Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Jag/Vi har en blogg, främst om barnen eftersom våra familjer bor på Gotland och inte kan träffa dem så ofta.
Vill du ha adressen kan du PMa då jag inte gärna lägger ut den här :)

Min kompis dotter 'la inte beställningen' riktigt ordentligt under de där första dagarna efter förlossningen, så mamman producerade sedan inte tillräckligt med mjölk. Följden blev maratonamningar som var väldigt jobbiga, men BVC sa mest 'fortsätt så'. Till sist orkade inte min kompis längre utan kontaktade amningsmottagningen på BB. De rådde henne att genomgå en akupunkturbehandling om 3-5 tillfällen hos dem. Redan efter första omgången började mjölken rinna till ordentligt och hennes dotter började äta 'normalt' antal gånger och 'normalt' länge! Något att prova kanske?

Mjölk finns det så det är inget problem. Han har börjat äta varannan timme nu och det känns väldigt skönt! Fast nu var det 3 timmar sedan han åt och visar inga tecken på att vilja vakna snart...:cool: men mina bröst ville att han ska det:grin:

Ni som ammar: hur länge äter bebisen? Ett eller 2 bröst? Carl äter mellan 20-30 min och ett bröst per gång. Ibland äter han på båda, kanske vid ett tillfälle varannan dag.

KL

Jag har varit rädd för att göra saker själv med fjanten, har inte ens vågat gå ut med vagnen själv, men nu har jag varit i köpcenter 3 gånger och igår träffade jag en kompis på stan. Hon som född i v24 om ni kommer ihåg att jag skrev om det. Hennes lille kille är otroligt stark! Han har syrgas ännu men i övrigt var han som den 7 veckors han borde vara. Han har lite av prematurutsendet men inte mycket.

Carl har tydligen växt ur storlek 50 nu (han är 5,5 veckor). Jag skulle ta på honom en boby som han hade förra veckan men idag var den ca 2cm kort i ärmen:eek: Det är bara på längden han växer ur, han är lång och smal min lille fjant:love:

Bara en vecka kvar med skenan för höften nu också och jag längtar som tusan efter att få ta bort den. Man kommer inte sin bebis lika nära med den. Jag vill ju känna hans små ben och rump:love: Och då kan vi får redan på hur långa han är också! han vägde 4290g i måndags, en ökning på 190g på en vecka.

Imorgon ska vi leta upp motionsspår här i Lindome så vi kan gå långa promenader. Jag har knappt 1kg kvar av bebis kilona men jag tänkte gå ner 15 till innan jul så det blir till att motionera för man ska ju inte banta när man ammar.

Mjölk finns det så det är inget problem. Han har börjat äta varannan timme nu och det känns väldigt skönt! Fast nu var det 3 timmar sedan han åt och visar inga tecken på att vilja vakna snart...:cool: men mina bröst ville att han ska det:grin:

Ni som ammar: hur länge äter bebisen? Ett eller 2 bröst? Carl äter mellan 20-30 min och ett bröst per gång. Ibland äter han på båda, kanske vid ett tillfälle varannan dag.

KL

Jag har varit rädd för att göra saker själv med fjanten, har inte ens vågat gå ut med vagnen själv, men nu har jag varit i köpcenter 3 gånger och igår träffade jag en kompis på stan. Hon som född i v24 om ni kommer ihåg att jag skrev om det. Hennes lille kille är otroligt stark! Han har syrgas ännu men i övrigt var han som den 7 veckors han borde vara. Han har lite av prematurutsendet men inte mycket.

Carl har tydligen växt ur storlek 50 nu (han är 5,5 veckor). Jag skulle ta på honom en boby som han hade förra veckan men idag var den ca 2cm kort i ärmen:eek: Det är bara på längden han växer ur, han är lång och smal min lille fjant:love:

Bara en vecka kvar med skenan för höften nu också och jag längtar som tusan efter att få ta bort den. Man kommer inte sin bebis lika nära med den. Jag vill ju känna hans små ben och rump:love: Och då kan vi får redan på hur långa han är också! han vägde 4290g i måndags, en ökning på 190g på en vecka.

Imorgon ska vi leta upp motionsspår här i Lindome så vi kan gå långa promenader. Jag har knappt 1kg kvar av bebis kilona men jag tänkte gå ner 15 till innan jul så det blir till att motionera för man ska ju inte banta när man ammar.

Jag har en snabbätare, oftast tar det int mer än 5 min innan han är färdig men är han mest myssugen tar det betydligt längre tid ;) Har massor av mat så ett bröst är mer än nog, var lika med storebror. Ammar varannan var tredje timme men kanäven gå längre emellan när han sover och betydligt kortare emellan på kvällarna innan han somnar

Skrutt fortsätter öka ca 500 g i veckan, ny vägning och mätning på tisdag. Har fått börja rensa ur bodysar i storlek 62 redan :D Vi går i en föräldragrupp med barn födda januari- februari samt Algot och det märks inte så stor skillnad i storlek.

Vakenperioderna blir längre och längre och han blir mer och mer med. Började le för snart två veckor sen och är en riktig gladfis för det mesta :love: Hänger med på det mesta då storebror behöver underhållas. Är nöjd bara han får åka vagn eller sjal.

Vårat största problem är att hon helst vill att jag ska lägga henne på kvällarna, kan bli lite kaosartat om J blir hungrig samtidigt... ;) !

När jag nattar S brukar jag amma M samtidigt. Eftersom jag bara behöver finnas i samma rum när hon ska somna så ligger jag på sängen och ammar samtidigt som jag surfar på fånen!

Jag ammar 5-10 min per bröst. Ibland blir det bara ett och ibland båda. Men sen är det rapningarna som tar tid... Hon kaskadkräks inte lika mkt längre iaf! Ett tag fick hon bara amma ur ena bröstet och nu börjar vi alltid amningen med det snälla bröstet som hon inte kräks lika lätt ifrån :)
10 veckor, väger 5 kilo, strl 62 :)

Skriver inte så mkt här, har fullt upp med cuppsatsen men snart är det inlämning (fredag) och föräldraledigt sommarlov :banana::banana::banana::banana::banana:

Till storebror hade vi en lånad Babybjörn som jag knappt använde pga att jag fick ont i ryggen. Mannen hade den rätt mycket och sonen verkade gilla den. Köpte en sjal men lämnade tillbaka den eftersom jag inte fick det att fungera med knytning, kändes som babyn var för stor:o

Nu har vi en Beco Gemini, som vi än så länge bara har använt varsin gång. Tycker det är svårt att använda den nu i början, för han äter ju hela tiden! Blir nog bättre när det går lite längre mellan måltiderna...

Min lilla har också slutat med stl 50, och han är bara två veckor:) Tänk vad olika det kan vara!

*kl

Amning........... :grin:

Jag ammar fortfarande ca 1 gång i timmen.. Ca 5-10 minuter åt gången.. Dotra är aldrig riktigt nöjd och vill gärna att jag agerar napp.. Problemet är att hon är arg när hon äter och sliter i tissen. Vilket gör att jag har sår och blöder i perioder..
Jag hade som mål att amma i 4 månader men har nu dragit ner mina krav till 3 månader.. Dottern är 2 nu.. Trodde jag började sina eftersom hon ska ha så ofta och gnäller när hon äter. Men jag kan pumpa ur brösten när hon ätit klart så det kan inte vara så heller..
Hon sover uselt. I veckan nu så höll hon mej vaken 4 nätter i sträck då sambo var borta och jobbade. Så jag va heeelt slut. Natten då sambo kom hem sov hon 3 timmar i stöten så jag fick ca 6 timmars sömn med ett avbrott.. Jag va så glad för den sömnen så jag nästan grät på morgonen....
Tyvärr har jag inte fått något stöd av släkt och vänner den här tiden. Känner mej lite sviken och är rätt sur på alla som skryter att dom alltid ställer upp och är så underbara. För här har alla lyst med sin frånvaro.. Min syster som alltid ställer upp är borta och reser och det unnar jag henne sklart...
Känner mej som värsta supermorsan som ändå varit ute dagtid med sonen och lekt, åkt på aktiviteter och hållit igång..
I natt fick jag sova hur bra som helst och sambo smög ner med barnen i morse så jag fick sova ända till 11:30:banana:

Hoppas innerligt att jag får mer stöd i veckan som kommer om den blir lika jobbig. Att någon lånar sonen dagtid så jag kan sova en skvätt då vore ju guld värt..
Och jag ska kanske inte gnälla här utan säga till lite mer irl.. Men jag är förbaskat usel på att be om hjälp. Speciellt om jag väl ber om hjälp och inte får någon respons alls.. :(

Men nu har jag fått gnälla lite så nu mår jag bättre... Och tro det eller ej så trivs jag med livet. Jag älskar mina barn och det liv vi lever. Jag skulle inte byta ut min tillvaro..
Snart är inte barnen små längre så jag försöker att uppskatta varje minut med mina små troll:love:

Ni som hade problem med foglossning under graviditeten, när släppte det? Jag har nämligen fortfarande lite ont när jag är ute och går. Om jag böjer mig och ska lyfta benet (typ sätta på byxor) samtidigt så gör det riktigt ont.

Hade mindre problem under förra graviditeten och efter så var jag inte så rörlig för övrigt som jag är nu, så jag kan inte riktigt jämföra.

Är rätt så less på efter-gravid-kroppen, har typ 10 kilo kvar och inga kläder som riktigt passar. Jag vet att det tar tid men jag vill vara som vanligt nu!

Något som är positivt är att min godissug har blivit mindre, nu äter jag på lördagar istället för varje dag:)

Något mer som är bra är att storebror fortfarande är väldigt gullig mot lillebror. Och min första dag helt själv med båda (ifredags) gick jättebra!

Nu har den lilla vaknat...

Senast ändrad:

När jag nattar S brukar jag amma M samtidigt. Eftersom jag bara behöver finnas i samma rum när hon ska somna så ligger jag på sängen och ammar samtidigt som jag surfar på fånen!

Tyvärr så funkar det inte riktigt för oss, har gjort det i nödfall någon gång men får så ont i ryggen då vi bara har en kudde på golvet att sitta på, jag får så ont om jag inte har ryggstöd när jag ammar :(
Oftast så försöker jag amma innan när sambon borstar tänder mm på M, sen så sitter jag vid henne med en hand på hemmet och surfar på mobilen med den andra ;) brukar inte ta så lång tid nu längre...
Blir J missnöjd brukar sambon ta med han till badrummet och skötbordet som är hans absoluta favoritplats ;)
Nu har vi även införskaffat ett babygym och det var en riktig hit, han gillar det starkt!

Åh vart har du fått tag på maiden-bodyn???

det är en t-shirt och den köpte vi på second-hand. kunde inte låta bli!:D;)
men en gång i veckan är det marknad här i stan och då är det alltid ett gäng marknadsknallar som har t-shirts och kläder till försäljning, har sett att en del av dem har börjat med barnkläder med band-tryck och andra roliga tryck, så kolla på marknader om du är nån gång på en sån.:)

Tack för svaret :) Kommer en rätt stor marknad dagen innan midsommar som vi brukar gå på - får hålla span :)

Aha s sover fortfarande i vårat sovrum så jag ligger i min säng! Tycker m får bättre tag när jag ligger och ammar. Sen snuttar hon hela kvällarna nu. Ca två timmar totalt men hon småäter lite dagtid och maratonäter på kvällen och morgonen.

*kl*
Här rullar livet på i 120 och vi börjar närma oss Nils 4 månadersdag! I helgen döptes han och lyckades charma klänningen av prästen då han skrattade och log mot henne under välsignelsen.

Han börjar bli stor nu också, har just börjat gå över till 68 i storlek, vilket är skönt då han gick upp alldeles för lite ett tag. Fick börja med att ge honom ersättning ett mål om dagen och efter det så är det bättre! Han har också börjat gripa efter saker nu och så kan han säga "Hej" ;) Eller rättare sagt härma oss när vi säger hej, han blir så glad när han lyckas härma något (eller vi härmar honom) är så underbart och se.
Jag har extrem amningshjärna och glömmer saker konstant, riktigt jobbigt! Har också lite foglossningar kvar vilket känns när jag ska ligga på sidan och sova, men det blir bättre hela tiden!

Det har Nils med+ en från Kizz :) Köpte en Ramones body förra veckan i present till några, så det finns en hel del roliga bodisar!

Det har Nils med+ en från Kizz :) Köpte en Ramones body förra veckan i present till några, så det finns en hel del roliga bodisar!

...och jag blev överlycklig när jag hittade sex pistols!:p
och jag gör också lite egna band-merch kläder/saker till mig och har även en tröja på G till Lukas.:)

Ja det finns massa om man googlar också :) Min sambo är ett riktigt ACDC fan så det finns risk för att vår dotter kommer få ha en del sånna kläder haha!:p

Alfred hade strl 50 i 5 dgr på BB, han fick inte på sig dem efteråt. Han gick aldrig ner i vikt på BB, så de kalibrerade vågen och bytte våg, för de trodde inte att någon gick upp efter förlossningen. Nu är han 5,5 v och har börjat med strl 62.
Så det skiljer mkt på olika bebisar

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar