Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Chloe, jag pumpar också ur och de tips jag har fått är enkla. Ger du bara bröstmjölken eller ger du ersättning också?

Pumpa ur minst lika många gånger som barnet äter, inga småtömningar utan bröstet ska tömmas helt. Drick två glas vatten innan du pumpar och två glas vatten efteråt. Som någon skrev, pumpa även fast det känns som om bröstet är tomt, det finns alltid lite och all "provocering" ökar produktionen. Tänk på att även äta frukost lunch middag och en frukt eller annan mellis mellan målen.

Jag hade på tok för mycket mjölk och när frysen var full med bröstmjölk så valde jag att chansa lite och pumpa mer sällan och gjorde småtömningar för att få ned produktionen lite, men såklart åkte jag på mjölkstockning och nu har jag för lite, suck. Så nu måste jag jobba på att få upp den igen och när bebis får ersättning på natten så sitter jag och pumpar ut, vilket jag inte behövde göra förut, men det är lätt att vara efterklok. :p

Vad kul att läsa hur det går för alla! :)

Här är allt fint förutom att jag tappar håret som en jag vet inte vad...:crazy: Det var likadant med stora sonen. Hopplöst! Jag hade dessutom ganska långt hår, och är brunett, så håren syns väl där de ligger i sängen/på golvet/you name it. SUCK!! Tur att jag har denna period med stora killen i färskt minne, annars hade jag trott att jag skulle vara flintis inom en snar framtid.
usch, jag tappar också mängder med hår. har mörkt rätt långt hår, hade innan grymt fint och tjockt hår, nu är det bara en klen hästsvans av allt när jag har samlat upp det.:crazy::cry: om en vecka är jag nog flintis! känns det som iaf.
har varit hos en dietist och även läkare. har brist på både det ena och det andra (dock gjordes besöken när Lukas var ca 1 månad så det borde ju blivit lite bättre:crazy:) och äter både "mitt val vegetarian" (äter nästan helt vegansk kost), kalcium tillskott, blutsaft... och jag vet inte allt!
fortsätter att bara gå ner i vikt, dock rasade jag ner i vikt mer eller mindre i början, nu har det stannat av lite, men fortsätter neråt. nu ligger jag under min "ideal-vikt". men nej, jag ser inte ut som en benig ko än.:p

vill kunna fortsätta amma, men fortsätter min kropp må så dåligt som den gör nu så får jag nog se efter en annan lösning (det är p.g.a amningen som det blivit som det blivit fick jag till svar. amning=suger ur kroppens all näring och energi).

Vad trist att hon har feber! :( Typiskt!

Är det att hon är gnällig som gör att du inte vill lämna henne hos dina föräldrar för att plugga när hon har lite feber? Hade jag haft en så viktig tenta som du har så måste jag säga att jag nog hade varit en "dålig mor" och lämnat iväg vår lille om han "bara" hade så lite feber som din lilla tjej har... men olika barn reagerar ju helt olika på feber! Vår lilla har ännu inte haft någon och vår stora blir inte påverkad så det direkt märks förrens han har över 38.0, så det är ju skillnad!

Hoppas du kunnat plugga lite nu, ändå! :) Pepp till dig! :banana:

Tack tack :D
Det blev inte mycket plugg men jag skrev tentan idag ändå. Går det så går det.

Hon har varit så sjukt gnällig under feberdagarna . Verkligen jättegnällig och det har märkts att hon varit påverkad. Så det var en av anledningarna till att jag inte ville lämna iväg henne helt.

Usch, förstår att det är jobbigt att rasa i vikt om man redan är ganska liten, hade en kompis som råkade ut för samma sak så tillslut fick hon börja ge ersättning istället... Men det är inte utan att jag blir lite "avis" ändå, amningen påverkar tyvärr inte min vikt alls :( och jag har måååååånga kilon att gå ner, och inte kan jag skylla dem på de båda graviditeterna heller ;)

laeikinois: Tänk vad olika det är.. Vissa rasar i vikt. Min bästa väns läkare sa åt henne att sluta amma..
Jag själv har endast förlorat bebisvikten, vätska mm och har sen dottern var tre veckor inte tappat ett enda kilo.. 25 kilo kvar till målvikten:cry:
Känns hopplöst..

*kl
Idag gjorde jag något jag alltid lovat mej själv att aldrig göra. Jag har satt in en hormonspiral.... Känns obehagligt med tanken att det är ett främmande föremål i min kropp. Jag ogillar det skarpt men ogillar mer rädslan för att bli gravid igen..

Ha en bra kväll alla:)

laeikinois: Tänk vad olika det är.. Vissa rasar i vikt. Min bästa väns läkare sa åt henne att sluta amma..
Jag själv har endast förlorat bebisvikten, vätska mm och har sen dottern var tre veckor inte tappat ett enda kilo.. 25 kilo kvar till målvikten:cry:
Känns hopplöst..

*kl
Idag gjorde jag något jag alltid lovat mej själv att aldrig göra. Jag har satt in en hormonspiral.... Känns obehagligt med tanken att det är ett främmande föremål i min kropp. Jag ogillar det skarpt men ogillar mer rädslan för att bli gravid igen..

Ha en bra kväll alla:)

men viss är det! jag bävade för att behöva ha kvar massa extrakilon efter förlossningen(som är det vanligaste) men det blev ist helt tvärt om.:crazy:
väger 52kg nu (169 cm lång) och vill inte gå ner för mkt. dock har jag inte så mycket muskelmassa som jag hade innan jag blev gravid, så mycket av vikten är ju fett och inte muskler, men jag vill ju inte bli benig, vill gärna ha lite på kroppen kvar.;)
men det är nog minst lika jobbigt att ha det på andra hållet med kan jag tänka mig, att istället ha massa extra kilon.

om det är ok, uppdaterna gärna lite senare vad du tycker om spiralen.:) är själv inne på att kanske skaffa en så vill gärna veta om den är bra. har hört skräckhistorier om att vissa har fått ont, osv... så har själv inte vågat prova. sen känns det iofs inte som att jag vågar lita på nått preventivmedel alls nu. får väll bli typ p-piller, hormonspiral och dubbla kondomer samtidigt i framtiden, haha...;)

Det är bara att fråga längre fram om det är något du undrar över.

Det va ett jättejobbigt beslut att ta spiralen. Det är en hormonspiral för bm ansåg att kopparspiralen vore en katastrof för mej. Den kan förvärra mens med smärta och blödning. Jag som redan blöder kraftigt och har våldsamma mensvärkar. (svimmar, kräks, kallsvettas osv).

Jag är väldigt hormonkänslig och har inte klarat av p-piller. Då försvann p-spruta oxå. P-stav eller hormonspiral är kvar. Gummihatt funkar det oxå men råkar det ta slut och man vill så......:o
Sen är det opraktiskt med hatt..

Vi har ju i snart 12 år kört med avbrutet och det har varit en 100% säker metod för oss.. Men då har en sk. olycka varit välkommen. Det är det inte längre. Ingen av oss törs säga att vi är emot abort men det är inget nån av oss kan tänka oss för egen del. Inte eftersom vi själva tyckt att våra emryon varit "liv" från den dag vi anat att det varit något där..

Jag är inte alls pigg på att ha föremål i min kropp men vill verkligen aldrig mer föda barn.. Inte heller bära på dom eftersom 40 kg upp tar på kropp och själ..

Idag väger jag 85 kg på mina 168 cm.. Jag hatar min spegelbild.. 60 kg va perfekt då jag är ganska kraftigt byggd med höft, bröst och rejält skelett. Vägde 55 en gång i tiden men såg då nästan anorektisk ut..

Lägger till dagens fniss.

Min underbara son är väldigt rädd om sin fina lillasyster.

Min syster hade varit här en heldag och gosat med mina barn. När det va dags att åka gick hon och bar på lillan. Hon säger då att hon ska åka och sonen utbrister direkt "du ska lämna den där" och pekar på sin syster:love::rofl:

I lördags va jag hos min svärmor och hon satt och kollade på tv med lillan och gosade..
Jag säger till sonen att vi ska åka så han får säga hej då till farmor. Han kutar glatt in till henne och säger bestämt "lämna tillbax´na":D:D:rofl:

Vi har kört avbrutet och det fungerade bra enda tills vårat första barn råkade bli till...
Nu har vi två och vi tycker det räcker. Men jag kan inte ha någon typ av hormon. Provade p-staven och den var inte heller något för mig. Vågar inte prova hormonspiralen därför. Därför tänkte jag nu prova kopparspiralen. Men min bm sa att de inte sätter in innan tre månader har gått. Konstigt att du fick sätta in så snart efter. Min bm va optimistisk och skickade med en näve kondomer att använda innan spiralen. Men gissar att det inte lär bli många använda. Blir inte mycket nu när liten ligger bredvid mig hela kvällarna och halva nätterna.

Senast ändrad:

Jag har ju inte testat hormoner sen jag va 17. Är 28 nu. Så vi får se hur det går.
Bm sa att hormonspiralen troligen va det bästa för mej. Hon sa oxå att jag skulle kunna börja testa p-piller igen eftersom dom ändrats en hel del på 11 år.
Det va snabbt och enkellt att ta ut sen om det skiter sej och kroppen blir återställd på nåt dygn. Det gillade jag..

Jag är i behov av p-medel eftersom jag blivit som nykär i min sambo.. Han är helt magisk när han är hemma med barnen, huset, gården och för att inte tala om mej:love: Han gör mej så innerligt lycklig hela tiden och jag är verkligen lyckligt lottad som har en så fantastisk man i mitt liv!!

Gulligt!

Här är storebror lite bekymrad över vem som tar hand om bebisen när jag jobbar:)

Och igår när jag nattade storebror var lillebror ute med pappan i bärselen, så sa han tänk om lillebror börjar gråta.

Angående vikten, det känns som jag har en bit kvar till min startvikt.
Vägde ca 55 kg innan graviditeten och är 168 cm lång. Gick upp ca 20 kilo och gick ner 10 kg vid förlossningen. Men nu känns det som det står still, men bebis är ju bara tre veckor. Vet att det tar tid men det känns som alla andra är jättesmala. Vet dock inte vilka "alla andra" är. Antar att jag jämför mig med dom som inte nyss fått barn.

Jag står också still i vikt. Gick upp från 63 till 81 och väger nu 73. Händer ingenting med vikten när jag ammar. Så var det förra gången med. Då gick jag från 60 till 75 och sen gick jag bara ner till 73 och där stod jag tills jag slutade amma och börjde banta.

Gick upp så jag vägde över 100 kg med Nils (tur nog är jag 179 så såg inte för illa ut) har efter det gått ner 20 kg, men nu gått upp ca två igen då vi fick så mycket muffins och dylikt kvar efter dopet... Men jag vill gå ner ca 20 till för då ligger jag på min trivselvikt (som jag inte har legat på sedan 1:an i gymnasiet typ:grin:)

Tusen tack för dina och er andras tips :)

En fråga till dig som ocksÅ pumpar. Hur mycket per gång äter din bebis och hur många gånger per dag? :)

Kl

Igår var det dags för 3mån vacc. stackars lilla bebis som han skrek. Blev en Alvedon sen på natten då han var ledsen och febrig men annars verkar allt okej.

Min lilla skrutt har blivit stor 3mån och 6,8kg( vägde 2,9 när han kom) 59cm lång :) en riktig liten knubbis :)

Stackars liten:(. Tur det brukar gå över fort iaf.. Om knapppt en månad ska vi oxå genomlida den där hemska vaccinationen...

Lite glädjeskutt då jag vid det tillfället ska få träffa vår nya bm på bvc. Den hemska tant som varit där i alla år ska gå i pension så en annan ska ta över:banana: Hoppas bara hon är lika kunnig bara. Men hon kan knappast vara sämre på bemötande iaf..

Jag har också satt in en hormonspiral nu (ungefär en månad sedan). Jag har haft småblödningar till och från sen dess men känner i övrigt ingenting :) Det var ok att det blödde upp till 3 månader efteråt sa min BM, och det är verkligen små mängder så jag störs inte så mkt av det (räcker med 1-2 trosskydd per dag).

Jag gillar inte heller tanken på ett främmande föremål i kroppen, men spiralen verkade ändå bäst, då det är lägst hormonutsöndring från den och jag mår rätt dåligt av p-piller så det har jag inte ätit på många år. Så bör man inte heller äta allt för mycket östrogen, efter att ha haft graviditetshepatos...

Så jag tror att jag kommer trivas bra med spiralen - hoppas du kommer att göra detsamma!

Skönt med ny BVC-sköterska! Vi har också bytt (flyttade) och är supernöjda med vår nya, hon är verkligen både gullig och kunnig. Nu är lillen så okomplicerad men det blir mycket prat om att få syskon etc - kanonbra! :)

kl

Jag hade tänkt sätta in kopparspiral, har haft det förr och tyckte det var OK. Gillar inte tanken att ha en massa "onaturliga" hormoner i kroppen. Men när det var dags för "besiktningen" så kände jag mig inte redo att hantera den eventuella smärtan isättningen skulle innebära. Så jag väntar, ammar 100% och hoppas det räcker den dagen vi kommer ha vettigt sex igen. Har inte haft det på länge nu, har inte provat sen sista besvikelsen :(
Jag saknar att ha sex med min sambo :(

Men med vikten är det bara fint. Vägde 64 när jag blev gravid, trivselvikten ligger på strax under 60 så enligt mig vägde jag några kg för mkt. Gick ju ner till 60 kg under illamåendesmånaderna men sen kom gravidkilona sakta men säkert och jag slutade på 72. Har för mig att jag bara en vecka efter förlossningen var nere på 64 igen. Idag väger jag strax under 60 kg, 59,7 för att vara exakt (Jippie! :D )
Trodde inte jag skulle våga mig ut på stranden samma år som barnafödseln men i år jäklar ska jag bada och sola :love:

Ska höra med er här i tråden. Nog är det så att om man har ett sjukt barn så åker man inte hem till folk, och inte heller hem till folk med en tvåmånaders bebis?
Min lilla skrutt har fått tillbaka febern, så jag valde att avboka en fikaträff vi skulle åkt på idag.
Iofs är febern låg, 37,3 grader, men det märks att hon blir påverkad av den och jag vill inte att hon ska bli slut bland nytt folk eller smitta den andra lilla.
Hur resonerar ni? Resonerar jag knepigt?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar