Handen är ju ändå en del av ens kropp och för mig och jag vet många andra oxå så har handens position stor betydelse för hela känslan i ridningen. Har jag lite lång tygel och handen för nära kroppen så hamnar jag alldeles för lätt antingen i dragkamp med hästen eller i kompromissen rida lite i undertempo. Dessutom får jag gärna hästen framtung då samtidigt som den släpper bettet.Fast ev glidande på tygel har man ju en tränarhjälp som fostrar en i att variera tygel hela tiden dvs inget konstant tygelgrepp/fattning som är eller ngsin ska bli statisk i sig ?
Ffa som sagt så handlar ju det mesta om sits i grunden och problem med ev hand är oftast ett kvitto om vi pratar grunder , att ngt brister i sitsen primärt i fråga om felsökning .
Ser många fellow Amateurs som får konstig handställning när tygeln är för lång. Handlederna viker sig hit och dit och hela kroppen lutar bakåt och fötterna hamnar i armbågen hästen. Säger tränaren korta tygeln fram med handen ( säger typ alla tränare) så kommer kroppen fram, skänkeln kommer lite mer i position och handlederna rätar ut sig
Handen fram gör att jag rider mycket bättre med hästen, jag blir mer medveten om hästens balans, jag rider hästen till ha den bättre. Det blir liksom en detalj som är viktig för helheten.
Precis som blicken. Som Carl Hester sa- man kan aldrig rida en häst i uppförsbacke om man tittar ner på hästen. Upp med blicken oh uppför backen