Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror absolut det inverkar! Särskillt om man har kort underarm.
Tror oxå det oftast blir sämre om handen är för nära kroppen även om armbågen är böjd för då hamnar man lätt i vattenskidåkning....
Jag har alltid slagits mot två fel varianter själv - bra armbåge men för lång tygel och hamna i vattenskidan och kort tygel med för rak arm.

Thua skrev bra om CD s hand tycket jag. Hade hon haft perfekt böj på armen när hon lättar hade hon ju fått händerna i knät när hon inverkar.

Fast oavsett ev hur ryttaren är "byggd" så är sitsen dvs nyckeln till all ridning i dressyr öht som primär grund stabil så blir övrigt väldigt doable hos en duktig ryttare .

Utöver det håller jag med axel i senaste kommentaren att en sån ryttare givetvis aldrig är statisk i sig i fråga om ridning . Ridning och hjälper är som alltid föränderliga och bör vara då ingen häst är ngn maskin .

Precis o jag tror inte att man förstår innebörden av "timing" den att man Hela tiden måste kommunicera med hästen med det man kan använda. Sitsen, tygeln skänkeln,egen spänning/avslappning osv. Vikten av att hästen är förberedd för varje rörelse som den ska/ komma skall utföra. Det är inte bara att trycka på en knapp o förberedelsen är A o O för hur bra det blir

Det är ju det som är det svåra - att få ett flyt, där hästen är igenom och med i varje sekvens.

Det är därför jag hellre ser filmer med ex tempoväxlingar om man nu ska prata ridkvalite... än några bilder på hästar i passage, eller nedklippta filmsnuttar på en som piafferar lite snabbt. Inget av det säger något direkt om ifall hästen faktiskt är igenom i kroppen och hur hjälpgivningen fungerar.

Jag har alltid slagits mot två fel varianter själv - bra armbåge men för lång tygel och hamna i vattenskidan och kort tygel med för rak arm.

Känner igen det! Jag hamnar i lite passiv ridning om jag har armbågen helt vid sidan, hamnar då något i bakvikt med ändan planterad ordentligt i sadeln, och ganska bekvämt positionerad. ;) Men helt klart med sämre inverkan, och ganska stilla. Då jag är liten själv, med en ordentlig biff till häst, måste jag ibland kunna rida mer aktivt med tydligare inverkan - då blir armarna något mer sträckta, och hela sitsen något lättare. Intressant att små detaljer påverkar helheten så mkt.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag tycker att den ser mer spänd ut för omgivningen. Tvärstannar i ökade skritten.
"Kul" att se en odödlig få problem som en odödlig. Svajiga serier osv

Hur blir det om man har lite korta armar men försöker ha händerna framför sig? Kan inte armbågarna bli lite rakare då?

Jag tror absolut det inverkar! Särskillt om man har kort underarm.
Tror oxå det oftast blir sämre om handen är för nära kroppen även om armbågen är böjd för då hamnar man lätt i vattenskidåkning....

Jag har lite problem med det, men då främst pga korta överarmar (även om också underarmarna är av modell kortare). Har jag en bra böj på armbågarna så vill händerna gärna hamna för högt, alternativt för nära kroppen/magen. Knasig kroppskonstruktion :p

Senast ändrad:
Rak arm menar jag alltså inte. Böj i armbågen och underarm i linje med tygeln. Stänga till bakre armvecket sas.. Men fjädra fram i armbåge. Vilket blir lättare om han har handen längre fram iom att han då inte behöver vika in handen om han ska ta i tygeln. Då slipper armbågen åka ut och man riskerar inte lika väl att tappa bakre armvecket och stabiliteten den aktionen ger.
Vad menar du med "inte behöver vika in handen om han ska ta i tygeln"? Hur ska han göra då? Dra armen bakåt?

Thua skrev bra om CD s hand tycket jag. Hade hon haft perfekt böj på armen när hon lättar hade hon ju fått händerna i knät när hon inverkar.
Kan du förklara lite mer, hon ... hon ... hon ... hon.

Varför ska den tredje hon (=ryttaren?) få handen i knät när den andra hon (=hästen?) lättar för att den fjärde hon (=ryttaren?) inverkar? Det är ju bara en lätt kontakt i tygeln mellan dem.

En fråga mitt i debatten...

Ni som rider/tävlar på kandar, hur mkt tränar ni på träns hemma?

Jag har ju gått ifrån kandaret nu men jag varierade väldigt mkt (ganska självklart med tanke på 3 grenar) men jag brukade lösgöra och typ sätta allt på plats på tränset och sen bytte jag till kandaret och gjorde finliret. Hur mkt finlir nu det kan bli på Msv nivå. På Hille var Kandaret bra då man kunde få honom rundare i den högre formen. Red nog faktiskt aldrig honom på träns i ft programmen även om det var tillåtet även i svår klass.

Det är ju det som är det svåra - att få ett flyt, där hästen är igenom och med i varje sekvens.

Det är därför jag hellre ser filmer med ex tempoväxlingar om man nu ska prata ridkvalite... än några bilder på hästar i passage, eller nedklippta filmsnuttar på en som piafferar lite snabbt. Inget av det säger något direkt om ifall hästen faktiskt är igenom i kroppen och hur hjälpgivningen fungerar.

Precis!
Övergångar och växlingar mellan moment, tempo, steglängd osv är så mycket intressantare än stillbilder, eller filmsekvenser, med bara piaff. Har aldrig förstått varför just piaff ska stötas och blötas hela tiden. Om man nu måste diskutera den så borde övergångarna vara med, för där ligger den stora svårigheten.

Kan du förklara lite mer, hon ... hon ... hon ... hon.

Varför ska den tredje hon (=ryttaren?) få handen i knät när den andra hon (=hästen?) lättar för att den fjärde hon (=ryttaren?) inverkar? Det är ju bara en lätt kontakt i tygeln mellan dem.
Hon är CD både första andra tredje och fjärde gången.

En fråga mitt i debatten...

Ni som rider/tävlar på kandar, hur mkt tränar ni på träns hemma?

Jag rider 90% på träns hemma, framförallt för att jag är bekväm och det är smidigare att ta tränset av någon anledning. Den ena hästen kvittar det om vi har träns eller kandar på, hon är likvärdig att rida oavsett, men någon dag inför tävling brukar jag ha kandaret samt att jag i regel har det på träning, hon kommer fortsätta gå på kandar på tävling. Den andra går också majoriteten av tiden på träns och hon upplevs nästan lite bättre på träns än kandar så henne blir en fundering nu huruvida det blir träns eller ej på tävling framöver. Jag upplever generellt att det är precis som @fio säger, att det är lättare att lösgöra på träns och att man får en ärligare genomsläpplighet.

Precis!
Övergångar och växlingar mellan moment, tempo, steglängd osv är så mycket intressantare än stillbilder, eller filmsekvenser, med bara piaff. Har aldrig förstått varför just piaff ska stötas och blötas hela tiden. Om man nu måste diskutera den så borde övergångarna vara med, för där ligger den stora svårigheten.
Det finns några inlägg där filmer med övergång trav/ryggning/trav kommenteras.

Du ställer bara frågor eller mot frågor som svar.

Ja vi gör alla Fel enligt din lära.

Har du en egen häst?

Ryttaren i den här filmen har bättre vinkel i armbågen, med överarmen lodrät, än ryttaren i förra filmen och tummen verkar peka uppåt. Armbågarna skulle kunna vara mer intill kroppen.
Det ger bättre förutsättningar för ryttarens inverkan med handen.
För att hålla händerna framför kroppen med raka armar krävs att ryttaren spänner sig. Då ryttarens överarm hänger lodrätt från axeln behövs inte denna spänning. Därmed är förutsättningarna större för en följsam hand.

Hur (till vad) använder du bridongen resp stången? Samma, uppresande, flexande, etc?

Jag kan inte direkt påstå att jag rider på stången, så rent krasst bör jag alltid rida på träns, men då det har varit krav på kandar så har det inte funnits ngt alternativ. Möjligtvis att den används lite grann när hästen kryper upp i formen och blir lite hög i nacken men nja knappt det och tittar jag igenom foton så är stångtygeln loopad på mer eller mindre varje kort. Men det är garanterat högst individuellt både för häst och ryttare hur och i vilka situationer man väljer att använda den men själv gillar jag när man ser att hästar är självbäriga och där ryttaren vågar lätta på stången.

Här är ett exempel på hur vi brukar springa runt. :o
DSC_0100_zpsf50851f6.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar