
Nää, usch för dålig sömn, det kan verkligen göra vardagen tung.

Har funderat amningen är värt detta, eller om man ska börja slussa över henne på ersättning/annan mat istället. Hon är iallafall 5 månader.
Ska ta mig ett snack med sambon..

*kl*
sitter vid en dator äntligen (har skitsegt internet hemma så tar enbart mobilen hemma och lånar dator borta, så nu ska jag försöka infoga bilderna ni inte såg när jag länkade på mobilen.

Här är en av tårtorna jag gjorde själv till Melwins dop :)

420079_10150977961252021_1332882674_n.jpg

Och här har vi våran underbara fina kille :)

387018_10150971757037021_1937472217_n.jpg

på mig och Melwin :)

394447_10150982420332021_884098073_n.jpg

Hoppas bilderna funkar nu :)

Melwin bajsade också sällan förut, nu har det övergått till varje dag men förut gick det ofta en vecka emellan iaf, och han va glad och pigg för det :)

Angående bajs...
Nils får alltid vara utan blöja på morgonen och idag så hade pappa honom och jag hade sovmorgon. Nils passade självklart på att bajsa och sambon märkte inget. Han åt i lugn och ro tills han började fundera på varför det var så lugnt.... Då hade Nils geggat in hela sig i bajs och var skitnöjd! Han kom upp och väckte mig efter första badet men då luktade han fortfarande bajs så blev ett till. Då fick jag ur allt bajs ur näsan med. Och herregud vad jag skrattade

Angående bajs

Vår lille palt hade vanan att bajsa var femte dag mellan klockan 16-19 på kvällen. Eftersom vi gav så mkt ersättning tyckte jag att det var lite väl sällan. Dock uppvisades inte några som helst tecken på att det skulle göra ont, och konsistensen var bra.

Sedan vi har börjat ge katrinplommonpure och lite päronskrap har vi nu kommit till varannan dag och det känns bättre :laugh:

att sluta med amning

Viktor blir fem månader nu på tisdag och har i en månad visat ganska tydligt att han inte längre vill ha mig. Våra tidigare mysstunder har slutat i en situpgörande gråtande kille som gjort allt för att komma från bröstet. En liten slurk har jag fått i honom på morgonen och kanske någon liten slatt utefter dagen, sedan har han vägrat och ibland till och med gråtit sig blå. Jag har pumpat och pumpat för att få upp produktionen och kanske bli mer attraktiv igen, men när dagens pumpningar tillsammans började understiga ett mål mat, dvs att jag sinade i allt snabbare takt så började det kännas lönlöst. Så nu har jag slutat pumpa och min mjölkproduktion är helt på upphällningen. I morse ammade vi nog för sista gången, och tror ni inte då att han somnade mysigt i min famn som han inte gjort på månader. :love::cry:

Jag har tidigare sett lite fram mot att sluta amma och framförallt detta eviga stödpumpande som jag ägnat mig åt. Men nu när jag väl är där så känner jag mig lite ledsen och sorgsen faktiskt och jag funderar nästan på att hämta pumpen och försöka hålla igång lite till, även fast att jag vet att det är lönlöst.

Han tar det ganska bra, hur ledsen (om han ens blir ledsen) beror på hur trött/hungrig han är för det mesta:) Men snygg är han inte med sena blåmärken:/ Ska på 6-månaderskontroll på onsdag, funderar på att rulla in honom i bubbelplast till dess

haha, kan se det framför mig.xD

kl.
vi hade namnfest i helgen, blev jättelyckat!! kunde inte blivit bättre. vi var även på high chaparral i tordags, också en hellyckad dag.

jag har fått lägenhet, inflytt 1 september, så nu är det snabba ryck! möbler som ska fixas, allt pappersarbete med bostadsbidrag och allt annat, packa lådor... men jag är glad att jag äntligen fick en.

jag blev vittne till en barnmisshandel i dag (kommer inte skriva mer detaljer om det här på ett forum dock). fortfarande lite i chock, skakis bara jag tänker på det. kan inte sluta tänka på det stackars barnet, önskar jag hade kunnat göra mer.:cry:

en bild på Lukas från när vi var på high chaparral, ridningen ska börjas i tid.;) (lugnt! det är en trä-häst, inte en riktig han sitter på.;))
IMAG2390.jpg

Vad fruktansvärt! Förstår verkligen att du är skakad, det hade vem som helst varit.

*kl*
Nils verkar vara lite krasslig, har inte velat sova i sängen själv och var trött redan halv 8, nu ligger han och sover. Jag hoppas att han är pigg nu efter att ha fått sova för det ät öppna förskolan idag och jag skulle behöva handla. Utav någon anledning är det väldigt svårt att få sambon att handla bindor.

Bad min man köpa bindor strax efter förlossningen och han kom hem med trosskydd:laugh:

Min dotter har provsuttit min häst och kompisens häst :) Första gången var hon 1 månad och andra gången var igår :) Det ska börjas i tid:p

Jo, det blir lätt så... Sen så tycker han att det är pinsamt så blir svårt att bara övertala honom:p

KL

Jag har inte skrivit i tråden på evigheter, känns det som!

Min Alma är nu snart 5 månader, tiden går så snabbt! Hon är verkligen en liten mönsterbebis, som sover 12 timmar per natt utan uppvak och nästan alltid är glad.
Vi har börjat lite smått med smakportioner, hittills har hon fått risgröt med olika fruktpuréer och ett par gånger morot-potatismos. Jag gör all maten själv och planen är helt klart att fortsätta med det.

Det enda problemet vi har med Alma är att hon är ganska blyg. Hon vill helst vara hos sina föräldrar och det är sällan andra lyckas få henne att t ex le. Hon är sprudlande glad när hon är med oss, skrattar och tramsar. Ute bland folk är hon iakttagande och oftast helt tyst. Jag var likadan som liten, under en hel del år.
Är det fler som har ett blygt barn?

*kl*

Idag var vi iväg på 6-månaderskontroll! Nils vägde 8104 g och var 66 cm lång, enligt läkaren mådde han bra också:)
Däremot så rekommenderade hon oss att vi skulle ha hjälm på honom, för han försöker ställa sig upp nu mot stolar, sängen m.m.... Så nu försöker jag hitta en som inte är allt för ful:p

*KL*

I tisdags började föräldragruppen som vi ska delta i. Vi var fem mammor med varsin bäbis :) Pratade och fick lära oss lite babymassage. Josefin verka inte ha nåt emot det för hon låg och prata och hade sig hela tiden :love:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar