Jag vill veta både positivt och negativt och diskutera runt båda
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men om man jämför ridningen med tex yoga, där är man ju väldigt noga med att musklerna växelvis ska stretchas ut och slappna av. Menar du då att de inte skulle kunna sätta muskler?Man kan vila muskler fast hästen är kvar i arbetet- det behövs alltså inte som du skrev
Har inget annat påstått och nu upprepar du bara det Solis skrev till dig- håller med Solis finns ingen häst som bygger muskler genom att ridas med avslappnade muskler och det var där ditt påstående låg från början-
Jaha, får man rida lätt genom hela också? Han har en fasligt jobbig trav att sitta ner i. Jag klarar det i alla fall inte.
Jag menade att många westernhästar Har mer muskelmassa än tex vissa dressyrhästar. Trots att de går betydligt mer avslappnat. För att de gör andra typer av styrkeövningar, kanske mindre spänst, mer styrka?Vad menar du med "överrepresenterade muskelmässigt"?
Yoga ger inte korta starka muskler, utom kanske styrkeyoga som eg är vanlig styrketräning fast med stretch- och andningsövningar. Jämför maratonlöpare med en bodybuilder. Båda tränar musklerna såklart, men på olika sätt och får olika resultat.
Exempelvis en galoppör respektive en dressyrhäst är dessutom avlade olika användning, liksom en arab aldrig kommer att se ut som en ardenner - oavsett hur den tränas.
Jag menade att många westernhästar är mer muskler än tex dressyrhästar. Trots att de går betydligt mer avslappnat. För att de gör andra typer av styrkeövningar, mindre spänst - mer styrka.
Hur som helst ville jag bara påpeka att Jo, det går visst att bygga muskler på en avslappnad häst. Men nej, du bygger inga bodybuildar-muskler
Ingen häst har flashig trav utan en jäkligt duktig ryttare o visst belönas det.I lätt klass behöver du inte bry dig så mycket i om hästen har flashig trav eller inte. Är den välriden och gör det den ska får du bra poäng för en prydlig ritt även om hästen per natur har mindre spektakulär gång.
Mina tränare har en liten haflinger som en anställd tävlade msv på och vann eller kom 2:a på mot halvblod. Den är inte modell flott och spektakulär. Det är en söt liten, c-ponny modell breeeed och stadig och hyfsat lugn och snäll.
Men han var välskolad och välriden.
Däremot att få ont förstår jag är ett problem. Jag red i många år bara Islänning, PRE och arab typ pga det. Så den biten förstår jag absolut!
Men programridning kan du rida iaf skulle jag tro om du vill testa på. Det går att kolla upp innan lite om man får tex ha bettlöst eller rida lätt.
Ja det var ju det jag menade, fast något kortare och kanske mindre tydligt uttrycktDet är ju olika muskler. Gunde tex tror jag kan/kunde kanske mer eg vara minst lika stark som vissa bodybuildar-killar. Men ngt så in i helsikes mer uthållig.
Att gå mycket piaff, göra levad etc ger ju rätt starka hästar. Men de får musklerna på annat vis än westernhästar iom att man använder olika muskulatur. Utöver att man också rider annat så klart.
Och sen finns det ju de hästar som ser ut som superbroilers pga spänning, upplever jag. Vissa galoppörer tex som kommit från banan, har smärtproblematik och vilat evigheter iom det kan ju se ut som belgian blues. Ett osunt övermusklat intryck som inte kommer av träning.
De är Rastypiska för vad aveln har främjat.Jag menade att många westernhästar Har mer muskelmassa än tex vissa dressyrhästar. Trots att de går betydligt mer avslappnat. För att de gör andra typer av styrkeövningar, kanske mindre spänst, mer styrka?
Fast nu menade jag ju inte promenadridning. Och inte raser heller. Utan bara att olika träning ger olika muskler. Förvisso ger ju även promenadridning muskler, men kanske inte direkt för att göra passage på.De är Rastypiska för vad aveln har främjat.
Klart att musklerna behöver jobba om man vill bli starkare. En häst är inte en människa o arbete för dem or betydligt mer än 1h. promenad ridning.
Precis!Jag vill veta både positivt och negativt och diskutera runt båda
Jag har inte nämnt något om någons personlighet?Blir det någon diskussion om bara det positiva skall kommenteras?
Om jag är övertygad om något och vill berätta det så tycker (!) jag att det är positivt även om jag samtidigt påtalar att något kan göras på ett annat sätt (rent av bättre/mindre fel).
Det du säger gäller väl även inlägg som handlar om användarnas personlighet, kunskap, kompetens, etc eller ...
Det var inte just dina inlägg jag avsåg. Dumhet är väl en del av personligheten. Det finns många inlägg där det hävdas att någon annan är dum. De som framför erfarenheter som inte stämmer med vissa användares tyckanden blir hånade i flera år oavsett vad tråden handlar om.Jag har inte nämnt något om någons personlighet?
Kunskap och kompetens kommer fram bättre om man inte bara pekar finger utan kan delge både plus och minus.
ska man diskutera rätt och fel i tävlingsdressyr bör man kunna visa på vad man är ute efter. Vem är mest nära det ideal du letar- i just tävlingsmomentet dressyr? Någon måste ju vara bättre än de andra. Vem är mest nära det ideal du har?
Westernhästarna är nog de som rids med mest vilopauser, och ändå är de överrepresenterade muskelmässigt? Hur kommer det sig?
I något/några inlägg har jag skrivit att handen inte var följsam ens i trav, ingen svikt i armbågen. Eleven i den här filmen tycker jag (!) är bättre än sin tränare just på den punkten (att vara följsam till hästens mun i trav).Jag vill veta både positivt och negativt och diskutera runt båda
Jag vill veta både positivt och negativt och diskutera runt båda
Ryttaren i den här filmen har bättre vinkel i armbågen, med överarmen lodrät, än ryttaren i förra filmen och tummen verkar peka uppåt. Armbågarna skulle kunna vara mer intill kroppen.I något/några inlägg har jag skrivit att handen inte var följsam ens i trav, ingen svikt i armbågen. Eleven i den här filmen tycker jag (!) är bättre än sin tränare just på den punkten (att vara följsam till hästens mun i trav).
Varför undrar du det?Ser du inget annat än handen?
Titta vad som händer när hon rider på framåt i skolorna.
Då tar hästen i o skolan stärker o ger möjlighet att samla.
De rider en jobbig arbetspiruett o sen låter hästen bara galoppera på mer ökat. Då utvecklar man o inte kör slut på muskulatur o viljan att göra om det.