varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

vissa kanske inte ser det som en uppoffring utan faktiskt som en ynnest att få vara med människor de älskar?

Jo, på samma sätt som jag ser mina kostnader för hästarna (14000 kronor i månaden) som en uppoffring, men en väl värd uppoffring, och naturligtvis en ynnest. Du kan kalla det vad du vill.

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

hur många sthlmare tror du kan tjäna ihop till sin bostad när de är 20 år?

alla kan inte bli kamprad.

Nej, men de flesta kan hyra ett rum eller ställa sig i en bostadskö eller bo tillsammans med en kompis, osv osv. Det är ju precis detta som är bra - att man får kämpa lite.

Och mina barn kommer att bli sponsrade på olika saker som vi föräldrar tycker är bra.
Vi är väldigt sugna på att sponsra en musikutbildning utomlands för dottern.

Och jag kan ärligt inte se något fel i det.

Jag tycker inte att det är fel, men jag tycker att det är bra mycket bättre om den unga personen lär sig att fixa sådant själv. Det är normalt att ta studielån och betala av dem, så det är ju ingen omöjlighet.

Jo, på samma sätt som jag ser mina kostnader för hästarna (14000 kronor i månaden) som en uppoffring,

För så mycket pengar så kan man ha många barn och även spara till fina bostäder åt dem alla.

Jag funderar över varför barn inte har ett större värde för vuxna i det här landet?
I många andra länder så är barnen det bästa som man har och det är dem som man vill lägga sina pengar på.

Det är normalt att ta studielån och betala av dem, så det är ju ingen omöjlighet.

Varför behöva kämpa med att betala av på dem om det inte behövs?
Jag förstår inte meningen med det.

Med mindre studielån och en grundplåt till en bra bostad så behöver man inte kämpa så mycket när man sedan blir förälder.
Utan kan gå ner i arbetstid i stället så att barnen kan vara kortare dagar i barnomsorgen.

Det går liksom runt - runt det där.

Och grundfrågan för mig är varför man inte värderar barnen högre?

Varför behöva kämpa med att betala av på dem om det inte behövs?
Jag förstår inte meningen med det.

Med mindre studielån och en grundplåt till en bra bostad så behöver man inte kämpa så mycket när man sedan blir förälder.
Utan kan gå ner i arbetstid i stället så att barnen kan vara kortare dagar i barnomsorgen.

Det går liksom runt - runt det där.

Jag värderar inte barn lägre än du gör, men jag tror inte alls att bana väg för dem i långa loppet gör dem varken lyckligare eller klokare. Självförtroende och personlig utveckling kommer med motgångar som vänds till medgångar. Jag tror inte alls på teorin att ju bättre man fixar för sina barn, desto bättre liv får de. Tvärtom tyder det mesta på att sopa-banan-filosofin skapar mer ångest än den botar.

I många andra länder så är barnen det bästa som man har och det är dem som man vill lägga sina pengar på.

Ja, men poängen är att det kan vara att göra dem en björntjänst. Nu har jag mest erfarenhet av England, men där finns inte samma generösa studielånsvillkor som vi har i Sverige, så där är barnen beroende av att föräldrarna pröjsar - vilket verkligen skapar klass och segregation.

Min man träffade häromdagen en finansvalp som gick på Eton som ung - och denne man var helt övertygad om att det var hans förträfflighet som hade gett honom framgång i livet, inte det faktum att hans föräldrar betalade 300000 om året i sju års tid för att han skulle få det rätta självförtroendet och de rätta kontakterna. Inte precis ett system att avundas.

Självförtroende och personlig utveckling kommer med motgångar som vänds till medgångar.
Men allt i den avdelningen mäts inte i pengar.
Utan mycket som man gör är på ett personligt plan vad gäller utveckling.

Man kan inte köpa en plats i en fin orkester eller blir rockstjärna för att man betalar för det.
Arbetet med motgångar och allt måste man fortfarande göra själv.

Tvärtom tyder det mesta på att sopa-banan-filosofin skapar mer ångest än den botar.

Det räcker inte med pengar för att banan skall vara sopad.
Utan man måste fortfarande göra jobbet själv.
Och jag kan inte se något som helst problem med att man i stället för att behöva lösa sina försörjningsproblem kan ägna sig åt sin utveckling för framtiden.

Jag tycker att du verkar pengafixerad.
Som att allt beror av just pengar och går ut på just pengar.
Som när jag skrev om potential och du omedelbart likställde det med karriär för att tjäna mycket pengar.

Pengar är något som underlättar livet.
Men man måste fortfarande klara sina studier själv och sitt eget liv själv.
Pengar ger inget "Frikort" till framgång, utan framgången i livet måste fortfarande lösas av individen själv.

Men man måste fortfarande vara trevlig och sköta sina studier - även på en dyr skola.
Annars så blir man en förlorare i alla fall.

De som jag känner och känner till som har ekonomin sponsrad hemifrån, de är också de som arbetar hårdast för sin framtid.
Det finns inga ursäkter för att misslyckas när allt är serverat.
Och det är också en press.

Det är där det blir motsättningar.

Föräldrar som har sina barn många timmar på förskolan och inte sparar till en grundplåt i barnets namn anses inte värdera sina barn på rätt sätt..

Det räcker inte med pengar för att banan skall vara sopad.
Utan man måste fortfarande göra jobbet själv.
Och jag kan inte se något som helst problem med att man i stället för att behöva lösa sina försörjningsproblem kan ägna sig åt sin utveckling för framtiden.

Har du gått i rätt skola - nej. Banan ÄR sopad. Och om du inte har talang själv skriver lärarna uppsatserna åt dig. Jag tycker du ska titta närmare på det brittiska/amerikanska systemet.

Pengar är något som underlättar livet.
Men man måste fortfarande klara sina studier själv och sitt eget liv själv.

Men det är fortfarande utbildningen och coachningen från hem och från lärare som är nyckeln till hur du klarar dig. Att fixa studierna är ingen konst om du har rätt uppbackning. Jag är inte pengafixerad alls, men det är precis detta som är skiljelinjen mellan framgång och motgång för många - särskilt utomlands. Du tror mig inte, för du ser förmodligen detta ur ett svenskt perspektiv. Men utomlands råder inga svenska värderingar och där är det pengarna som styr.

Det är där det blir motsättningar.

Föräldrar som har sina barn många timmar på förskolan och inte sparar till en grundplåt i barnets namn anses inte värdera sina barn på rätt sätt..

Nej, precis. Det är otroligt att det är så.

Men det beror väl på omständigheterna?
Om samma förälder lägger 5 000:-/månad och massor av tid på sin häst i stället, så kan man ju faktiskt undra.....

Tycker jag då.

Jag sparar inte i mina barns namn (andra sparar dock en del till mina barn) men jag ser i stället till att ha förutsättningar att kunna hjälpa till på andra sätt.
Med bostad i hus på min gård t.ex.

Har du gått i rätt skola - nej. Banan ÄR sopad. Och om du inte har talang själv skriver lärarna uppsatserna åt dig.
Men är det då att "göra en björntjänst"?
Har inte denna "Finansvalp" fått ett alldeles fantastiskt bra liv i gåva av sina föräldrar?

Vilka problem menar du att han har fått utav denna "ban-sopning"?

Jag tycker du ska titta närmare på det brittiska/amerikanska systemet.

Det har jag gjort.

Jag förstår din kritik av det.
Men samtidigt så är alltid kontakter just kontakter.
Och i de högra sammanhangen i både forskarvärlden, musikbranchen och näringslivet så måste man fortfarande göra jobbet.

Men det beror väl på omständigheterna?
Om samma förälder lägger 5 000:-/månad och massor av tid på sin häst i stället, så kan man ju faktiskt undra.....

Hästarna är kanske ett gemensamt intresse mellan förälder och barn? För mig var hästarna den största gåvan från mina föräldrar när jag växte upp. Jag fick aldrig nya kläder, smink, eller särskilt mycket grejor över huvud taget, men ponnyn var mitt liv. Det räckte långt.

Men det är fortfarande utbildningen och coachningen från hem och från lärare som är nyckeln till hur du klarar dig. Att fixa studierna är ingen konst om du har rätt uppbackning.

Men varför i hela världen skall man då göra det svårare för?
Jag kan inte se någon som helst vinst på det personliga planet för någon med det.

Varför skall man då behöva kämpa livet ur sig om man inte behöver?
När det nu är pengarna som styr.

Jag begriper inte ditt resonemang.

Du anser att en bra ekonomi och uppbackning hemifrån ger bättre förutsättningar till ett bra liv.
Samtidigt som du är emot att föräldrar skall ge denna uppbackning.

Det är inte logiskt för mig.

Men är det då att "göra en björntjänst"?
Har inte denna "Finansvalp" fått ett alldeles fantastiskt bra liv i gåva av sina föräldrar?
Vilka problem menar du att han har fått utav denna "ban-sopning"?

En extrem arrogans, till att börja med. Ett förakt för människor med en sämre accent och en övertygelse om sin egen briljans. Han trodde att han hade skapat sitt liv själv, när det var hans föräldrars verk.

Det här har inget med pengar att göra, utan handlar om mänskliga värden. Och han var så odräglig att min make var mycket nära att golva honom.

För mig var hästarna den största gåvan från mina föräldrar när jag växte upp. ...., men ponnyn var mitt liv.

Okej, du blev sponsrad med en ponny.
Det är då verkligen vad jag kallar att sopa banan.

Du borde väl för det pedagogiska värdet ha jobbat ihop till ponnyn på egen hand.
Enligt dina principer då.

(En ponny till barnet är inte det samma som en tävlingshäst till mamma.)

Så du menar alltså att den här arrogansen och bristen på respekt för andra inte förekommer i sk lägre klasser? Rent skitsnack. :grin:

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
26 878
Senast: Andromedae
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 685
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama