varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Jag är inte pengafixerad alls, men det är precis detta som är skiljelinjen mellan framgång och motgång för många - särskilt utomlands.

Men då så finns det ju ÄNNU större orsak till att sopa banan åt barnen.
För att få dem på den rätta sidan om skiljelinjen.

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Varför skall man då behöva kämpa livet ur sig om man inte behöver?
När det nu är pengarna som styr.
Jag begriper inte ditt resonemang.

Det skapar fördelar i livet, men tyvärr ofta också egocentriska, lata människor utan genuina kunskaper, talang eller ödmjukhet.

Den som får saker gratis förstår inte värdet av det han eller hon har fått på samma sätt som den person som själv kämpat ihop till sina tillgångar, anser jag. Eller ödmjukheten inför andra människors strävanden.

Och han var så odräglig att min make var mycket nära att golva honom.

Jo men det är ju bara något som andra lider utav.
Ni led utav det.

Jag tror faktiskt inte att HAN lider utav det.

Så frågan är igen.
Vad ger det "Finansvalpen" för problem?

Men då så finns det ju ÄNNU större orsak till att sopa banan åt barnen.
För att få dem på den rätta sidan om skiljelinjen.

Nej, du verkar inte förstå alls.

Varför tror du att Victoria fick driva runt Yale i tre år? För att hon var en av världens smartaste studenter? Eller för att hon var kronprinsessa med händerna fulla av stålar och viktiga kontakter? Om pengar är biljetten till framgång tappar vi kompetens och talang som världen verkligen behöver.

En parantes är att skolor som Eton har en liten, liten kvot för fattiga men talangfulla studenter. Naturligtvis är kraven på kompetens och begåvning från dessa studenter dubbelt så höga som för dem som har pengar. Och - som ödets ironi - hävdar skolan att den bedriver välgörenhet, då fattiga barn får leka på skolgården efter stängning. För att slippa betala skatt.

Jo men det är ju bara något som andra lider utav.
Ni led utav det.

Jag tror faktiskt inte att HAN lider utav det.

Så frågan är igen.
Vad ger det "Finansvalpen" för problem?

Vem är du eller jag att säga vem som lider och vem som inte gör det? Men om du vill fostra odrägliga människor så står det dig givetvis fritt. Men var tog alla mänskliga värden och den personliga utvecklingen vägen?

Visst.
Men vad ger det personen i fråga för egna problem?

Vilka problem du får utav den bryr sig nog inte föräldrarna om.

Så du menar alltså att den här arrogansen och bristen på respekt för andra inte förekommer i sk lägre klasser? Rent skitsnack. :grin:

Nej! Men samhället förlorar på att den bästa utbildningen och sedemera toppjobben går till personer med pengar och kontakter. Det finns alldeles säkert arrogans i alla delar av samhället. Men de människor som jag har träffat som är mest ödmjuka är de som har haft en rad motgångar.

Visst.
Men vad ger det personen i fråga för egna problem?

Vilka problem du får utav den bryr sig nog inte föräldrarna om.

Jag kan tänka mig att självkänslan är rätt låg hos den som skryter om sin egen förträfflighet. Det är något som inte syns, men som orsakar stort personligt lidande.

Om pengar är biljetten till framgång tappar vi kompetens och talang som världen verkligen behöver.

Jo men det är ju inte ett problem som skall lösas med att vi föräldar inte skall köpa bostäder till våra barn.

Du försöker lösa rätt problem på fel sätt.

Men var tog alla mänskliga värden och den personliga utvecklingen vägen?

Den personliga utvecklingen ser ju olika ut för olika människor.
Och att plåga sina barn med onödig ekonomisk kamp under studierna tror då inte jag hjälper för att värna om de "mänskliga värdena".
Det är bara att göra livet fullständigt onödigt besvärligt.

Jo men det är ju inte ett problem som skall lösas med att vi föräldar inte skall köpa bostäder till våra barn.

Du försöker lösa rätt problem på fel sätt.

Bostad och utbildning är två av de viktigaste milstolparna i vägen mot att bli vuxen. Givetvis spelar det roll för vem du blir om man inte behöver genomgå prövningen att själv klara det. Vi lär oss något för varje gång vi måste lösa ett problem, och det här är två rejäla problem för de flesta. Och lösningen ger nycklar till att komma på nya vägar.

Den personliga utvecklingen ser ju olika ut för olika människor.
Och att plåga sina barn med onödig ekonomisk kamp under studierna tror då inte jag hjälper för att värna om de "mänskliga värdena".
Det är bara att göra livet fullständigt onödigt besvärligt.

Där håller jag som sagt var inte med dig.
Vi är skapta för att lösa problem och att kämpa för vår tillvaro och vi behöver den kampen för att må bra. Det kan hjärnforskare intyga. I övrigt vill jag gärna igen hänvisa till Toras inlägg om detta!

Jag kan tänka mig att självkänslan är rätt låg hos den som skryter om sin egen förträfflighet. Det är något som inte syns, men som orsakar stort personligt lidande.

Men då så är det självkänslan som behöver stärkas.

Jag tror inte att ekonomisk hjälp under studietiden förstör någons självkänsla.
Eftersom att jag har fått lära mig att den skapas före 5 års ålder.
Så vid de eftergymnasiala studierna så är den biten för sent att fixa.

Nej! Men samhället förlorar på att den bästa utbildningen och sedemera toppjobben går till personer med pengar och kontakter. Det finns alldeles säkert arrogans i alla delar av samhället. Men de människor som jag har träffat som är mest ödmjuka är de som har haft en rad motgångar.

Ok. Så personer med pengar och kontakter har aldrig några motgångar och kan inte vara ödmjuka? Vilken värld lever du i egentligen? :confused:

Men då så är det självkänslan som behöver stärkas.

Jag tror inte att ekonomisk hjälp under studietiden förstör någons självkänsla.
Eftersom att jag har fått lära mig att den skapas före 5 års ålder.
Så vid de eftergymnasiala studierna så är den biten för sent att fixa.

jag tror jag har varit tydlig med hur jag tänker, och om du köper det eller inte är en annan femma. Men någonstans undrar man ju varifrån all ångest kommer, när barnen aldrig har varit så trygga och ekonomiskt välbärgade som de är nu?
Men som sagt var, kolla in Toras lästips, och återkom sedan.

Bostad och utbildning är två av de viktigaste milstolparna i vägen mot att bli vuxen.

Visst.

Men jag ser inget problem i att skjuta på det i några år och lära sig lösa det sedan.
För att kunna koncentrera sig på studierna i stället för finansieringen under just studierna.

Hjärnforkarna påstår också att hjärnstress är farligt.
Så att få göra saker och ting i lugn och ro har ett värde i sig.

Ok. Så personer med pengar och kontakter har aldrig några motgångar och kan inte vara ödmjuka? Vilken värld lever du i egentligen? :confused:

Lupin, varför utvecklar du inte ditt eget resonemang som du började för länge sedan i tråden, i stället för att gnälla på när jag generaliserar för att underlätta diskussionen? Jag är fortfarande jättenyfiken på det där med uppoffringar på djur vs barn. Och det hör ju mer till trådens ursprungliga ämne än det som jag och I-U har diskuterat. Så plocka gärna upp den tråden, så stänger vi den här spinn-offen.

Vi är skapta för att lösa problem och att kämpa för vår tillvaro och vi behöver den kampen för att må bra.

Jo men i lagom dos.
Så man kan ta den sedan.
Den kommer utav sig själv tids nog.

För mycket av den varan är inte heller bra.
Det kan ge hjänstress som är farligt.

Men någonstans undrar man ju varifrån all ångest kommer, när barnen aldrig har varit så trygga och ekonomiskt välbärgade som de är nu?

Jag tror (precis som du) att det beror på bristande självkänsla.
Någonstans så fanns inte vuxennärvaro nog för att barnen skulle få den när de var små.
Sedan så måste de använda resten av sina liv till att kompencera detta med självförtroende i stället.
Vilket gör att du är vad du gör.
Och du duger inte med att bara vara vad du är.

Där så tror jag att ångesten har sitt ursprung.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
26 878
Senast: Andromedae
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 685
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama