Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår inte hur du menar.
Varför ska hon få handen i knät när hon lättar för att hon inverkar?
Läs Thuas inlägg förstår du; jag kan inte förklara på annat vis än att det nog finns fördelar med att ha handen långt fram även om det gör att det krävs en viss muskelanspänning att ha armen framför sig.

• Gilla
Reactions: fio
För att hålla händerna framför kroppen med raka armar krävs att ryttaren spänner sig. Då ryttarens överarm hänger lodrätt från axeln behövs inte denna spänning. Därmed är förutsättningarna större för en följsam hand.

Jag tror ju alltid det blir viss spänning i armen så till vida du inte släpper den slappt jämte dig och inte knyter handen om tygeln ens.
Däremot ska man följa hästens rörelser. Det gör man inte genom att slappna av endast, utan genom att känna hur hästen rör sig och lära sig röra sig i det.
Utöver det vill jag att handen ska gå fram hela tiden. Man ska hela tiden vara i samma feeling som om man med två bambukäppar förde munnen framåt på hästen.
Det tycker jag man ser att Charlotte tänker även om hon väljer att ha mer tryck ibland och att hon inverkar då hon tycker det behövs.

Mannen som red med handen längre bak fick en väldigt bromsande hand utöver att han själv blir ostadig i sin sits.

Man brukar ockå säga att ju längre fram du får handen mot hästens mun, desto känsligare kontakt får ni.
Har man en bra hand är det bra. Har man en kass hand blir det större protester om du håller längre fram. Det blir tydligare för hästen.
Jag håller med.

Det går att fjädra och följa med handen ganska långt fram och med hyfsat raka armbågar.
Det är så himla mycket mer i handställning och utbildning av häst etc som påverkar följsamhet.
En ryttare måste vara stark i viss position OM hästen gör rejält fel. Så man inte åker i backen. Inte för att rycka tillbaks. Men för att kunna sitta stadig och fixerad om man ska.
Det gör man bäst i lite olika individuell vinkel. Det får man ändra lite efter hur man ser ut. Men oftast bör man ha handen buren och gärna så långt fram man bara kan flexa något fram. Inte för högt så klart.
Och man bör tänka tummen upp och inte vinkla vristen ner/upp eller ut. Gärna lite knogarna mot varann. Men inte för mycket av den varan heller.
Och så tänker man lite armbåge ner istället för skulderblad ihop.
För du ihop skulderbladen blir gärna armbågen längs med kroppen och man måste dra den bakom sig i kris. Då åker du fram i överlivet.
Utöver att du ofta blir spänd i axlar och får svårt att gå fram med handen.
Bättre att tänka att man ska "stänga bakre armvecket"(dvs baksidan av armhålan, den muskel som gör det ska vara lätt aktiv utan att krampa/knipa).

Jag vill att handen ska säga "gå, gå, gå, gå" hela tiden, upp och fram. Det gör den inte då mannen rider. Den säger "stanna här, stanna här", stanna här".
Och det i utgångsposition.

När ryttare får till det där att kunna rida fram med handen är hästen oftast redan ganska loss och lydig. Innan måste man fulrida.
Men väldigt, väldigt många fastnar i den korrigerande handen.
Jag jobbar själv med det. Så jag är inget undantag.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag tror ju alltid det blir viss spänning i armen så till vida du inte släpper den slappt jämte dig och inte knyter handen om tygeln ens.
Däremot ska man följa hästens rörelser. Det gör man inte genom att slappna av endast, utan genom att känna hur hästen rör sig och lära sig röra sig i det.
Utöver det vill jag att handen ska gå fram hela tiden. Man ska hela tiden vara i samma feeling som om man med två bambukäppar förde munnen framåt på hästen.
Det tycker jag man ser att Charlotte tänker även om hon väljer att ha mer tryck ibland och att hon inverkar då hon tycker det behövs.

Mannen som red med handen längre bak fick en väldigt bromsande hand utöver att han själv blir ostadig i sin sits.

Man brukar ockå säga att ju längre fram du får handen mot hästens mun, desto känsligare kontakt får ni.
Har man en bra hand är det bra. Har man en kass hand blir det större protester om du håller längre fram. Det blir tydligare för hästen.
Jag håller med.

Det går att fjädra och följa med handen ganska långt fram och med hyfsat raka armbågar.
Det är så himla mycket mer i handställning och utbildning av häst etc som påverkar följsamhet.
En ryttare måste vara stark i viss position OM hästen gör rejält fel. Så man inte åker i backen. Inte för att rycka tillbaks. Men för att kunna sitta stadig och fixerad om man ska.
Det gör man bäst i lite olika individuell vinkel. Det får man ändra lite efter hur man ser ut. Men oftast bör man ha handen buren och gärna så långt fram man bara kan flexa något fram. Inte för högt så klart.
Och man bör tänka tummen upp och inte vinkla vristen ner/upp eller ut. Gärna lite knogarna mot varann. Men inte för mycket av den varan heller.
För du ihop skulderbladen blir gärna armbågen längs med kroppen och man måste dra den bakom sig i kris. Då åker du fram i överlivet.
Bättre att tänka att man ska "stänga bakre armvecket"(dvs baksidan av armhålan, den muskel som gör det ska vara lätt aktiv utan att krampa/knipa).

Jag vill att handen ska säga "gå, gå, gå, gå" hela tiden, upp och fram. Det gör den inte då mannen rider. Den säger "stanna här, stanna här", stanna här".

När ryttare får till det där att kunna rida fram med handen är hästen oftast redan ganska loss och lydig. Innan måste man fulrida.

Kan tillägga att även i andra ridläror med annat signalsystem så ska ju hästen bli så bra att man inte behöver gå in med handen extremt. Det ska ju räcka med små saker så att folk inte direkt reagerar på att man har annat signalsystem.

Men väldigt många oavsett signalsystem får för lång tygel, handen för långt bak och måste då göra grova hjälper hit eller dit för att de inte ryms att göra mindre. Isf skulle tygeln glappa om de förde fram handen till ett läge där de rymms att göra en hjälp som de eg tror de gör med handen i magen.

Jag är fantastiskt duktig på att själv glida iväg i tygeln om jag inte tänker på det.
Med resultat handen för högt eller långt bak.
Saaaatan! ;)

Jag håller med.

Typ så tänkte jag men mycket mindre detaljerat☺

Kan tillägga att även i andra ridläror med annat signalsystem så ska ju hästen bli så bra att man inte behöver gå in med handen extremt. Det ska ju räcka med små saker så att folk inte direkt reagerar på att man har annat signalsystem.

Men väldigt många oavsett signalsystem får för lång tygel, handen för långt bak och måste då göra grova hjälper hit eller dit för att de inte ryms att göra mindre. Isf skulle tygeln glappa om de förde fram handen till ett läge där de rymms att göra en hjälp som de eg tror de gör med handen i magen.

Jag är fantastiskt duktig på att själv glida iväg i tygeln om jag inte tänker på det.
Med resultat handen för högt eller långt bak.
Saaaatan! ;)

Fast ev glidande på tygel har man ju en tränarhjälp som fostrar en i att variera tygel hela tiden dvs inget konstant tygelgrepp/fattning som är eller ngsin ska bli statisk i sig ?

Ffa som sagt så handlar ju det mesta om sits i grunden och problem med ev hand är oftast ett kvitto om vi pratar grunder , att ngt brister i sitsen primärt i fråga om felsökning .

Fast ev glidande på tygel har man ju en tränarhjälp som fostrar en i att variera tygel hela tiden dvs inget konstant tygelgrepp/fattning som är eller ngsin ska bli statisk i sig ?

Ffa som sagt så handlar ju det mesta om sits i grunden och problem med ev hand är oftast ett kvitto om vi pratar grunder , att ngt brister i sitsen primärt i fråga om felsökning .

Ja, visst är det tränarens uppgift att säga till om.

Men jag tror många av oss inte är fullärda och därför ibland råkar göra lite off. Utan att det för den sakens skull innebär helt vansinnig sits utan försök till grundsits och balans.

Jag tror också handposition påverkar sitsen i övrigt liksom den gör handen. Så allt måste samverka.

Tex efter sommaren nu hade jag inte ridit för tränare på några månader, knappt ridit på fler och inte tränat öht. De första ridpassen hade jag sämre genomsläpplighet, ont i kroppen och balansen blev förmodligen påverkad den med av detta. Då märkte jag att jag ville ha handen längre bak än jag tycker jag bör.
Typ a la killen i filmen i tråden. Man inverkar ju och rider liksom..
Med tränare hade jag fått skäll vill jag lova.. ;)
Nu hann jag se själv och fixa innan lektionerna började.
Men ibland har man fullt sjå med att hitta ngt annat och missar nån del.
Oftast när man är sas oriden.. :P
Och det kan man ju vara pga uppehåll eller bara rent grönhet.

Ja, visst är det tränarens uppgift att säga till om.

Men jag tror många av oss inte är fullärda och därför ibland råkar göra lite off. Utan att det för den sakens skull innebär helt vansinnig sits utan försök till grundsits och balans.

Jag tror också handposition påverkar sitsen i övrigt liksom den gör handen. Så allt måste samverka.

Tex efter sommaren nu hade jag inte ridit för tränare på några månader, knappt ridit på fler och inte tränat öht. De första ridpassen hade jag sämre genomsläpplighet, ont i kroppen och balansen blev förmodligen påverkad den med av detta. Då märkte jag att jag ville ha handen längre bak än jag tycker jag bör.
Typ a la killen i filmen i tråden. Man inverkar ju och rider liksom..
Med tränare hade jag fått skäll vill jag lova.. ;)
Nu hann jag se själv och fixa innan lektionerna började.
Men ibland har man fullt sjå med att hitta ngt annat och missar nån del.
Oftast när man är sas oriden.. :P
Och det kan man ju vara pga uppehåll eller bara rent grönhet.
Ja verkligen men som sagt fortfarande är det ju sitsen i första hand och sen handen som styrs av sitsen .

Ja verkligen men som sagt fortfarande är det ju sitsen i första hand och sen handen som styrs av sitsen .

Absolut!
Men handen påverkar även sitsen liksom omvänt.

Så tex på mig själv kan det vara smärta som gör att jag inte vill föra fram armarna/handen nog. Gör jag det iaf sitter jag ju bättre med.
Men visst krävs en hyfsad grundsits där inte allt är på väg åt helsike för att den grejen ska ge full effekt.

• Gilla
Absolut!

Så tex på mig själv kan det vara smärta som gör att jag inte vill föra fram armarna/handen nog. Gör jag det iaf sitter jag ju bättre med.
Men visst krävs en hyfsad grundsits där inte allt är på väg åt helsike för att den grejen ska ge full effekt.

Tror fö att mäns sits tål mer handfel än kvinnors iom att de ofta har en stadigare sits med mer bålstyrka och annan bäckenform.
På oss blir det större utslag med hand som är i läge som gör en mindre stabil.
Sen blir de så klart också mindre tydliga i kontakt om de har handen längre från bettet. Men med feeling nog så går det ju hyfsat..

Absolut!

Ja verkligen . Vi har nog väldigt många problem i kroppar osv som påverkar hur vi rider/kan inverka . Har man extremt ont i sin kropp så givetvis påverkar det ens ridning.? Låter som du har det jättesvårt med kroppen i sig ?:(

Tänker nog att svar som ges i tråden är bortsett från personliga individuella situationer utan mer generellt bortsett .

Ja verkligen . Vi har nog väldigt många problem i kroppar osv som påverkar hur vi rider/kan inverka . Har man extremt ont i sin kropp så givetvis påverkar det ens ridning.? Låter som du har det jättesvårt med kroppen i sig ?:(

Tänker nog att svar som ges i tråden är bortsett från personliga individuella situationer utan mer generellt bortsett .

Jag tycker ganska många andra också har diverse små saker i sina kroppar. Nån har brutit nån fotled som inte funkar, nån har whiplash, nån har fibro, nån har förslitningar, nån har... ja..
Som alla påverkar i olika grad.
De flesta är ju oliksidiga av dagens samhälle och kontorsjobb etc med.

Så ganska många har diverse små saker.
Är man sån som själv haft smärta och genomgått mycket behandlingar, träning etc för det och fått anpassa livet efter det kan man bli rätt nernördad i sitsen och hur folk har spänningar/låsningar/oliksidigheter.
För mig är det där jätteintressant! Är man själv beroende av sån kunskap så blir man gärna lite påläst i det.
Författaren till "Spänst och harmoni.." har ju själv whiplash. Och vigt sitt yrkesliv åt det arbetet hon gör.

Jo, jag har mycket smärtproblem. Men man lär sig en hel del av det. Så på sätt och vis är det en välsignelse med. Man kan inte göra vissa saker som i ridning är fel. Det gör för ont. Och man förstår vissa elever mer.
I perioder skulle jag nog dock snudd på döda för att bli av med det. Nu är lite en sån period. Men vi hoppas det taggar ner lite innan det. ;)

@tuaphua mitt svar var nog baserat på att du alltid oftast vill illustrera dina skador i sammanhangen . Min kommentar var avsedd att det utifrån diskussion i sak ju inte handlar om personliga situationer i såna avseenden ;) Jag har många problem med kroppen medicinskt dock inte så drastiskt att det inte gör att jag kan rida när jag rider. ;) Kräver underhåll dock konstant av kroppen allmänt...

Senast ändrad:
@tuaphua mitt svar var nog baserat på att du alltid oftast vill illustrera dina skador i sammanhangen . Min kommentar var avsedd att det utifrån diskussion i sak ju inte handlar om personliga situationer i såna avseenden ;) Jag har många problem med kroppen medicinskt dock inte så drastiskt att det inte gör att jag kan rida när jag rider. ;) Kräver underhåll dock konstant av kroppen allmänt...

Då är jag med. :)
Sen tror jag det beror på hur små saker man tycker är "kan och inte kan rida".
För mig är små saker som vissa inte ens hade reagerat på sånt som gör att jag "inte kan rida" iom att jag har bestämt mig för att greja mer än någon annan. Precis som det finns de som har ännu högre mål och ännu mindre tolerans för avvikelser.

För mig är mina skador en stor del i vad som hindrar mig. De påverkar väldigt. Alltså svarar jag enligt det om jag ska dra upp exempel kring mig själv.
Och det kan vara bäst att göra allt det för att inte någon annan ska dra det om att jag tror jag är felfri eller att jag bara inte vet hur sitsen funkar/har kass balans etc. Då slipper man några turer.. Vissa vill bara tjafsa.
Är man övertydlig slipper man förhoppningsvis en del larv.

Jag satt ju alltid det blir viss spänning i armen så till vida du inte släpper den slappt jämte dig och inte knyter handen om tygeln ens.

Mannen som red med handen längre bak fick en väldigt bromsande hand utöver att han själv blir ostadig i sin sits.i

Jag håller med.

Jag ruttnar som vanligt när man vill göra gällande att vår kanske bäste unghäst o hela vägen utbildare håller den i stanna kvar o har dålig balans etc.
Det är inte den mest korrekta sitsen som gör att man blir bäst..annat än på kammaren. Brillevarning
Han om någon rider framåt.
Liknelsen med dina bambukäppar får jag inte till heller. Vad menar du med fram fram med handen? Det ska inte bli slack tygel annat än överstrykning. Vill man ha ett sug längre fram så tar man inte handen fram till öronen. En ngt elastisk ram.
CD rider med handen i rörelsen med torson

Jag ruttnar som vanligt när man vill göra gällande att vår kanske bäste unghäst o hela vägen utbildare håller den i stanna kvar o har dålig balans etc.
Det är inte den mest korrekta sitsen som gör att man blir bäst..annat än på kammaren. Brillevarning
Han om någon rider framåt.
Liknelsen med dina bambukäppar får jag inte till heller. Vad menar du med fram fram med handen? Det ska inte bli slack tygel annat än överstrykning. Vill man ha ett sug längre fram så tar man inte handen fram till öronen.
CD rider med handen i rörelsen med torson

Jag menar som CD. Hennes hand tänker fram.

Vem fasen har pratat om slack?

Bambukäpparna kommer från Strömsholms-major. Den brukar många fatta.

Det blir märklig diskussion när du inte läser inläggen. Eller så VILL du missförstå. Det kan man ju alltid göra när man så gärna vill.

Brink galopperar sina riktigt unga hästar o även äldre i full sula. Han kräver inte att de ska kunna galoppera i promenadtakt innan han sitter upp på dem. Det var Han som uppmuntrade oss sämre ryttare att åka till Täby för att förböttra galoppen o bjudningen
Om man rider på hans sätt så Bjuder hästen. Han säger då -Vänta vänta. CD har världens tryck i V o säger det hela tiden. Titta bättre.
Det är stor skillnad satt ha en lydig häst som inte går fortare än att man måste säga gå gå gå med handen.
Nej så är det inte. Jag håller inte med om din analys av läget rörande ngn av dem.

Skriver man många långa inlägg vill man inte diskutera utan föreläsa

Senast ändrad:
Brink galopperar sina riktigt unga hästar o även äldre i full sula. Han kräver inte att de ska kunna galoppera i promenadtakt innan han sitter upp på dem. Det var Han som uppmuntrade oss sämre ryttare att åka till Täby för att förböttra galoppen o bjudningen
Om man rider på hans sätt så Bjuder hästen. Han säger då -Vänta vänta. CD har världens tryck i V o säger det hela tiden. Titta bättre.
Det är stor skillnad satt ha en lydig häst som inte går fortare än att man måste säga gå gå gå med handen.
Nej så är det inte. Jag håller inte med om din analys av läget rörande ngn av dem.

Skriver man många långa inlägg vill man inte diskutera utan föreläsa

Att hästen springer fort och att rida fram med handen ser jag som skilda saker.
Även bjudning och hastighet ser jag som skilda saker. Även om man på en grön eller olydig kan behöva ta till fart för att få bjudning.
Det är nog ingen här i tråden som kräver att en normal häst ska kunna galoppera i promenadtakt innan man rider.
Det vet du med. Så larva dig inte..

Jag kan dock erkänna att jag såg videon på mobilen och hade druckit 2 glas vin. Jag kollade också rätt kort snutt. Vilket för mig som inte dricker ofta gör att idag på datorn såg det lite annorlunda ut. Haha..
Men nja.. Jag tycker man kan rida mer fram i handen än så. Jag ser att CD ger hjälper att vänta. Jag ser också att hon håller kvar till viss del. Däremot, även om hon fått kritik för att ha för raka armar, så gillar jag bättre den tanke hon har i var de är på väg. Mer upp och fram. Jag kan tänka mig att på träning är det mer så som jag vill ha på min träning.
Och då menar jag inte glapp. Men det beror också på hästutbildning och vilka signaler hästen svarar hur på.
Men man kan vilja ha olika saker i handen. Och i övrig ridning. Det har väl redan framkommit att du och jag tycker olika i en del saker. Så är det nog här med.

Och givetvis är det små, små saker i proffsryttare. Som så klart är fantastiskt duktiga.
Men det får man väl ändå fatta själv. Speciellt när de flesta kommenterat det femtioelvahundra gånger redan samtidigt som de också säger ngt negativt.

Ingen är felfri. Inte ens de allra bästa.

Är du ute efter att diskutera med mig?
Inte direkt vad? Så längden på texten kanske inte är det som avgör huruvida man vill diskutera eller skriva folk på näsan?
Om man vill diskutera eller ej kanske går att läsa i inläggen man gör?
Om man håller på och tjafsar om annat än det som skrivs om i tråden kanske oddsen att man vill just diskutera sakfrågan är sådär vad?
Vill man diskutera den kan man väl som normalfundtad klara sig fint med att just argumentera kring den?
Så svårt är det ju inte om man nu har så rätt..

Förstog att det sdkulle bli lååångt iom att svaret dröjde....
Så nu ska du lära mig att diskutera.
Du står nu för de solklart längsta inlägget o hela 9 st o vi övriga för 7.
Även i denna tråd så insinuerar du att. Du har högre krav o även dina gurus.

Kan du då inte visa hur det ska se ut enligt dig istället. Det är betydligt mer konstruktivt o blir mindre risk för missförstånd.
Vad jag vet har du ingen idol att visa upp.

Kan du då inte visa hur det ska se ut enligt dig istället. Det är betydligt mer konstruktivt o blir mindre risk för missförstånd.

Ja, det blir långt till dig IOM att du VILL hitta ngt att tjafsa om.

Sen undrar jag genuint ang allt jag satte frågetecken efter.

Det finns folk som inte håller med mig. Men de läser och svarar på det som står. Ibland tycker vi olika och enas inte.
Men de flesta uppför sig rätt trevligt.
Helt ok! Alla tycker inte samma.

Jag skriver att jag har högre krav än vissa. Och andra högre än mig.
Man är väl aldrig bäst eller sämst?

Jag har ingen idol så nej.
Jag tycker många gör många saker bra. Men inte riktigt allt. IOM att ingen kan det, om de är människor.
Det gäller givetvis de du kallar mina gurus.
De är människor med brister.

Någon dag när jag har tid kan jag leta ngt jag tycker är bra.
Ehning och RGB tycker jag om.
Men jag kanske kan hitta nån dressyrgrej med.
Jag är förtjust i Gal på sätt och vis. Hade velat ha längre hals mest bara.
Hubertus Schmidt tycker jag om.

Bland vanliga Svenssons vet jag många jag tycker rider trevligt på sin nivå. Sånt imponerar också på mig.

Jag har fö kollat lektioner, haft teori och har ridförbud och haft 2 det månader.
Tror du att du då varit sugen på att iaf få ur dig den abstinensen någonstans?
Jag har det! Kanske blir det då en del inlägg.
Ignore finns till de störda.

• Gilla
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar