Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

*KL*

Angående napp, tar era barn napp? E. tar napp men fixar inte riktigt att ha kvar den i munnen själv. Den ploppar ut hela tiden och han blir ledsen. När man bär går det ju bra men i vagnen är det svårt.

Tips någon?

*KL*

Angående napp, tar era barn napp? E. tar napp men fixar inte riktigt att ha kvar den i munnen själv. Den ploppar ut hela tiden och han blir ledsen. När man bär går det ju bra men i vagnen är det svårt.

Tips någon?

Mitt barn har napp. I början blev det så som det blir för din bebis, -nappen ploppar ur. Men hon lärde sig till slut. Nu kan hon plocka upp den själv om hon ligger bredvid den och sätta den i munnen, ibland upp och ned men numera oftare sugdelen än baksidan :p

Vore kul att se hur utvecklingen går för alla bebisar här i tråden!
När jag jämfört min med andra bebisar i närheten så är det så olika, vissa saker ligger hon efter i, andra före, medans vissa saker klarade de av samtidigt :)

Hon är strax över 4½ månad och så här har vi det:
*Stå själv bara man stödjer lite lätt vid höfterna
*Plocka upp saker, ibland vända nappen åt rätt håll
*Pratar så in i sjutton, nyanserat. Härmar "Hej"
*Tar sig fram i gåstolen (efter andra försöket :eek: )
*Vill gärna ligga och känna på ansiktet om man ligger mitt emot henne, myysigt :love:
*Helammas ännu, men får smaka av lite av varje.

Hon kan INTE vända sig ännu, varken från mage eller rygg. Mage hatar hon att ligga på så jag tror hon kommer strunta i magvändningen och istället satsa på ryggvändningen eftersom hon är nääära att lyckas nu.

Hon sover bra om nätterna förutom 2-3 amningar. Vaknar kring 7.30 för en sista amning och är sen vaken. Brukar oftast bli trött kring elva igen och vill sova en skvätt (½-1 h). Uppe några timmar till och somnar förhoppningsvis en stund till på em. Kring 19-20 börjar hon bli trött igen och kan somna för natten om det är lugnt hemma, har vi besök somnar hon inte alls förrän det är lugnt eller hon blir totaltrött runt 23.

Hur har ni det med era bebisar? :)

A vänder sig rygg- mage och mage- rygg. Han har precis som din hatat att ligga på mage men nu när han kan kontrollera vändningarna själv föredrar han magläge. Sjukgymnasten sa att med barn som inte vill ligga på mage så kan man rulla dem till magläge istället för att direkt lägga dem på mage, de får bättre kontroll då. Man kan också hjälpa dem genom att hålla ihop armbågarna in mot kroppen när de är på mage så de kommer upp med huvudet bättre.
A står stadigt om man håller lätt på höfterna / bröstkorgen.
Han pratar ganska mycket, ibland tror man att vi har en galen mås inne men då är det bara A som hittat nya höga toner. Däremot verkar han ibland väldigt besvärad av att tänderna börjat sin väg upp, han kan liksom helt plötsligt attackbita på saker eller tex min tumme, han riktigt biter hårt, oftast är det hans mjukiskanin som får ta smällarna men härom kvällen attackbet han sin pappas näsa :D, kunde inte låta bli att skratta då!

A blev 5 månader i fredags. Detta firade han genom att första gången på 5 veckor bara vakna 2 ggr och amma. Jäklar va utvilad jag kännde mig! Vi har haft 5 veckors natt terror med amning 1ggr/h samt ett jäkla bökande däremellan. Nu verkar det bli bättre igen. Han helammar och jag tänkte vänta tills han är 6 mån innan jag introducerar mat.
På fredag ska vi till barnspec för kontroll av de misstänkta allergierna, komjölk och ägg.
Nu verkar han vilja äta lite....
// Qbaby

Ja det är ju roligt att veta utveklingen:)

Carl är 3 mån och 2 veckor

*vända från mage till rygg sedan 2.5 måns ålder
* har en tand
*kan stå själv i 1 sekund (räknas det?:p)
*Kan få in nappen själv om den är i närheten 50% av gångerna
*vänder halva kroppen rygg från mage, hoppas det dröjer lite till...
*lägger man honom på golvet så kan han flytta på sig, alltså ålar sig iväg lite.

Somnar vid 22 på kvällen, äter 2-3 gånger under natten och sedan vid halv 9 vaknar han för dagen. äter oftast med 2 tmmars mellanrum, ibland 3. Han pratar som sjutton men jag vet inte vad han säger;)

Kul att läsa vad alla små kan :)

J dryga 4 månader (-5veckor)
* kan vända från mage till rygg
*vända från rygg till mage om han har tur med armarna ;)
*lyckas stoppa in allt han får i händerna i munnen, även hela knytnävarna ;)
* plockar tag i saker han känner vid händerna
*förflyttar sig/"ålar" både när han ligger på mage och rygg
* Skrattar, tjuter, "snackar"

Sover oftast 20/21-06/07 utan att vakna/äta på natten, båda barnen somnar och vaknar ungefär samtidigt så jag kan ju inte skylla på dem om jag är trött någondag ;) är väldigt bortskämd med så snälla barn, dessutom delar de rum och det funkar toppen.
Jag helammar än och hade tänkt vänta lite till innan vi börjar smaka mat, han äter med ca 3-5 timmar mellanrum på dagen och oftare på kvällen.
Är en nöjd och glad grabb större delen av tiden, nappen använder han inte, den spottar han ut! Men han gillar att gnaga på sin lilla bitring.

kl

nu tänker jag skriva lite efter allt läsande :laugh: är så sällan jag kan sitta vdíd datorn med händerna fria att skriva, och telefonen suger att skriva på.

V är snart 4,5 mån han
- Står helst i knät, med stöd, inte sitta då gnäller man.
- är vansinnigt intresserad av mat, sitter med vid våra middagar och får alltid minst lite katrinplommon mot sin tröga mage. Han viftar med armarna och blir till sig så fort en sked kommer mot munnen. Vi ger också en kvarts portion banangröt oftast varje dag för att få lite gluten.
- Vänder sig från rygg till mage, hela tiden, ligger sedan och torrsprattlar arg som ett bi för att han inte får till krypningen.
- Skrattar högt
- har en liten tand som kommit upp
- drar i allt han kan hitta när han hjälper till i köket, dvs sitter i sin bumbo på köksön.
- han har ratat bröstet, har delammat sedan en månad, och alltid gillat att mysa vid bröstet. Dock blev jag, i kombination med att jag sinar fort nu, utbytt mot en latexnapp i stället som han på fyramånadersdagen fick för sig att böra använda.

(ursäkta svenskan skriver med en hand medan jag pumpar...)

kl

N är 5.5 månader gammal och kan
- Vända sig (gjort det i sömnen sen har mindre än en månad, men började "på riktigt" vid tre månader tror jag)
-Går upp i krypställning och hoppar sig framåt, går mer framåt än bakåt nuförtiden! Verkar som om "riktigta" krypningen kommer snart.
-Ta ut och in nappen, börjar få den mer och mer åt rätt håll!
-Äter mat, kan äta småbitar själv med händerna. Ammar dock oftast under dagen (men han brukar få lite mat att leka med om han är vaken när jag äter lunch), men till kvällen får 1,5 potioner gröt och 200 ml ersättning.
-Lägger sig vid 20, men ammar/får ersättning några gånger per natt. Bröstmjölken duger inte om han är hungrig på riktigt.
-Han slutade prata ett tag, men nu pratar han igen! Har sagt vovve, men verkar ha glömt att säga "hej" (men det har vi på film:love:)
-Kan INTE ligga still i vagnen utan vill ha fötterna över täcket(?). Vår vagn går och sätta upp lite i ryggen också, så han sitter i den om han inte sover.

Vera är 4,5 månad nu
  • Vänder från mage till rygg sedan ett bra tag och har nu även börjat vända från rygg till mage. Skjuter ifrån med tårna och drar upp knäna under sig. Kan förflytta sig runt i babygymmet och ålning är nog inte långt borta.
  • 'Pratar' massor, hon älskar att testa rösten och att bli härmad
  • Står upp om man håller lätt i henne, men inte med samma självklarhet som sin bror. Han var rak som en fura i kroppen sedan dag 1. Vera är nog lite mer av studsbollsmodellen :bump:
  • Helammas fortfarande och är mätt och glad, men hon ligger rätt mkt under normalkurvan. Jag tänker ha is i magen och vänta lite med gröt osv, vill kunna helamma lite till. Vi ska börja med plockmat istället för puréer, men hon får nog i alla fall passera 5 månader förstå.
  • Älskar att titta på sin bror, 2,5 år, han är verkligen den stora idolen! Och brorsan älskar henne. Han vill klappa och hålla och mysa och han ligger gärna jämte henne i gymmet och ler och busar. Ingen svartsjuka whatsoever, han är bara hjälpsam och rar!
  • Sover bra på dagarna och nätterna. Magknipen hon hade kvällstid när hon var mindre är sällsynta nu.
  • Sitter i barnstol uppallad med handdukar. Trivs fortfarande kalas i sjalen och vagnen gillas också. Är så skönt att ha en knodd som går att lägga i från sig!

Idag är det dagispremiär efter semestern för brorsan. Frun jobbar som mest under sommaren så lite småsvettig har jag varit under dagarna, trots att barnen nästan alltid är lätta att tas med. Nästa vecka så ska Vera och jag jobba faktiskt! Jag är lärare och får en ny 7:a, så jag vill vara med på uppstartsdagarna med dem. Börjar annars inte jobba förrän i januari, och ska då jobba 60% (tre dagar i veckan då). Frun är hemma de tre dagarna, men jobbar i gengäld kvällar/helger/nätter så hon kommer nog upp i 75% ändå.

Har förresten fått BLW-länken jag efterlyste ovan, tack!

kl.
Lukas är 5 månader och lite drygt 2 veckor.
*han har smakat mat, potatis, morot och lite sånt. börjat lite med gröt. men det är inte jättegott (smakat gröt ca 3 ggr än bara hittills)
*lärde sig att vända på sig från mage->rygg och rygg->mage åt båda hållen vid ca 3 månaders ålder. han hade gjort det nån gång tidigare, men då tror jag det var mera att "det hände bara" och inte medvetet.
*sover hela nätter sen drygt en månad tillbaka.
*jollrar och pratar jättemycket och väldigt nyanserat!
*skrattar åt allt!
*kan sitta själv kortare stunder.
*sedan länge kan han (och älskar) att stå upp om man håller honom på höfterna/runt bröstet, och det roligaste är att hoppa!
*hoppgungan är populär.
*babygymmet han han aldrig riktigt gillat.
*man kan konversera med honom, man säger nått och han "svarar" på sitt sätt.
*börjat kunna kravla sig upp på knäna, få se när krypningen kommer igång.;)
*ligga på mage och plocka upp saker.
*kan ta ut och in nappen själv.

han älskar att ligga i vagnen, funkar inget annat så funkar det alltid med vagnen! han sover alltid (inte nätterna då;)) i vagnen. helst ute, då får han bättre ro.

napp har han, men det är inte ofta han använder den, lite då och då, men nu vill han inte sutta på den utan plockar ut och biter istället, haha...;) tummen är mera populär i så fall!

han var med på SM i körning här om dagen (tyckte han var jättekul såg det ut som, och vi var där hela dagen. var inte ledsen en gång.), och är nästan alltid med mig till stallet, så jag tror han gillar hästar med, han brukar se rätt faschinerad ut när min häst luktar lite försiktigt på honom, så gulligt! haha...;)

nu kommer jag inte på mera att skriva, har säker missat nått.

Oj, fan, jag lider verkligen med dig Laeikinois :( Så jäkla kämpigt på alla fronter! Har du har någon att prata med och har du möjlighet att få lite avlastning i vardagen?
den enda jag har är typ morsan. mina vänner jag hade finns ej kvar idag heller tyvärr... (jag har en, men iom att jag fick barn så växte vi ifrån varandra så mycket, och idag är det mera ansträngda former vi ses på. väldigt tråkigt.:() jag kan få lite avlastning ibland av mamma, men jag kan ju inte kräva en massa, hon har ju sitt liv, sitt jobb, sina barn (jag har tre småsyskon) och allt. men jag och mamma har ju ändå en ganska, ibland, svår mamma-dotter relation, så många gånger är det kämpigt så med. men när allt är bra mellan oss så är det bra! men det tär på vår relation att jag bor här (hemma hos dem)...

Usch det låter som du har det jobbigt just nu. Tråkigt att ni ska separera. Det är riktigt dåligt att man inte kan få hjälp bara för att det är semester! Kunde du boka en tid eller måste du återkomma? Bra att du försöker få hjälp, ge inte upp bara för att du inte fick tid nu.
tog det via BVC, haft lite kontakt innan med henne om hur jag mått tidigare och så, hon sa att jag bara kunde höra av mig om det blev värre och jag behövde en kontakt. men sommarstängt.:/ var tvungen att återkomma.

men var kan jag ringa annars, ska jag ta det via vårdcentralen annars? UM har ju också kuratorer och psykologer, men de är väll inte "rätt" att vända sig till när det gäller sånt? eller ska jag vänta? det är väll säkert jättelång kö ändå...

usch, det låter som du har mycket att tänka på nu :/

När det blir sådär för mig, klarar jag mig bara igenom om jag tänker och gör/reder ut en sak i taget. För om jag försöker fixa allt, på en gång, då blir det till slut kattskit av allt eftersom jag inte mäktar med.

Men med en sak i taget så behåller iallafall jag kontrollen över måendet lite bättre :)
tack för ditt svar! just nu känns allt bara caos, men det jag fokuserar på just nu är den kommande flytten. och att jag behöver hjälp. men jag tar en dag i taget, frågar någon mig vad jag ska göra i morgon så vet jag inte.

och mitt i allt detta har vi en namnfest att planera, är inbokat om 2 veckor och ingenting är gjort hittills! *panik* just nu vill jag bara ställa in det, känns som allt kommer bli fel, alla är sura och massa frågor om vår separation, en ex sambo som gör mig så irriterad och inte kan det här med planering för 5 öre. hittills har jag gjort 99% av allt. focus ska ju vara på Lukas, det är ju hans dag! men nu känns det som det inte kommer bli så...

(tror inte jag glömde någons svar)

*kl*

Nils kan sitta själv också, det glömde jag! Eller ja, om man sätter honom ner håller han balansen bra tills han vill göra något annat.

Gav honom nyss hallon och äpple mos med mjölk, kan berätta att den sura smaken inte direkt var uppskattat. Han spottade brar ut det och sa "uhääää " och räckte ut tungan:D. Gjorde äggröra istället och det var gott!

*kl*

Melwin är nu två och en halv månad, tre månader nästa tisdag. :) vi märker att saker händer varje dag med honom.
Han kan numera

*Sover hela nätter utan mat, från cirka 22-07, väldigt uppskattat :D
*Jätteföljsam i blicken, tittar på alla möjliga saker.
*Älskar att ligga och "prata" med sitt babygym
*börjar få grepp på att ta tag i saker, spänner ögonen i det och verkligen fokuserar haha, men han lyckas.
*Lyfter nacken relativt stadigt.
*Har börjat suga på tummen och hela händerna.
*sover bra även på dagtid, bara han får ha snuttefilten över ögonen så det inte är så ljust :D
*Skrattar mest hela tiden
*Mycket glad och nöjd bebis, det är många som sagt att dom nog aldrig hört Melwin vara ledsen, och då har dom ändå träffat honom x antal gånger :)

Ja, det är det jag kommer på just nu. Han är ju yngre än dom flesta andra i tråden så ligger därför efter dom andra bebisarna också :)
Men så glad jag är i att vara mamma, det är verkligen det bästa som hänt!

*kl*

Men så glad jag är i att vara mamma, det är verkligen det bästa som hänt!

Precis så känner jag med! att var gravid var verkligen botten men att var mamma är fantastiskt! :love:

Kl

Carl har igår och än så länge idag sovit hela tiden, vaknar bara och äter. Kan de ha sånna perioder? det går även max 1.5 tim mellan målen, är orolig att det inte finns tillräckligt för honom...

Elton blir tre månader den 16 augusti.

Han kan:

* skratta högt! Ler och skrattar nästan jämt när man pratar med honom:love:

* hålla upp huvudet bra själv, riktigt stadigt.

* kräkas:)

* äta ur nappflaska med pappa, så att mamma får fika med sina vänner.

* gillar att ligga i i babygymmet.

* titta på sina egna händer och prata med dom:)

*gillar att ses sig omkring och vara med, lite jobbigt att koncentrera sig på att äta ibland.

Jag lästa " Gillar att ligga i bagageutrymmet" Kanske dax att gå och lägga sig?:p

*kl*
Jag har en fråga (av lite oseriösare karaktär)
Vad skulle ni aldrig kunna tänka er att köpa till ert barn?

Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa
-Smaknapp, varför inte bara mata dem??
-Gåstol, Nej tack!
-Barnmat på burk, jag har haft problem med det ända sedan jag var liten. Utav någon anledning tycker jag att färdig mat på burk är världens äckligaste sak.
-Luftrenare, tycker inte det ska behövas i ett normalt hus.

Finns säkert mer saker som marknadsförs mot småbarnsföräldrar som jag tycker är helt korkade och funderar på vem som är så dum att de köper det (i denna kategorin finns smaknappen, gåstolen ligger i en annan)

Haha, det hade varit något...

Smaknapp, det måste jag googla på:) Låter som något man inte kan vara utan...

Gillar inte heller gåstolar. Det enda på din lista jag använt mig av är barnmat på burk. Det var det storebror tyckte bäst om i början och sen är det sjukt smidigt när man ska iväg.

Nu ska jag fundera på vad mer jag aldrig skulle köpa (känns som meningen blev jättekonstig, beror på tröttheten...)

*KL*

Jag har fått svinkoppor, blev smittad av barnens kusin trots att vi aldrig nuddade varandra. Sjukt jobbigt med allt tvättande och spritande. Fick penicillin igår så jag hoppas det försvinner snart och att barnen inte blir smittade. Vågar knappt ta i den lilla, vill verkligen inte att han ska få det.

Vad jobbigt, hoppas barnen klarar sig!

Min lilla skrutt växer så det knakar, på måndag är det dags för 5mån sprutan (har 5mån gått så här fort?) Han har börjat inse det roliga med leksaker och är otroligt med och charmig.:)

Han vänder sig dock inte än, mer än att det hänt av ren slump ngn gång.

561231_10151144431705090_1043342072_n.jpg

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar