Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Åh. morot eller? :D
Nils sitter också i egen stol, en sådan från IKEA med plastdyna för att han ska sitta säkert. Nils sitter själv utan stöd om balansen är rätt.
Det där med bubblorna, så gjorde nils med en vecka sedan kom ha på att han ville låta som pappa (tror jag) och försöker göra rösten så mörk som möjligt. Fast han låter mest som en 50-årig rökare:p

När börjar man med en Bumbostol? Vad är vitsen med den egentligen? Än är det inte aktuellt för våran lilla plutt, bara åtta veckor än...

Citerar från en affär:
"Bumbo Babysitter är en babystol som är ergonomiskt anpassad till små barns ryggar. Kan användas både utom- och inomhus och så fort barnet kan stödja sitt eget huvud. "

Jag är skitnöjd med den, troll också eftersom hon får större möjlighet att vara med/ i centrum när hon får sitta i den vid t.ex matbordet

Kl
4,5 månaders kontroll igår. Lilla A börjar bli en stor kille, 7800g och 67cm lång. Han drar sig upp till stående och har börjat jollra en hel del, ibland kommer riktiga operatoner. Däremot har vi hemska nätter. A börjar stöka omkring vid 00.30 och slutar böka vid 5.30. Han vaknar liksom inte riktigt till och ammar jag honom så lugnar han ner sig, men jag är ju vaken och det tär på mig just nu. Går och är konstant trött. Han vill inte längre sova på rygg utan helst i typ framstupa sidoläge och han bökar för att komma i den positionen. Jag hoppas det vänder snart så jag får lite mera sömn.
// Qbaby

Usch vad jobbigt, men se det som att det bara kan bli bättre!:)

*kl*
Idag var Nils och vaccinerade sig igen, när han fick sprutan hade jag just gett honom en leksak så han brydde sig inte för fem öre när hon stack i ena låret, i andra däremot tyckte han det gjorde lite ont när hon drog ut så han skrek till lite. Då vände jag honom och såg till att han kollade på leksaken igen så var det inget mer med det:p

Men nu mot eftermiddagen har han varit mycket mera kinkig, var hos en kompis och passade på att ta ett dop i sjön (eftersom att ingen kunde se mina bristningar där:p) och efter jag simmade fram och hälsade på honom då de satt på bryggan var han otröstlig tills vi åkte hem. Sen när vi kom hem var han nästan lika otröstlig igen tills han fick alvedon, då kunde han sova en stund. Nu är han uppe igen men är febrig:(

kl

jag har inte vare sig skrivit eller läst på evigheter! Borde ha tid då jag verkligen har fått världens enklaste bebis:love: Har aldrig varit sömnberövad och han skriker inte ... visst när han åt en gång i timmen tills han var 6 veckor så var det lite jobbigt men sedan dess sover han 5 timmar i sträck på natten (äter en gång under natt timmarna) och sover till minst 9 på morgonen. Bajsar var tredje dag så inte mycket jobb på blöjfronten heller;)

Tiden går så snabbt, på måndag blir Carl 3 månader!!

Nu ska jag läsa i kapp och se vad som hänt i era liv!

*kl*
Vakennatt... Nils har haft feber hela natten (fick alvedon igen vid halv 12) och sovit extremt oroligt och upp innan sju skulle han med självklart. Nu ligger jag helt utsliten på ett täcke i köket och kollar när han backar runt, han kommer några meter nu. Funderar på om pappan får vabba trots att jag är föräldraledig, fast han har inte skrivit i någon sgi så är väl kört iallafall.

kl

Här går det bara bra med, 4månader om en vecka. Han har sovit hela nätter sen 3månader ungefär (några undantag finns ;)) vilket innebär ca 21-05/06.
Han äter på dagtid med 3-5timmars mellanrum och mellan 17/18-21 1gång i timmen/varannan timma :) måste ju äta upp sig inför natten.
Förra veckan hade vi dop ner på Gotland och han var glad hela tiden, tyckte det var roligt att få vatten på huvudet och försökte psyka sin fadder/farbror genom att råstirra och hytta med näven åt honom :angel:
Annars så packar vi för fullt då vi flyttar nästa helg, det ska bli intressant med 2 barn och utan hjälp :p
Men kommer bli så mycket bättre efter flytten då vi bor lite isolerat nu.

kl

Idag har vi varit på BVC, nu väger "kräkis" 5905 och är 62,5 cm lång. En riktig smalis mot storebror som i samma ålder vägde 7110 till sina 64 cm. Dom är rätt olika varandra i ansiktet också, men jag tror munnen och näsan är lika. Storebror hade också mycket hår som bebis men hans var mörkt och lillebror är blond.

Just nu ligger han och sover i min famn,:love:så mysigt. Det enda som stör lite är den svaga kräkdoften:) jag känner. Han är i behov av ett bad...

Ni med syskon, är dom lika varandra?

KL

En liten fråga, ni som pumpar eller ger ersättning: Hur mycket ca äter en 3 månaders? Imorgon ska sötnöten vara själv med sin far för första gången, jag ska till frissan, Carl kommer nog behäva äta en gång under de ca 4 timmar jag är borta. Jag kommer inte pumpa ur utan har köpt sånna där färdiga ersättningsblandningar, men äter han verkligen en hel sån? vi har gett ersättning tidigare när jag behövde vila för han åt för ofta men då fick han ca 60 ml och han borde väl äta mer nu än vad han gjorde när han var 1 månad?

Vi ska snart åka och mäta och väga:) samt ta vaccin:cry:

Melwin är ju tio veckor, och jag pumpar och ger ersättning. Han äter mellan 150-200 ml 6 ggr om dan så har du ett litet hum. Men jag har läst att en bebis äter i snitt 150 ml om dagen per kg kroppsvikt. :)

Och ett kl också.
Tiden bara springer iväg. Vi har varit på våran första semester, till Öland och både hund, barn och min mamma och pappa var med, riktigt trevligt och Melwin skötte sig kanon.
Vi har verkligen fått en snäll bebis, skrattar och är glad jämt, sover hela nätterna och nu har han börjat intressera sig och titta på saker som i babygymmet, tavlor, lampor mm.

Men jag har en fråga till alla. Vilken blöjors använder ni? Vi har uteslutande l**ero. Testade p**pers ett paket men dom blöjorna stinker verkligen, har någon annan upplevt samma sak?

KL

En liten fråga, ni som pumpar eller ger ersättning: Hur mycket ca äter en 3 månaders? Imorgon ska sötnöten vara själv med sin far för första gången, jag ska till frissan, Carl kommer nog behäva äta en gång under de ca 4 timmar jag är borta. Jag kommer inte pumpa ur utan har köpt sånna där färdiga ersättningsblandningar, men äter han verkligen en hel sån? vi har gett ersättning tidigare när jag behövde vila för han åt för ofta men då fick han ca 60 ml och han borde väl äta mer nu än vad han gjorde när han var 1 månad?

Vi ska snart åka och mäta och väga:) samt ta vaccin:cry:

Vår 4 månaders äter ca 60-100 ml som en måltid de gånger hon får ersättning :)
Men hon äter rätt ofta, ungefär varannan/var tredje timme dagtid och var tredje/var fjärde timme under nätterna.

Men jag har en fråga till alla. Vilken blöjors använder ni? Vi har uteslutande l**ero. Testade p**pers ett paket men dom blöjorna stinker verkligen, har någon annan upplevt samma sak?

Vi varierar lite mellan pampers och libero. Men jag gillar pampers bäst, de är lite mjukare och sitter bättre mot libero. Upplever inte att de stinker, men visst luktar alla blöjor blöja.
Trollungen har precis övergått till strl 3, stora damen :)

Tror att p.....s har aloe vera i sina blöjor för att motverka blöjutslag mm. Jag har helt gått över till p.....s, då jag fick mer rabatt än l....o. Tycker att p.....s är mkt tunnare när de är tomma än l....o

Då äter hon med samma intervaller som min kille;)

Ang blöjor så tyckte vi först att libero, när vi hade st 1 och 2, var bäst men nu undrar jag inte om pampers sitter bättre... nackdel med pamper som jag tycker är att de blir väldigt svampiga fort så det byts fler blöjor. Jag får bra rabatter från båda så jag blandar lite:)

KL

Nu har vi varit på BVC. Carl är 3 månader idag och väger 6110g och är 62 lång. Han ligger på mittkurvan på alla tre måtten:laugh:

Han fick vaccin och han var sååå duktig!:love: Den först reagerade han inte ens på men den andra gjorde lite ondare så han började gråta lite och jag stor tjöt:angel: Tyckte han kunde fått ett klistermärke men det fick man visst inte längre... Han fick ett när vi var på ortopeden och det har jag satt in i hans "första året" bok.

Hur reagerade era små på vaccinet? har läst lite bakåt i tråden men inte hittat så mycket om det.

Imorgon ska far och son som sagt vara själv för första gången och det känns jobbigt för mig... Jag vet att de kommer klara sig bra men fy vad jobbigt det är endå. Känner mig som en dålig mor som lämnar mitt barn i några timmar för att jag ska göra håret...:o

Imorgon ska far och son som sagt vara själv för första gången och det känns jobbigt för mig... Jag vet att de kommer klara sig bra men fy vad jobbigt det är endå. Känner mig som en dålig mor som lämnar mitt barn i några timmar för att jag ska göra håret...:o

Äsch, då skulle jag vara världens sämsta mamma eftersom pappan till mitt barn tog hand om henne själv ett par timmar redan första veckan ;) . Sambon har fortsatt att ensam se till henne ett par timmar varje dag, och jag tror att redan första månaden var hon iväg till gammelmormor och morfar när jag åkte till högskolan en eftermiddag när sambon hade annat för sig.

Jag känner mig inte som en dålig mor för att hon kontinuerligt får slippa mig ett par timmar . Snarare är både jag och sambon väldigt glada över det starka band vi båda har till henne :)

Jag tror att det kommer gå jättebra för din son med far , du är verkligen inte en dålig mamma och dessutom kommer du säkert bli jättefin i håret! :banana:

Tror att p.....s har aloe vera i sina blöjor för att motverka blöjutslag mm. Jag har helt gått över till p.....s, då jag fick mer rabatt än l....o. Tycker att p.....s är mkt tunnare när de är tomma än l....o

Det är OK att skriva ut hela namnet :D

*kl*

Angående blöjor så använder vi bara Libero, nu har fröken gått in på storlek 4. Hade ett gammalt paket med 4or kvar i sommarstugan efter storasyster och de var grymt mycket tjockare än de nya tunnare comfort fit de har nu. Pampers fick storasyster hemska utslag av och jag tycker att de var obehagliga när de blev fulla.

Stella vägde 6,9kg för 2 veckor sen och var 61 cm, 7 veckor gammal. Hon och hennes storasyster följer i princip samma kurva och ser precis likadana ut, små tjockisar med mörkt hår :)

Hon får bara ersättning nu, 5 mål à 180ml. Blandar NANs vanliga + den med bifilusbakterier för att hon blev lite hård i magen av bara den vanliga, nu fungerar det super och hon växer och ökar på bra med vikt. Hon sover hela nätterna nu, mellan 21-22 till 7-9, hon hade säkert sovit längre, men det tycker inte hennes storasyster som vill att "Stella vakna nu". :p storasyster sov hela nätter fortare. Har hört versioner på att större barn har större mage och får mer mat i sig = är nöjda längre och det har stämt på mina två. Nu har hon börjat lägga sin snutte över huvudet när hon sover också, precis som hennes syster gjorde vid ungefär samma ålder. :)

Vi använder bara Libero precis som vi gjorde till storasyster.
Vi har nu börjat använda stl 4 då 3orna börjar läcka upp mot ryggen...
men så är han ju över 7kg med, vet inte exakt hur stor han är nu, var vid bvc senast för snart en månad sedan, vid 3månader och då var han 62 cm och 6.2kg :)

Han sover hela nätter 20/21-06 oftast och äter med 3-5 timmars mellarum på dagen och lite oftare på kvällen.
Har de senaste dagarna helt från ingenstans blivit jätteledsen så misstänker att första tändrna är på gång.
Annars är han ett väldigt snällt barn och typ alltid glad och storasyster är förstås det roligaste som finns :D
När han ligger på golvet på rygg så räcker det med att vända sig bort i typ 5sekunder så har han sprattlat iväg så huvudet är på väg utanför lammskinnet... :)

kl

Vi använder oxå Libero. Har precis gått över till 3or. Vid tre månaderskollen var hon 57 cm lång och vägde 5.8kg! Storasyster vägde 4.2 kgoch 54 cm vid samma koll!

Hon sover bra, mycket dagtid och ca 23-06 sen äta en slurk och sover en stund till!

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar