Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Jag får normalt sett ur 60-100 ml per bröst var tredje till fjärde timme, nu har jag redan fått tillbaka mensen och får ut mindre 30-70 ungefär men det har börjat öka nu igen mot slutet av mensen :)

Jag får normalt sett ur 60-100 ml per bröst var tredje till fjärde timme, nu har jag redan fått tillbaka mensen och får ut mindre 30-70 ungefär men det har börjat öka nu igen mot slutet av mensen :)

Och helt plötsligt känner jag mig som en kossa, får ut minst 200 ml per bröst även om Algot ätit relativt nyligen. Inte undra på att hans viktkurva går nästan rakt upp ;) Vid 8 v vägde han 6700 g 3 kilo mer än när han föddes

Algot äter oftast varannan timme på nätterna vilket är helt ok. I natt överraskade han dock med att sova mellan 22.30-5.30 utan matning, så skönt!

Var glad för det! Vi får mata med ersättning två ggr om dagen för att mjölken inte räcker. Skulle va lycklig om min mjölk rann lika bra som i början. :)

Var glad för det! Vi får mata med ersättning två ggr om dagen för att mjölken inte räcker. Skulle va lycklig om min mjölk rann lika bra som i början. :)

Det är jag även om det inte alltid är så kul att både jag och bebis ständigt är täckta i mat :D Skulle gladeligen donera om det inte var så omständligt

Jag har också mens=pyttemjölk problemet, sa från början att jag inte skulle äta hormoner när jag ammade men börjar fundera på om det kanske vore värt att testa cerazette och se om jag får mer mjölk igen.
Inte för att jag kommer ha sex utan kondom för det, vill inte ha en till bebis riktigt än :grin:

Axel096.jpg

Kl

Här hemma har det börjat dreglas en massa. Allt som går stoppas i munnen, inklusive hela Axels hand... Bitringarna gillas iaf.

Två nätter i rad har varit riktigt jobbiga, Axel har vaknat och stökat och bökat i sängen nästan varje timme... Skitjobbigt. På BVC menar de att det är att det kliar för tänder håller på å flyttar på sig.

På tisdag blir Axel 4 månader, helt otroligt! Den mjölkfria dieten verkar ha bra effekt, Axel verkar må bra och vara glad, han vill dock bli buren hela tiden och min bärsele Ergo Baby, passar inte riktigt så jag tänkte testa och köpa en Babybjörn begagnat.

Ha en trevlig helg!
// Qbaby

Ja i natt så rann mjölken till igen. Kändes nästan som när den rann till i början.. :o
Hade ju glömt det här med mens och lite mjölk.. Jag har ju haft mens i 10 dagar men idag är det rätt lite. Så det kanske är därför det rann till.
Skönt för jag började bli orolig att jag skulle behöva ge upp amningen helt..

Jag hade oxå sådär mycket mjölk och det är inte roligt det heller, har lyckats minska det så jag slipper pumpa extra och det är såååååå skönt, speciellt om vi är iväg.
Fast det kan fortfarande bli mjölk lite överallt om liten släpper taget när det sprutar som värst ;)

Fast det kan fortfarande bli mjölk lite överallt om liten släpper taget när det sprutar som värst ;)

:D:D:D

delvis kl
Jag har lagomt med mjölk just nu tycker jag. Hon blir nöjd och belåten utan att det rinner över :p

...förutom om hon missar en amning på natten, då kan jag vakna i en pöl av mjölk :cool:

På tisdag blir Axel 4 månader, helt otroligt! Den mjölkfria dieten verkar ha bra effekt, Axel verkar må bra och vara glad, han vill dock bli buren hela tiden och min bärsele Ergo Baby, passar inte riktigt så jag tänkte testa och köpa en Babybjörn begagnat.
// Qbaby

En riktig söting din Axel, såna ögonfransar!

Hur lång tid tyckte du det tog innan den mjölkfria dieten gav ngn effekt? Hade han riktig kolik innan?

Babybjörn är ingen höjdarsele faktiskt - barnen hänger i skrevet i den och benen hamnar för rakt ner, ska de bäras ergonomiskt korrekt så ska deras ben ju som omsluta vår kropp och det med knäna lite högre upp än rumpan.
Jag hade en Babybjörn Active (den med avlastande ryggplatta) och att bära längre stunder i den var inte att tänka på för min egen del heller, ens med liten knodd på bara 5 kg.

Hade jag varit du skulle jag testat med någon av de andra ergonomiska bärselarna (finns ju många olika och några av dem är ju kända för att passa/inte passa vissa kroppstyper) eller kanske en sjal eller en Mei Tai? Jag har fått bära i flera timmar i sträck bl a pga kolik och då har sjalen varit oslagbar, den fördelar vikten så bra över axlarna! Av selarna (Beco och Ergo) får jag trots det avlastande höftbältet ett tryck av axelremmarna till sist.

Vet du varför inte Ergon passade dig/er?

Ang mjölkproduktion så tillhör jag de som inte har så det sprutar åt alla håll och Vera har liksom sin storerbror gjorde börjat halka efter på tillväxtkurvan. Men precis som med brorsan så upplever jag att hon ändå äter sig mätt? Hon äter med 3 timmars mellanrum på dagarna och sedan bara en gång på natten och jag tycker aldrig att hon verkar vara missnöjd av hunger.

Min BVC-sköterska tillhör det coola slaget som tycker nöjdheten är viktigare än kurvan, men nu är jag lite nervös inför sommarens vikarier som började prata om ersättning med storerbror för två år sedan. Vill undvika det eftersom jag tror att mjölkproduktionen kommer minska ännu mer om jag börjar och dessutom vill jag inte hålla på att blanda och behöva tänka på vatten och flaskor =/ Men det ordnade sig förra gången - jag helammade tills han var 5-6 månader och delammade till 9 månader och så småningom så hittade han tillbaka till sin kurva, och var som sagt nöjd och belåten hela tiden.

Men det finns tydligen ganska mkt hjälp att få från amningsjouren och amningsmottagningen på BB, tycker det är lite dåligt av /min/ BVC att inte prata om mjölkproduktionshöjande åtgärder innan de föreslår ersättning. Så tappar lilltjejen mer i tillväxthastighet så får det bli till att kontakta dem!

Jag vet inte varför jag inte trivs med den selen, men tycker inte han sitter bra i den. Nu när sambon testat den har det funkat hur bra som helst. Får kanske ge den en chans till. Sjal verkar kanon men jag är lite rädd för knytningen av den...
Angående mjölkpris dieten så blev det värre än någonsin i ca 3 dagar efter jag slutat med mjölk för att därefter bli bättre. Vi har blivit ofrivilligt provocerade 3 ggr vilket resulterat i kolik och magproblem i säkert 3 dagar efter. Det kommer efter 12h. Det räcker dessutom med så lite som att steka lite köttfärs i margarin för att han ska bli dålig. Hans kolik var att han var gnällig och skrek hela dagarna. Vissa dagar bara gnäll andra skrik. Inget hjälpte för att trösta, ibland gick det att få honom tillfälligt lugn genom att amma.
Ibland var hans bajs grönfärgat, han var väldigt torr i huden så vi smörjde in honom 3 ggr/dag. Tydligen kan det vara sådana symptom på mjölkallergi. Har man fått i sig mjölk och ammar kan det ta upp till 2 veckor innan det är helt ute ur din kropp och ytterligare 2 veckor innan det försvinner helt ur bebisens system.
Jag kommer inte provocera Axel innan han blivit 1 år.
// Qbaby

Jag vet inte varför jag inte trivs med den selen, men tycker inte han sitter bra i den. Nu när sambon testat den har det funkat hur bra som helst. Får kanske ge den en chans till. Sjal verkar kanon men jag är lite rädd för knytningen av den...
Angående mjölkpris dieten så blev det värre än någonsin i ca 3 dagar efter jag slutat med mjölk för att därefter bli bättre. Vi har blivit ofrivilligt provocerade 3 ggr vilket resulterat i kolik och magproblem i säkert 3 dagar efter. Det kommer efter 12h. Det räcker dessutom med så lite som att steka lite köttfärs i margarin för att han ska bli dålig. Hans kolik var att han var gnällig och skrek hela dagarna. Vissa dagar bara gnäll andra skrik. Inget hjälpte för att trösta, ibland gick det att få honom tillfälligt lugn genom att amma.
Ibland var hans bajs grönfärgat, han var väldigt torr i huden så vi smörjde in honom 3 ggr/dag. Tydligen kan det vara sådana symptom på mjölkallergi. Har man fått i sig mjölk och ammar kan det ta upp till 2 veckor innan det är helt ute ur din kropp och ytterligare 2 veckor innan det försvinner helt ur bebisens system.
Jag kommer inte provocera Axel innan han blivit 1 år.
// Qbaby

Vet om man kan ta reda på ifall barnet har mjölkallergi på något annat sätt, alltså om det går att testa? Jag tror kanske inte att det är därför Vera stundtals har varit besvärad av sin kagge, men jag utesluter det inte. Hon har nog blivit hjälpt av Minifom och jag tycker att hon har färre och färre kvällar med gnällighet och gråtanfal nu när hon blivit äldre. Men funderar ändå på det där med min kost och om det är med och påverkar henne. Håller tummarna för att det fortsätter att fungera för er del, och att han tål mjölk sen när han blivit lite äldre!

När det gäller sjal så är det inte svårt att knyta alls faktiskt. Och då tillhör jag de som brukar stå längst bak på Friskis & Svettis och inte komma ihåg stegen eller få ihop koordinationen.. Det tog ett par gånger med trikåsjalen innan jag märkte hur jag skulle lägga och sträcka tyget för att Vera skulle hamna riktigt bra sedan. Trikåsjalen är väldigt förlåtande för nybörjare, men man brukar övergå till vävd sjal för bästa avlastning runt 8-10 kg. Jag har just köpt en tunn sommarsjal som inte är elastisk som trikåsjalen, men rätt lätt att knyta ändå. Fördelen med trikåsjalen är att man kan knyta den och sedan ha kvar den på sig även om man tar upp bebisen, den blir som en extra tröja bara. Vera har hängt med på det mesta i sjalen - föreläsning, restaurang, bröllop, studentskiva och alla möjliga olika sorters hushållssysslor.

När det gäller att sitta i Ergon så kanske han fortfarande är i minsta laget för att sitta utan spädbarnsinlägg? Jag har inte kommit överens med inlägget utan burit ändå, men då lagt en lite kudde (ihopvikt liten handduk t ex) under rumpan för att de ska komma upp lite i selen. Men bra om du ger selen en chans till, och köp annars nästan vad som helst utan en Babybjörn... är mitt tips!

:D:D:D

delvis kl
Jag har lagomt med mjölk just nu tycker jag. Hon blir nöjd och belåten utan att det rinner över :p

...förutom om hon missar en amning på natten, då kan jag vakna i en pöl av mjölk :cool:

Jo, jag har oxå ganska lagom men nu när han oftast sover ca 9 timmar på natten så kan det spruta ganska bra på morgonen... :angel:
Har hänt några gånger att liten fått en "mjölkinpackning" i hår och ansikte... och även soffan golvet med :cool:

Lite jobbigt blir det även om inläggen hamnat på sned under natten :p det finns ju en anledning till att det ligger en handduk under lakanet på min sidan ;)

...
När det gäller att sitta i Ergon så kanske han fortfarande är i minsta laget för att sitta utan spädbarnsinlägg? Jag har inte kommit överens med inlägget utan burit ändå, men då lagt en lite kudde (ihopvikt liten handduk t ex) under rumpan för att de ska komma upp lite i selen. Men bra om du ger selen en chans till, och köp annars nästan vad som helst utan en Babybjörn... är mitt tips!

Har oxå en ergo och spädbarnsinlägget är lite knepigt, jag knölar lite med det och börjar äntligen få in snitsen med det efter några veckor ;)

Kanske ska testa med en liten handduk under rumpan, låter som det kan bli lite bättre med det. Späds inlägget har Axel hela tiden varit för stor för då han ganska tidigt vägde 6 kg och var ju 56 lång redan vid födseln. Han håller huvudet stadigt nu så jag tror att jag kan skippa inlägget.
Angående mjölkallergi så kan man antingen göra ett pricktest eller ta ett blodprov men inget av dem är tillförlitliga. Det bästa är att utesluta i minst 1 månad och sedan göra en provokation. Ger man ersättning finn det 4 olika att ge, man kan köpa dem på apoteken. Vet inte hur det funkar riktigt då jag helammar men om det verkar fungera bra på mjölkfritt kan man få ut ersättning på recept så blir det betydligt billigare.

// Qbaby

Alfred tål inte heller mjölkprotein, men det är nog något annat oxå, jag var på akupunktur med honom och fick en diet som jag skulle hålla 1 v och sedan lägga in en produkt åt gången. Det var då vi märkte att han inte tålde mjölk. Jag åt inte heller kryddor, bara salt o peppar, inte ärtor, majs, bönor. lök, vitlök, kål, broccoli, lakrits, linfrö, inga fullkornsprodukter eller kli (inget bröd som är fiberberikat) Ingen nypotatis eller bär, inget kaffe, kakao eller soja. Ändå blev han inte helt bra, utan denna diet hjälpte till 70 %, därför jag slutade amma och ger ersättning från apoteket, Althera heter det. Ska till läkaren på tors och hoppas på att jag får recept.

Kul att läsa om hur stora alla barn blivit! Här har storasyster semester från dagis så det har varit fullt ös i några veckor då jag varit ensam med båda ungarna. Att hinna med allt med en aktiv tvååring och en bebis är inte det lättaste alla gånger...

Stella har hunnit bli 6 veckor och vid senaste besöket vägde hon 6210g och var 58cm lång, men jag tror att hon är längre, tyckte inte att sköterskan (vikarie) sträckte ut henne ordentligt. Hennes syster vägde 6240 och var 60 cm lång vid samma ålder. 62 i bodys är för små och här använder vi storlek 68 eller 3-6månader.
Vi kör på våra rutiner och sista målet ges mellan 22-23 och då sover hon för det mesta till mellan 7-8 på morgonen, beroende på när storasyster vaknar.

Oj, ja då finns det ju snart inget kvar att äta. Bara mjölkprotein är ju ganska enkelt att ersätta med annat som tur är. Hoppas att det fungerar bra med ersättningen ni använder.

Det var det jag kände, att det inte fanns så mkt man kunde äta och ändå blev han inte bra, så därför valde jag att prova med ersättning och nu har han blivit en nöjd och glad bebis. Nu är vi glada hela familjen:)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar