Det är nog väldigt individuellt om det är främmande eller ej. Efter att ha funderat lite har jag kommit fram till att jag ständigt upplever någon form av attraktion till många av mina vänner. Faktiskt diskuterade jag det med en vän vid en lunch för ett tag sedan och hen hade samma upplevelse. Om utseende, jag gissar att det ingick när jag en gång valde mina vänner. Och att mitt utseende kan ha varit en delanledning till varför jag blev vald i vissa fall. Jag tycker ärligt att många av mina vänner är vackra. Ibland känns det som att i en annan tid, på en annan plats, med annat civilstånd, annan sexuell läggning osv kunde den och den lika gärna varit min partner. Lite romanartat romantic friendship, tänker jag ibland.[...]
Och dessutom är det för mig väldigt främmande att vara attraherad av i princip alla människor man umgås med. Fast iofs, du kanske inte lägger någon vikt vid utseende alls i attraktionen? Då skulle ju grundvalen för vänskap och attraktion vara densamma, och följaktligen blir man attraherad av alla man tycker om.
För några år sedan hade jag en tillfällig fling med en vän sedan många år. Vi råkade plötsligt vara singlar samtidigt och då insåg vi att vi alltid varit superattraherade av varandra, men för att använda @Petruskas ord valt att inte odla det. Av olika anledningar fortsatte vi att göra det valet (och är fortfarande vänner), men vi hade nog kunnat bli tillsammans.