varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det var en diskussion och jag har inga mandat att säga vad som ÄR rätt och fel, utan bara vad jag TYCKER och hur jag resonerar. Och då kan du väl motivera varför du tycker som du gör utan att vara raljant?

Varför jag tycker som jag gör har väl framgått? Jag tycker att vi har råd att ge honom det. Och vi vill kunna ge honom den "starten" när han blir ung vuxen. Räcker inte det?

Jag förstår inte dina resonemang: för att barnet själv inte behöver pengarna så ska man inte ge dem. Då kan man gott låta bli att ge sin sambo saker också. Same same but different.

Förresten så vet du väl inte alls hur många 100tusen det rör sig om. Det rör sig nog inte om de enorma belopp som du tror.

Senast ändrad:
Sv: varför vill alla hämta barnen tidigare om det nu är så bra att vara på förskolan?

Det viktiga är att han mår bra, att han kan fungera i samhället och få ett liv som han trivs med.

Din tolkning av mitt inlägg är den korrekta.

Fulla potential i livet.
I att bli lycklig, vara en bra vän, ha ett bra liv helt enkelt.

Din tolkning av mitt inlägg är den korrekta.

Fulla potential i livet.

Precis!
Jag instämmer!! Ha ett bra liv är ju just subjektivt. För den egna individen. Blir han lycklig av att göra karriär så hoppas jag för hans skull att han gör det. Men jag tror nog att "lycka" har andra komponenter i högre grad. För de allra flesta.

Varför jag tycker som jag gör har väl framgått? Jag tycker att vi har råd att ge honom det. Och vi vill kunna ge honom den "starten" när han blir ung vuxen. Räcker inte det?

... utan att vara raljant, var mina exakta ord, för det var du i och med kommentaren med uppfostringsmanual.

Jag förstår inte dina resonemang: för att barnet själv inte behöver pengarna så ska man inte ge dem. Då kan man gott låta bli att ge sin sambo saker också. Same same but different.

Det är inte alls samma sak - eller ger du din sambo kontanter? Gissningsvis inte, för han är vuxen och kan skaffa dem själv. Det du ger honom - antar jag igen - är symboliska ting. Barnet eller tonåringen har inte de möjligheterna, men måste lära sig det. Och då är ju brist på pengar den bästa motivationen att göra det. Att ha minus i kassan torde vara en av de största inspriationskällorna för kreativiteten.

Att ge bort pengar förmedlar ingen lärdom, utan det är helt enkelt en gåva som inte kräver något i gengäld. Antar jag.

Nja, det beror ju på.
Om där finns något krav på motprestation eller inte.

Om man köper en dyr och exclusiv sak till sitt barn så förväntar man sig nog att den skall användas på ett bra sätt.
Hästen skall ge motion och förmåga att ta ansvar för något annat levande som man inte kan strunta i bara för att man inte har lust just i dag.
Och fiolen skall det spelas på för att utveckla en musikalisk karriär.
Datorn skall användas för faktasökning, skolarbete och bildbehandling.
O.s.v.

Förresten så vet du väl inte alls hur många 100tusen det rör sig om. Det rör sig nog inte om de enorma belopp som du tror.

Nej, det vet jag inte. Men boende och bilar är ju dyra saker och även om man sparar små summor förräntar de sig rejält på 18 år.

Att handskas med pengar = att tjäna ihop egna pengar och kunna hushålla med dem? I så fall behöver de ju ingen gåva...

Men den kan ju vara bra ändå.
Jag har fått ett par nästan sex-siffriga summor pengar ganska så sent i livet.
Och de summorna har jag förvaltat mycket väl.
De är nu en del i det faktum att jag skulle kunna låta bli att arbeta om jag så ville.

Så bara för att man får pengar så betyder ju inte det att man anväder dem på ett slösaktigt sätt.
Jag är övertygad om att min givare verkligen skulle uppskatta hur jag har använt pengarna.

Nja, det beror ju på.
Om där finns något krav på motprestation eller inte.

Jo, men hur vanligt är det att ungdomarna får en fiol i 18-årspresent? Det allra vanligaste torde väl vara kontanter för att barnen ska slippa tjäna ihop dem själva. Det är ju det som är tanken.

Men den kan ju vara bra ändå.
Jag har fått ett par nästan sex-siffriga summor pengar ganska så sent i livet.

Jag tror att skillnaden är stor om man får något sent i livet. Vilket vi i stort sett alla lär få när vi övertar våra föräldrars tillgångar en dag.

Det är ju ganska stor skillnad på en gåva till sambon och en kontantinsats på kanske flera hundra tusen kronor. Tycker i alla fall jag.

Men jag kan inte se något fel i en kontantinsats på flera hundra tusen.
En bra och i drift billig bostad är en utmärkt start på ett liv.

Men jag kan inte se något fel i en kontantinsats på flera hundra tusen.
En bra och i drift billig bostad är en utmärkt start på ett liv.

Jämfört med att tjäna ihop till en bostad själv; vilket tycker du är den bästa starten ur ett pedagogiskt perspektiv?

Du är ofattbart dålig på att läsa tankar eller försöka tolka andras inlägg. Du har noll koll.

Men varför ska jag ens behöva tolka eller läsa dina tankar? Skriv i precisa ordalag vad du menar i stället för att attackera meddebattörer som spinner vidare på eller svara på dina inlägg. Ta ansvaret!

Jag tycker nog att om man bryr sig om sina barn och hur de får det i livet.
Så ingår det att bry sig om var man spiller sin säd så att barn kan uppstå.
För det är ju liksom där som barnen hamnar sedan.

Att ha minus i kassan torde vara en av de största inspriationskällorna för kreativiteten.

Nej inte alls.
Jag för min egen del blir helt handlingsförlamad av det.

Jag är mest lönsam när jag är ekonomiskt totalt trygg.
Då gör jag mest med pengar.

Nej inte alls.
Jag för min egen del blir helt handlingsförlamad av det.

Jag är mest lönsam när jag är ekonomiskt totalt trygg.
Då gör jag mest med pengar.

Nöden är uppfinningarnas moder, heter det, och tack vare den har många kända personligheter slagit igenom. Anita Roddick, Stephen King och J K Rowling är några jag spontant kommer att tänka på som drevs av att de var luspanka. Men jag skulle tro att samma psykologi ligger bakom de allra flesta prestationer som mänskligheten har lyckats med.

Fulla potential i livet.

Jo, men vad är lycka då, och hur påverkar man den?

Jämfört med att tjäna ihop till en bostad själv; vilket tycker du är den bästa starten ur ett pedagogiskt perspektiv?

Man skall inte driva det där med pedagogik till sin spets.
Det är inte det som livet går ut på.

Så i det här fallet så skiter jag faktiskt högaktningsfullt i pedagogiken.

Jag tror att det bästa livet får man om man ibland kan ta en eller annan genväg och slippa kämpa så förskräckligt för varenda liten sak.
Så jag ser det som en del av den "starta livet" utrustning som man kan ge till sina barn om man kan och vill.
En bra bostad tillsammans med en god möjlighet till utbildning känns som en bra start.

Vissa startar livet med något jordbruk eller företag för några miljoner.
Och de får allt jobba på bra ändå.
Jag tycker inte att varken Unga Fröken Stenbäck, Antonia Mörner eller mina grannar ligger på någon sorts latsida.

Jo, men vad är lycka då, och hur påverkar man den?

Lycka är totalt subjektivt och går därför inte att definiera med en inventarielista.

Man påverkar den genom att låta barnen få förutsättningar att uppnå sina fulla potentialer inom sina områden.
Och så skall man uppskatta och uppmuntra alla olika sorters områden.

*kl*

Herregud vad mycket hårda ord. Vuxna människor som sitter och kastar skit fram och tillbaka. :crazy:

Nu får ni väl fan ta och ge er? Tjaffsa hur mycket ni vill på senior, men seriöst, ta inte med era taskiga attityder hit.

Jag tänkte inte skriva något först, men nu kunde jag inte vara tyst. :devil:

Diskussionen var intressant först, sen gick det utför.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
26 878
Senast: Andromedae
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 685
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama