Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Vad skulle ni aldrig kunna tänka er att köpa till ert barn?

• En ny barnvagn
  • En gåstol
  • En BabyBjörn-sele
  • Välling
  • Kläder med puffärmar, volanger, gulliga broderier, kamoflagemönster, Hello Kitty, Barbie och Spiderman osv
  • Leksaksvapen, bortsett från någon vattenpistol möjligen..

Nu blir jag nyfiken, välling? jag vill inte ge mitt barn det, mest för att jag tänker att jag ska amma så att det inte behövs men folk tittar på mig som om jag är knäpp när jag frågar varför man måste ge välling. men även om jag inte kan amma så länge som jag tänkt, räcker det inte med gröt på kvällen? Så jag undrar hur du gör? eller varför ger man välling?

kl

angående gåstolar, varför gillar ni inte dem?

Jag har för mig att jag läst någonstans att barnets gå-utveckling hämmas, är det därför?

Jag låter ändå dottern sitta i gåstolen ibland, hon tycker det är roligt :)
Som allt annat resonerar jag att i måttliga mängder är det OK. En kortis i hoppgungan, en kortis i bumbo, kortis i gymet etc etc

Nu blir jag nyfiken, välling? jag vill inte ge mitt barn det, mest för att jag tänker att jag ska amma så att det inte behövs men folk tittar på mig som om jag är knäpp när jag frågar varför man måste ge välling. men även om jag inte kan amma så länge som jag tänkt, räcker det inte med gröt på kvällen? Så jag undrar hur du gör? eller varför ger man välling?

Jag helammar ännu.
Men sen får vi se hur vi gör, blir väl gröt eller välling eller vad som nu passar OSS.
Jag har själv aldrig ätit välling.

När storebror var liten så bodde vi lägenhet, så då funderade vi inte ens på gåstol eftersom det var så trångt.

Nu bor vi i hus och har plats, men nu tänker jag mest på våra fina nya golv.

Har också läst att det hämmar utvecklingen, fast mina vänners barn som har haft gåstol har inte varit speciellt sena med att börja gå.

*KL*
Vad har ni för sovrutiner på dagen? Just nu sover E. väldigt oregelbundet, ibland en halvtimme vid bröstet och ibland i timmar. Tänkte styra upp det så att han sover två gånger/dag.

kl

M är snart 4 månader

Hon kan jollra
rulla från RYGG till mage, hon gillar inte att ligga på magen!!!
Hon kan sitta med stöd en liten stund
Hon har börjat greppa lite
Kan rulla mage till rygg men gör det inte
Lyfter huvudet ordentligt
Har börjat hitta händer ochg fötter

Här helammas det och jag hade tänkt fortsätta till 6 månader innan vi börjar provsmaka. Sovtider på dagen är lite si och så. Nattetid sover hon ca 22-23till 8-9 med en amning vid 5-tiden.

Såg att jag skrev fel. Hon gillar att ligga på mage skulle det vara. Hon sover alltid på mage nattetid, blir. Sur om jag försöker lägga henne på ryggen. Tokfia!

*KL*

Har ni era barn i hoppgunga? Hur gammalt var barnet när ni började låta dom sitta där?

Josefin är 3 månader på lördag och det var nog drygt en månad sen hon fick prova första gången, hon har varit stadig i nacken länge nu och hon tycker det är superkul :) En kort stund bara sen blir hon trött, men hon talar om när hon tycker det räcker ;) Hon vill gärna stå upp annars, räcker att bara stödja henne så ställer hon sig själv, stark i benen!

Vi låter henne sitta i hoppgungen ibland, det blir bara en liten stund men hon tycker det är kul :laugh:
Det var ett par veckor sedan vi testade första gången

jag tror Lukas var 3 månader ungefär när han testade första gången. han gillar också att sitta i den en stund om dagen.

idag tog Lukas tag om sin fot och stoppade den i munnen och bet på tårna för första gången. jättekul tyckte han, haha...;) så gulligt!

*kl*
Sen sist jag skrev har Nils lärt sig att dra sig runt så han kan ta sig runt i köket hur han vill OCH nu sitter han nästan! Jag är riktigt stolt:love:

DiN:Jag vill inte ha en gåstol pga. skaderisken

Jag är inte särskilt insatt i gåstolar så jag passar på att fråga vad det fins för skaderisker med en sån? :)

Jag vet att det finns många som sjunger vällingens lov.. men det finns ju faktiskt en hel del avigsidor* med välling och dessa gjorde att vi medvetet lät bli att ge det till sonen. Han fick gröt istället (köpegröt i första början, sedan fasade vi över till havregrynsgröt) och det har fungerat bra! Han älskar gröt och han blir mätt och belåten av det. Det är billigare och som vi kör (ekologiska havregryn, ekologisk mjölk och hemmagjort äppelmos) också miljömässigt sett bättre än att köpa välling! Vidare så har ju de flesta havregryn hemma så man behöver inte komma ihåg att ta med sig pulver och flaska om man ska sova borta hos någon.

Vi började med gröten lite tidigare än vad vi tänkt oss (tror det kan ha varit vid 4,5 månader) eftersom hans kurvor började plana ut. Med lillasyster ska vi också introducera gröt, men nu ska jag försöka hålla i helamningen lite till istället (så nära 6 månader som det går). Hade jag upplevt att amningen inte räckt till nu (hon är 5 månader om en vecka) så skulle jag koppmatat med ersättning, dvs varken gett flaska eller gröt.

*) Avigsidor vi sett är ungar som blir beroende av vällingmyset. Vi har sett barn som petar i middagen för att sedan sörplar i sig flaska efter flaska framför TV:n, de som vill ha välling i samband med nattningen = efter tandborstning, några som vaknar på nätterna och vill ha välling samt förhållandevis stora barn som dricker så mycket välling att det är omöjligt att hålla tätt/sova utan blöja.
Vi har sett föräldrar som blandar, värmer och diskar flaskor i tid och otid till barn som är 3-4 år gamla. Detta och vällingens kopplingar till karies och eventuella kopplingar till ökad glutenintolerens gjorde valet lätt för oss!

Senast ändrad:

Min lillebror som har "gluten" var en riktig välling-älskare som liten, min mamma har gjort kopplingen välling=gluten på honom då han har en tvilling utan gluten som inte drack välling.
Utav den anledning så har vi bestämt att ta det lugnt med välling till Nils med.

F L: Mest är det farten, barnen kan komma öpp i en så hög hastighet att det blir farligt om de åker in i väggar. Sen blir det tungt också när de kommer upp i hastighet och kan då råka öppna stängda dörrar. Det sista vet jag en det hände för, barnet åkte rakt ut på betongtrappan och fortsatte nedför. Tur nog gick det bra:)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar