Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Ni som har haft dop/namngivning vad har ni bjudit på? Jag är duktig på att baka men vet inte riktigt vad jag ska ha. blir väl mest åt fika hållet då dopet är halv 2. Tänkte göra något lite matigare också åt min familj som får åka 15mil för att vara med.

Vi bjöd på grillspett, hemmalagad potsallad och tzatsiki. Till efterrätt cheesecake med kokad kondenserad mjölk (kola) och lite jordgubbar på (förberett i förväg i coctailglas, var bara att koka kolan och hälla över när det var dags för servering)

Vi har nog aldrig fått så mycket beröm för något vi bjudit på, alla var riktigt nöjda med att få mat och dessutom välja vilken mat de ville äta. Passade alla gäster från 2 år till 80+ med undantag för min morfar som var surmulen den dagen :rofl:
Efterrätten var en riktig hit!

Iofs drog det iväg i kostnader, 1500 kr till 25 pers, men sen fick äta rester ett par dagar efteråt :d

å en bild på Lukas nya body (mammas favoritband) ;)
IMAG1075-1.jpg

Snygg!
Jag kommer sakna raubtier på rockstad falun... Sångarn ska dit med ett annat band som är lååångt ifrån lika bra :mad:

oj, över 8kg:eek: jag tycker ändå Carl är stor som vägde 6110g vid 3 mån...

Är det bara jag som inte kan se bilderna?? nyfiken...:)

Kl

Ni som har haft dop/namngivning vad har ni bjudit på? Jag är duktig på att baka men vet inte riktigt vad jag ska ha. blir väl mest åt fika hållet då dopet är halv 2. Tänkte göra något lite matigare också åt min familj som får åka 15mil för att vara med.

Vi hade dop i lördags kl 13 och vi bjöd bara på tårta och kaffe/saft, räckte gott och väl :) Min svärmor bakade jättegoda tårtor!

Något min svärmor sa att hon hade fått lära sig på 80-talet... Säkert i sammanhang med att jag ojade mig över att han slår sig ibland nu när han kryper eller sitter. (uppföljningen var ofc att sambon aldrig slog sig...)

Vi var på 3 månaders koll idag, Stella väger nu 8,4kg och är 64cm lång. Hon fick godkänt på allting. :)

Vi har ganska fasta rutiner.
7/8 - mat
11 - mat
14/15 - mat (beroende på om jag eller sambon hämtar storasyster på dagis)
18/19 - mat
21/22 - mat

Stella somnar efter sista målet för natten och vaknar mellan 7 och 8 varje morgon. Hon dricker mindre och mindre sista mål, så jag ska försöka få ihop de två sista målen till ett så hon kan lägga sig tidigare. :)

Det låter inte klokt tycker jag. Alltså, barn är ju som små fulla apor när de rör sig i början. Självklart slår de sig ibland. Eller ofta, som min dotter gjorde/gör. :)

Nej visst gör det inte! Jag tycker det borde vara tvärtom dessutom, trygga barn vågar mer och slår sig då kanske mer. Trygghet=balans är inget jag har märkt av i alla fall:p

Här har vi oxå varit på bvc igår :)
Jonathan 4 1/2 månad 66 cm och 7,1 kg.
Han är inte heller särskilt mycket efter i utvecklingen trots sina dryga 5 veckors prematuritet :)
Han älskar att kolla på storasyster sim är roligast i världen ;) o art ligga på mage och se ut sim en liten larv i sina försök att komma någon vart för han lyckas inte få upp överkroppen samtidigt sim rumpan ;)
Det är så kul att se vilken skillnad det är mellan barnen.
Sen är vi ju bortskämda med sömn här. Båda barnen somnar ca 20/21 och vaknar 06/07 och det betyder ju att J äter vid dessa tider med, i övrigt har jag ingen koll på när han äter utan han ammas när han visar att han är hungrig.

*kl

Dyker in lite snabbt för en uppdatering då jag inte varit på buke på ett tag och inte alls öppnat den här tråden på evigheter:o

Min lilla mår bra. Rutinerna satte sej tillslut och nu sover hon från kl 18:30 till kl 07-08 nån gång. Skönt!
Hon har fått två små tänder nere och bits helt galet. 3,5 månad va hon när dom dök upp. Ingen feber alls eller annat som kan komma med tandsingar.
Hon följer sin kurva helt perfekt. Amningen höll jag ut med delvis till 4 månader och sen har det enbart varit ersättning. Men det är grymt skönt faktiskt eftersom jag kan åka ifrån då och då..

Jag själv jobbar på med min vikt men har haft en "familjekris" som fick mej att tappa tråden lite. Samt att jag har drabbats av alla dom där biverkningarna som är extremt ovanliga. (hormonspiralen). Men jag är inte speciellt förvånad bara less på att ha kala fläckar på mitt huvud och konstant huvudvärk:grin:. Samt att jag är vätskefylld i benen och har en uppsvälld mage.

Jag hoppas alla ni mår bra och har en fantastisk tillvaro med era små. Jag kommer nog inte läsa igenom tråden för nu ska jag diska, tvätta, plocka undan osv för sånt hinner jag inte på dagarna:)

Tänkte hoppa in i era tråd trots att jag är sommarmamma. Hoppas det är ok det är så himla dåligt drag i vår tråd :(

Min plutt född 13/6 är nu två månader och 62,5 och 6260g. Största problemet nu är att han inte bajsat sen måndags kväll men eftersom han helammas så ska det inte vara något problem enligt bvc. Fast jag tycker det är jättekonstigt innan har han ju bajsat flera gånger per dag i övrigt är han dock pigg och glad.

När Nils helammades så bajsade han ungefär en gång i veckan, på min bvc hade de varit med om en bebis som inte hade bajsat på en månad och även det var helt okej (bvc-sköerskan skickade in den till barnläkare och fick svaret tillbaka "glad och frisk bebis, dock överdrivet orolig bvc-sköterska")

Så länge plutten inte har några problem hade jag inte varit orolig:) Och om du vill kan du ta tempen på honom för att hjälpa till, det gjorde jag på Nils de dagarna det var jobbigt för honom.

Och välkommen! :)

*KL*
Nils nöjer sig inte med att ha lärt sig krypa.... Nu ska han klättra också och dammsugaren är nya favoriten, idag när jag städade klättra han på den när jag inte märkte och ramla baklänges, inte kul:(

Tänkte hoppa in i era tråd trots att jag är sommarmamma. Hoppas det är ok det är så himla dåligt drag i vår tråd :(

Min plutt född 13/6 är nu två månader och 62,5 och 6260g. Största problemet nu är att han inte bajsat sen måndags kväll men eftersom han helammas så ska det inte vara något problem enligt bvc. Fast jag tycker det är jättekonstigt innan har han ju bajsat flera gånger per dag i övrigt är han dock pigg och glad.

Sådär har min precis börjat göra också. Från att JÄMT, ALLTID bajsat en gång per dag så började hon förra veckan med att hoppa över att bajsa i tre dagar. Men hon mår fint så jag har inte orkat oroa mig :)

Han tar det ganska bra, hur ledsen (om han ens blir ledsen) beror på hur trött/hungrig han är för det mesta:) Men snygg är han inte med sena blåmärken:/ Ska på 6-månaderskontroll på onsdag, funderar på att rulla in honom i bubbelplast till dess

Välkommen till tråden!
Axels rekord är 17 dagar mellan gångerna, nu är det allt mellan varje dag och en vecka. Han mådde hur bra som helst vid 17 dagar så det var ingen fara. Har hört att bebisarna ofta är i en tillväxtfas så de tar upp allt från mjölken, blir väldigt lite kvar, och därför inte behöver bajsa lika ofta.
/ Qbaby

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar