Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vila är en del av arbetets rutin. Muskler byggs bara upp om dom får vila och slappna av emellanåt. Man kan inte ha det ena utan det andra.

Fast det finns ingen som arbetar sin häst 24 timmar du vet, även om jag är för pauser så är pausen under ett ridpass inte tilläckligt med vila för att muskler ska byggas upp, det har man resten av tiden för "gratis", eller flera dagars vila på raken, eller lättare träning emellan, dit jag vill komma är at det du påstod vara så viktigt i arbete med avslappning för muskler ska byggas upp stämmer inte.

Funderar på det, till sommaren/hösten kanske. Men det blir nog WE till att börja med, har inte utrustning/klädsel för annat. Nu har jag en quarter dessutom så jag vet inte hur bra han skulle göra sig på dressyrtävlingsbanorna heller. Skritt och galopp är plus men traven är sämre.

I dressyrvärden skulle sämre trav betyda att hästen är oren i sin takt, är den bara mindre bra så är den inte "dålig" på så vis att poängen skulle bli så låga att man för den delen inte vill starta lätt klass.

Och det finns programridning där klädsel är mer fritt.

Med tanke på att du varken ser något positivt i ekipaget Hester- Uthopia eller Charlotte- Valegro så tror jag du kommer bli besviken när det gäller bättre ridning. Det tyder ju på att även om du håller med om orden så har du en annan tolkning och inte samma mål.
Det inledande påståendet i ditt inlägg är helt fel. Därför blir resten av inlägget också galet. Så jag fortsätter att hoppas.

Hon har ju redan skrivit att de har bakbenen i tjottahejti, sänkt rygg o nacken fel.
Kan inte piaffera eller rygga........

Fast det finns ingen som arbetar sin häst 24 timmar du vet, även om jag är för pauser så är pausen under ett ridpass inte tilläckligt med vila för att muskler ska byggas upp, det har man resten av tiden för "gratis", eller flera dagars vila på raken, eller lättare träning emellan, dit jag vill komma är at det du påstod vara så viktigt i arbete med avslappning för muskler ska byggas upp stämmer inte.
Jodå, rent fysiologiskt är det så. Muskler som inte får vila blir ömma. Beror på att dom gifter (mjölksyra) som bildas under förbränningen, inte hinner transporteras bort. Så avslappning och stretching, varvat i muskelarbetet, är nödvändigt för att muskler ska byggas upp. Nu pratar jag inte om att bara "trava runt", för det är dynamiskt muskelarbete där musklerna vilar växelvis, utan mer typ styrketräning/hållningsmuskler, som behöver vila/avslappning med jämna mellanrum för att byggas upp.

Men sen har ju avslappningen/vilan fler dimensioner, den mentala, för motivationen och arbetsglädjen, för att förhindra spänningar som absolut hämmar muskeluppbyggandet.

I dressyrvärden skulle sämre trav betyda att hästen är oren i sin takt, är den bara mindre bra så är den inte "dålig" på så vis att poängen skulle bli så låga att man för den delen inte vill starta lätt klass.

Och det finns programridning där klädsel är mer fritt.
Jaha, får man rida lätt genom hela också? Han har en fasligt jobbig trav att sitta ner i. Jag klarar det i alla fall inte. :p

Jodå, rent fysiologiskt är det så. Muskler som inte får vila blir ömma. .

Man kan vila muskler fast hästen är kvar i arbetet- det behövs alltså inte som du skrev
Jodå, rent fysiologiskt är det så. Muskler som inte får vila blir ömma.

Har inget annat påstått och nu upprepar du bara det Solis skrev till dig- håller med Solis finns ingen häst som bygger muskler genom att ridas med avslappnade muskler och det var där ditt påstående låg från början-

Jaha, får man rida lätt genom hela också? Han har en fasligt jobbig trav att sitta ner i. Jag klarar det i alla fall inte. :p

Tja, du kan ju alltid starta debutant fälttävlan.:devil:
Fio kan säkert ge dig tips om det övriga!:laugh:
Annars kan du stryka dig efter dressyren, den går alltid först.

Annars är det programridning som gäller, där finns möjligheter till lättridning, säkert också bettlöst:cool:, men såhär i avslutet av tråden för min del så kommer det fram mer och mer info att det kanske vore bättre att träna på bas ridning, avslappning för din egen del i höfter ex, än att förfasa sig över TR`s brist på att tillåta variation.

Det ingår ju i sitsen som ger hur handen fungerar.
man kan inte strypa tempot eller hålla i sig i hästens mun eller näsa för den delen.
Träna på att sitta o då även på en god följsam hand. om du inte gör det är det bäst att du rider på lång tygel.
Jag anser att man har ett egenansvar i att utbilda sig själv för att kunna hjälpa hästen.

Tja, du kan ju alltid starta debutant fälttävlan.:devil:
Fio kan säkert ge dig tips om det övriga!:laugh:
Annars kan du stryka dig efter dressyren, den går alltid först.

Annars är det programridning som gäller, där finns möjligheter till lättridning, säkert också bettlöst:cool:, men såhär i avslutet av tråden för min del så kommer det fram mer och mer info att det kanske vore bättre att träna på bas ridning, avslappning för din egen del i höfter ex, än att förfasa sig över TR`s brist på att tillåta variation.
Eller så är han bara otroligt svår att sitta ner på, jag har dessutom ryggproblem som förvärrar så då rider jag hellre lätt. Vi har ju skritt och galopp också. Därför funderar jag på WE, där är traven inte lika stor grej.

Har inget annat påstått och nu upprepar du bara det Solis skrev till dig- håller med Solis finns ingen häst som bygger muskler genom att ridas med avslappnade muskler och det var där ditt påstående låg från början-

Fast vadå, var har jag påstått det? Avslappning var, enligt filmerna, mer med avseende på det mentala. Vilket ju också har betydelse för hur musklerna sen byggs upp. Det känns lite som att du vill "kriga" bara för att "kriga"? Tror vi egentligen är ganska överens här, att både vila/avslappning och arbete krävs. Det kan naturligtvis kombineras på olika sätt.

Det ingår ju i sitsen som ger hur handen fungerar.
man kan inte strypa tempot eller hålla i sig i hästens mun eller näsa för den delen.
Träna på att sitta o då även på en god följsam hand. om du inte gör det är det bäst att du rider på lång tygel.
Jag anser att man har ett egenansvar i att utbilda sig själv för att kunna hjälpa hästen.
Jag har ridit i hela mitt liv (vilket börjar bli ganska långt nu:)), började barbacka, alla hästar jag ridit hittils, inklusive obalanserade travare, har jag inte haft samma problem som med den här. Han har en fasligt jobbig trav. Det ser inte jobbigt ut om man står och tittar, men när man sitter däruppepå, då känns det. Alla som har provat säger samma sak, men gud vad jobbigt, kunde man aldrig tro. Så ja absolut, att man har ett ansvar att utbilda sig, ibland är det bara så svårt. Jag rider helst lätt på den här hästen därför. Mycket för att jag inte vill störa heller. Nu när jag lyckats få honom att länga stegen och verkligen bjuda i traven. Att småfisa i trav är inga problem. Men jag håller med, målet är ju att kunna sitta ner, man kommer ju närmare då och kan använda sätet mer tydligt.

Just därför är det också viktigt att kunna rida med lös tygel. Jag har ryggproblem också, periodvis fasliga besvär, men ridning är min rehabilitering samtidigt. Hur som så vill jag inte förstöra hästen då, utan länger tygeln och rider lätt, alternativt låter bli att trava alls såna perioder.

Jag står bakom dig i lobbandet att tillåta lättridning i lätta klasser. (Pratade faktiskt med en kompis om det igår, att det är knas att man inte får det). Med en trasig rygg och höfter som är ganska slut så även om jag (i rätt sadel) kan sitta ner, så det går åt "onödigt" mycket ansträngning att sitta ner, som kunde gått till att rida. Även hästen föredrar nog om matte rider lätt istället...

Och när det gör oooont. Så då hjälper det inte hur mycket man än tränar sin sits, avslappning, att verkligen komma ner osv. För när det skär som knivar - då spänner man sig. Tyvärr =/

Fantastiska hästar med stor potential. Unga duktiga ryttare som kan utvecklas så att de blir ännu bättre.
Hade varit roligt on du utvecklade det positiva lite. Inte bara duktiga utan vad är bra? Hester är ju ingen duvunge i dressyrsammanhang och att hästarna är fina har du aldrig motsatt dig.
Vad är bra? Vilka rörelser gör de bra? Vilka sitsdetaljer är bra?

Hade varit roligt on du utvecklade det positiva lite. Inte bara duktiga utan vad är bra? Hester är ju ingen duvunge i dressyrsammanhang och att hästarna är fina har du aldrig motsatt dig.
Vad är bra? Vilka rörelser gör de bra? Vilka sitsdetaljer är bra?
Du lyckades lura mig att komma med ett tyckande. Jag får se upp bättre. Vad jag tycker är bra/dåligt är helt ointressant.
Du kanske tycker att jag hela tiden kommer med tyckanden. Du har säkert rätt till viss del, ibland går det inte att undvika. Men att t.ex. säga att nosen är bakom lod är mer fakta (det är i alla fall mätbart) än tyckande.

Du lyckades lura mig att komma med ett tyckande. Jag får se upp bättre. Vad jag tycker är bra/dåligt är helt ointressant.
Du kanske tycker att jag hela tiden kommer med tyckanden. Du har säkert rätt till viss del, ibland går det inte att undvika. Men att t.ex. säga att nosen är bakom lod är mer fakta (det är i alla fall mätbart) än tyckande.
Kanske. ...
Min intryck är att det är lättare att hitta fakta som pekar på fel i så fall. För det är väldigt lite positiva saker i dina inlägg. Jag tror det hade gjort diskussionen mer intressant om du tränade på att kommentera det positiva oxå.
Mitt tyckande vilket då iofs är rätt ointressant

Jag är också intresserad av vad du tycker är bra Brille! Men jag har full förståelse för att man inte vill uttrycka för mycket åsikter bland debattörerna i denna tråd. Det gör dock det hela lite väl abstrakt för min del, jag har mycket lättare för att säga "jag gillar inte detta därför att.." och så svarar någon annan "men jag tycker att detta och detta göra att det är bra ändå!" tex. Det verkar dock vara lättare att ha sådana diskussioner på fb (utom ibland när jag undrar om folk bara tycker jag är dum i huvudet och därför inte kommenterar mera :p).

Kanske. ...
Min intryck är att det är lättare att hitta fakta som pekar på fel i så fall. För det är väldigt lite positiva saker i dina inlägg. Jag tror det hade gjort diskussionen mer intressant om du tränade på att kommentera det positiva oxå.
Mitt tyckande vilket då iofs är rätt ointressant
Blir det någon diskussion om bara det positiva skall kommenteras?
Om jag är övertygad om något och vill berätta det så tycker (!) jag att det är positivt även om jag samtidigt påtalar att något kan göras på ett annat sätt (rent av bättre/mindre fel).

Det du säger gäller väl även inlägg som handlar om användarnas personlighet, kunskap, kompetens, etc eller ...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar