Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Espirit: Vad roligt! Lite humor att vi tycker om samma namn, gammelsvenska namn är faktiskt riktigt fina.

L_M: Nils fick inte ersättning förens han var 12 veckor, då jag antingen skulle intensiv amma eller ge ersättning enligt BM (eftersom han bara hade gått upp ca 300 g på 6 veckor om jag kommer ihåg rätt). Eftersom jag redan ammade 1 gång i timmen under dagen och varannan under natten gick det inte att amma mer kände jag. Så vi bytte ut ett mål på kvällen mot ersättning vilket har lett till mycket mindre stress för mig. Så nu kan han äta med mer tid mellan :)

Fast han vaknar fortfarande kl 1, 4, 5 och 6 på natten/morgonen och äter.

................inte jag som skrev detta nej................därför *raderat*

Senast ändrad:

Här hade vi en intressant dag igår, det märks att liten börjar bli stor ;) han sov inte mer än 5-10 min åtgången från lunchtid o fram till 21-22 när han somnade för natten och sov till 06 imorse!
Skönt att få sova en hel natt :)
Just nu är det även väldigt lugnt o skönt för båda barnen sover :)
Hoppas ni alla haft en trevlig midsommar.

Nu ska jag svara dej från mitt egen buke-konto:angel:

Jag hade Nils som pojknamn. Det är så fint.
Jag tänker ofta på att börja med ersättning. Men min lathet hindrar mej. Och nu när såren har börjat ge sej så känns det änu mer som det får vänta. Det vore skönt att få smita iväg ibland och kunna lämna lillan med sin far. Men det skulle inte bli så ofta att det är värt det än. Så jag pinar mej igenom vissa nätter med amning 1 gång i timmen. Men oftast blir det bara två-tre amningar/natt.

Ha en bra helg..

(Sorry Pirajan för att jag kapade ditt konto en sväng:angel:);)

*KL*

Hoppas alla har haft en trevlig midsommar! Vi hade fullt hus med åtta vuxna och åtta barn! Fyra stora barn(2,5 - 4,5 år) och fyra små barn(6 veckor - 8 mån). Det var ett härligt kaos:love:

Lillebror har passerat 5 kilos gränsen. Han är nästan nöjd hela tiden, har lite svårt att komma till ro i vagnen men sover gott när han väl somnar. Har vi tur så kan han sova länge när man lägger ner honom någonstans, men helst sover han ju i knät lr famnen.

Det enda som är jobbigt just nu är att han kräks, mest på morgonen. Det kommer inte så mycket men det räcker för att bodyn blir blöt. Så byter kläder och tvättar gör vi ofta!

Antar att det inte finns något man kan göra åt problemet. Har ni några tips så blir jag glad:)

Vi har dregellappar till skydd, kanske kan funka om det inte är för mycket

*kl*

Och då har Nils ätit potatis! Och oj vad gott det var:D Han hade hur kul som helst när han satt och gegga med det i sin stol, kom mycket mer i ansiktet än munnen (och resten på golvet). Han lyckades klura ut att en del mat hamnade på kanten på skålen, så den satsade han på att käka upp:D

Just nu sitter han och leker i stolen, var ett mycket bra köp för han älskar att sitta och leka i den:)

Vi kör oxå på dreggellapp som kräkskydd och oftast så räcker det, har oxå en del kräk på mornarna, troligen pga lång sovninig under natten så det blir lite för mycket mat lite för fort på morgonen ;)

Annars så har jag blivit lite bortskämd med tre nätter på raken då liten sovit 8 timmar, inatt var det lite värre och oj vad trött jag var imorse då :p
Liten blir 3månader idag och hade redan för 2veckor sedan kommit "ikapp" bvc kurvorna för en fullgången bebis ;)
På måndag är det dags för sprutor :(
Vi laddar för snabbsemester till gotland med dop om 2 veckor och sedan är det jag och barnen hela sommaren då stora går sin sista dag imorgon, sen börjar hon inte igen förrän i januari eftersom vi flyttar nu efter sommaren.

På måndag är det dags för sprutor :(
Det gjorde vi idag.
Jag var förberedd på världens illvrål som skulle hålla i sig i en evighet. Men så blev det inte,, visst började hon gråta men det höll bara i sig en två minuter.
Lite tröttare än vanligt, svårsomnad och känns lite varmare än vanligt också.

*kl

Hur har ni alla det med rutiner? Jag kämpar som attan med att få lillan att somna i tid på kvällen. Hur jag än gör så vägrar hon sova på kvällen.
Sonen fick jag in bra rutiner på inom en månad.
Lillan blir snart 3 månader:grin: Mitt mål är att få henne att sova från kl 19. Så har sonen alltid gjort.
Jag vill kunna läsa bok, sjunga och dra lite ramsor och tramsor med sonen när han ska sova. Men lillan pajjar alltid vår stund med att vakna och skrika.
Känns som jag testat allt för att få henne att sova är jag ska lägga lilleman.

Lilleman är iaf helt fantastisk och tycks ha jordens förståelse för sin syster. När jag läser och vi hör lillan så utan att jag säger eller gör något så tar han boken ifrån mej och säger "hämta henne, jag väntar här".. Så som jag älskar min fina son!!!!!

Jag känner väl viss stress att få henne att somna i tid även för att jag renoverar. Men nu är det svärfar som tagit över eftersom jag aldrig får det klart och sambo är aldrig hemma. Och när han väl är hemma så står han i vedbacken..... Jag får inte göra så mkt där än pga mitt framfall.

Ännu en fråga. Har ni andra koll på er livmoder och tapp? När mitt framfall var som värst upptäckte jag en knöl på tappen. Nu håller jag noga koll på den och har pratat med min bm. Hon sa inte så mycket om den. Men nu tycker jag att den är större:( Nån som haft/kännt lika?

*delvis KL*

Dregellappar är inhandlade, det första han gjorde var att kräkas på en...

Angående rutiner så har vi väl inga egentligen. På kvällen går det rätt bra han sover och äter från kl åtta och framåt, efter tio så sover han. Vi är ju nästan alltid hemma båda på kvällen så det gör inget att han somnar sent. Om jag är själv så följer lillebror med och nattar storebror, oftast så äter han då.

På morgonen så vi verkligen inga rutiner, igår vaknade han halv sju och idag fyra! Sitter nu i soffan och har tv på ljudlös och surfar lite samtidigt, bara väntar å att liten ska bli trött och somna om.

Min stora är också väldigt gullig, när liten skriker så säger han nu vill bebisen ha mat. Det enda jobbiga är nattningarna, det kan ta 1,5 timme! Tror han är lite avundsjuk för att vi och bebisen är uppe. Men igår tog det typ 20 min och inget krångel! Hoppas det fortsätter så här.

Nej nu ska jag vagga bebis som börjar bli trött

Lillan sover alltid bra på natten och sover till minst kl 08 varje morron. Så på så vis är det inte synd om mej. Hon vaknar alltid som en solstråle så jag är så bortskämd med glada och sovande barn..

Sonen är så enkel att lägga på kvällen. Han krånglar ibland med tandborstningen men lite bus kollrar bort honom. Nattningen efter det tar ca 30 minuter med saga, sånger och mys. Han somnar när jag gått ner. Även när han inte kan sova så ligger han snällt i sängen. Men den där lilla halvtimmen på kvällen får vi inte ha utan lillan..
Jag har jordens enklaste son på så vis. Och jag är alltid ensam så jag måste få rutinerna att fungera.. För min skull men även så sonen ska få ha egentid med sin mamma..

Alltså, hur gör ni egentligen? Att få sova så många timmar om nätterna... Jag skulle gärna vilja att N skulle hoppa över klockan 1 målet, men det håller han inte med om själv.... Några tips?

Jag har inte gjort något speciellt, J äter väldigt ofta på kvällen och sedan när han är nöjd lägger jag han i sin säng och så ligger han o filosoferar tills han somnar :)
De senaste nätterna har jag dock "bara" fått sova ca 4-6 timmar.
Jag har haft tur med båda mina barn som varit duktiga på att sova på natten, det är de själva sim börjat sova längre o längre på nätterna :)
Så tyvärr har jag inga tips att ge :)

Lillan äter 1-2 gånger på natten. Men jag vaknar knappt utan plockar fram tissen i sömnen och ger henne mat. Hon gråter inte eller så, utan hon grymtar lite i sömnen för hon vaknar inte heller riktigt fastän hon kräver mat:D:D

Och appråpå rutiner och mitt kämpande med att få lillan att somna kl 19...... Ikväll lyckades jag. Hon somna nyss och sover djuuuupt.. Men sonen är inte hemma.... Så det här med att läsa och mysa med honom blev inte av:grin: Hoppas hon är lika rar i morron (knappast troligt)..

Men jag ska passa på att se om jag kan dona lite i rummet vi renoverar ist. Svärfar har varit här ikväll och kollat hur han ska lägga om elen. Vi har ju har ju ojordad el i hela huset. (lämpligt nog med småbarn).. Köket är rena dödsfällan för barn.. Men nu ska det fixas innan lillan börjar krypa:banana: Sonen är duktig och är medveten om att det kan vara farligt så han aktar sej. Men han va ju i rätt ålder när vi flyttade hit för att förstå.. Lillan kommer inte vara det.

Alltså, hur gör ni egentligen? Att få sova så många timmar om nätterna... Jag skulle gärna vilja att N skulle hoppa över klockan 1 målet, men det håller han inte med om själv.... Några tips?

Har inga tips, men ville bara berätta att min lilla fröken inte heller sover några långa pass, så du är inte helt ensam (TYVÄRR :p )

Vi kör inte med fasta läggtider. Hon får sova när hon är trött helt enkelt.
Troll brukar somna på kvällen mellan 19 och 22. Sen brukar jag amma när jag lägger mig runt 23-24 någongång. Under natten är det oftast två amningar , sen en till kring 7-8 och efter det går vi upp =)
Dessa tider känns helt OK för mig!

Det som är synd att hon måste rapas, glömmer jag det/somnar medan hon äter så brukar hon kräkas istället. Men det har ändå blivit mycket bättre! :banana:

Ni som pumpar.. Hur mkt får ni ur? Jag har nu pumpat en hel kväll (sen lillan la sej) och har endast fått ut knappa 10 ml.....

Jag sitter o pumpar nu, jag får ut minst 50 ml/bröst o gång, ibland 150 ml. Tror att du måste stimulera bröstvårtan mer, jag brukar ta en handduk och gnida lite annars släpper jag inte mjölken o då blir det bara lite på botten av flaskan. Lycka till!

Hur går det med pumpningen, märkte du om det hjälpte?

Här pumpar jag och slänger mjölken, bestämde mig igår morse att sluta med amningen. Alfred har kolik och jag har varit på akupunktur med honom, har jättesträng diet jag går på och ändå blir han inte riktigt bra, men han fungerar bättre på mjölkfri och sojafri ersättning, så jag har bestämt mig för att sluta att amma, då mår nog hela familjen bättre. Ska på läkarbesök nästa vecka och jag hoppas att jag kan få tabletter så min produktion avstannar, har hur mkt mjölk som helst. Sedan vill jag ha ersättningen på recept , eftersom den kostar 220 kr/burk på apoteket. Om jag inte får recept, då får jag köpa det ändå, för Alfreds bästa. Man orkar inte se dem ha så ont, så det får kosta vad det vill.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar