Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

Min hund äter färskfoder.
Vissa pensionärer går långa rundor men de flesta gör inte det, om ni bara tittar på de flesta pensionärers hundar, smällfeta och orkar knappt gå 5m innan de bryter ihop.

Du är ju rolig du. Ålder är inget handikapp. Det finns alla sorters pensionärer.

Hur kan det inte vara dåligt? Jag menar, hundarna får vara hos okända människor (iallafall i början), du har ingen koll på vad de gör med hunden, du vet inte alls vad det är för hundar som hunden får leka med. De får sitta i boxar flera timmar om dagen och skillnaden från att vara hemma är vad? Lite sällskap från skällande hundar som gör dem tondöva?

Min hund har inga problem med okända människor men nu har han lärt känna dem på dagiset ganska bra. Jag vet ungefär var min hund gör på dagen och vilken hund han brukar leka med.

Jag ser inte riktigt skillnaden på att han ligger i en box på dagis och sover flera timmar om dagen eller att han gör det här hemma någonstans? De har mjuka och sköna sängar i sin box. Visst finns det hundar som skäller, framförallt på em när de ska bli hämtade med annars är det relativt tyst och lugnt så jag är inte orolig för hörselskador på min hund :cool: Tycker snarare att det är bra att skällande och andra hundar blir vardag för honom så han lär sig koppla av i sådana miljöer eftersom vi förhoppningsvis kommer att träna och tävla mycket i liknande miljöer.

En mentalt stabil hund klarar många olika miljöer och miljöombyten utan att må dåligt.

Jag måste INTE ha min hund på dagis. Jag skulle kunna ha honom hemma och åka hem på lunchen och rasta honom men har kommit fram, till att dagis är ett bättre alternativ för oss båda. Husse skulle kunna ha med honom på jobbet ibland men det är nog roligare på dagis än att ligga på ett kontor hela dagen.

Att skaffa hund är väl ungefär lika egoistiskt som att skaffa barn dvs. man gör det ju inte för barnet eller hundens skull. Självklart skulle jag vilja vara med min hund i princip hela dagarna men det är inte möjligt eftersom jag behöver jobba för att försörja mig och hunden. Jag tror att han lever ett ganska bra hundliv ändå. Stimulans får han när vi tränar på kvällarna och helgerna. Dessutom får han massor av träning i hundspråk på dagis och lär sig att umgås med hundar av många olika typer på promenaderna.

Dessutom upplever jag det lugnare på hunddagiset än många va de ca 60 förskolor jag besökt i jobbet den senaste tiden :crazy: varför skaffa barn? (ironisk)

Hur tänkte du själv göra med din hund när du är så gammal att du måste jobba för att betala för dig?

Hur kan det inte vara dåligt? Jag menar, hundarna får vara hos okända människor (iallafall i början), du har ingen koll på vad de gör med hunden, du vet inte alls vad det är för hundar som hunden får leka med. De får sitta i boxar flera timmar om dagen och skillnaden från att vara hemma är vad? Lite sällskap från skällande hundar som gör dem tondöva?

Kraven för att få jobba på ett hunddagis är att man har särskild utbildning för detta. Förhoppningsvis har de flesta hunddagis kompetent personal med god kunskap om hundars beteende.
Dagispersonal som rastar hundar ihop är mycket väl medvetna om vilka hundar som fungerar ihop med vilka.
Skulle det vara bättre att ligga hemma hela dagen, än att sitta i box med några hundkompisar och bli ompysslad av personal som hunden känner och tycker om?

Jag jobbar själv på hunddagis, och där är inte ett dugg skälligt (med undantag för två timmar på eftermiddagen, när de hämtas). Vi har mestadels lugna, harmoniska hundar, och vi är mycket måna om att hundarna ska trivas hos oss.

Är man en hemsk människa om man lämnar sina barn på dagis också menar du? Där vet man ju inte heller vad personalen gör med ens barn? Hur många barn har inte brutit något ben på dagis? Fy skäms på föräldrar! :mad:
... eller?

Nu verkar ju du ha lite personlighetsklyvning, som i ena stunden vill starta eget hunddagis och i andra stunden anklaga folk för att de har hunden på hunddagis.

Men för att svara på frågan: jag jobbar natt, ca 10 nätter i månaden. Lämnar hos hundvakt ibland och har med dem på jobbet ibland. Hundarna föredrar helt klart att vara hos hundvakten. Det är mest jag som tycker det är jobbigt att lämna bort dem. Hundarna älskar att vara där så det har jag verkligen inte dåligt samvete över. Jag är ledig väldigt mycket och de är nästan aldrig ensamma, så varför skulle jag ha dåligt samvete för att jag lämnar bort dem några nätter i månaden?

Haha, det där låter ju totalt fel. Jämför du människor och hundar är det väll en solklar sak till varför vissa personer inte ska ha hund. Att jämföra människor och hundar är ju som att jämföra sniglar och troll ^^

Förstår bara inte varför man köper ett djur man ändå inte vill/har tid att ta hand om, det är ju djuret som får lida för det.

Jag tycker det är bra med hundägare som tar sådant fint ansvar och fixar med dagis ex,det du klagar på skulle bättre stämma in på de som skaffar hund fast de jobbar heltid och i det har den ensam hemma på dagarna, där tycker jag man kan snacka om att djuret får lida.

Att jämföra BARN och hundar tycker jag är väldigt relevant. Båda är i beroendesituation gentemot oss, vi väljer åt dem, och de har inte valt att finnas till och kan inte tala om hur de vill ha det.

Att det är pensionärer är ju också vrickat, orkar de gå 2h rundor med hunden någon gång om dagen, att bara vara ute och "leka" i trädgården är inte speciellt mycket motion eller stimulans.

Oj, det ska jag säga till mina pensionärsvänner som springer ultralopp, dvs. längre än maraton som är 42 km långt.

Men herregud... mycket fördomar eller.... Allt är inte svart eller vitt och om du nu har så mycket fördomar om pensionärer och sen inte tycker att man ska jobba om man ska ha hund. Då återstår det ju i princip bara pensionärer som kan bli hundägare men de kan ju inte heller uppfylla dina krav vilket borde innebära att ingen bör äga en hund....

Du är ju tonåring och din hund bor med din familj. För min hund är hans hundvakter en del av hans familj,trots att han är en typisk enmans hund. Den egna är mitt ex ock den andre en pensionär som är piggare än de flesta tonåringar... De har bägge känt hunden i minst fyra år. Så okända är de inte. De tycker om min hund och han tycker om dem, att jag betalar en slant för besväret struntar hunden i.

Du borde åka till ett bra hunddagis men jag tror att du tycker rönnbären är sura eftersom du fått kritik över hur du tar hand om din hund.

Jag säger inte att man inte ska jobba om man har hund, jag förstår bara inte varför man har en hund om man jobbar typ 4-8h om dagen och lämnar bort den.

Jag säger inte att man inte ska jobba om man har hund, jag förstår bara inte varför man har en hund om man jobbar typ 4-8h om dagen och lämnar bort den.

Fast hur skulle man ha det då?

En halvtidsanställning för mig, som ändå tjänar en god medellön hade inte ens täckt min hyra. Det är självklart en dröm att kunna jobba mindre och lägga mer energi på fritidsintressen, men utan jobb hade jag inte haft råd att ha några fritidsintressen.

Senast ändrad:

Men hur många kan jobba mindre än 4 h och ha råd med baskrav såsom boende och mat? Lägg därtill hunden, det är inte gratis att ha hund heller!

Min hund äter färskfoder.
Vissa pensionärer går långa rundor men de flesta gör inte det, om ni bara tittar på de flesta pensionärers hundar, smällfeta och orkar knappt gå 5m innan de bryter ihop.

"Okej, hon går bra på Ekanuba, av Royal Canin spyr hon (för mycket protein/vitaminer??), av andra billigare foder (torrfoder) blir hon väldigt underviktig, vi har testat färskfoder och det gillade hon inte, hon får inte burkmat."

??

Det spelar väl ingen roll så länge hunden trivs hos den som passar den? Som hundägare måste man alltid se till hundens bästa och de flesta hundar har inget emot att vara med en extramatte/husse emellanåt. Och vem säger att hunden måste motioneras hos sin passning? Kisserundor, visst, men motionen vill jag ju sköta själv.

Hur tänker du själv lösa det när du blir vuxen och får ett jobb?

Och hur ska de som jobbar mindre än 4h/dag kunna ha råd att ha hund, betala hyra och alla andra räkningar. Välkommen till verkligheten, den fungerar inte så och det lär du märka när du blir stor...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 651
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka