Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

KL

Algot blir 3 månader idag. Vid BVC besöket förra veckan stannade vågen på 7600 g till 65 cm! Sprutorna gick ok även om det kom lite feber på natten. Är redan inne på 74 i kläder, så trist att knappt ha hunnit använda allt fint han fått i mindre storlekar.

Hänt massor i utvecklingen sista tiden. Håller låda mest hela tiden och är inte stilla en sekund när han ligger på golvet. Snurrar runt och tar sig bakåt. Vänder från rygg till mage med lite hjälp samt drar sig upp insådde sittande och stående med lite hjälp. Är riktigt stabil med alla valkarna :love::D Skrattar massor, mer än vad jag kan komma ihåg att storebror gjorde vid denna ålder

Helammar fortfarande och har testat med flaska någon gång, gått sisodär! I kväll ska jag ut och springa mitt i kvällsamningen så då får vinster hur det går för far och son. Äter varannan var tredje timme på dagarna och oftare på kvällen. Har under en period sovit mellan 20/21 - 3/4 ätit och sen sovit till 6. Senaste veckan har det dock ätits minst varannan timme hela nätterna :grin:Antar att det ger sig om ett tag. Sover oftast bara korta studer på dagarna men vissa dagar kan han slå till med 3 timmar i ett sträck ;)

Har testat alla blöjor känns det som men de flesta läcker på skrutt! Libero var absolut sämst. Just nu kör vi med Willys, Lidl och pampers beroende på vad som är billigast när vi behöver nya!

Fungerar för det mesta bra med storebror men det är jobbigt att inte kunna ge honom så mycket tid som han är van vid! Nästa vecka går maken på semester vilket ska bli underbart!

kl

Jag är lite ledsen. Vi har fått översvämning i källaren, grannskapets avloppsvatten forsade in. Massor av babykläder blev dränkta, det är bara att slänga :(
Visst är saker bara ting, men det sitter ju minnen i dem. Till exempel hennes tigerdress som var mitt och sambons första gemensamma bebisklädesinköp, hon var så fruktansvärt söt i den... Alla fina bodys hon fått av min mamma och andra släktingar ..etc etc.

Usch så tråkigt det är. Nu ska vi gå ner och sortera, skriva upp, fotografera och slänga varenda liten pryl som legat i avloppsvattnet. Jag blir så nedstämd...

Usch, det låter som det kan lukta ganska äckligt i eran källare. Vad tråkigt med kläderna!

Det luktar faktiskt mindre än vad man kan tro.

Ja det är skittråkigt , inte bara bebiskläder som gått åt skogen, massor av andra saker också.

Men, vi får röja och städa så förhoppningsvis blir det snyggare och mer städat än innan iaf =)

Det är ju bra det iaf.

KL

Är det någon mer än jag som tycker det är jobbigt i värmen med en lite bebis? Man måste försöka hitta skugga hela tiden och när man ammar och bär(och det gör jag hela tiden) så rinner svetten. Jag vet att man inte ska klaga på det fina vädret men jag gör det iaf... Kan ju hänga ihop med att jag bara fick ca 5 h osammanhängande sömn i natt:( det är lite jobbigt när storebror vaknar när lillebror precis har somnat om.

Min lilla är ett riktigt charmtroll, pratar jag med honom när han ätet så släpper han ofta taget och flinar:love:

Storebror hade en svacka när vi åt lunch. Jag la på lingonsylten fel och sen tappade han papper på golvet och när han skulle gå ner och ta upp det så blev han osams med stolen:) Svårt att hålla sig för skratt!

Här är liten oxå ett riktigt charmtroll, inte lätt att koncentrera sig på amningen ibland om storasyster är för nära för hon är ju intressantast i världen ;)

Ni med syskon, är dom lika varandra?

Ja! Lillebror är en, i princip, exakt kopia av sin storasyster. Tittar man på kort av henne när hon var i den här åldern (ca 2,5 månad) så skulle det kunna vara lilleman på de bilderna. Han har till skillnad från henne en liten grop i hakan och en smilgrop men annars är de som två blåbär. De ligger också väldigt lika när det gäller längd och vikt såhär långt.

*KL*

Ang. blöjor så har vi precis bytt till Pampers. Vi började med Libero men det rann ut kiss mellan benet och blöjan på nätterna och efter att ha vaknat i kiss typ 4 morgnar i veckan så lessnade jag och testade Pampers istället. Nu har han haft dem i två veckor och inget kiss i sängen än. :)

Vår lille skrutt är nu 2,5 månad och ett riktigt litet charmtroll. Han skrattar och skrattar när vi pratar med honom och det låter så sött. Han är överlag otroligt mycket mer okomplicerad än syrran var och allt går väldigt mycket smidigare, allt från sömn och amning till vagnåkning och att ligga på mattan och titta på grejer.

Önskar att åka vagn gick bra här också. Lillebror skriker lika mycket som storebror gjorde. Får igen dubbelt upp, jag skrek tydligen väldigt mycket i vagnen.:angel:

Nu när vi var ute i trädgården så satte jag honom i sittvagen, Buggaboo Gecko, då var han jätteglad. Bara att vänta till han är sex månader och får sitta i den.

Men jag har en fråga till alla. Vilken blöjors använder ni? Vi har uteslutande l**ero. Testade p**pers ett paket men dom blöjorna stinker verkligen, har någon annan upplevt samma sak?

vi har pampers oftast, tycker de sitter bäst. libero funkar också bra. har provat lite billigare märken, men de funkar inte alls, läcker, dålig passform osv... så jag håller mig till de dyrare, tyvärr säger plånboken.:p
Lukas har storlek 4 eller 4+, var ett par veckor sen han gick från 3 till 4.;)
har inte upplevt att de stinker.
kl.
vi var och mätte och vägde igår, samt tog vaccin. kvällen klarade han sig bra, men idag har han feber, 39 grader. och det är så varmt ute! stackarn...
han är en stor kille! han var/är 69 cm lång och väger nästan 9,2 kg.

kl

Jag är lite ledsen. Vi har fått översvämning i källaren, grannskapets avloppsvatten forsade in. Massor av babykläder blev dränkta, det är bara att slänga :(
Visst är saker bara ting, men det sitter ju minnen i dem. Till exempel hennes tigerdress som var mitt och sambons första gemensamma bebisklädesinköp, hon var så fruktansvärt söt i den... Alla fina bodys hon fått av min mamma och andra släktingar ..etc etc.

Usch så tråkigt det är. Nu ska vi gå ner och sortera, skriva upp, fotografera och slänga varenda liten pryl som legat i avloppsvattnet. Jag blir så nedstämd...

usch så tråkigt för er.:cry:

samma sak hände i våran källare för bara nån vecka sen, vi bor i lägenhet. alla grannarnas förråd blev dränkta men just vårat, som ligger längst bort klarade sig helt utan. vi hade sån tur. givetvis tråkigt för alla andra.

*kl*

Sommaren flyger iväg!! Vi har många projekt på gång här hemma (och alla vet ju hur fantastiskt mycket tid man har över som småbarnsförälder...:angel: ) och har varvat med lite semester, så tiden bara försvinner. Lite frustrerande faktiskt!

I alla fall så mår killarna finfint.

Lillen var idag på 5-månaderskontroll (skulle ha varit 4,5 men det var mitt i BVC's semester) och han lever prima liv.

8805 gram och 70,2 cm :eek: Stor grabb... :)
Han vänder sig åt båda håll och kämpar på med att lära sig krypa. Det går inte så fort framåt med det, om man säger så :D
Ett riktigt charmtroll som skrattar och bubblar mest hela dagarna :love:

Vi har ännu inte börjat med smakportioner utan tänkte vänta till 6-månader eftersom han ammar så bra ännu och går upp så bra i vikt. Han har inte heller visat särskilt intresse för vår mat, så då finns det ingen anledning att börja ännu känner vi. Storebror la nämligen av med att amma så fort han började få vanlig mat... det behöver ju inte alla bli lika denna gång, men vi avvaktar lite till ändå.

Stora killen har blivit blöjfri de senaste veckorna! :bump: Inatt är tredje natten utan nattblöja dessutom, och inga olyckor nattetid hittills! Det var han själv som valde att vara utan på natten, vi hade tänkt oss att han skulle ha nattblöja ett tag till... Vi får se hur det går, men det verkar hoppfullt ännu sålänge i alla fall! :bump: Yay!!

KL

Tack alla som svarade agn hur mycket ersättning. Han åt bara 50ml men ammade bra när jag kom hem. Det gick jättebra att lämna honom med sin far så jag hade inte behövt vara orolig. Enda jag kan klaga på är väl att Carl hade pyjamans på sig till kl 12...:o

Han håller på att få tänder, vänster nedre, han dregglar och biter massor. det har varit på G ett par veckor men var inte säker men BVC sköterskan bekräftade att det var en liten tand. Han är bara 3 månader... Jag är rädd han ska börja bitas och att jag inte ska vilja amma mer. Han sover inte bra längre och det beror nog på tanden, jag är ju bortskämmd med att få sova så det känns lite jobbigt:( Jag får amma varannan timme på natten och då sover han 1 timme för att sedan var som en orm och pipig nästa timme tills jag ammar.

Han klarade sprutorna utan feber eller någon annan biverkning. Gav honom lite alvedon när vi kom hem ifall han skulle ha ont i benet, det var ok för BVC.

I övrigt så är allt bra. Sötnöten är en riktig liten chatterbox och älskar när vi låstas äter på honom:love: Han är så söt att jag skulle kunna ta en tugga på riktigt;)

Hur har ni andra det med erat kärleksliv nu efter förlossning? Jag har haft min debut och jag var livrädd. Var rädd för att det skulle vara konstig där nere och så har jag läst att några av er hade torra slemhinnor, men det var precis som vanligt eller ja, det var ju 7 månader sen sist så det gick väl lite väl snabbt avklarat...:angel:

Önskar att åka vagn gick bra här också. Lillebror skriker lika mycket som storebror gjorde. Får igen dubbelt upp, jag skrek tydligen väldigt mycket i vagnen.:angel:

Nu när vi var ute i trädgården så satte jag honom i sittvagen, Buggaboo Gecko, då var han jätteglad. Bara att vänta till han är sex månader och får sitta i den.

Carl är inte heller super förtjust i vagn, men han skriker inte men vägrar oftast sova i den om vi är ute och går. Inne kan han sova i den där emot!

KL

Är det någon mer än jag som tycker det är jobbigt i värmen med en lite bebis?

Jag var inte riktigt beredd på hur pass mycket det påverkar små bebisar. Han fick vara i blöja bara även om jag försökte klä på honom lite ibland men då skreka han för han var varm. Sen att amma varje timme igen var ju lite "tråkigt". VI var hemma hos min mamma och där var det massor av mygg och getingar så jag vågade inte vara ute så mycket. Han äter fortfarande ofta trots att det inte är varmt längre...

Hur har ni andra det med erat kärleksliv nu efter förlossning? Jag har haft min debut och jag var livrädd. Var rädd för att det skulle vara konstig där nere och så har jag läst att några av er hade torra slemhinnor, men det var precis som vanligt eller ja, det var ju 7 månader sen sist så det gick väl lite väl snabbt avklarat...:angel:

Det är åt helvete rent ut sagt. Ont ont ont. Men, vi körde på med litervis glidmedel och Xylo (-något) - salvan som bedövar. Då gick själva akten rätt bra, kände ju inte så mycket pga salvan men bara känslan att få sexa lite med sambon var underbar.
Men efteråt... :crazy: ... Gjorde ont och sved så in i helvete, kände mig nästan nyförlöst... blev tvungen att lägga mig ner :cry:
Usch, ska ta upp det här med BM när semestertiderna är över...

Men fy, låter verkligen inte skoj! Är det att slemhinnorna torra som gör det eller är det något från förlossningen? Hoppas att du kan få lite hjälp. det låter ju inte helt notmalt... Jag hade problem med självsprickor och att torra hinnor när jag var yngre så jag kan tänka mig hur det känns:crazy: rakning och string var boven då...

KL

Här kommer en lite-av-varje-rapport från vårt håll!

När det giller vikt så har vi en liten tjej som inte går upp i samma hastighet som kurvan tycker att man ska göra. Lite mer än 5,5 kg vägde hon när hon var nästan 4,5 månader, och drygt 60 cm lång. Jag helammar och så länge som hon fortsätter vara pigg, glad och nöjd så ska jag försöka göra det utan tillägg. Sonen hade precis samma långsamma viktuppgång, och där blev jag till sist stressad av sommarvikarierna på BVC och började ge tillägg tidigare än vad jag själv hade velat, med resultatet att amningen började ge sig.

När hon börjar närma sig 6 månader så blir det väl lite gröt och sedan fundera vi på att prova att mer gå åt Baby Led Weaning-hållet än puréhållet. Vi ska dock läsa på lite mer om BLW först! Någon här som provat?

När det gäller vagn så har vi idag provat ha henne i sittdelen på syskonvagnen (en Phil & Ted) för första gången och det gillade hon! Hon har även börjat sitta med vid bordet en del i barnstolen, mysigt! Får se när vi byter till sittdelen på stora vagnen på riktigt. Babyskyddet ska vi också börja avveckla, detta senast i september då vi har en kompis som ska få ärva det efter oss. Vi tyckte det var rätt bekvämt med babyskyddet till sonen, men nu måste man ändå ta lillasyster i selen för att vid behov kunna springa efter honom.. Hur gör ni andra när det gäller sånt här?

Syskonlikhet funderade ni över. Här blir vi inte riktigt kloka på hur lika eller olika våra två är! Det varierar från dag till dag och alla tycker olika... Ser man på varje drag i sig är de rätt lika, men sett till helheten ändå inte. Största skillnaden är nog hy- och hårfärg. Storebror var riktigt mörk i håret i nästan hela första året (är mörkblond nu) och han har lätt för att bli brun. Lillsyster är ljusare och rödlätt. Till sättet är de också ganska lika tycker jag. Lillasyster är lite 'sprattligare', lite mer kvällsgnällig och har haft lite mer knorr i kaggen än storebror.

Hästeriet är det inte jättemycket fart på. Tvååringen går på bete, ponnyn är fortfarande utlånad och våra två stora hästar rids lite då och då. Jag vill verkligen komma igång mer, men det är så mycket annat jag ändå väljer att göra före! Varför har inte dygnet 30 timmar?

Hur ska ni göra med föräldraledigheten?

Jag jobbar som lärare och jag ska gå tillbaka när vårterminen startar 2013 och jobba 60% då. Har inte räknat på hur långt våra dagar räcker, men jag hoppas att jag inte behöver gå tillbaka till heltid förrän lillasyster är 2-3 år. För mig och många kollegor upplevs 75-80% lärartjänst som en egentlig heltid. Vet i sjutton hur jag på sikt ska orka och hinna jobba 100% :confused:

kl.
jag sökte till olika skolor nu i höst men har inte kommit in nånstans. men jag vet inte om det är bra eller dåligt. jag är osäker på om jag hade orkat det (dålig motivation och mår allmänt dåligt). sammtidigt har jag sån press, jag har ju inget slutbetyg från gymnasiet så jag måste läsa upp ca. 1000 poäng, räknar med iaf 2 år. är så fast, kan inte göra något förrän jag läst upp betygen.

jag HATAR semestertider, mår som sagt inte bra, b.l.a massa om förlossningen, ångest som börjat komma tillbaka (haft typ panikångest och depression innan.)och har äntligen tagit mig i kragen och ring om hjälp, men lär få vänta PGA semester överallt. :(

sen har det länge varit knaggligt mellan mig och sambon, och för att göra en lång historia kort så ska vi separera. för oss har det varit klart ett tag, men der är först nu det är "officiellt".

än en gång blir ekonomin ett stort ororsmoln pga det.

igår fick jag akut åka till vet med min tamråtta, blev tungt att där behöva ta beslutet om avlivning, men det var det bästa för henne.

usch, vilket tragiskt inlägg detta blev...
är det okej om jag gräver ner mig någonstans och känner mig allmänt misslyckad och deppa ett tag, så kan jag titta fram igen när allt är bra.(?) Har go lust till det iaf.

hinner inte skriva mer nu, Lukas är jättegnällig, tänder på G. måste ta honom nu.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12