Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Kl...
Vi ska på tre månaders vaccination och läkarkontroll i morgon, få se hur det går.:) jag är mkt nyfiken på vikt och längd! Han har stl 62/68 i kläder nu och växer som sjutton, hoppas att han "stannar" lite i växandet så inte allt går så snabbt.:p
Men han är se allra flesta dagarna ett mkt smidigt barn, bra rutiner (förutom att han vill vakna typ sex på morgonen, men sover ibland till åtta-nio, skönt!)

Kl...
Vi ska på tre månaders vaccination och läkarkontroll i morgon, få se hur det går.:) jag är mkt nyfiken på vikt och längd! Han har stl 62/68 i kläder nu och växer som sjutton, hoppas att han "stannar" lite i växandet så inte allt går så snabbt.:p

Ja visst växer de galet fort :eek: Idag har jag sorterat ut det mesta i 62 och tagit fram 68: orna här hemma...

Vi var på 3-månaderskollen idag, och vår "lille" (hrm..) grabb var 64,5 cm lång och vägde 7265 gram, han är en välgödd liten herre :love: Men han är proportioneligt stor, ligger lika mycket över normalkurvan på både längd och vikt (ca 1,5 kurva över). Det är bara huvudet som är normalstort på honom :angel: En riktig liten Michellin-bebis är han!

Igår var vi på förberedande samtal inför sövningen på tisdag nästa v då de skall gå ner och kolla honom i luftröret ända ner till lungorna. Han har haft ett biljud när han andas ända sedan han föddes, och de tittade ner till struphuvudet med lokalbedövning för ett par v sedan men såg inget direkt ovanligt, så nu skall de gå ner längre men då måste han sova. De var jättebra på förberedande samtalet, vi fick träffa både en undersköterska, narkosläkaren och den "opererande" läkaren - det kändes himla seriöst och bra! De tror inte att det skall vara något allvarligt, för då blir de oftast allmänpåverkade och har svårt att gå upp i vikt och de är knappast några problem för honom.

Vi fick erbjudande om att addera Hepatit B idag vid vaccinationen, men avböjde då vi tänkte vaccinera honom mot både A och B lite senare (de måste vara över året för A), då vi reser en del. Det är tydligen något nytt att de erbjuder att addera B nu (mot en kostnad), så var det inte med stora sonen :)

Lillen verkar ha blivit lite påverkad av vaccinationen för han har sovit större delen av kvällen och känns varm. Det känns bra att han passerat 5-kilosgränsen med råge nu om vi behöver ge alvedon. Det visar sig!

*kl*

Uppdaterar med vår dotters längd. :)

Laeikinois - 18 februari - Pojke f. 25/2, 4210g 52 cm
Kethets - 19 februari - Pojke f. 15/2, 4175g, 53 cm

Qbaby - 5 mars - Pojke f. 3/3, 4265g, 56 cm
Embe - 12 mars - Pojke f. 22/2, 3860g, 52cm
vix - 12 mars - pojke f. 12/3
FlipTheFrog - 16 mars - Flicka f 17/3, 3455g, 51 cm
DarkInNight - 24 mars - Flicka f. 15/3, 3440g, 49 cm
lady_mike - 24 mars - Flicka f. 4/4 3226g, 51 cm
Eleonora - 25 mars, Flicka f. 1/4 3340 g, 52 cm
Derivata - 23 mars- pojke f. 21/3, 3610g 52cm

Nella84 - 3 april - Pojke f.14/4
Curly - 9 april - pojke f. 16/4
Puma- 13 april - pojke f. 3/4, 3395g, 50cm
Mish - 15 april - pojke f. 16/3, 2895g, 48cm
Esprit - 15 april - pojke, f. 24/4 3676 g, 52 cm
Lillasnuttan - 16 april, f. 23/4 pojke, 3565 g, 52cm
Jezz - 23 april
Macken22-28 april - Flicka f. 12/4, 2790g, 46cm
Lanzo 27 april - Pojke, 28/4 3585 g, 51 cm

Nikki o Fabian - 1 maj Flicka f. 28/4, 3510g, 49 cm
Western_Ivy - 2 maj f. Pojke 26/3, 3375g, 51cm
Chloé - 4 maj - pojke 14/5, 4975g, 56 cm
Diana - 10 maj - pojke 16/5, 4125g 52cm
FengurLaugar - 12 maj - Flicka f. 11/5, 3060g, 50 cm
micaelathegreat - 13 maj - Pojke 6/5, 2900 g, 50cm
missmuppify - 13 maj - Flicka f. 21/4, 3005g, 48 cm
Linda.B - 14 maj -
Nemo - 14 maj - flicka 14/5, 3200g, 49cm
Lottch - 18 maj - Flicka f. 18/5 4400g, 54 cm

I fredags så var det då äntligen dags för vår dotter att komma ut. Beräknad till den 27 maj egentligen, så det var 9 dagar för tidigt.

Både jag och sambon var ganska nervösa, med vår förra förlossning färskt i minnet. Själva snittet gick bra, spinalbedövningen gjorde inte så ont som jag trodde och alla sköterskor som var med var helt fantastiska och ett stort stöd för både mig och sambon. Till slut så plockades (det kändes som en evighet den här gången då förra snittet var akut och tog 2 min, detta tog 30 min) vår fina Stella ut. Hon började skrika direkt och var riktigt förbannad. Tyvärr så blev det problem direkt då andningen inte kom igång ordentligt.

Jag skickades till uppvaket och när jag kom upp till bb så kommer sambon in och uppdaterar om att Stella hamnat i kuvös och fortfarande inte kan andas på egen hand. Sen försvinner han igen för att komma tillbaka 15 min senare och säger att de ska åka till ett annat sjukhus då det bb vi ligger på saknar neo. Så helt plötsligt låg jag ensam kvar, utan att ens ha fått hålla i vår bebis och visste inte vad som hände.

I samband med detta så upptäckte de att jag fått en mängd blödningar efter operationen, min mage såg ut som en puckelpist. Den värsta smärtan jag upplevde var helt klart när de skulle massera varje blödning och livmodern för att få den att dra ihop sig... Enda gången jag vrålat av smärta. Efter några tårfyllda timmar så fick jag äntligen åka upp till samma sjukhus som min familj befann sig på, kan ju beskriva ambulansfärden med ett ord - smärta. Till sist när vi rullar upp på bb där så hinner jag inte sägs något förrän en barnmorska kommer i full fart och säger att det är okej, hon har kommit ut ur kuvösen. Tårarna bara sprutade då.

Möter upp sambon, blir undersökt och får ännu mer magmassage och till sist får jag rulla in till Stella och hålla hennes hand när hon ligger med en grimma i näsan och sover. 1 dag senare var faran över och nu är vi utcheckade utan anmärkning. :)

Hon är världens härligaste lilla unge. Hennes storasyster älskar henne och är överförtjust, de är helt underbart söta tillsammans faktiskt. Hon äter, sover, Bajsar, är lite vaken och sover lite till. Enda gången, peppar peppar, hon skriker hittills är när hon är hungrig eller när man byter blöja på henne.

20120519-115656.jpg

Kikade in här i smyg ;) och måste bara lämna en liten kommentar.
Först och främst, stort grattis! Vad söt och stolt hon ser ut, storasyster. Och lillasyster är såklart hur fin som helst.
Vilken mardröm med förlossningen, kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas. Tur att det ändå gick så bra, och hoppas det fortsätter så!
Kram/Tillit

KL

Grattis till alla som fått! Är inte många kvar nu:laugh:

Jag är verkligen dålig på att skriva här nu, läsa också för den delen... Men jag verkar ha fått en konstant hungrig bebis! Jag ammar nog 20 gånger per dygn, som mest 23 gågner på ett dygn:eek: Det är sjukt jobbigt, jag är helt slut! För att inte tala om mina bröstvårtor, har inga sår eller så men de känns lite slitna... Har testat med ammningsnapp men det känns samma som utan. Fast när han sov 7 timmar i sträck blev jag rädd och var tvungen att hålla honom de sista 3 för jag trodde något var fel...:angel:

Carl är 5 veckor på måndag och förutom konstant ammning är han helt fantastisk. Han skriker nästa aldrig, förutom när vi byter blöja eller om maten kommer nån sekund försent:p Han är så fin, jag trodde verkligen inte att man skulle tycka sitt egna barn är finast, alltså jag tänkte att man kommer se om det är fult eller inte, men han är det sötaste och jag vet inte om han är det eller om jag är blind av kärlek... :D

Han ökade lite dåligt ibörjan (80g på tio dagar) men nu ökar han drygt 300g i veckan och vägde i måndags (4 veckor) 4100g. Vi vet inte hur lång han är då han har skena och vi inte får ta i hans ben. Men nu är det bara 2 veckor kvar med den och tur är det för nu när det är så varmt lider han av den. Det blir kondens under... han är så varm:(

Jag läste något om hur sexlivet var och jag är rädd för att ha sex. Min man var väldigt ointresserad under grav men inte längre:o Jag är rädd att det ska göra ont. Speciellt då flera av skriver om hur slemhinnorna är torrare... Sen känner jag att jag är en mamma nu och då har man inte sex:eek: men det hoppas jag går över...

Nä nu var det visst dags för mat igen...

vår kille var 64 cm lång och vägde hela 7830g! en stor kille. HAN ser ut som en michellin-gubbe kan jag säga.;)
fick sin vaccination och hade feber sedan under kvällen och natten, som mest 38.8. under gårdagen gick febern lite upp och ner men till kvällen var det sen borta. han kom på för några dagar sen hur man vänder sig från mage till rygg när han ligger ner. och har har börjat "spjäna emot" med benen när han ligger på rygg så han flyttar sig, frammåt eller i en cirkel, haha...;) och pratar och skrattar mer´st hela tiden.:) bilder på lill-killen!
IMAG1173-1.png

IMAG1119-1.png

Senast ändrad:

I samband med detta så upptäckte de att jag fått en mängd blödningar efter operationen, min mage såg ut som en puckelpist. Den värsta smärtan jag upplevde var helt klart när de skulle massera varje blödning och livmodern för att få den att dra ihop sig... Enda gången jag vrålat av smärta.

grattis till er lilla! hoppas allt är bra med er, lät inget vidare men hoppas som sagt att det är bra nu!:)

halft kl...
jag födde iofs vaginalt, men efter förlossningen minns jag inte speciellt mkt, absolut inga detaljer, men jag vet att de tryckte en massa på mig med, gjorde så jävla ont! de stod och "hävde" sin tygnd på mig. minns inte om det var för att jag hade mkt fostervatten kvar eller nått med moderkakan, eller nått annat....(?)

kl...
känner bara att allt var så luddigt med min förlossning, och jag "ältar" det mer och mer, har börjat fundera på om jag ska be om samtal p.g.a det. kunna reda ut lite frågetecken och dämpa ångesten som jag får när jag tänker på det.:´(
efter förlossningen tänkte jag att "med tiden känns det inte lika hemskt" men nu har det ändå gått tre månader och känns fortfarande hemskt att tänka på.

Jag är verkligen dålig på att skriva här nu, läsa också för den delen... Men jag verkar ha fått en konstant hungrig bebis! Jag ammar nog 20 gånger per dygn, som mest 23 gågner på ett dygn:eek: Det är sjukt jobbigt, jag är helt slut!

Min kompis dotter 'la inte beställningen' riktigt ordentligt under de där första dagarna efter förlossningen, så mamman producerade sedan inte tillräckligt med mjölk. Följden blev maratonamningar som var väldigt jobbiga, men BVC sa mest 'fortsätt så'. Till sist orkade inte min kompis längre utan kontaktade amningsmottagningen på BB. De rådde henne att genomgå en akupunkturbehandling om 3-5 tillfällen hos dem. Redan efter första omgången började mjölken rinna till ordentligt och hennes dotter började äta 'normalt' antal gånger och 'normalt' länge! Något att prova kanske?

Grattis!:bump: Storasyster ser stolt ut! Trist att förlossningen blev så jobbig!

Morgonen börjar bra...

I natt har bebis inte sovit så bra, tillslut gick vi upp och satte oss i soffan. La ner honom i soffan och tänkte att jag borde lägga honom på något. Så klart så kräks han lite. Sen halvligger han mot mina ben och stånkar lite, lägger honom på mage och ser att hela ryggen är täckt med bajs! Tar av allt och det finns knappt något bajs i blöjan...

Annars är allt bra. I torsdags fick vi åka till vårdcentralen och göra om PKU provet, första gången kom det knappt något blod. Nu gick det bättre. På eftermiddagen hade vi besök från BVC, nu väger han 4130g! Idag har vi gått upp till storlek 56 på bodyn.

Hur har ni det i värmen?

Lukas är rätt besvärad av värmen. gnällig och dan. han äter då inga stora mål, utan bara "små-suttar" då och då vill han. det är väll mera törst än hunger då.
men jag kom på ett sätt som gör att han klarar värmen bättre. han ligger helt enkelt i vagnen ute nästan hela dagarna. inte så att han sover hela tiden utan han kan ligga vaken och filosofera och prata lite för sig själv, eller så kan man sitta/stå gämte och busa med honom. men hur som så är det ute han vill vara de varma dagarna! givetvis ,med insektsnät över vagnen.;) detta har resulterat i att jag är ute och går mer än en gång om dagen, som är standard, som mest tror jag att jag har varit ute och vandrat 4 ggr per dag. och jag äälskar att plocka blommor så det har resulterat i att vi har massa vasar och dricksglas på bordet och bänkarna med blombuketter i.xD

Min lilla vill ju helst vara nära hela tiden, det kan bli riktigt varmt efter ett tag! När det var som varmast så fick han värme utslag i pannan. Svårt att undvika närkontakt när han äter...

I förrgår hade vi en jobbig kväll, först storebror som inte ville somna och bara krånglade. När han äntligen sov så började liten också krångla. Ville inte äta och kunde inte somna. Tillslut så tog mannen med bebisen i bilen och åkte en sväng och han somnade på en gång!

Igår började han gnälla lite men då fick jag honom att ta nappen och sen somnade han.

Idag är jag själv med båda barnen! Känns lite läskigt... Hoppas jag klarar av att underhålla en vild treåring samtidigt som jag ammar:)

Det märks att alla har fått sina bebisar, det är ingen som har tid att skriva här längre... Hoppas bara att tråden inte dör ut

Ja, här går det bara bra, Jonathan är redan dryga 2 månader och växer som bara den.
Oftast går det bra med Mikaela men så är hon ju en ganska snäll och lugn 2 åring, hon är duktig på att roa sig själv.
Vårat största problem är att hon helst vill att jag ska lägga henne på kvällarna, kan bli lite kaosartat om J blir hungrig samtidigt... ;) mitt största problem är att jag är mer morgontrött än någonsin och M vaknar nästan alltid runt 6 och då är jag totalt död :(
Annars så är jag uttråkad av att vara hemma, vi bor ju ganska isolerat. Men har fått lägenhet närmare stan så vi flyttar i augusti o det ska bli riktigt skönt!

Det märks att alla har fått sina bebisar, det är ingen som har tid att skriva här längre... Hoppas bara att tråden inte dör ut

Jomen jag har tid att skriva! :) Här hos oss rullar det på fint. Storebror (2 år och drygt 3 månader) är väl den som håller oss mest sysselsatt, och ändå inte. Han är en mästare på att roa sig själv och så länge som vi kan vara utomhus så fungerar det kalas. Här inne är det lite för mycket 'förbjudet' som går att roa sig med om man är en uppfinningsrik tvååring, trots att vi tycker att vi har strippat hemmet från allt som inte är så bra att pilla med så hittar han alltid någonting ändå...

Lillasyster är nu snart 2,5 månad gammal och en riktig mystjej som älskar att vara nära. Maggen har knipt en del och för snart två veckor sedan började vi med Minifom. Vi gav det till storebror med, men vi blev aldrig riktigt kloka på om det verkligen hjälpte - vi tyckte det pendlade med att vara bra och knorrigt oavsett om vi gav eller ej. Lillasyster blev bättre första veckan men denna veckan så har det varit lite knipigt igen. Det har ännu inte varit värre än att man kan lösa det hela genom att stoppa ner henne i trikåsjalen.

Och apropå det så kan jag kan inte förstå varför det är så ovanligt att bära barn i sjal eller ergonomisk sele för den delen?! Ingen av mina kompisar som har fått barn före mig har använt sjal. Istället har de kånkat runt på barnen i armarna hela tidden alternativt vaggat vagn under dygnets alla ljusa timmar, och förstås klagat på att de aldrig fått något gjort.
Mina vänner till ett kolikbarn hade en Babybjörn som barnet älskade och mådde bra i, men då de själva tyckte BB-selen var ett tortyrredskap så orkade de aldrig bära så mkt som barnet behövde... Och ingen i deras bekantskapskrets som fullständigt kryllar med barn kunde alltså tipsa dem om att det finns bättre bärdon!

På hästfronten rullar det väl också på. Jag har ridit några gånger varje vecka sedan Vera var en knapp månad och nu är jag uppe i rundor om cirka en timme utan att det känns i fogarna!
Vi har just släppt vår fyrbenta tvååring på bete på min släktgård där hon först går tillsammans med sin kompis från fölbetet och så småningom, när höet är taget, ska släppas ihop med två andra tvååringar och två tanter på ett jättestort bete. Blir nog bra det!

IMG_0909.jpg

Annars så försöker jag pyssla på i lagom takt här hemma. Ibland gör jag hur mkt som helst och ibland så står det bara degning på schemat.

Jag och storebror håller på att bygga en klätterborg, det går inte fort men förmodligen kommer han tycka att det är roligare att bygga än att leka i den sedan, så det gör inte så mycket! Han drar streck där jag ska såga, håller i och bär brädor, sandpapprar, räcker mig skruv och spik, håller en liten hand på skruvdragaren och han drar träskruvar:

Bild1169.jpg

Långt ifrån klart som sagt...:

Bild1265.jpg

Läser mer än vad jag skriver här - Fredagen den 11/5 föddes vår lilla Elin, tre dagar före BF.

Runt kl 23 på torsdag kvällen fick jag ondare & kraftigare värkar och ringde in för att höra om vi skulle komma el avvakta. Fick själv välja och vi valde att åka in för att se hur det låg till. Kom in efter midnatt.

Var öppen 2 cm och vi beslutade att jag skulle stanna kvar och sambon åka hem för att få några timmars sömn samt lämna storebror på förskolan och sedan komma tillbaka.

Jag fick ett fint rum och en morfinspruta, då jag sovit väldigt dåligt under några nätter. Vid 6.30 vaknade jag till av en värk och ringde på klockan. Ny undersökning gjordes och jag var öppen 5 cm, man tog även hål på hinnorna.

Fick börja använda lustgasen och vid kl 07 kom sambon. Runt 8.30 fick jag krystvärkar och sambon ringde på klockan. Var öppen 10 cm och efter tre krystvärkar, kl 8.46 var hon ute. 51 cm lång och 3085 gr.

Allt har fungerat väldigt bra och storebror hoppas att hon snart kan vara med att leka i sandlådan :D

//Linda

kl...
får jag fråga en sak...?! ingen här som har en hemsida eller skriver blogg? jag tycker det är rätt kul att läsa.:)
jag har en, skriver bara lite om oss så inga kanske överdrivet intressanta saker, hoppas det blir det längre fram. men massa bilder finns!
http://elinleo.blogspot.se/

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar