Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Så har vi haft det i 5 veckor. Jag bara stod ut, det kommer ju inte hålla på i evigheter. A vaknade allt mellan 5-10 ggr per natt och jag kännde mig som en zombie. Passa på att vila alla tillfällen som ges, 5 minuters powernap är bättre än inget! Jag helammar fortfarande och nu finns det nätter som A bara vaknar 1-2 ggr mellan 21-07. De har ju ett stort utvecklingssprång där vid 4-5 månader då de kan sova dåligt och dessutom ofta behöver öka på mattillgången.
Jag har tänkt så att det handlar om en kort period nu, det kommer gå bättre.... Sen har min sambo fått ta helgerna och avlasta mig då så jag får sova på morgonen och under dagen.
/ Qbaby

Vi är nog lite bortskämda här med A, han äter vid kl 20, och somnar mellan 21-22, sedan sover han till kl 05.30 och då får han mat och somnar om direkt och sover till 8.30. Då sover han bara en liten stund på fm, men på eftermiddagen sover ca 13.30 till 16. Vi hade oxå dop förra helgen och det är skönt att det är över, nu blir det inga stora kalas förrän tills jul. Däremot har han börjat få tänder och är ganska gnällig, han är snart 3,5 mån.

Skönt att höra att inte bara jag har/haft problem med sömntillgången :)
Hon blir 5 månader om två dagar så förhoppningsvis beror det på att hon växer .

Har haft hästarna på bete nu under sommaren, så jag har varit tvungen att ta mig upp på morgonen för att åka dit (½ timme bort) och ge ena hästen frukostmålet. Snart ska vi ta hem dem igen så då blir det förhoppningsvis lite längre mornar så jag får lite mer sömn, trollungen sover längsta passen på kvällen och morgonen. På kvällen brukar jag vilja hinna göra lite barnfria saker så då blir det inte heller någon powernap :/
*trött-o-gnäll- DiN*

Kl.
Idag vände hon från rygg till mage!

Förresten. Jag saknar Lady_Mike här i tråden. Jag hoppas det beror på att inget dåligt hat hänt utan att hon har dagarna fyllda av sin familj!

Vår lille hade också en period för några veckor sedan med sämre sömn, men kom snabbt tillbaka i gamla gängor tack och lov, förutom nu när tand nr två precis brutit igenom :crazy: Men men, det går ju över, försöker trösta mig med det. Ibland är det lite klen tröst dock ;)

Jag saknar också Lady_Mike, hoppas verkligen hon bara har fullt upp!

*kl*

Idag fyller Melwin tre månader, vart tar tiden vägen? :o
Och vi har varit på BVC för vaccin och vikt/längd.
Med sprutorna var han superduktig, skrek bara precis när hon sprutade in vaccinet på honom.
Han väger 8130 gram, vet att det låter massor men han följer den kurvan han ligger på perfekt, väger man nästan 5 kg när man föds så ;)
68,5 cm lång. Så det är en stor fin kille vi har :)

photo.php

En bild på våran fina kille.

I söndags var det dop och han va superduktig även där, tittade bara lite skeptiskt på prästen när han tog vatten i håret på honom sen var det inte mer med det, han är så cool i alla lägen :love:
Fick jättemycket fina presenter och vi är så tacksamma att nästan alla kom

Gjorde egen tårta till dopet :) blev över förväntan!

Hoppas allt är bra med er andra också :)

Senast ändrad:

oj, över 8kg:eek: jag tycker ändå Carl är stor som vägde 6110g vid 3 mån...

Är det bara jag som inte kan se bilderna?? nyfiken...:)

Kl

Ni som har haft dop/namngivning vad har ni bjudit på? Jag är duktig på att baka men vet inte riktigt vad jag ska ha. blir väl mest åt fika hållet då dopet är halv 2. Tänkte göra något lite matigare också åt min familj som får åka 15mil för att vara med.

kl

Jo jag har en lite undran till. Hur fasta rutner har ni? Är det ni som skapat dem eller följer ni bara barnets rytm? Tänker väl mest på sov och vaknatider. Carl somnar vid 22 och går upp 8-9 på morgonen. Detta kommer ju inte funka när han ska börja på dagis men det kanske ändrar sig eller hur gör man?

kl

Igår var vi på Bvc för fem månaders sprutan, tiden går så fort!
Han har blivit stor del lilla killen, 8265g och 65cm :) vägde 2895 och var 49cm när han föddes, vad de växer!:)

Lite bilder på Milliam

486604_10151121860410090_681386670_n.jpg

578909_10151129885335090_421138880_n.jpg

547752_10151150727820090_706065733_n.jpg

kl

Jo jag har en lite undran till. Hur fasta rutner har ni? Är det ni som skapat dem eller följer ni bara barnets rytm? Tänker väl mest på sov och vaknatider. Carl somnar vid 22 och går upp 8-9 på morgonen. Detta kommer ju inte funka när han ska börja på dagis men det kanske ändrar sig eller hur gör man?

Det känns som att så fort jag tror att vi har fått en rutin så ändras det igen...:D

Vi har sedan någon vecka tillbaka haft rätt bra dygnsrytm, vakna mellan 8-9 äta mellan 9-10. Sova ungefär vid 10, kanske 1 till 1,5 h Sedan äta vid 12 sova lite vid 14 äta vid 15 sova lite vid 17 äta gröt/smakis vid 18. Äta vid 20 och somna vid 21

I dag sov vi dock till klockan tio och hela dagens sov och ätningar kom helt på tok, får se hur det är i morgon.

kl

Vi har inga rutiner alls utan följer Lillemans egen dygnsrytm. Eller ja, bortsett från att vi måste upp och lämna syrran på dagis och så då. Vi gjorde likadant med storasyster och hon anpassade sig automatiskt när hon började förskolan.

*kl*

Än en gång kan jag konstatera att vi har fyllt i nattätare på önskelistan. Lilleman äter 1-2 gånger mellan 22-03 och sedan ungefär 5-6 gånger mellan 03-08. Han har gjort det sen han föddes och jag ser inga tecken på att han tänker ändra sina ätrutiner. Den här gången känns det inte alls lika tungt, kanske mycket beroende på att jag kan somna om medan jag ammar och att jag redan är van vid att vakna på nätterna. När storasyster höll på likadant (tills hon var 8 månader och jag slutade nattamma) höll jag på att gå under av trötthet.

Han växer som ogräs i alla fall och det är huvudsaken, 6.300 g och 60.2 cm på 3 månadersdagen. :)

Ni som har haft dop/namngivning vad har ni bjudit på? Jag är duktig på att baka men vet inte riktigt vad jag ska ha. blir väl mest åt fika hållet då dopet är halv 2. Tänkte göra något lite matigare också åt min familj som får åka 15mil för att vara med.

vi ska ha namngivning nu på lördag. vi har båda släkt som åker långvägar (längsta ca 30 mil enkel resa) så vi ska bjuda på både lunch och fika. vi kör det enkelt, vi kommer bli ca 35-40 pers så vi är många, vi ska göra lite olika pajer till maten, så det passar alla smaker, även barnen (Måånga barn i släkten!).;) till efterätt tänkte vi köra simpelt marängswiss! det äter alla, barn som vuxna så blir det inga sura miner.:)

vi ska ha namngivning i trädgården, (hemma hos min mamma, en gård som ligger helt underbart!) så det blir själva cermonin först, mat, lite bus, fika å sen så smått avrundning på dagen.:)

kl

Vi har sedan någon vecka tillbaka haft rätt bra dygnsrytm, vakna mellan 8-9 äta mellan 9-10. Sova ungefär vid 10, kanske 1 till 1,5 h Sedan äta vid 12 sova lite vid 14 äta vid 15 sova lite vid 17 äta gröt/smakis vid 18. Äta vid 20 och somna vid 21

haha, jag lämnar samma svar som derivata, våra dagar ser i stort sätt precis likadana ut iaf det fetstilta!;) tycker vi har bra rutin.
enda skillnaden är att Lukas somnar vid ca 22-23 tiden, vaknar 07.00-08.00.

kl.
vi var å fotograferade fin-foton förra veckan, han var såå scharmig åt fotografen, skrattade och log hela tiden!:love::love::love:
postar en av bilderna här.:)
Lukas-vi+foraldrar+bild.jpg

sen en bild på hur söt man kan vara när man biter sig på tårna.;)
IMAG2357-1.jpg

å en bild på Lukas nya body (mammas favoritband) ;)
IMAG1075-1.jpg

Senast ändrad:

06.30 Amma
gröt 07.10
08.30 Amma
10.15-1045sov
12.00-mat (samma som jag äter)
12.30-13-45
15.30 Amma
16.45-17.30 sov
17.45 Amma
18.30 gröt
19.15 ersättning 150ml
19.30-01.00sov
01.00 Amma
01.00-04.00
04.00 Amma
06.30 Gick upp

Vi har just börjat ge gröt på morgonen och börjat köra femminutarn för att få lugnare nätter och hittills (2 nätter) fungerar det bra. Jag är ingen tokig person som håller exakt alla tider i huvudet utan jag håller på och skriva upp hur våra dagar ser ut för att se hur det fungerar och för att se vad som behöver ändras.
T.ex. Sista ersättningen får han i sängen vilket jag ska ändra på till att han äter det någon annanstans och öka grötmålet på kvällen tills han inte behöver det längre.

*kl*
Nils crawl-kryper mer och mer! Dessutom har han hittat hallen till sin stora förtjusning:D Sen har han börjat dra sig upp mot stående med mig eller pappa att klättra på. Jag har också erbjudit mig att passa en 1,5-åring om det behövs när en kompis förlossning sätter igång, känns lite nervöst:p
Har också fått tummen ur röven och har bokat gynbesök (i oktober...) och så ska jag till BM nästa vecka innan 6-månaders kontrollen för att prata p-piller då jag vill ha p-spruta tills jag kan ha p-ring.

Jag fick också höra igår att "Trygga barn slår sig inte" jag ser detta som bs, eller har jag fel?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar