Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skojar du nu inte?
Ser du bara hur man rider med handen?
Jag vet ju hur viktig du anser att den är o sen nacken på hästen.

Se HELheten!!!!
Du jämför ett mediokert msv ekipage med Dujardin-Valegro.

Jag lägger ner.
Skaffa en tränare som kan förklara saker i praktiken.

Skojar du nu inte?
Ser du bara hur man rider med handen?
Jag vet ju hur viktig du anser att den är o sen nacken på hästen.

Se HELheten!!!!
Du jämför ett mediokert msv ekipage med Dujardin-Valegro.

Jag lägger ner.
Skaffa en tränare som kan förklara saker i praktiken.
Nej jag ser mycket mer än bara handen. Men det blir för långt att skriva om alla olikheter oavsett de är positiva eller negativa. Alla 'vet' ju att den ena är bäst i världen så det behöver man väl inte skriva hela tiden. I mitt inlägg gjorde jag en jämförelse av just handen eftersom jag kommenterat den tidigare. Dessutom försöker jag hålla mig inom ämnet bett(löst) och dit hör ryttarens användning av handen.

Menar du att man inte kan göra en sån jämförelse? Är den högst bedömda så helig för dig?

Ser du inget annat än handen?
Titta vad som händer när hon rider på framåt i skolorna.
Då tar hästen i o skolan stärker o ger möjlighet att samla.
De rider en jobbig arbetspiruett o sen låter hästen bara galoppera på mer ökat. Då utvecklar man o inte kör slut på muskulatur o viljan att göra om det.
Vem avser du med hon i ditt inlägg?
Varför pratar du om muskler i svar till mig? Jag har väl inte uttalat mig om muskler i den här tråden.

Du ser inte skillnad på Hela ridskickligheten?
Jag svarade på detta alldeles nyss.

Hela ridskickligheten går inte att avgöra av en film, ännu svårare blir det att göra jämförelse av hela ridskickligheten för två ekipage av två filmer (en film för var och en).

Den som påstår att det är möjligt förstår inte vad som ingår i ridskicklighet.

Menar du att westernhästar skulle ha en bättre muskelmassa än andra hästar ? Nu är vi på dressyrforumet och jag vet inga westernhästar i fråga om muskelmassa/muskler anpassade för dressyr som skulle vara överrepresenterade . Jag vet snarare inte en enda. Som ens är i närheten av det, och då står jag uppstallad bland westernfolk samt har även tidigare haft mycket med såna att göra som sagt sen tidigare .
Nej, det har jag skrivit senare att det inte gör. Muskler för ändamålet, som sagt. Men det skrevs längre upp att en avslappnad gång inte ger muskler, och drar jag direkt paralleller med ex. Westernridna hästar, och de är ju inte direkt muskelfattiga generellt.

Jag svarade på detta alldeles nyss.

Hela ridskickligheten går inte att avgöra av en film, ännu svårare blir det att göra jämförelse av hela ridskickligheten för två ekipage av två filmer (en film för var och en).

Den som påstår att det är möjligt förstår inte vad som ingår i ridskicklighet.
Varför?
du kan ju avgöra bra ridning av en bild.

Då skulle man heller inte kunna tävla om live eller video inte funkar.

Tro mig. Domare KAN o vi kan ganska bra

Varför?
du kan ju avgöra bra ridning av en bild.

Då skulle man heller inte kunna tävla om live eller video inte funkar.

Tro mig. Domare KAN o vi kan ganska bra
Det är inte ridskickligheten, ännu mindre HELA ridskickligheten, som avgörs vid ett tävlingstillfälle. Det är inte ridskickligheten som bedöms utan ekipaget och ridningen.

Det är skillnad på ridskicklighet och den ridning som en ryttare visar i ett program. Det har många framhållit tidigare i den här tråden.

Du skriver "Domare KAN o vi kan ...". Vilka är "vi"?

Jag får iofs hålla med Brille om att Charlotte rider med ibland nästan raka armbågar och det är något man annars brukar kommentera faktiskt.
Jag tror å andra sidan att det positiva i att hon alltid har handen väl framför sig och är med sin häst är en viktig detalj i varför hon är så bra. Hon har en buren hand som alltid är framför sadeln och låser inte hästen med sin hand även om den rör sig.

Jag får iofs hålla med Brille om att Charlotte rider med ibland nästan raka armbågar och det är något man annars brukar kommentera faktiskt.
Jag tror å andra sidan att det positiva i att hon alltid har handen väl framför sig och är med sin häst är en viktig detalj i varför hon är så bra. Hon har en buren hand som alltid är framför sadeln och låser inte hästen med sin hand även om den rör sig.

Nja det beror nog mer på vilken häst hon sitter på, här på andra hästar.

hon rider efter 1 minut

Hur blir det om man har lite korta armar men försöker ha händerna framför sig? Kan inte armbågarna bli lite rakare då?

Ryttaren i den här filmen har bättre vinkel i armbågen, med överarmen lodrät, än ryttaren i förra filmen och tummen verkar peka uppåt. Armbågarna skulle kunna vara mer intill kroppen.
Det ger bättre förutsättningar för ryttarens inverkan med handen.

Nu har inte jag kollat sista filmerna på Charlotte. Men jag tycker man kan se att hon rider framåt i handen när hon inte vill inverka.

Ang mannen på filmen så tror jag att han skulle få trevligare ridning om han red med handen lite längre fram som grundposition och om han red framåt i handen. Han är i bakåtläge ofta. Och iom att han redan har handen lågt bak blir han instabil i sitsen. Han har ju en stadig grundsits och stark bål. Men han hade kunnat bli än mer stabil med handen lite längre fram och armbågen då ngt längre fram.
Rak arm menar jag alltså inte. Böj i armbågen och underarm i linje med tygeln. Stänga till bakre armvecket sas.. Men fjädra fram i armbåge. Vilket blir lättare om han har handen längre fram iom att han då inte behöver vika in handen om han ska ta i tygeln. Då slipper armbågen åka ut och man riskerar inte lika väl att tappa bakre armvecket och stabiliteten den aktionen ger.

• Gilla
Reactions: Ray
Hur blir det om man har lite korta armar men försöker ha händerna framför sig? Kan inte armbågarna bli lite rakare då?

Ser man ut som en T-rex får man nog problem. ;)

Men de små cm hit och dit som kan bli för de flesta med normala avvikelser kommer inte störa om sitsen bara funkar, dvs man är i balans och kan inverka och vara genomsläpplig etc.

Ett problem med raka armar brukar vara att de följer ryttarens rörelser, inte hästens. Därmed blir de stumma/oföljsamma ur hästens perspektiv. För mig är en 'stilla hand' en hand som (när den inte ger en hjälp) är orörlig ur hästens perspektiv. Den behöver INTE vara stilla i förhållande till ryttarens kropp/rörelser.

Jag tror absolut det inverkar! Särskillt om man har kort underarm.
Tror oxå det oftast blir sämre om handen är för nära kroppen även om armbågen är böjd för då hamnar man lätt i vattenskidåkning....
Jag har alltid slagits mot två fel varianter själv - bra armbåge men för lång tygel och hamna i vattenskidan och kort tygel med för rak arm.

Thua skrev bra om CD s hand tycket jag. Hade hon haft perfekt böj på armen när hon lättar hade hon ju fått händerna i knät när hon inverkar.

Men de små cm hit och dit som kan bli för de flesta med normala avvikelser kommer inte störa om sitsen bara funkar, dvs man är i balans och kan inverka och vara genomsläpplig etc.

T-rex, det skulle se ut det…:D

Håller med om att CD rider fram till handen, och det på ett väldigt fint sätt som hästarna ser ut att trivas med. Tänkte också samma om den manlige ryttaren, att händerna hade kunnat flyttas fram mer. Nu tror jag att man fortfarande hade upplevt hans armar som mer böjda även i det läget än CD. Man har ju olika fysiska förutsättningar som ryttare, lika väl som hästarna.

(Ursäkta dubbelcitat, datorn fick hicka...)

Senast ändrad:
Jag tror absolut det inverkar! Särskillt om man har kort underarm.
Tror oxå det oftast blir sämre om handen är för nära kroppen även om armbågen är böjd för då hamnar man lätt i vattenskidåkning....
Jag har alltid slagits mot två fel varianter själv - bra armbåge men för lång tygel och hamna i vattenskidan och kort tygel med för rak arm.

Thua skrev bra om CD s hand tycket jag. Hade hon haft perfekt böj på armen när hon lättar hade hon ju fått händerna i knät när hon inverkar.

Ja, absolut.
Jag kämpar också, men har ganska långa armar så när jag väl får fram händerna dit de ska så är armarna ändå böjda. Min känsliga häst vill ha händerna längre fram, hon trivs inte när tygeln blir lite för lång. Man känner ju ocskå hur man blir mycket snabbare och lättare i signalerna från fingrarna när händerna kommer fram, tycker jag.

T-rex, det skulle se ut det…:D

Håller med om att CD rider fram till handen, och det på ett väldigt fint sätt som hästarna ser ut att trivas med. Tänkte också samma om den manlige ryttaren, att händerna hade kunnat flyttas fram mer. Nu tror jag att man fortfarande hade upplevt hans armar som mer böjda även i det läget än CD. Man har ju olika fysiska förutsättningar som ryttare, lika väl som hästarna.
Jag tycker hans hand var i bra läge när han mjuknar men armbågen hamnar nästan vakom kroppen när han inverkar. Tvärtom mot CD

Manliga ryttare har ofta en mer "avspänd" sits tycker jag vilket jag hört beror på att de i grunden är starkare i bålen. Kvinnor måste tänka mer på båkstabilitet i sträcka sig och män mer på att vara avspänd och följsam.

Ett problem med raka armar brukar vara att de följer ryttarens rörelser, inte hästens. Därmed blir de stumma/oföljsamma ur hästens perspektiv. För mig är en 'stilla hand' en hand som (när den inte ger en hjälp) är orörlig ur hästens perspektiv. Den behöver INTE vara stilla i förhållande till ryttarens kropp/rörelser.
En utbildad dressyrhäst rör inte sitt huvud märkbart till skillnad från skritt o galopp.
Nu har jag inte tittat på filmerna, men förnimmer att både Gal o CD rider med låga händer. Annars skulle hästarna bli för höga o då tappa ryggen. Din metod funkar på dåligt ridna hästar som hänger eller bli för låga kom dålig aktivitet besk. Se skillnaden på Klimke. Allt arbete är föränderligt. Ena veckan kan man behöva ändras lite på träningen efter hästens behov. Ibland kan det räcka med En korrigering

Det poängeneten, ännu mindre HELA ridskickligheten, som avgörs vid ett tävlingstillfälle. Det är inte ridskickligheten som bedöms utan ekipaget och ridningen.

Det är skillnad på ridskicklighet och den ridning som en ryttare visar i ett program. Det har många framhållit tidigare i den här tråden.

Du skriver "Domare KAN o vi kan ...". Vilka är "vi"?
Ridsickliheten o hästens kvalit'eer är det som ger poängen.
Jag fatta inte var du kommer ifrån. På var bild ser du bara handen o du ser brister sdom jag inte ser.
Ibland undrar jag om du rider alls?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar