varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Man skall inte driva det där med pedagogik till sin spets.
Det är inte det som livet går ut på.
Så i det här fallet så skiter jag faktiskt högaktningsfullt i pedagogiken.

Med andra ord: det är mer pedagogiskt att tjäna ihop till sin egen bostad, och jag må vara en hård kvinna, men jag tycker att det är en del av att bli vuxen, att kunna klara av det. Det är inte "en liten skitsak" utan en milstolpe för att skapa ett självständigt liv oberoende av föräldrar. Inte kanske livets mening, vad nu det är, men nog så väsentligt.

Jag tycker att det argumentet du för här går stick i stäv med andra diskussioner du har fört, både om att stå oberoende av föräldrar och att kunna att klara sitt boende själv.

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Med andra ord: det är mer pedagogiskt att tjäna ihop till sin egen bostad, ....

Det är jag inte så säker på.
Skall man låta små barn tjäna ihop till sina egna kläder?

Om man har det som ett startkitt så spelar det där nog ingen roll.
Men om man kommer sättande och liksom stoppar in pengar efter hand under livets gång, så tror jag att det är opedagogiskt.

Att bekosta utbildning och första bostad tror inte jag sabbar något inom pedagogikens ramar.
Jag placerar det i facket innan man blir vuxen.

Att däremot köpa en bostad åt ett redan vuxet barn som borde klara sig själv är en annan historia.

Senast ändrad:

Om man har det som ett startkitt så spelar det där nog ingen roll.

Boende och utbildning innebär allt från några hundra tusen till flera miljoner. Ett dyrt startkitt. Nej, jag håller inte alls med dig. Men eftersom vi kapar tråden är det nog lika bra att lägga ner diskussionen.

Aha, man kompenserar med nolltolerans mot glass på dagis för att man överöser dem med godis hemma. Så pedagogiskt! Det är klart att de ska ha den fulla rätten att hyckla. Sorry. ;)

Då kan du berätta för mig vad det ypperligt pedagoiska i är att äta glass då? Vart står det i Lpfö98? Jag måste ha missat det...d

Berätta vad vinsten är enligt dig.

Då kan du berätta för mig vad det ypperligt pedagoiska i är att äta glass då? Vart står det i Lpfö98? Jag måste ha missat det...d

Berätta vad vinsten är enligt dig.

Det var nog inte det som var poängen, utan bristen på konsekvens i ditt resonemang. Tala om dubbla budskap. Det låter som om det är upp till dagisfröknarna att uppfostra barnen, medan föräldrarna föder dem med godis hemma.

hur många sthlmare tror du kan tjäna ihop till sin bostad när de är 20 år?

alla kan inte bli kamprad.

jag tycker det är betydligt vettigare med en insats till ett boende än rena kontanter som många får när de fyller 18.

när man är 18 går man i gymnasiet och har kanske busskort och mobil i räkningar. inköp av svindyr vinterjacka, ridstövlar och andra småsaker verkar då vara både bra och vettiga.

jag kommer inte ge ev barn några pengar förräns runt 25.

Hur mycket jag skulle ge av min tid är oklart, men en undersökning jag såg från England visar att nyblivna mammor har cirka 10 minuters egentid det första året. Jag tycker att det är en ganska stor uppoffring också.

Hur mycket anser du att föräldrar ska uppoffra för sina barn, för att kunna kalla sig goda föräldrar?

vissa kanske inte ser det som en uppoffring utan faktiskt som en ynnest att få vara med människor de älskar?

Självklart är det en ynnest men även en otrolig -självvald- uppoffring!
Föräldrar som föredrar mer än 10 minuters egentid per dag älskar inte sina barn mindre!

Förra veckan var jag så trött på att inte få vara själv. Kom på den genialiska idén att åka till IKEA. Skrev in busisarna i bollhavet. Gick med ett leende upp till resturangen, beställde en kopp kaffe och bara njöt..

*Ställer mig upp för ett nackskott*

Inser att jag är för trött för att föra en seriös diskussion. Går och lägger mig..

Självklart är det en ynnest men även en otrolig -självvald- uppoffring!
Föräldrar som föredrar mer än 10 minuters egentid per dag älskar inte sina barn mindre!

Förra veckan var jag så trött på att inte få vara själv. Kom på den genialiska idén att åka till IKEA. Skrev in busisarna i bollhavet. Gick med ett leende upp till resturangen, beställde en kopp kaffe och bara njöt..

*Ställer mig upp för ett nackskott*

Inser att jag är för trött för att föra en seriös diskussion. Går och lägger mig..

:D

Den skall jag komma ihåg!

Mvh

Tora

... utan att vara raljant, var mina exakta ord, för det var du i och med kommentaren med uppfostringsmanual.

ööö... på vilket sätt var detta raljant?
Varför jag tycker som jag gör har väl framgått? Jag tycker att vi har råd att ge honom det. Och vi vill kunna ge honom den "starten" när han blir ung vuxen. Räcker inte det?

Det är våra skäl till sparandet. Hur kan du se det som raljant?

Det är inte alls samma sak - eller ger du din sambo kontanter? Gissningsvis inte, för han är vuxen och kan skaffa dem själv. Det du ger honom - antar jag igen - är symboliska ting. Barnet eller tonåringen har inte de möjligheterna, men måste lära sig det. Och då är ju brist på pengar den bästa motivationen att göra det. Att ha minus i kassan torde vara en av de största inspriationskällorna för kreativiteten.

Nej, vi ger sällan varandra kontanter. Men emellanåt har det blivit dyra gåvor (speciellt från honom till mig). Tex en dyr utlandsresa.

Barnet eller tonåringen har lärt sig (eller inte beroende på vad man lär dem) hantera pengar låååååååångt innan 18årsdagen.

Nej, det vet jag inte. Men boende och bilar är ju dyra saker och även om man sparar små summor förräntar de sig rejält på 18 år.

1. Vem har sagt att pengarna ska räcka till t ex en hel kontantinsats på en lägenhet?
2. Om boende är dyrt eller ej beror på var du bor. (Vi köpte vår ca 80 kvm lgh för 25000 för ett par år sen).

Jo, men hur vanligt är det att ungdomarna får en fiol i 18-årspresent? Det allra vanligaste torde väl vara kontanter för att barnen ska slippa tjäna ihop dem själva. Det är ju det som är tanken.

Så du menar att ge kontanter som gåva är för att barnen ska slippa tjäna ihop pengar? Jag säger som Lupin: det kanske är dags att bli liiiiiite mer nyanserad.
En gåva vid 18 år, även om det skulle röra sig om 2, 3, 4 eller 5hundra tusen räcker inte att leva på resten av sitt liv.

Ja, man kan ju låta bli att ge pengarna och istället säga att "vi betalar x kronor för en lägenhet". Man kan ju helt enkelt "villkora" pengarna om man är rädd att det går till fel saker.

Och mina barn kommer att bli sponsrade på olika saker som vi föräldrar tycker är bra.
Vi är väldigt sugna på att sponsra en musikutbildning utomlands för dottern.

Och jag kan ärligt inte se något fel i det.

Jag kan sponsra genom att tillhandahålla billigt boende i ett expansivt område.
Det är också bra om man skall plugga eller skaffa jobb.

ööö... på vilket sätt var detta raljant?

Det är våra skäl till sparandet. Hur kan du se det som raljant?

"Jag får väl be dig om en manual så att jag fostrar mitt barn i din anda så att allt blir rätt och riktigt eller?"

Det här var ganska onödigt, tyckte jag.

Så du menar att ge kontanter som gåva är för att barnen ska slippa tjäna ihop pengar? Jag säger som Lupin: det kanske är dags att bli liiiiiite mer nyanserad.

Ja, det är det väl? Inte för att slippa jobba någonsin, givetvis, men för att slippa tjäna ihop dem just då - ja. Eller varför ger man annars?

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger som Lupin: det kanske är dags att bli liiiiiite mer nyanserad.

Är det inte dags att sluta använda den typen av argument (att jag är korkad eller onyanserad) för att jag ifrågasätter varför man ska ge vuxna barn pengar?

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
26 878
Senast: Andromedae
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 685
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama