Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Delvis kl

Vi hade gåstol till dottern då hon hatade att ligga på golvet så den användes näe något behövdes fixas/laga mat eller så, med andra ord i.ha längre stunder o bara någon gång/dag, vi upplevde det som ett bra komplement till babysittern.
Till sonen nu dryga 4 månader får vi se hur vi gör, han gillar att ligga på mage på golvet så han kanske börjar åla snart och visar intresse för det så att gåstol inte känns relevant.

Ang välling
Bvc tyckte vi skulle tilläggsmata dottern med ersättning men det tyckte inte hon ;)
Vi började med gröt strax därefter vilket fungerade bra och gjorde att hon sov lite bättre på natten.
Vi testade även välling men precis som med ersättningen så vägrade hon dricka det. Det enda hon accepterade att dricka i flaska var bröstmjölk och vatten. Senare såg vi ingen mening att introducera välling heller och det har fungerat bra för oss. Vi testade mest för art det nämndes dom att välling var något man "måste" ge. Till sonen nu kommer vi inte att ge välling utan vi kommer ge gröt till en början om det behövs. Just nu sover han så bra på enbart amningen så vi har tänkt vänta lite till med att börja med smakportioner med.

kl

Min älsta är i vällingträsket. Tyvärr. Hon vill gärna snutta hela dagen på vällingen .Dock äter hon bra med mat oxå! Hon får på morgonen och på kvällen. Tänkte försöka fasa ut kvällsvällingen, men det är inte helt lätt...

Välling var våran räddning när hon var sjuk och låg inne efter sina feberkramper, då fick hon dropp i två dygn och sen fick vi mata med en halv dl välling en gång i timmen för att hon skulle få behålla något.
Sen vill hon ha välling i tid och otid vilket inte är bra. Men ibland har hon fått på dagen.

Vi har även fått problem med att hon vill ha nappflaskan som napp, hon har aldrig använt napp men sett att lillasyster har använt den innan jag hunnit in från stallet.

• En gåstol
  • En BabyBjörn-sele
  • Kläder med puffärmar, volanger, gulliga broderier, kamoflagemönster, Hello Kitty, Barbie och Spiderman osv
  • Leksaksvapen, bortsett från någon vattenpistol möjligen..

Jag plockade bort ny barnvagn för vi köpte faktiskt en ny med första barnet (om än på halva priset :angel:), hade tänkt köpa en begagnad men hittade ingen i rätt modell - i övrigt är jag väldigt överrens med dig/er :D

Dock har vår son en tröja med Blixten McQueen som han fått i present och fullständigt älskar, och håller på att tjata hål i öronen på oss om fler, så det kanske kan bli så i framtiden om jag hittar någon snygg... Han har i alla fall fått flera par kalsonger med Blixten på...så kan det gå med ens "principer" ;)

Så har vi gett vår store lite majsvälling när han varit rejält magsjuk. I övrigt får han/har alltid fått gröt för han gillar inte välling, men det har inte varit någon princip från vår sida utan han har fått välja mer eller mindre.

Senast ändrad:

• En ny barnvagn
  • En gåstol
  • En BabyBjörn-sele
  • Välling
  • Kläder med puffärmar, volanger, gulliga broderier, kamoflagemönster, Hello Kitty, Barbie och Spiderman osv
  • Leksaksvapen, bortsett från någon vattenpistol möjligen..
vad är det för fel på det som jag har fetstilat?:confused:
är det "typiska" könsroller ni tänker på, eller vad är det annars?

jag köper inte kläder med t.e.x bamse, hello kitty, spiderman osv... det blir typ... manipulation och falsk marknadsföring. det är när barnet blir äldre som barnet kan välja vad denne vill och inte vill ha på sig.
lix, börjar man klä sin lilla flicka i enbart rosa och hello kitty lär ju barnet älska detta senare också, vilket är fel.
hoppas ni förstår vad jag menar, är smått trött så det kanske blev rörigt.

*kl*
Sen sist jag skrev har Nils lärt sig att dra sig runt så han kan ta sig runt i köket hur han vill OCH nu sitter han nästan! Jag är riktigt stolt:love:

DiN:Jag vill inte ha en gåstol pga. skaderisken

haha, Lukas gör nått liknande. han kryper på knäna... men har lixom inte fått upp framändan så huvud och armar "drar" han framåt i marken. ser lite lustigt ut. dock ligger han ju bara på en tjock filt eller i sängen, så han kan inte skada sig.;)
han har kommit upp på alla fyra nu några ggr, men han kan inte förflytta sig, han lutar sig framåt och faller istället.;)

Vår lille är redan 5,5 månad :eek:

* Han vänder sig åt båda håll och har börjat rulla lite dit han vill samt dra upp benen under sig när han ligger på mage, men inte alls på samma sätt som storebror som tog sig framåt med någon form av "fjärilsim" från han var 4 månader och rullade då även iväg ett par meter om han hade chansen. Vi är enbart glada att lillebror är långsammare i denna utveckling än brorsan :D
* Är mycket road av leksaker typ prasselbok av tyg, mjukdjur, skallror etc
* Har fått sin första tand och fler är på G
* Drar sig upp till stående om man håller honom i händerna.
* Står med lätt stöd runt höfterna
* Är väldigt kontaktsökande och pratar och skrattar högljutt med alla som vill (finns det något härligare än bubblande bebisskratt? :love: )
* Sitter med stöd, men inte själv (på långa vägar, känns det som)

Jag helammar honom men han har senaste dagarna fått smaka lite på fingret av vår mat då han nu blivit väldigt intresserad. Tänkte börja med lite gröt så smått när han fyller 6 månader.
Han har nu fått egen säng efter att ha samsovit med oss sedan han föddes. Nu har han kommit till "elvispfasen" som hans bror kom i vid samma ålder och då stör vi bara varandra allihop... fungerar super, han gillar verkligen sin säng!

Senast ändrad:

kl

angående gåstolar, varför gillar ni inte dem?

Jag har för mig att jag läst någonstans att barnets gå-utveckling hämmas, är det därför?

Vi har ingen för att vi helt enkelt resonerat som så att barnen (våra alltså) får upp mer fart/kommer åt mer saker än de helt enkelt är mogna för ännu, i en gåstol. Och det är inget vi saknat alls, faktiskt. Men vi har en massa kompisar som verkligen lovprisat sina, så alla resonerar ju olika, som alltid :)

halft kl.
ja har inte heller nån gå stol, känner inget behov av det heller. han klarar sig bra utan.:)
sen skulle det bli nedrans trångt hemma hos mig. det är trångt som det är med alla " vanliga möbler", å sen vagn, babygym, leksaker... i en liten lägenhet. han skulle inte han nått utrymme för en gåstol.:p

Min kiropraktor gillar inte gåstolar då barnen bygger fel muskler. De ska inte utveckla "gåmusklerna" innan de krypit. Han säger att barn gör det de ska när deras kropp är redo för det. Man ska inte stressa fram utvecklingen.

hm, jag tänkte köpa en gåstol att ha i stallet, så att A kan köra omkring och roa sig när man mockar och fixar när hästarna är ute. Tror inte att han nöjer sig med att sitta snällt i vagnen, och det finns andra saker att göra när han sover.

Tack för ditt svar! Jag tänker nog lite samma som er. Sen är jag nog lite lat med, har igen lust att blanda en massa välling...:o Vi använder inte micro heller, äger ingen, och alla (ja, de flesta i min närhet) säger att det måste vi skaffa för att värma välling. jag har inductionspis så det går snabbt att värma saker där:grin: Jag visste inte att de kunde äta havregrynsgröt, när började ni med det? alltså efter "köpegröt"?

KL typ

jag tycker att min mjölk börjar sina så jag har börjat amma på båda brösten varje gång, bara ett innan, och det har ökat bara på en dag. Men lilen verkar inte fullt lika intresserad av att ligga där. Jag har ju tänkt amma till jul (8 månader då) iaf men det får ju bli som det blir. Men jag blir ledsen av att tänka på att sluta amma, inte för att det är mysigt, för det tycker jag inte direkt men heltplötsligt kommer inte jag vara lika viktig, nån annan kan ju mata honom då...:eek: Egoistiskt ja men så känns det:cry:

Tack för ditt svar! Jag tänker nog lite samma som er. Sen är jag nog lite lat med, har igen lust att blanda en massa välling...:o Vi använder inte micro heller, äger ingen, och alla (ja, de flesta i min närhet) säger att det måste vi skaffa för att värma välling. jag har inductionspis så det går snabbt att värma saker där:grin: Jag visste inte att de kunde äta havregrynsgröt, när började ni med det? alltså efter "köpegröt"?

KL typ

jag tycker att min mjölk börjar sina så jag har börjat amma på båda brösten varje gång, bara ett innan, och det har ökat bara på en dag. Men lilen verkar inte fullt lika intresserad av att ligga där. Jag har ju tänkt amma till jul (8 månader då) iaf men det får ju bli som det blir. Men jag blir ledsen av att tänka på att sluta amma, inte för att det är mysigt, för det tycker jag inte direkt men heltplötsligt kommer inte jag vara lika viktig, nån annan kan ju mata honom då...:eek: Egoistiskt ja men så känns det:cry:

Tydligen har de en period, en utvecklingsfas runt 4-5 månader då de börjar bli okoncentrerade vid amningen. Många tror att mjölken börjar ta slut och börjar ge annat upptill då, men egentligen är det inte det som felar från början. Vill man fortsätta helamma så kan man försöka gå undan och amma där det är lugnt och kanske ligga ner och amma. Och inte börja ge något annat upptill! När de är större så äter de ju ur ett bröst fort och skippar nog 'myssnuttandet'.

Jag minns inte när vi fasade över från köpepulvret till bara havregrynsgröt, relativt snart tror jag? Vi gjorde som så att vi mixade havregrynen till att börja med och så kokade vi upp lite av det i micron och la till pulvret så att konsistensen blev bra. Efter hand ökade vi havregrynsdelen och skippade sedan även mixningen. I vår havregrynsmix blandade vi smulor från mjälloms palttunnbröd för att gröten skulle bli järnberikad!

Det visste jag inte att de har... Jag läser allt jag kommer över om barn men vet ändå inget:angel: men han äter mer sällan nu när han får båda brösten så det är nog bra!

Jag ska nog testa att göra som du skriver. Tyckte bvc det var ok?

KL

Nu kan Carl vända sig både från mage till rygg och rygg till mage! 13 dagar från 4 månader. I denna takten kommer han väl gå innan jul:crazy: Nu står han i soffan med händerna mot mig som enda stöd. Han får gärna stanna av lite, jag tycker det går för fort:eek:

Jag gör ett försök att lägga in ett par bilder...

IMG_1068.jpg

från rygg till mage idag.

IMG_1060.jpg

läser vapentidning med sin far

IMG_1059.jpg

när pappa ska klä på går det inte alltid bra...

Senast ändrad:

Va kul! Och vi ska ha namngivning nu på lördag. Ser fram emot det (tror jag...) Skulle haft det tidigare men blev inte så av olika orsaker.

Hahah presenter är ju SJUKTroligt;)

Vi ska ha dop den 16/9, Carl är då 4,5 mån. Ville haft tidigare men mannen som ska vara gudfar jobbar på oljerigg så det var svårt att få till datum som passade!

Vi döpte vår tös förra helgen :)

Hon verkar vara inne i en period då hon vill äta ofta nattetid.

Hade ju börjat äta två ggr / natt utöver sista amningen vid 23-24 och frukost 07-08 (ibland bara en ....gtåter

Vi döpte vår tös förra helgen :)

Hon verkar vara inne i en period då hon vill äta ofta nattetid.

Hade ju börjat äta två ggr / natt utöver sista amningen vid 23-24 och frukost 07-08 (ibland bara en ....gtåter

Fick springa iväg till tösabiten :D

Jo, hon hade ju börjat äta bara två och ibland bara en ( ! ) gång per natt. Men senaste veckan har det varit helt hopplöst, inatt blev det fyra fem ggr och jag börjar känna mig som en zombie igen :(
Trött, trött, trött hela tiden.

Tips?
Helammar, vill inte sluta med det.

så har vi haft det i ca 2 veckor, ca 1,5 tim mellan amning även på natten. Min syster sa till mig att börja med att ge båda brösten och nu är det 3 tim mellan. Men du kanska redan ammar på båda!?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar