Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

*kl*

nu sitter jag äntligen vid en dator och kan skriva lite om hur vi har det här hemma.
Melwin är idag tre veckor och en dag gammal och är helt underbar, han sover på nätterna, han vaknar bara en gång per natt och vill ha mat och han är överlag ett väldigt tyst och nöjt barn, peppar peppar kanske man ska skriva :D haha.

Vi var lite oroliga innan hur det skulle fungera med hunden men hon är helt underbar mot honom, kommer när han är ledsen och vill trösta honom.

Iom att melwin var så stor när han föddes så är han redan inne på storlek 62 och har väl inom någon vecka vuxit ur det med ;)

I övrigt så hade vi svårt att få amningen att fungera så jag pumpar ur all mat han ska ha, och det fungerar bra både för honom och mig och jag slipper bli frustrerad när det krånglar när han ska ha mat.

Ja det var väl allt för den här gången.

Nils har en jättestark nacke (han behöver inte stöd för den längre) och vägrar oftast göra något annat än att stå/sitta eller bli buren på. Babygym brukar han tycka är kul i ca fem minuter. Så jag har börjat fundera på att skaffa en hoppgunga till honom, men han känns fortfarande så liten. Jumperoo finns också men jag tycker det känns som en maskin som är tillverkad för att göra en sinnessjuk:angel:
Tror ni det går med en hoppgunga redan eller vet ni någon annan rolig leksak?

Nils har en jättestark nacke (han behöver inte stöd för den längre) och vägrar oftast göra något annat än att stå/sitta eller bli buren på. Babygym brukar han tycka är kul i ca fem minuter. Så jag har börjat fundera på att skaffa en hoppgunga till honom, men han känns fortfarande så liten. Jumperoo finns också men jag tycker det känns som en maskin som är tillverkad för att göra en sinnessjuk:angel:
Tror ni det går med en hoppgunga redan eller vet ni någon annan rolig leksak?

haha, är det min unge du beskriver?!;) vartenda ord stämmer på Lukas. har är väldigt stark, vinglar knappt nått alls i nacke och vi har också börjat fundera på att sätta upp hoppgungan, men det känns ju lite tidigt...
vi har även provat sitt-delen nu några gånger sista veckan till vagnen faktiskt små kortis-promenader. (och då menar jag korta så som max en 15 minuter;)) han är så lång och stor, får knapt plats raklång i liggdelen på vagnen längre.:o:p

tyvärr har jag inga bra tips så. han kräver myyycket tid, gärna all uppmärksamhet 24/7, släpper man honom för 1 sekund blir han sur.:p och han vill inte sitta, utan bara stå i knät, så mina armar är redigt möra, haha...;)
han gillar dock svart-vita bilder, så det har jag målat en massa som sitter lite var stans. han ligger gärna och tittar på dem. har hängt en i vagnens "tak" och några över skötbordet bland annat. och mjukisleksaker/skallror har han börjat fatta vinken med, tar gärna på dem och drar i det som går, tuggar gärna på dem med.;)

Senast ändrad:

*KL*

Idag har vi varit på BVC. Lilla E. är 22 dagar gammal och väger 4655 och är 56,5 cm lång. Han vägde 4125 och var 52 cm när han föddes. Han ligger dock i lä mot storebror som vid 25 dagar vägde 5430 (startade på 4205)!

Tyvärr verkar det som han brås på sin storebror och mamma och tycker inte om vagnen. Jag vill ju ut och promenera men inte med en liten bebis som bara gråter. Behöver röra på mig, funderar på om jag ska testa bärselen. Men jag vet inte om min otränade rygg klarar det.

Tyvärr verkar det som han brås på sin storebror och mamma och tycker inte om vagnen. Jag vill ju ut och promenera men inte med en liten bebis som bara gråter. Behöver röra på mig, funderar på om jag ska testa bärselen. Men jag vet inte om min otränade rygg klarar det.

Jag är svag i ländryggen och hade foglossning, men att bära i trikåsjal (där man liksom sprider ut vikten över hela ryggen) och ergonomisk sele (med avlastande höftbälte) har gått bra,

Hoppas det fungerar med selen så att ni kan komma ut på lite mysiga promenader! Unna dig ett par bra skor också!

När jag har läst på om hoppgungan så ska de kunna bära sin egen vikt och det kan Nils. Sen hade jag inte tänkt att han skulle sitta där i timtal utan kanske 15 min/dag så jag får tid att fixa lite hemma (eller svara på buke utan att det tar dagar;) )Jag är mest rädd för att han ska börja gå för tidigt, om man håller honom går han nämligen gärna. Men ska till bvc den 18 så får höra vad hon säger då (ny sköterska bara, ska bli intressant!), då kommer han ändå vara 4 månader.

Oj vad stor din pojk är! I vår vagns liggdel går det att ställa upp så de kan sitta mer upp, men än så länge är han nöjd med att sova i vagnen (eller titta på gossedjuret jag har hängt upp)

Nils har också börjat fatta det med skallror och andra saker nu och ALLT ska till munnen och smakas på! Just nu ligger han och är nakenfis på babygymet (enda gången han tycker det är kul) och där tar han gärna tag i sakerna och stoppar dem i munnen. Hundens skägg börjar ligga i farozonen nu med, för det är inte direkt så han släpper:p

När jag har läst på om hoppgungan så ska de kunna bära sin egen vikt och det kan Nils. Sen hade jag inte tänkt att han skulle sitta där i timtal utan kanske 15 min/dag så jag får tid att fixa lite hemma (eller svara på buke utan att det tar dagar;) )Jag är mest rädd för att han ska börja gå för tidigt, om man håller honom går han nämligen gärna. Men ska till bvc den 18 så får höra vad hon säger då (ny sköterska bara, ska bli intressant!), då kommer han ändå vara 4 månader.

Oj vad stor din pojk är! I vår vagns liggdel går det att ställa upp så de kan sitta mer upp, men än så länge är han nöjd med att sova i vagnen (eller titta på gossedjuret jag har hängt upp)

Nils har också börjat fatta det med skallror och andra saker nu och ALLT ska till munnen och smakas på! Just nu ligger han och är nakenfis på babygymet (enda gången han tycker det är kul) och där tar han gärna tag i sakerna och stoppar dem i munnen. Hundens skägg börjar ligga i farozonen nu med, för det är inte direkt så han släpper:p

nä, det är klart, det är inte timmar vi pratar om.;)
vi har denna vagnen: http://www.teutonia.com/sv/produkter/prestige.html och det är en sån vagn där man kan byta ut ligg och sittdel.
han är ca 65 cm lång och väger ca 8 kg, barnet inte vagnen.;)

Lukas har lärt sig att vända sig. innan har det hänt nån gång från mage till rygg, men då tror jag inte det har varit meningen, utan bara blivit så. han har iaf sett rätt paff ut själv. men nu i tisdags så vända han sig från rygg till mage faktiskt! och sen dess har han rullat runt och grejat, verkar som om han riktigt har fattat det nu. så han rullar åt båda hållen nu, både från mage och rygg. :)

kl

Min lilla trolltjej har feber :(
Inte mycket, bara en halv grad över hennes normala temp... men det märks ändå av, för hon sover mycket och blir lätt kinkig.

Kl
3 månaders kontroll idag med vaccination. Axel väger 7260g och är 63 cm lång. Usch va det skär i mammahjärtat när de skriket så som när de får vaccinet. Koliken har försvunnit sen vi tog bort all komjölksprotein, är så skönt att ha en glad bebis. Axel har börjat gripa saker och skaka dem.
// Qbaby

Ja det där är ingen hit alls:cry:. Man känner sej hemsk. Jag gruvar tills det är lillans tur..

Hoppas din lilla dotter är piggare DarkInNight..
Hoppas alla har det bra med era små:)

Tyvärr har hon feber fortfarande :(
Inne på tredje dagen nu. Iofs har det inte överstigit 37.5 någon gång så jag är inte orolig.

Men det är lite segt för jag borde sitta och tentaplugga inför en mkt viktig tenta på tisdag, avgörande för examinationen ... men nu när hon har feber kan jag inte åka iväg till mamma och pappa så de kan ta hand om henne medan jag pluggar. Och sambon jobbar. SUCK!

*kl*
En fråga till er som ammar, jag pumpar ju ur och tyckte att det gick trögare i några dagar, så då började jag pumpa oftare och dricka mer vatten men det är svårt att hälla i sig tre-fyra liter vatten när man inte känner sig törstig.
Det jag undrar är egentligen hur mycket ni dricker om dagen och om nån vet nåt knep för att öka mölkproduktionen? :)

*kl*
En fråga till er som ammar, jag pumpar ju ur och tyckte att det gick trögare i några dagar, så då började jag pumpa oftare och dricka mer vatten men det är svårt att hälla i sig tre-fyra liter vatten när man inte känner sig törstig.
Det jag undrar är egentligen hur mycket ni dricker om dagen och om nån vet nåt knep för att öka mölkproduktionen? :)

Detta skrev min kompis som kommentar i min blogg när jag var lite bekymrad över Veras dåliga viktuppgång och att BVC-sköterskan skulle försöka få mig att ge ersättning (är ju rädd att amningen minskar ännu mer då):

"Jag har ju läst en del om amning. Saker som kan öka mjölkproduktion/viktuppgång: amma oftare om bebis accepterar det, nattamma (!), akupunktur som jag ju fick, bädda ner sig o bebis o intensivamma några dagar (mjölkprod utgår fr efterfrågan, det kommer mjölk hela tiden bebis suger aktivt o blir aldrig tomt, ammar man mer bildas mer mjölk, vila (du alltså ), dra ner på nappen (amma istället, nappen tar gärna bort några Amningstillfällen). Sjal-amma kan vara praktiskt om bebis annars vill ha napp för att somna i sjal. Jag skulle inte tillmata om jag inte fått hjälp av en hjälpmamma i anningshjälpen eller amningsmottagningen först. Och om tillmatning blev aktuell skulle jag välja tillmatningsset ist för flaska, flaska stör effektivt ut amning men med tillmatningsset stimuleras ju bröstet o mjölkprod samtidigt. Koppmatning finns också. Nörden har ingen lag."

och (hon kom på en sak till)

"Amningste kan hjälpa också! Har recept här!
Bockhornsklöver i kapslar också (men OBS ren bockhornsklöver, inte med tex timjan i). Har en kontakt som kan tipsa om dosering."

I mitt fall har det förhoppningsvis löst sig av sig själv - Vera började äta lite tätare helt enkelt =)

Jag dricker inte en massa vatten, utan dricker och äter som vanligt.

Ni som hade problem med foglossning under graviditeten, när släppte det?

----

Något som är positivt är att min godissug har blivit mindre, nu äter jag på lördagar istället för varje dag:)

Jag hade en del foglossning runt v. 20 men som sedan blev i princip bra, för att återkomma direkt efter förlossningen :crazy: Det blev dock MARKANT bättre efter 3 v och var helt borta efter någon månad. :)

Vad jag önskar att mitt godissug som under graviditeten var ungefär lika med noll hade stannat så! Jag är godis/sötsakssugen som en galning nu när jag ammar :crazy: Är dock tillbaka på utgångsvikten sedan ett par månader, så det verkar inte göra något att jag smäller i mig en massa onyttigheter, men det är ack så irriterande :mad:

Tyvärr har hon feber fortfarande :(
Inne på tredje dagen nu. Iofs har det inte överstigit 37.5 någon gång så jag är inte orolig.

Men det är lite segt för jag borde sitta och tentaplugga inför en mkt viktig tenta på tisdag, avgörande för examinationen ... men nu när hon har feber kan jag inte åka iväg till mamma och pappa så de kan ta hand om henne medan jag pluggar. Och sambon jobbar. SUCK!

Vad trist att hon har feber! :( Typiskt!

Är det att hon är gnällig som gör att du inte vill lämna henne hos dina föräldrar för att plugga när hon har lite feber? Hade jag haft en så viktig tenta som du har så måste jag säga att jag nog hade varit en "dålig mor" och lämnat iväg vår lille om han "bara" hade så lite feber som din lilla tjej har... men olika barn reagerar ju helt olika på feber! Vår lilla har ännu inte haft någon och vår stora blir inte påverkad så det direkt märks förrens han har över 38.0, så det är ju skillnad!

Hoppas du kunnat plugga lite nu, ändå! :) Pepp till dig! :banana:

Pumpa oftare, och drick lite mer än vanligt samtidigt är mina tips. Och pumpa även om det känns tomt. Jag har fått förklarat för mig att det skall vara bättre för produktionen att tömma ett bröst helt (eller tömma båda helt) än att ta lite från båda, men jag vet inte om det stämmer i praktiken?

:)

Vad kul att läsa hur det går för alla! :)

Här är allt fint förutom att jag tappar håret som en jag vet inte vad...:crazy: Det var likadant med stora sonen. Hopplöst! Jag hade dessutom ganska långt hår, och är brunett, så håren syns väl där de ligger i sängen/på golvet/you name it. SUCK!! Tur att jag har denna period med stora killen i färskt minne, annars hade jag trott att jag skulle vara flintis inom en snar framtid.

Lilleman är fortfarande en glad, enkel och förnöjsam kille :love: Fortsätter att växa som attans och blir stadigare och stadigare. Han är i princip helt stadig i nacken nu. Vår stora var ganska sen med det, så lillen känns mer "normal" gällande det. Han rullar ännu inte men är på god väg, likaså börjar han försöka sig på lite framåtrörelser när han ligger på magen, men det är en bra bit kvar till att krypa, om man säger så ;)

Pumpa ofta och dricka mycket är väl det jag kommer på, att sitta med barnet hud mot hud på bröstet ska väl oxå stimulera mjölken har jag för mig :)
Jag är ibland lite dålig på att dricka mycket och det kan då mäskas... försöker dricka iaf minst 2 liter, att ha en vattenflaska i närheten hela tiden underlättar enormt :)

Annars så växer lilten här som bara den, ska till bvc imorgon och ska bli spännande att se längden då det är 3veckor sedann sist, vikten vet vi redan lite om då vi var på 2månaders återbesök på barnmottagningen i förra veckan.
Barnläkaren där konstaterade att de inte behövde träffa oss mera eftersom han växte så bra och även allt annat såg bra ut ;)
Vi har fått en glad liten kille som är nöjd med det mesta och som gillar att ligga på mage och som dessutom försöker rymma när han gör det, brukar förflytta sig ca 30-40cm framåt/runt :D orkar inte riktigt hålla upp huvudet några längre stunder än däremot... men sen så bör man ju räkna bort 5-6veckor från hans ålder pga prematuriteten så han kommer ju vara lite "sen" jämfört med jämngamla bebisar.

*kl

Jublar lite diskret eftersom min underbara dotter äntligen börjar få in lite rutiner.... Hon somnar själv i vaggan i lagom tid och hon sover bra.
Det är lite tidigt att ropa hej men om jag piiiper fram min glädje lite så kanske det inte gör nåt:o..

Amningen är fortfarande åt pipsvängen pga sår. Men en dag i taget och hittills så går det ändå rätt bra. Speciellt eftersom hon inte ammar lika ofta:laugh:
Tror jag sinar lite oxå så jag som Chloé klunkar extra med vatten....

Hoppas alla andra oxå känner sej kvittrande glada precis som jag gör just nu:banana:..

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar