Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Kul att läsa om hur stora alla barn blivit! Här har storasyster semester från dagis så det har varit fullt ös i några veckor då jag varit ensam med båda ungarna. Att hinna med allt med en aktiv tvååring och en bebis är inte det lättaste alla gånger...

Stella har hunnit bli 6 veckor och vid senaste besöket vägde hon 6210g och var 58cm lång, men jag tror att hon är längre, tyckte inte att sköterskan (vikarie) sträckte ut henne ordentligt. Hennes syster vägde 6240 och var 60 cm lång vid samma ålder. 62 i bodys är för små och här använder vi storlek 68 eller 3-6månader.
Vi kör på våra rutiner och sista målet ges mellan 22-23 och då sover hon för det mesta till mellan 7-8 på morgonen, beroende på när storasyster vaknar.

och jag som tycker Jonathan är stor ;)
3 månader, 63cm och 6210g :D

HEve
Och min buse som då är nästan 6 veckor prematur ;)
Han har vuxit mycket och snabbt även om han var stor redan från början...

*kl
Idag var det lillans tur att få sprutan. Det va inte poppis och ikväll har hon varit hängig.
Stora/lilla tjejen är 3 månader idag och 5560 g och 60 lång. Nästan 62 i kläder. Minst i hela umgängerkretsen av små flickebarn men inte yngst. Men förmodligen gladast. Skrattar så fort jag pratar med henne. En underbart kluckande bubblar ur henne:D

De där kurvorna är ju ingen sanning , men normalkurvan följer dotter som om den vore ritad efter henne. Lite kul :D ...och skönt att hon växer normalt!

kl
Visst brukar ersättningsmjölkbarn öka mer i vikt än bröstmjölksbarn?

Våra små är lika stora! Var på BVC igår, E är sju veckor och väger 5560 och är 60 cm lång. Fortfarande mindre än vad storebror var.

Nu är vi i sommarstugan med farmor, farfar, kusinen och hennes mamma. Skönt att slippa göra något, svärföräldrarna fixar allt:) Idag ska vi på tivoli!

Vi var här ett par dagar förra veckan och då var lilleman typ vaken hela dagarna, sov en kvart åt gången. När vi kom hem så sov han nästan hela dagen! Vet inte om det beror på att det är mer folk här lr om han märker att vi inte är hemma. Så länge han är nöjd så går det ju bra.

*kl*
*kl*
Inatt kollade Nils om han fortfarande hade vad det krävdes för att hålla mig uppe hela natten, 20 min vid 2 och från 4-6 (då han har väckt mig med jämna mellanrum) har jag fått sova:(
Han ammade en gång i timmen hela natten och så fort jag försökte lägga bort honom blev han ledsen och vaknade. Jag fick panik tillslut:( Har inte fått sova en ända natt nu sedan han kom och kan aldrig somna innan kl 1 på natten, det tar på krafterna.
Inatt löste det sig så att jag hinkade i honom ersättning och sedan så la jag honom bredvid sambon och klappade på honom tills han somnade, gick i alla fall den stunden innan sambon gick upp och han förstod det.

Om jag fattat rätt är väl de kurvorna beräknade på barn för ganska många år sedan...
Sen är det väl olika kurvor för pojkar/flickor tror jag?

Har oxå hört att vikten oftast ökar fortare för ersättningsbarn, men om det stämmer vet jag inte.

Om jag fattat rätt är väl de kurvorna beräknade på barn för ganska många år sedan...
Sen är det väl olika kurvor för pojkar/flickor tror jag?

Har oxå hört att vikten oftast ökar fortare för ersättningsbarn, men om det stämmer vet jag inte.

Algot helammas och gick i början upp 500 g/v, nu är det bara 500 g/2 veckor :D. 10 v väger han 7200 g och är 62 cm lång.

*kl
Lillan klarade sprutan galant för ingen feber. Igår spenderade vi hela dagen på stranden. :)

Män idag har det ploppat upp en massa röda coh vattninga prickar på min son.. Troligen vattkoppor men det är aningen tidigt att uttala sej om det. Så då blir väl lillan smittad. Är det farligt för så små bebisar att få vattkoppor?:confused:

kl.
har hänt så mkt under sista måaden så jag har inte hunnit skriva något här.
Lukas vägde 8745 på sin 4 månaders kontroll och var 66 cm lång! (ca en vecka sen)
han har fått en hoppgunga för nån vecka sen och den älskar han, tänder på g! första tanden skymtade vi i förgår, har börjat tränga fram, ena kanten/hörnet på tanden är framme. han jollrar 24/7 och älskar att få all uppmärksamhet!

ang rutiner...
vi har ganska spikade rutiner, hade dock velat att han sov mera på nätterna.
går upp vid ca halv åtta-nio på morgonen, (nån gång vaknat typ fyra eller sex, det är mindre populärt;))
sover vid 10-12 tiden, har vi tur så sover han två timmar, då funkar resten av dagen bra.:)
sover vid 16-18 tiden igen, brukar då¨bara vara en timme.
sover "power nap" vid halv åtta-åtta tiden på kvällen,
somnar vid halv elva-elva.
vaknar vid halv fem, eller sover hela natten (nu har han sovit hela nätter snart i en vecka!!:o)
hanns sovtiden är väldigt exakta.

bröstmjölk och pumpning...
maten haqr varit si sådär...
jag helammar, men ska in till stan i morgon och köpa ersättning, jag känner att jag kan inte ge honom tillräckligt längre.:( han små-äter hela tiden, ammar jätteofta, dock max 5 min åt gången, men han är jämt hungrig, (säkert 10-15 ggr/dygn) senaste veckan har jag känt det som att jag inte har tillräckligt åt honom, han blir sur och frustrerad och vill ha mer! ringde BVC men kände att jag inte fick något vettigt ut "tanten":(
jag har börjat pumpa ut mjölk, så att jag kan vara mera fri och sambon kan ta några mål/dag (blir dock bara 1 ggr ungefär). innan kunde jag få ut 150ml lätt! och nu i kväll knappt 50 ml... jag märker skillnad på min bröststorlek med, innan förlossning hade jag 75B, sen har jag varit på 75F fram tills nu ungefär, nu har jag 75C och de känns "som vanligt".
men ett problem... han avskyr flaskan! vi har kört med medela (den som ska likna ett bröst), och hitills har bara 2 ggr(av säkert 15 gånger) funkar riktigt bra! oftast blir han jättesur och vill inte, suger lite, blir sur, suger lite, blir sur... ibland funkar det inte alls, då är det bara att ge upp, ibland går det bättre. ser inget system i det och har provat massor.

för mig känns det ologiskt, men kan min minskade produktion ha med att jag börjat pumpa? hur kan man få honom att acceptera flaskan bättre?
började blöda igår, mens? känns dock inte som det, hade/har inga "typiska mens-symptom", och var yterst lite.
började käka p-piller förra veckan, kan det ha något med någonting att göra?
haha, VARFÖR dyker såna här saker upp på fredag efter att alla slutat jobbet, så jag kan ju inte ringa t.e.x BVC och fråga förrän tidigast måndag.;)

lite söta bilder!
IMAG1728-1.jpg

IMAG0836.jpg

IMAG0826.jpg

Prova och ge honom med tesked istället, det kanske går bättre?

ja, det är sant, det kanske går bättre. tack!:)

såg att ni börjat ge eran som mat/smakportioner, det lät så kul om man kan säga så.:) Lukas sitter med oss oftast vid bordet och har nu sista tiden visat mer och mer intresse av vad vi gör (äter), och tittar på oss, gapar osv... haha, så vi hade tänkt idag, fast det blev inte så, men i morgon ge honom något att smaka på.:)

Kul! Kom ut på msn någon gång så får du bilder... ;)

Man kunde inte ha nils i knäet innan vi började med smakportioner, han skulle ta från tallriken konstant!
Vi har fått mycket lugnare måltider sedan han med började få lite. Han är dessutom MYCKET bättre med bajsning:) Innan var det högst en gång i veckan och väldigt jobbigt då, nu kan det vara flera gånger i veckan.

Enda problemet vi har är att Nils inte håller med bvc-sköterskan om att han bara skulle äta kryddmått, han äter lätt en hel potatis själv:o
Men samtidigt känner jag att han är så nöjd och magen är mycket bättre så han får äta så mycket han vill.

kl

var ett tag sen jag skrev, tiden går så fort!
Lill skrutten blev 16v i fredgas, 4mån om en vecka, tiden bara springer iväg!

igår var det dop, så mysigt och fint med massor av fina presenter :) Han charmade alla och var en glad kille hela dagen.

Han äter fortafrande nutramigen och det fungerar riktigt bra, men nu är det dags att börja testa de andra igen för att se om tarmarna kanske kan ta emot mjölkprotein igen.

En sak jag märkt är att min lill kille är som ett vandrande element, satan vad han svettas och ä'r varm. svetten bara rinner om honom. ingen feber men det är såklart väldigt jobbigt för honom iaf då han bli så varm, detta gör att han har svårt att sova ibland om det blir för varmt så han sover i endast blöja utan filt och vi har fönstret öppet :grin:

Funderar på om jag kan ge han extra vatten? för är han varm blir han törstig fast han kanske inte är hungrig egentligen.

Men han är annars en väldigt pratgladoch charmig kille, älskar denna varelse mer och mer för varje dag, det är underbart!

Lite bilder:

282706_10151050842890090_650714782_n.jpg

542325_10151050843055090_1252110740_n.jpg

601098_10151050850505090_2043905778_n.jpg

600226_10151080949855090_973477103_n.jpg

483067_10151090380860090_1742401236_n.jpg

Sötis!!

... älskar denna varelse mer och mer för varje dag, det är underbart!

[/IMG]

Jag kan bara hålla med. Älskar min fina tjej mer och mer för varje dag som går. Det är en så underbar känsla, kan sitta och snusa henne i håret/halsen och bara njuta av att hon är MIN fina trollunge. Att jag och sambon kunde få ett så fint barn tillsammans, det är nästan overkligt.

Nu har jag investerat i en Bumbostol åt min rocktroll.

Har förut tyckt att det var ännu en heeelt onödig pryl som barnprylförsäljarna bara ville pracka på nyblivna föräldrar...
Men fan så nöjd jag är, och trollungen också, nu kan hon sitta med oss och hålla full koll medans vi sysslar med annat. Hon vill så gärna vara med överallt, upprätt ska det vara, inte liggandes. Bumbostolen har löst det problemet, jag sätter bara henne där jag kommer befinna mig den närmsta tiden. Igår hann jag t.om städa hela badrummet medan hon satt i stolen på bänken och snackade med mig :)

Någon annan med Bumbostol?
Andra prylar ni köpt in till bebis?

Vi köpte en bumbostol till vår 1a och jises vad vi använde den. Jag hade med den överallt när vi åkte bort, gick på restaurang osv. Perfekt att de sitter som gjutet och är med innan de klarar av att sitta i "riktig" barnstol. :)

Så håller med dig, alla borde ha en Bumbo. ;)

Andra saker vi har många av är leksakerna från lamaze som har krok så att man kan hänga dem i vagnen, bilstolen, babygymmet osv. De är verkligen utformade efter barnets utveckling. Lejonet som heter "Lenny the Lion" har båda ungarna varit helfrälsta i.

När börjar man med en Bumbostol? Vad är vitsen med den egentligen? Än är det inte aktuellt för våran lilla plutt, bara åtta veckor än...

*KL*
Börjar få lite ångest eftersom mannen börjar jobba på måndag! Han kommer jobba fyra veckor sen har han två veckors semester till. Känns tråkigt att vara hemma "själv". Fast vi kommer nog få hitta på saker hela tiden så att storebror inte klättrar på väggarna...

Lillebror är en ganska glad kille, igår så skrattade han högt åt sin pappa! Han gillar att sitta i babysittern och sparka med benen. Korta stunder kan han ligga nöjd och vaken i vagnen, men annars så är han inte jätteförtjust i den.

Mish och laeikinois:
Vilka söta pojkar!

tack!
kl...
undrar också över bumbo-stol. inte hört talas om...

Lukas sitter i vanlig barnstol eller typ i hörnet på soffan, han är jättestadig! :)
återkommer när jag har mera tid att skriva!
lite bilder igen (kunde inte låta bli.;))
Lukas äter
Lukas sitter i soffan själv
Väldigt söt bild! (gör pruttljud och blåser bubblor med munnen, samtidigt som han ser skräckslagen ut.)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar