Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är så enormt engagerad i just denna fråga. Därför är det högst förvånande att du uppenbarligen inte kan skriva till Ridsportförbundet. Kanske skulle det finnas tid till det om du slutade upp med att vara spydig och mästrande på nätet. :angel:
Du framstår inte som trovärdig. Av denna citerade kommentar framgår att dina argument tagit slut. För länge sedan.
Det är nog sponsorerna, t.ex. Agria, som har störst betydelse.

Skaffa glasögon får du göra själv. Det går inte att ha kontakt samtidigt som man har 0 kg. Punkt.

Avslappning är just ”avslappning”, där stärks inga muskler, ingen atlet byggs upp i det läget. Det är högst förvånande att du kan inbilla dig det. Däremot talar man om psykisk lösgjordhet lika väl som fysisk lösgjordhet. För att byggas upp måste atleten, människa eller häst, vara anspänd. Att vara anspänd är inte detsamma som att vara spänd. Du verkar ha en hel del att lära här då du blandar ihop begreppen. Eller inte läser…

Du får leta upp dina länkade artiklar själv, jag orkar inte gå igenom nästan 50 sidor för att hitta dem. Har du en gång länkat så måste du väl veta var dem kommer ifrån. Läs dem mer ingående, de var intressanta. Även om de inte riktigt sa det du lät påskina och därför tror jag inte att du läste så särskilt noga innan du länkade. Kanske var det därför du inte svarade på de kommentarer som gavs till dem?

Karen Rolf-filmerna visar hur man kan rida en grön unghäst den första tiden under ryttare. Något som kunde vara intressant att diskutera under ”Ridning/Grundutbildning”. Men inte här. De visar inte hur man bygger upp sin dressyrhäst (eller hopphäst osv) till en atlet.

Vila är en del av arbetets rutin. Muskler byggs bara upp om dom får vila och slappna av emellanåt. Man kan inte ha det ena utan det andra.

Men nu handlar inte den här diskussionen om muskler och deras uppbyggnad, utan om bett/bettlöst och kontakten som är så viktig.

Det var inte länkarna till artiklarna som jag efterfrågade, utan era sunpunkter på dessa artiklar som du påstod att jag ignorerat. Länkarna till artiklarna har jag så klart tillgång till ändå.

Jag har sett en lång rad hästar ligga i handen på ryttare med bettlöst. Det blir inte mer rätt att ta upp det som en nackdel med bettlöst för det.

Nej det tycker inte jag heller. Tryck är tryck oavsett huvudlag. Det var nog inte det jag syftade på i mitt svar. Utan att om man tar upp lösa tyglar/glapp som ett stort fel, så måste man ju också kunna diskutera mycket tryck i tygeln som ett stort fel, oavsett verktyg förstås.

Vila är en del av arbetets rutin. Muskler byggs bara upp om dom får vila och slappna av emellanåt. Man kan inte ha det ena utan det andra.

Men nu handlar inte den här diskussionen om muskler och deras uppbyggnad, utan om bett/bettlöst och kontakten som är så viktig.

Det var inte länkarna till artiklarna som jag efterfrågade, utan era sunpunkter på dessa artiklar som du påstod att jag ignorerat. Länkarna till artiklarna har jag så klart tillgång till ändå.

Det är så oerhört märkligt hur du oavsett ämne och tråd, ständigt talar om för folk vad det är "vi" diskuterar eller vad diskussionen handlar om när det inte för fem öre stämmer att du själv håller dig till ämnen i sak, men när du får frågor/kritik så tar du alltid till kommentaren att "det är inte det "vi" diskuterar ".

Inser du på NÅGOT plan att allt och allt däremellan du varit inne på i denna tråd, är ett enda stort sammelsurium trots att du inte ens anammar eller gillar TR dressyr, än mindre förstår den ? . Och ja - jag vet exakt vad din kommentar kommer bli som svar i stort ;)

Om du inte inser det så är min följdfråga : av alla trådar du någonsin lägger din extrema energi i , finns det några som inte väcker samma intryck hos majoriteten som deltar - att du är extremt tjafsig och sällan inte väcker en massa kritik , höjda ögonbryn och irritation deluxe hundrafalt oavsett ämne från folk som tydligen anser att du helt enkelt bara vill tjafsa i kombo med att du är helt rabiat i dina egna förvissningar ? Jag hade funderat på det om jag varit du för endera är det medvetet och det du är ute efter i sak, eller så är det det inte, men då är det helt klart ngt med ditt sätt att "diskutera" som inte överrensstämmer med de flesta 97% ca ang vad som egentligen är en verklig diskussion . Du uppfattar ju inte ens de väldigt många väldigt nyanserade svar du får från väldigt många, ang att ingen är blind och inte kan se brister oavsett gren/utrustning/namn på ryttare/hästar osv .

Senast ändrad:
Det är så oerhört märkligt hur du oavsett ämne och tråd, ständigt talar om för folk vad det är "vi" diskuterar eller vad diskussionen handlar om när det inte för fem öre stämmer att du själv håller dig till ämnen i sak, men när du får frågor/kritik så tar du alltid till kommentaren att "det är inte det "vi" diskuterar ".

Inser du på NÅGOT plan att allt och allt däremellan du varit inne på i denna tråd, är ett enda stort sammelsurium trots att du inte ens anammar eller gillar TR dressyr, än mindre förstår den ? . Och ja - jag vet exakt vad din kommentar kommer bli som svar i stort ;)

Om du inte inser det så är min följdfråga : av alla trådar du någonsin lägger din extrema energi i , finns det några som inte väcker samma intryck hos majoriteten som deltar - att du är extremt tjafsig och sällan inte väcker en massa kritik , höjda ögonbryn och irritation deluxe hundrafalt oavsett ämne från folk som tydligen anser att du helt enkelt bara vill tjafsa i kombo med att du är helt rabiat i dina egna förvissningar ? Jag hade funderat på det om jag varit du för endera är det medvetet och det du är ute efter i sak, eller så är det det inte, men då är det helt klart ngt med ditt sätt att "diskutera" som inte överrensstämmer med de flesta 97% ca ang vad som egentligen är en verklig diskussion . Du uppfattar ju inte ens de väldigt många väldigt nyanserade svar du får från väldigt många, ang att ingen är blind och inte kan se brister oavsett gren/utrustning/namn på ryttare/hästar osv .
Om @Fiador är så illa omtyckt att du skriver ett helt inlägg om hur dåligt denne diskuterar på alla möjliga sätt, varför i hela friden lägger du ner din tid på att gnälla så hela tiden? Räcker det inte bara att sluta svara om det stör dig så mycket?

Om @Fiador är så illa omtyckt att du skriver ett helt inlägg om hur dåligt denne diskuterar på alla möjliga sätt, varför i hela friden lägger du ner din tid på att gnälla så hela tiden? Räcker det inte bara att sluta svara om det stör dig så mycket?
Varför svarar du öht på detta inlägg om det stör dig så mycket ?

Om alla slutade svara x antal 3% i de trådar det gäller vore det förvisso sunt för mental hälsa. Jag har dock svårt, och tydligen övriga 96% att bara tiga i trådar på jordgubbstårta.se när marängkake maffian väljer att löpa amok för att jordgubbstårtorna är så käpprätt åt helvete så alla 97% behöver utbildning och förklaring att de har så sjukt fel , trots att marängfolket inte ens ätit jordgubbstårta, än mindre bakat ngn tydligen .

Om alla slutade svara x antal 3% i de trådar det gäller vore det förvisso sunt för mental hälsa. Jag har dock svårt, och tydligen övriga 96% att bara tiga i trådar på jordgubbstårta.se när marängkake maffian väljer att löpa amok för att jordgubbstårtorna är så käpprätt åt helvete så alla 97% behöver utbildning och förklaring att de har så sjukt fel , trots att marängfolket inte ens ätit jordgubbstårta, än mindre bakat ngn tydligen .
Jag svarar för att uppmärksamma dig om att vi befinner oss i ett diskussionsforum och jag tycker inte det är ok att gå på så huruvida en person diskuterar på ett sätt som passar dig eller inte. Så länge man inte börjar gå in på åsikter om personen i fråga så är detta fria diskussioner. Alla är ju här för att diskutera, så det passar sig inte riktigt att säga att någon inte ger sig, eller ger passande svar, för då har man inget på ett sådant forum att göra tycker jag.

Jag svarar för att uppmärksamma dig om att vi befinner oss i ett diskussionsforum och jag tycker inte det är ok att gå på så huruvida en person diskuterar på ett sätt som passar dig eller inte. Så länge man inte börjar gå in på åsikter om personen i fråga så är detta fria diskussioner. Alla är ju här för att diskutera, så det passar sig inte riktigt att säga att någon inte ger sig, eller ger passande svar, för då har man inget på ett sådant forum att göra tycker jag.
Fast å andra sidan ett gott skratt förlänger livet. Roligare inlägg får man leta efter.

ha ha, men det är nog mest dom där 97% som har behov av att predika om vad som är sanningen....vi andra 2-3% försöker bara påtala att det finns en annan sida av myntet...sanningen är flytande...och varierar från individ till individ.

Skämtar du ? Läs igenom hela tråden igen så lär du se att det inte är något avvikande bortom etikett öht med min kommentar , i jämförelse och det gäller samtliga parter .

Varför du svarar när du kommenterar att varför svara till mig varför inte ignorera osv, blir som sagt otroligt märkligt .

@Fiador @Brille : seriöst ? Vem är på sandlådenivå nu ? (Eller rättare sagt sen väldigt länge i fråga om total oförmåga att diskutera ?)

Ni är ju inte intresserade av diskussion öht eller så förstår ni som sagt inte definitionen av diskussion . Mest är det nog jordgubbstårta problemet som sagt sen länge .

Eller hur, det handlar ju inte om någon tävling i disskusion, där någon till slut vinner och alla måste lägga ner sina röster och vinnaren har rätt.:D

Eller hur, det handlar ju inte om någon tävling i disskusion, där någon till slut vinner och alla måste lägga ner sina röster och vinnaren har rätt.:D
Jo tydligen för din del men inte 97% om du verkligen läste , kunde "diskutera" eller förstod "diskussionen" på det forum du valt att härja runt på trots att du inte förstår vad det är du har starka åsikter om som försökts av 97 procent nu i hela tråden att "diskutera" med dig .

Jag och typ 90+ av svarande i denna tråd tolkar dig exakt som det du strider mot i detta svar : du vägrar läsa eller ta till dig vad folk skriver och dina inlägg känns regelrätt som att det är ngn tävling du ska /måste/bör vinna . Ta till dig reflektionen och fundera på den, ang hur du diskuterar . Citationstecken runt Diskutera .

Varför tävlar du inte redan nu?, du rider ju bett ibland?
Funderar på det, till sommaren/hösten kanske. Men det blir nog WE till att börja med, har inte utrustning/klädsel för annat. Nu har jag en quarter dessutom så jag vet inte hur bra han skulle göra sig på dressyrtävlingsbanorna heller. Skritt och galopp är plus men traven är sämre.

Funderar på det, till sommaren/hösten kanske. Men det blir nog WE till att börja med, har inte utrustning/klädsel för annat. Nu har jag en quarter dessutom så jag vet inte hur bra han skulle göra sig på dressyrtävlingsbanorna heller. Skritt och galopp är plus men traven är sämre.

Traven är ju den gångart som har verkligt potential att kunna förbättras i samband med utbildning jmf med skritt/galopp hos hästarna pratar vi dressyr. En lättklass tävling kan du givetvis rida oavsett ! Inte många med supergångarter i startfält i LC/LB på lokal nivå så gångarter i sig är inte avgörande eller en större faktor där öht .

Jag har erf av just quarter på många sätt och olika typer efter att ha bott utomlands stora delar av mitt liv , samt även stått på kombinerad dressyr/western anläggning . Ridit ganska många av olika modell och utbildade på olika sätt utifrån syfte osv .Modeller på quarter skiljer sig rejält liksom oavsett ras , hur de rids/utbildas osv . Så rasen i sig är ingen variabel öht såvida du inte ska debutera Msv ;)

Senast ändrad:
Traven är ju den gångart som har verkligt potential att kunna förbättras i samband med utbildning jmf med skritt/galopp hos hästarna pratar vi dressyr. En lättklass tävling kan du givetvis rida oavsett ! Inte många med supergångarter i startfält i LC/LB på lokal nivå så gångarter i sig är inte avgörande eller en större faktor där öht .

Jag har erf av just quarter på många sätt och olika typer efter att ha bott utomlands stora delar av mitt liv , samt även stått på kombinerad dressyr/western anläggning . Ridit ganska många av olika modell och utbildade på olika sätt utifrån syfte osv .Modeller på quarter skiljer sig rejält liksom oavsett ras , hur de rids/utbildas osv . Så rasen i sig är ingen variabel öht såvida du inte ska debutera Msv ;)
Ha ha, Msv, man vet aldrig;) Nej man skämt åsido, jag tänker lite som du också, han är heller inte den mest kompakta quartertypen. Så med lite extra fokus på just traven, övergångar och tempoväxlingar, kan det absolut bli hyffsat. Ett intressant projekt. Får se vart det bär.

Jag ser inte fram emot den gnälltråden med rubrik " dumma domaren "hur du totalt blev sågad längs med fotknölaren

Pm:a för tips ;)

Nä men allvarligt. Hade inte ni varit så satans obstinata hade vi kunnat ha ett utbyte åtminstone.

Ha ha, Msv, man vet aldrig;) Nej man skämt åsido, jag tänker lite som du också, han är heller inte den mest kompakta quartertypen. Så med lite extra fokus på just traven, övergångar och tempoväxlingar, kan det absolut bli hyffsat. Ett intressant projekt. Får se vart det bär.

Jag "tänker inte " i detta fallet , jag vet . Du kan som sagt starta lätt klass oavsett om din häst inte har gångarter i sak på lokal lättklass tävling och få bra utdelning om din häst visas bra och är väl grundutbildad enligt programmets grundkriteria och du som ryttare visar detta under de få bedömningsminutrarna i enighet med programmet som ska visas.

Startar du WE är det ju samma där bedömningen är den den är utifrån kriterier där och då .

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar