varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Väldigt vad den mannen bytte sängkamrat hastigt då.

Totalt onödig kommentar och där sjönk du som en sten i mina ögon. Uppenbarligen har du missat den långa tråden jag startade i januari. "Den mannen" blev utnyttjad i avelssyfte av en tjej som dumpade honom så fort hon plussade. De hade dejtat en kortare tid, bodde på olika håll (han en mindre ort och hon i storstan några mil därifrån). Hon tyckte direkt efteråt att han kunde avskriva sig allt ansvar, så hon slapp strulet med en oönskat närvarande pappa, vilket "den mannen" vägrade gå med på. HAN ville inte att det skulle finnas ett barn som inte fick lära känna sin pappa. "Den mannen" valde att INTE slippa betala underhåll, för han ville ta sitt ansvar, till tjejens förtret. Han har fått kämpa hårt ända sedan dess för att få ett vettigt umgänge med sonen. Hon tar glatt emot pengarna varje månad, men bryr sig inte så noga om resten, förutom när det passar henne.

Vi träffades några veckor efter att hon hade dumpat honom och eftersom jag var stämplad som barnlös i mitt förra äktenskap (genomgick en del utredningar med min dåvarande man) så hade jag inte en tanke på att just jag i hela universum faktiskt kunde bli med barn, så vi var lite slarviga vid "rätt" tillfälle några månader senare. "Den mannen" blev glad och jag fick mitt livs chock. Det tog nästan 9 månader för mig att smälta att jag, som var barnlös och kommit över det, faktiskt skulle få barn. Det är mitt livs mirakel! Tyvärr har vi inte haft samma tur med ett helsyskon...jag fick missfall i mars och nyligen i juli. Vi får se vad som händer, men hur det än blir uppskattar jag min son över allt annat och är mycket glad för att han har en halvbror som han får växa upp med, även om det bara är varannan helg.

"Den mannen" och jag har varit tillsammans i en bit över tre år nu, har bott ihop sedan 3 v bekantskap och vårt förhållande blir bara bättre och bättre. Du kan ta dina okunniga och idiotiska fördomar och fientliga åsikter om män och stoppa upp dem där solen sällan skiner.

Senast ändrad:
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

(Mina föräldrar sparade inte åt oss när vi var små. Jag tror det berodde på flera saker; dels dålig ekonomi; i alla fall när vi var små och dels på att de nog inte tänkte på det helt enkelt. Å andra sidan fick jag körkortet helt betalt av dem och hjälp med borgensåtagande när jag lånade pengar till min första lgh.)

Fast det tycker jag har ett pedagogiskt värde. Att betala körkortet kräver någon form av motprestation genom att de facto ta körkortet. Att ställa upp med borgen tycker jag också är helt okej, då det inte innebär kontanter utan att man tar ett lån som man så småningom får betala av själv.

Att ge bort pengar förmedlar ingen lärdom, utan det är helt enkelt en gåva som inte kräver något i gengäld. Antar jag.

Ja, det kan man i sverige också. Men det var väl inte det Lupin menar som en bra uppoffring.

Det vet jag inte. Jag svarade bara på din fråga om man kunde skicka bort barnet för 7000 kr i månaden för utbildning/träning.

Man kan ju skaffa barnflicka också t ex. Själv har jag svårt att förstå varför man ska ha barn (eller djur) om man inte själv vill vara med barnet (djuret) så mycket tid som möjligt. Så; jag instämmer i någon annans förundrarn över t ex föräldrar som väljer att ha barnen i barnomsorg flera timmar extra i veckan för att "slippa" dem.

Fast det är klart, har man "curlat" fram ett tjatmonster som tror att universum kretsar runt dem så är det klart att man blir trött även som förälder på att ha dem runt sig. :crazy: ;)

Fast det tycker jag har ett pedagogiskt värde. Att betala körkortet kräver någon form av motprestation genom att de facto ta körkortet. Att ställa upp med borgen tycker jag också är helt okej, då det inte innebär kontanter utan att man tar ett lån som man så småningom får betala av själv.

Att ge bort pengar förmedlar ingen lärdom, utan det är helt enkelt en gåva som inte kräver något i gengäld. Antar jag.

Ja, okej så då har vi din gräns för vad som är bra föräldraskap klart för oss då. Som en sak på listan: inte ge pengar till barnen.

(själv tycker jag inte det är så förfärligt. Jag tror man kan lära sig att handskas med pengar ändå. Även om man får en pengagåva när man fyller 18. Det är ju inte precis DÅ vi kommer att börja fostra vår son. I så fall är vi alldeles för sent ute...)

Hästen lämnar jag bort på utbildning för 7000 spänn i månaden. Kan man göra det med barn också?

Visst kan du det (även om jag inte känner till den exakta kostnaden). Det kallas internatskolor.

Ja, det kan man i sverige också. Men det var väl inte det Lupin menar som en bra uppoffring.

Du, lägg inte ord och meningar på mig som jag aldrig uttalat mig om. :mad: Du är ofattbart dålig på att läsa tankar eller försöka tolka andras inlägg. Du har noll koll.

Du, lägg inte ord och meningar på mig som jag aldrig uttalat mig om. :mad:

Det var en gissning.
Men du får gärna kommentera den i sak i stället för att bli sur - det var inte jag som trampade dig på tårna!

Ja, okej så då har vi din gräns för vad som är bra föräldraskap klart för oss då. Som en sak på listan: inte ge pengar till barnen.

(själv tycker jag inte det är så förfärligt. Jag tror man kan lära sig att handskas med pengar ändå. Även om man får en pengagåva när man fyller 18. Det är ju inte precis DÅ vi kommer att börja fostra vår son. I så fall är vi alldeles för sent ute...)

Inte en gräns, och inte förfärligt, men det kan vara en av de orsaker som gör att unga krisar. De är helt enkelt inte vana att ta motgångar, för fram till typ 25 års ålder har de inte haft några. Det beror inte på just på att föräldrarna sparar till sina barn, men att hela föräldraskapet inriktar sig på att skydda dem från att behöva ta smällar, där en trygg ekonomi är en del. Precis som Tora var inne på.

Jag tror man kan lära sig att handskas med pengar ändå. Även om man får en pengagåva när man fyller 18. Det är ju inte precis DÅ vi kommer att börja fostra vår son. I så fall är vi alldeles för sent ute..

Att handskas med pengar = att tjäna ihop egna pengar och kunna hushålla med dem? I så fall behöver de ju ingen gåva...

Jag tycker det är lite tröttsamt att du drar alla föräldrar och alla barn över samma kam och inte bara föräldrar, utan hela samhället! Snacka om onyanserat.

Om du ändå hade taggat ner lite och skrivit om "somliga föräldrar" eller "en del föräldrar", men nej ALLA föräldrar gör tydligen precis samma saker och har samma åsikter och uppfostrar sina barn på exakt samma sätt (dvs curlar dem till döds). Jag kan inte diskutera med någon som dels envisas med att tolka in och lägga in meningar tagna ur luften och som dels är så makalöst enkelspårig i sin uppfattning om föräldrar, föräldraskap och barnuppfostran.

Inte en gräns, och inte förfärligt, men det kan vara en av de orsaker som gör att unga krisar. De är helt enkelt inte vana att ta motgångar, för fram till typ 25 års ålder har de inte haft några. Det beror inte på just på att föräldrarna sparar till sina barn, men att hela föräldraskapet inriktar sig på att skyddar dem från att behöva ta smällar. Precis som Tora var inne på.

Precis som du själv skriver så beror det ju inte på ett sparande till barnen. Det beror ju på långt mer komplicerade sammanhang än så. Det vore ju som att säga att "veckopengen kan vara ett skäl till att unga krisar". :crazy: Allt kan ju bli fel om det görs i fel perspektiv; av fel orsaker och om det pågår i ett sammanhang där hela tillvaron handlar om ett överdrivet curlande.

Ett ständigt curlande och "skydd från smällar" har jag sett på ganska nära håll. Där rörde det sig om en ensamstående mor med ganska usla inkomster. Så inte fanns där några sparanden inte. Det går alldeles utmärkt att curla/skämma bort och få sina barn att inte bli vuxna "på riktigt" ändå. Tyvärr.

Jag tycker det är lite tröttsamt att du drar alla föräldrar och alla barn över samma kam och inte bara föräldrar, utan hela samhället! Snacka om onyanserat.

Om du ändå hade taggat ner lite och skrivit om "somliga föräldrar" eller "en del föräldrar", men nej ALLA föräldrar gör tydligen precis samma saker och har samma åsikter och uppfostrar sina barn på exakt samma sätt (dvs curlar dem till döds). Jag kan inte diskutera med någon som dels envisas med att tolka in och lägga in meningar tagna ur luften och som dels är så makalöst enkelspårig i sin uppfattning om föräldrar, föräldraskap och barnuppfostran.

Jag svarade på ditt knapplån - där du jämför föräldrars uppoffring för sina djur med uppoffringarna för sina barn. En ganska märklig jämförelse om jag får säga så, och därtill full med vaga generaliseringar. Eller var det inlägget mer nyanserat än det jag har skrivit till svar?

Att handskas med pengar = att tjäna ihop egna pengar och kunna hushålla med dem? I så fall behöver de ju ingen gåva...

Jag får väl be dig om en manual så att jag fostrar mitt barn i din anda så att allt blir rätt och riktigt eller? :crazy:

Nej, det behövs sannolikt ingen gåva. Min sambo behöver inte heller gåvor, men jag ger honom det ändå. För att jag älskar honom! Om vår son när han blir 18 vill ägna pengarna åt utlandsstudier, en lägenhet, en bil eller något annat; ja då kommer jag känna mig glad över att kunnat ge honom den lilla extra gåvan. För att jag älskar honom! Det kanske ter sig onödigt i dina ögon. Men vet du vad; det skiter jag faktiskt i!

Jag skulle aldrig spara åt mina barn. Jag skulle inte bekosta dem en dyr utbildning på Eton. Jag hade inte hållit dem med hästar heller,....

Frågan är om detta som du räknar upp verkligen är det bästa för barnen?
Kanske är den egna kampen för att uppnå önskade resultat bättre för dem?

Frågan är om detta som du räknar upp verkligen är det bästa för barnen?
Kanske är den egna kampen för att uppnå önskade resultat bättre för dem?

Ja, det är ju exakt det som är kärnan i diskussionen. Vi vet inte med säkerhet vad som är bäst för barnen, let alone de egna. Det är gissningar. Och min gissning är att ovanstående uppräkning inte alls är bäst för deras utveckling, men det är ju min hållning. Därför irriterar jag mig på rådande normer om dagistider för att ta ett exempel där en majoritet har beslutat vad som är "bäst" utan att egentligen ha facit i hand.

Jag håller faktiskt med dig....

Sara-Ida: du måste ha en rätt begränsad umgängeskrets som är just föräldrar. Visst finns curlarna; jag har själv träffat dem. Exemplet jag tog tidigare är inte ens nutida, det handlar om barn som är i min ålder, dvs uppvuxna på 70 och 80talet. Så fenomenet är inte nytt. Jag har sett curlingföräldrar i nutid också. Och jag har sett fantastiska, vettiga föräldrar som fostrar fullt fungerande individer som kommer klara tillvaron alldeles utmärkt i framtiden!

Men det där är ju klyschor som kan tolkas precis hur som helst,
Just så.

Det finns heller inga raka samband mellan hur barnen i framtiden ska kunna utnyttja sin fulla potential och hur vi uppfostrar dem och förser dem med tid eller pengar.

Jo det är ju det som är så svårt.
Att det inte alls är att "ösa på" med tid och pengar och saker och alla möjliga resurser som är det bästa.
Utan det är ju en balansgång av olika saker.
Och det bästa för barnet behöver inte alls vara det besvärligaste eller dyraste för föräldern.

Ja, det är ju exakt det som är kärnan i diskussionen. Vi vet inte med säkerhet vad som är bäst för barnen, let alone de egna. Det är gissningar. Därför irriterar jag mig på rådande normer om dagistider för att ta ett exempel där en majoritet har beslutat vad som är "bäst" utan att egentligen ha facit i hand.

Men det finns ju ändå viss forskning på barn. Jag menar; nog vet man väl ändå att barn som t ex växer upp på barnhem sällan känner samma trygghet som barn som växer upp i ett "vanligt" hem? Att de barnen ofta får bära med sig många känslor av saknad efter denna "normala" uppväxt i vuxen ålder.
Nog vet vi väl ändå att det är ganska bra för barnen att tillbringa en del tid med sin familj? (Nu talar jag givetvis om den hyfsat "normala" familjen, inte dysfunktionella familjer där barnen blir kuvade, slagna eller dåligt behandlade på andra sätt)

Jag får väl be dig om en manual så att jag fostrar mitt barn i din anda så att allt blir rätt och riktigt eller? :crazy:

Nej, det behövs sannolikt ingen gåva. Min sambo behöver inte heller gåvor, men jag ger honom det ändå. För att jag älskar honom! Om vår son när han blir 18 vill ägna pengarna åt utlandsstudier, en lägenhet, en bil eller något annat; ja då kommer jag känna mig glad över att kunnat ge honom den lilla extra gåvan. För att jag älskar honom! Det kanske ter sig onödigt i dina ögon. Men vet du vad; det skiter jag faktiskt i!

Det var en diskussion och jag har inga mandat att säga vad som ÄR rätt och fel, utan bara vad jag TYCKER och hur jag resonerar. Och då kan du väl motivera varför du tycker som du gör utan att vara raljant?

Det är ju ganska stor skillnad på en gåva till sambon och en kontantinsats på kanske flera hundra tusen kronor. Tycker i alla fall jag.

Sv: hemmafruar

.... jag kan inte minnas att jag någonsin tyckte att dagis var att jämföra med ett arbete. Jag mådde utmärkt efter 8 timmar där.

Men då så var ju inte just du för trött.
Och för dig så var det okej.

Allt handlar om lagom.
Lagom för den enskilda individen.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
26 878
Senast: Andromedae
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 685
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama