Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Även om Nevzorov är inblandad i filmen kan den väl innehålla korrekt information. Har du verkligen tittat på filmen? Kommentera den i stället för Nevzorov och Djurens rätt.
Jag har inte uppmärksammat Nevzorov tidigare (i alla fall kommer jag inte ihåg det nu) även om jag sett en del av hans filmer utan att lägga dem eller hans namn på minnet. Nu har du väckt mitt intresse för hans arbete.
Alla hävdar att det är viktigt att lära sig rida korrekt. Att det är just det man behöver fokusera på.
Ändå har dressyrtävlingsystemet bett-tvång vid urlastning och på tävlingsplatsen ur säkerhtssynpunkt. Alltså för att kunna hantera svårhanterliga hästar. I ett bett som kan orsaka stor skada i just såna situationer. En sån regel hjälper ju inte till att få folk att förstå att dom behöver bli bättre horseman och ryttare, det sänder ju inte rätt signaler till djurrättsorganisationer heller iom att man gör det regelmässigt korrekt att ha möjlighet att orsaka skada och smärta i hästmunnar, hellre än att stå upp för hästen och skicka hem alla okunniga att träna på att hantera sina hästar INNAN dom kommer tillbaks till tävlingen. Det är inte ok att slita och dra hästen i munnen, det är inte ok att leda den i bett i en miljö där den kan blir oregerlig så att du blir tvungen att "dänga till den i munnen med en järnbit" . För det är ju vad regeln uppmana folk till. Hellre än att tvinga fram bättre förberedels så tvingar man fram ett verktyg att dänga hästen i munnn med. Man har ju faktiskt "reglerat" en rättighet (och en skyldighet) att använda bettet som slagträ mot hästen på så vis. Väldigt motsägelsefullt om man samtidigt påstår sig främja god ridning och hanterande av tyglar/bett.
Sen är det så klart möjlig att vara hårdhänt med andra verktyg, men en järnbit inuti munnen slår nog det mesta. Jag tror att många skulle lära sig rida på riktigt med bettöst, den hårda vägen iom att hästen kan säga ifrån mer tydligt. Tror också att det skulle vara en stor fördel för hästarn om bettlöst var obligtoriskt på lägre nivåer och friviligt på övriga.
Är du säker på det? Jag har varit med om att en häst kommit linkande på tre ben, det fjärde av, ändå lika glad i hågen som dom andra hästarna. Hade det inte varit för att den haltade extremt så hade man inte kunnat tro att något alls gjorde ont. Människor och djur, i synnerhet bytesdjur, hanterar smärta helt olika. En bettriden häst som hanteras hårdhänt i munnnen kanske har gett upp och ställer in sig på att genomlida. De handlar ju inte om frakturer där just käken gått av, utan mindre frakturer, tex på lanerna som blir typ "demolerade". Smärta kan också "bedöva", speciellt om den är konstant och ihållande. Tänker på brems tex, som ju såklart gör så vansinnigt ont att hästen resignerar. Den berömda "blåa tungan" är ju ett typexempel på vansinnig smärta som inte visas (av hästen) annat än i form av total resignation.
Nej jag tror inte heller att teori alltid går hand i hand med god ridning. Precis som du säger tror jag att känsla är viktigt, men jag tror också att timing och erfarenhet är viktiga faktorer att ta i beaktning för ett framgångsrecept. Men det går ju inte heller att krasst lära ut. Dessutom tror jag att trygghet till ett system eller en grundsyn gör det enklare att ta sig vidare. Nu vet jag att du inte är en aktiv tävlingsryttare men för mig som är inne i den karusellen känner jag en oerhört trygghet i att veta exakt hur jag på bästa sätt värmer min häst inför en start. Jag har samma koncept hemma som jag har när jag värmer på tävling, jag vet hur lång tid jag behöver för att hinna göra de övningar som behövs för att kunna visa min häst på bästa sätt. Sedan kan mkt störa min planering förstås men det gör att både jag och hästen känner oss trygga i upplägget. Med detta skrivet inser jag att det av högsta grad är analys, men mer en analys av krass prestation och inte av vad som sker om jag flyttar höger skulderblad 4cm. Självklart finns det tid för reflektion utöver tävlingsprestation och självklart arbetar vi alla med sits och inverkan men inte så djupgående som du tycks ta det.
Klart det finns många som bara vill höra braaa under en träning men det är inte de som tar sig vidare, när man tränar gör man ju det just för att bli bättre. Men jag tror inte man behöver vara extremt teoretisk vare sig som ryttare eller för den delen som tränare så länge man har en plan och verktyg att nå dit. Sedan säger jag inte att det är en nackdel men jag ser inte det som en förutsättning.
Tillägg: Ursäkta för svammel, tappade tråden lite tror jag allt.. Får skylla på lördagsvinet.
Det brutna benet du beskriver torde vara rätt ovanligt.Är du säker på det?r varit med om att en häst kommit linkande på tre ben, det fjärde av,inhglika glad i hågen som dom andra hästarna. Hade det inte varit för att den haltade extremt så hade man inte kunnat tro att något alls gjorde ont. Människor och djur, i synnerhet bytesdjur, hanterar smärta helt olika. En bettriden häst som hanteras hårdhänt i munnnen kanske har gett upp och ställer in sig på att genomlida. De handlar ju inte om frakturer där just käken gått av, utan mindre frakturer, tex på lanerna som blir typ "demolerade". Smärta kan också "bedöva", speciellt om den är konstant och ihållande. Tänker på brems tex, som ju såklart gör så vansinnigt ont att hästen resignerar. Den berömda "blåa tungan" är ju ett typexempel på vansinnig smärta som inte visas (av hästen) annat än i form av total resignation.
Det brutna benet du beskriver torde vara rätt ovanligt.
Bremsens effekter är mätbart i endorfinnivå o är bra till skillnad från
andra länder som gör illa hästen- bremsar örat. Blå tungan ger ingen resignerad häst. Den är då apatisk, blir stillastående o ej påverkbar
Bremsens effkter
resignerad = uppgiven, undergiven, viljelös, passiv, nedslagen, tålig, lugn...Det brutna benet du beskriver torde vara rätt ovanligt.
Bremsens effekter är mätbart i endorfinnivå o är bra till skillnad från
andra länder som gör illa hästen- bremsar örat. Blå tungan ger ingen resignerad häst. Den är då apatisk, blir stillastående o ej påverkbar
Stångridning kan däremot ge skelettskador i munnen då man har kedja o hävstång.
Kanske är det vanligt i grenar där man rider hej o hå med dem?
Jo, men tror du att den som använder bettet för kontrollen av en ouppfostrad häst och som inte har någon bra ordning på sin ridning usel kontakt med bettet, en massa dra och slit och hålla emot, tror du att en sån ryttare märker problemet? Jag tror möjligen att dom "märker" att hästen, pga smärta, blir mer följsam, kanske tom resignerad (viljelös, passiv..) och tolkar det som att dom är på rätt väg...Jag vet hästar som haft munskador a la hårddelar, importer. Det har märkts.
Även om de som köpt de hästarna först inte fattade vad som fick dem att uppföra sig som de gjorde så märkte man att något var galet. De togs till vet och man felsökte. Innan visste man inte om det var mun eller hälta, rygg etc..
Jag vet också de som haft skador på nosryggen av serretas. Men mest då överben och ärr.
När man ska reglera saker måste man alltid göra det så att även den största idioten inte kan orsaka problem.
Så även om de flesta kan hantera sina hästar fantastiskt i grimma kommer det komma någon imbecill som TROR/vet att den kan det och så skiter det sig..
På tävlingsplats kan ju finnas folk som inte kan häst och som kan skrämmas/skadas av lös häst. Tänk dig en hysterisk och ohängd hingst kutandes runt med ponnyföräldrar som ska leda runt ungarnas häst mellan klasser..
Sen håller jag med om att jag vill kunna hantera i grimma i alla lägen.
Men iom att det går så gör det ju min häst inget om han har bett heller. Det behöver ju inte missbrukas..
Jo, men tror du att den som använder bettet för kontrollen av en ouppfostrad häst och som inte har någon bra ordning på sin ridning usel kontakt med bettet, en massa dra och slit och hålla emot, tror du att en sån ryttare märker problemet? Jag tror möjligen att dom "märker" att hästen, pga smärta, blir mer följsam, kanske tom resignerad (viljelös, passiv..) och tolkar det som att dom är på rätt väg...
Nej det behöver inte missbrukas, frågan är ju, ska man öht missbruka bettet på en tävlingsplats pga säkerheten för andra? Hur "lama" är då vi andra som har koll på våra hästar om vi blundar för dom stackars hästar där bettet verkligen missbrukas? Helt enligt reglerna dessutom.
Jag skulle aldrig leda min hästa i bettet, i synnerhet inte på en tävlingsplats där man har bestämt att man måste det eftersom "det" betyder att det finns en massa potentiella risker att min häst skulle få sig en "smocka" i munnen om han blev inblandad i tumult pga någon annans ouppfostrade häst. Nej jag skulle ha halsring eller grimma att leda i då....eller inte tävla alls om jag inte fick det..
Jag pratar inte om några specifika hästar eller skador, utan om själva grejen med att leda hästen i bett för att kontrollera den. Måste man DET utsätter man verkligen hästen för skaderisker i munnen. Dessa MÄNNISKOR som väljer att åka till en tävlingplats med en häst som är så ouppfostrad så att dom måste leda den med bett, rycka och slita och dragkamp, troligtvis lika illa i själva ridningen och kontakten med bettet sen, tror du att dessa MÄNNISKOR märker om hästen blivit skadad i munnen?De som ridit de importerna jag pratar om skiter i om hästen får ont skulle jag tro.
De kommer alltså inte ändra sig vare sig de använder bett eller serretas.
De är proffsridna och man får ju då anta att man medvetet brukat lite mer våld än vad iaf vi i Sverige tycker är ok.
Men de som köpt dem har brytt sig och märkt.
Det krävs rätt mycket våld för att göra så stor skada.
Jo det kan så vara, men jag tycker inte man ska försvara såna här regler heller, eller bortförklara. Det räcker med att ifrågasätta dom, mer "fight" än så behöver man inte ta. Sen kan man påverka genom att hjälpa andra människor att få en bättre och sundare syn på hästhanteringen och kopplingen till ridningen och den "goda" kontakten med bettet. Vilket jag tror att du är en av dom som faktiskt gör. Men många blundar för det också, vågar inte ifrågasätta när dom ser oegentligheter ens på hemmaplan, eller kanske i synnerhet då.Jag håller med på sätt och vis.
Men jag tycker man dagligen ser så mycket som man skulle vilja vore annorlunda att jag tycker man får välja sina fighter. Annars blir man ju helt förstörd som människa.
Och då tycker jag det finns värre saker att kämpa för.
Du påstod i ett tidigare inlägg (nr336) att du haft en häst som bitit sig i gommen. Blev det bara sårskador eller gick benet i gommen sönder också?När lanen är så pass vass så syns minsta lilla rodnad i slemhinnan.
Nu rider inte jag så lanen tar allt. utan jämnfördelar o jag ar aldrig haft ngn häst som konstrar eller visat obehag annat än en som bet sig i gommen. Det åtgärdades genom tandlkarbesök o har inte återkommit på 10 år.
Så du tror att nacken är känsligare än munnen?I europa har man nu t o m extra breda fodrade nackstycken på huvudlagen. Det finns forskning på att de mår bra av det. den känsliga nacken
Nej naturligtvis inte. Men utan någon form av instruktion måste man gissa. Vad har du (eller någon annan) lärt dig helt själv utan att lära från någon annan, utan någon form av lärobok eller annan instruktion, utan att härma någon, utan ideer från någon annan? Förmodligen inte så mycket.Jomenvisst.
Men att man läst manualen är ingen garanti för att man förstått den. Jag hade högsta betyg i kemi och har aldrig fattat vad det ens handlar om
Vad är det som är vinklat i filmen?Men såna fanatiker som Nevsorov och Djurens Rätt etc som vinklar saker så extremt tror jag tyvärr gör sakfrågan en otjänst genom sin propaganda.
Folk slår dövörat till iom hur de överdriver och vinklar till att allt med bett eller tävling är skit.
När någon sen påtalar nån brist är folk redan i försvar eller orkar inte bry sig.