Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj oj oj. Då säger han emot sig själv. Eller så är det som Tua säger, tävlingstaktik som det egentligen inte tränas på. Sen är det Charlotte som tävlar Valegro, hon är ung och lär sig fortfarande.

Hahahaha, ja eller hur! Eller så har du en helt annan uppfattning av kontakt än Carl och alla andra tävlingsryttare. Det kan ju vara ett alternativ kanske.

Jo men, det jag försöker påtala är ju att du tränar ju inte exakt enligt TR alltid? Speciellt inte i grunden på en unghäst som inte rids i någon särskild form alls ännu. För det var ju filmerna du refererade till från början och som handlade om just grunden och unghästar.

Haaahaaaa.

Lär.
TR är ingen träningsbok, TR tar inget upp någonstans hur man ska komma till det optimala beskrivna målet.

Jag tränar för jag har det optimala målet i bakhuvudet- mitt mål som jag sätter som prio är att rida mjukt, inte rida trött, jobbar mycket med att utbilda med kontaken, lätt, mjuk, elastisk och sug i bettet, jämn på betet och i kroppen, att min häst är vaken på småförändringar och signaler som ges ihop med att ha framför, energisk- ta för sig framåt-arbeta inte såsa.(och nej det är inte bara att ta upp tygel och ha mjuk hand) i det försöker jag stärka och lösgöra och rida i olika former.

Jag kommer självklart inte nå det optimala målet, jag skulle vara supernöjd om vi kom till msv b och i de behålla den fina kontakten som vi har. Om det inte går så kommer jag heller inte gå vidare-så viktig är den för mig, kanske inte för alla.

Jag fattar inte bettmotståndarnas problem. Rid bettlöst på lång tygel o sen på bett på tävling. Det borde inte vara ngt problem o de låga poängen kan man avfärda med att domaren inte uppskattar GOD ridning. det har vi hört om o om igen.
Eller se hur många man kan få med i sin klubb o starta en egen klass.

Ja, där är du nog rätt ute, om de skulle få rida bettlöst så skulle det nog vara fel på domarna sedan- och gnället fortsätter.

Nu handlar det inte om i stretch utan med kort tygel.

4. Fram med handenFlera av ryttarna blir tillsagda att de har för långa tyglar och sitter med händerna i magen. I stället får de korta tyglarna och hålla längre fram, med ”längre armar".
– Då kan du följa med framåt med handen i övergångarna, så att dessa sker i framåtläge. Om halsen blir kort blir ryggen bakom sadeln lång, säger Carl.
Handen ska dessutom slutas ordentligt runt tygeln, den får inte vara öppen.
– Med stängda fingrar håller du kvar den jämna kontakten hela tiden, annars blir det ostadigt för hästen.
Fast det kan handla om stretching också. I den uppresta formen (med kort tygel) så vill i alla fall jag ha kvar känsla av hästen vill stretcha. Det är det som för mig är "suget", fast jag inte har nåt bett.

Oj oj oj. Då säger han emot sig själv. Eller så är det som Tua säger, tävlingstaktik som det egentligen inte tränas på. Sen är det Charlotte som tävlar Valegro, hon är ung och lär sig fortfarande.

Här har du när Carl rider och tränar hemma. Vid 3 minuter börjar han prata om kommunikation. Vid ca 4.15 börjar han prata om att han inte använder tyglarna. Du kan ju titta på det och se om det överensstämmer med hur du ser på saken.. troligtvis inte då hans häst går bakom lod.

Fast samtidigt har det ju inte så stor betydelse, eftersom det är så mycket annat än just kontakten som bedöms och ger poäng. Du kan ju tom bli världsmästare och ändå ha brister i denna kontakt. Det har du ju varit tydlig med att förklara.

Nu hittar du på igen- blir tröttsamt att håll på rätta dig, bara hittar på, citera istället.
Du har frågat och jag har sagt att i mina ögon hade det varit mer optimalt om handen varit lite mindre rörlig, inte stilla men lite mindre rörlig- jag tycker inte att det då är någon "brist" som du vill få det till, jag tycker hennes bål är stark och balanserad och hennes hand är mycket bra, ser du fortfarande inte hur hon lättar??- mycket bra ser inte jag som någon brist men inte heller helt optimalt hela tiden- fatta?
Och fortfarande finns ingen som går hela vägen på 100 %, det fattar de som inte anser hästen vara en maskin och dit hör inte du.

Här har du när Carl rider och tränar hemma. Vid 3 minuter börjar han prata om kommunikation. Vid ca 4.15 börjar han prata om att han inte använder tyglarna. Du kan ju titta på det och se om det överensstämmer med hur du ser på saken.. troligtvis inte då hans häst går bakom lod.

Fast jag har inte påstått att jag har samma uppfattning i ALLT. Nu påstods det ju att dressyrryttare vill ha Tryck i tygeln och inte lös tygel, det var big no no, fast just en dressyrryttare pratar om vikten av båda. Jag tycker fortfarande att det är för mycket tryck, men som han sade själv, det är en smaksak och inte alls något universiellt med ett "visst tryck" för en dressyrryttare.

Fast jag har inte påstått att jag har samma uppfattning i ALLT. Nu påstods det ju att dressyrryttare vill ha Tryck i tygeln och inte lös tygel, det var big no no, fast just en dressyrryttare pratar om vikten av båda. Jag tycker fortfarande att det är för mycket tryck, men som han sade själv, det är en smaksak och inte alls något universiellt med ett "visst tryck" för en dressyrryttare.

Du pratar om att Carl säger emot sig själv och att du har samma syn på kontakt som han har. Nu försöker du bara slingra dig när du insåg att så var inte fallet.

Du få gärna referera till vad som sagts om artiklarna som har relevans för diskussionen bett/bettlöst och dressyrtävling och som jag inte svarat på. Jag tror jag har svarat på allt.

Varför tävlar du inte som nu? du rider ju med bett?
Varför åker du inte ut på en programridning , ber om bettlöst?, går säkert att fixa- jag har sett bettlösa på programridning.

Eller är inte programridning tillräckligt fint?

Haaahaaaa.

Lär.
TR är ingen träningsbok, TR tar inget upp någonstans hur man ska komma till det optimala beskrivna målet.

Jag tränar för jag har det optimala målet i bakhuvudet- mitt mål som jag sätter som prio är att rida mjukt, inte rida trött, jobbar mycket med att utbilda med kontaken, lätt, mjuk, elastisk och sug i bettet, jämn på betet och i kroppen, att min häst är vaken på småförändringar och signaler som ges ihop med att ha framför, energisk- ta för sig framåt-arbeta inte såsa.(och nej det är inte bara att ta upp tygel och ha mjuk hand) i det försöker jag stärka och lösgöra och rida i olika former.

Jag kommer självklart inte nå det optimala målet, jag skulle vara supernöjd om vi kom till msv b och i de behålla den fina kontakten som vi har. Om det inte går så kommer jag heller inte gå vidare-så viktig är den för mig, kanske inte för alla.
Nej exakt. Så en unghäst rids ju inte med optimal kontakt enligt TR från första början.

Det finns olika vägar att gå. Lös tygel/kort tygel/lång tygel/fysisk kontakt/tryck/eftergift....alla varianter tycks kunna fungera på en dressyrhäst.

Du pratar om att Carl säger emot sig själv och att du har samma syn på kontakt som han har. Nu försöker du bara slingra dig när du insåg att så var inte fallet.
Var har jag sagt att vi har samma syn? Jag bara använder artikeln och Carls ord där för att påvisa att dessa "sanningar" som ni presenterar här, kanske inte är så sanna.

Var har jag sagt att vi har samma syn? Jag bara använder artikeln och Carls ord där för att påvisa att dessa "sanningar" som ni presenterar här, kanske inte är så sanna.

*skakar på huvudet*

Varför ids och orkar du inte fixa egen tävling på nåt vis? det är ju uppenbart att det inte bara är bettet det är fel på utan väldigt mycket annat.Ja,det mesta faktiskt. Varför vilja tävla när ridningen är så väldigt långt ifrån varandra? Är det ett mål att evigt knota runt i LC , LB med dåliga poäng ?

Nej exakt. Så en unghäst rids ju inte med optimal kontakt enligt TR från första början.

Det finns olika vägar att gå. Lös tygel/kort tygel/lång tygel/fysisk kontakt/tryck/eftergift....alla varianter tycks kunna fungera på en dressyrhäst.

Den ska ridas för en unghäst med optimal kontakt, man utbildar, men självklart blir hästen bättre med rätt utbildning,ålder och styrka på kontaktens kommunikation, är det något konstigt?.

Vissa varianter kommer inte vidare det har vi sett ett otalt filmer på.

När min förra häst var ung, så sköttes utsläppet kollektivt på helgerna. De kom ut mkt senare än vardagarna o min lärde sig att inte bara explodera iväg utan gjorde även caprioler om han inte kom lös. Ovana föräldrar hade tagit på sig pass o blev rädda o hästen lärde sig skit.
Stall personalen hade inga problem. Sen gjorde utan även så med mig några gånger. Den som jag hade haft sådan ordning på sen föltiden. Det upphörde efter att jag skötte det själv igen.
Han var smart. Senare i livet kunde han bita tag i grimskaftet om andra ledde honom o trava iväg....
Vad det gäller uppsuttet har Fio redan redogjort för varför man bör rida med bett- Om man vill lära sig rida bra- med feeling.
Fast feelingen sitter väl fortfarande inte i huvudlaget?? :confused: Sätt på bett och först då kan du lära dig att rida bra, och med feeling? Att olika bett (men också olika bettlöst) ger olika effekter i ridningen är inte samma sak som att man inte kan nå samma resultat med olika metoder. Och att bett skulle vara den enda vägen till feeling, alltså nja...

Snicksnack, gör dig inte dummare än vad du redan är.
Vem är det som är dum? Den här diskussionen handlar inte om Car Hester, Charlotte eller Valegro eller någon enskild person alls. Utan om varför bettlöst inte kan bli tillåtet på dressyrtävling. Då har argument kommit upp som handlar om kontakten, argument som sägs vara självkara för dressyrryttare, självklart tar jag då fram argument som påvisar att det inte är några självklara sanningar, spelar ingen roll vem som uttalat det eller om jag håller med den personen i ALLT. Ärligt så tycker jag mycket av det referat som jag läst från Carls clinic låter lovande och åt samma håll som jag själv tänker. MEN om man gräver djupare så finns det förmodligen stora skillnader.

Vem är det som är dum? Den här diskussionen handlar inte om Car Hester, Charlotte eller Valegro eller någon enskild person alls. Utan om varför bettlöst inte kan bli tillåtet på dressyrtävling. Då har argument kommit upp som handlar om kontakten, argument som sägs vara självkara för dressyrryttare, självklart tar jag då fram argument som påvisar att det inte är några självklara sanningar, spelar ingen roll vem som uttalat det eller om jag håller med den personen i ALLT. Ärligt så tycker jag mycket av det referat som jag läst från Carls clinic låter lovande och åt samma håll som jag själv tänker. MEN om man gräver djupare så finns det förmodligen stora skillnader.

Hahaha så fort du får motargument så handlar aldrig diskussionerna om det även om du har diskuterat just det tidigare .. hahahaha

Avarter? Inte eftersom det förekommer på elitnivå. Sen om man drar upp långa lösa tyglar i diskussionen, så måste man ju även ta upp motsatsen. Om man ska diskutera bra/dålig kontakt vill säga.

Jag har sett en lång rad hästar ligga i handen på ryttare med bettlöst. Det blir inte mer rätt att ta upp det som en nackdel med bettlöst för det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar