Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tidigare i tråden har påståtts att bettet är mer eller mindre harmlöst. Jag snubblade över den här filmen som jag tycker visar motsatsen. Visst det beror på hur det hanteras av ryttaren. Många i lättaste klassen har inte bättre hand än det som visas på filmen.
Den visar också hur lite hästen påverkas av ett bett om den verkligen vill sticka.

Jag tycker absolut det är fantastiskt bra att belysa de skador bett kan göra vid fel användning. Men såna fanatiker som Nevsorov och Djurens Rätt etc som vinklar saker så extremt tror jag tyvärr gör sakfrågan en otjänst genom sin propaganda.

Folk slår dövörat till iom hur de överdriver och vinklar till att allt med bett eller tävling är skit.
När någon sen påtalar nån brist är folk redan i försvar eller orkar inte bry sig.

Det var en kommentar till ginnies påstående att det är domarutbildarnas tolkning som gäller, inte FEI/TR.

Utbildaren tolkar TR självklart det har att göra med att det som beskrivs är _fortfarande _ det optimala och det är i utbildningens natur självklart att utbildarna tolkar åt de som de utbildar , det finns ju en uppsjö av varianter från och under det optimala och givet är det den biten utbildningen gäller- dressyrdomarutbildaren på lägre nivå får hjälp från högre nivå om tolkningen osv osv - och jag har inte skrivit att FEi eller TR inte gäller som du nu skriver och hitte på såklart- utan helt enkelt att dressyrdomarutbildarna tolkar åt dressyrdomarna.

Ingen har sagt helt rak arm.
Inte jag heller. Men en lodrät överarm medför trots allt mindre spänning för ryttaren än en som inte är lodrät. Det är fakta och egentligen inget som behöver diskuteras.

Eftergiften efter en kramning av handen är snabbare än eftergiften efter en tillbakadragen hand/arm. Det går att fastställa med ett enkelt experiment med två människor och ett handslag. Jag har inte sagt något om öppen hand.

@smulan87 jag tycker inte sällan att de som verkligen kan hantera både praktiskt och analytiskt sällan är de som för den skull skriver särskilt mycket eller gör så mycket väsen av sina kunskaper öht . Gäller både IRL likväl som på sociala forum i min syn /erf och oavsett ämnen dvs inte ens hästrelaterat specifikt .

Det finns nördar och det finns nördar. :P
Man snöar ju in på olika saker och olika mycket.

Det finns ju dock de som inte alls vill ha teoretiskt snack.
Jag vet bla att min ena tränare fått höra "jag vill inte att du snackar så mycket när jag rider". Den ville ha "korta tygeln", "rid snett igenom" etc.
Den ville inte förstå mer. Det finns fler såna.

Känsla går ju aldrig att lära ut per teori. Och ridning handlar enormt mycket om feeling. Så man måste ju göra i praktik också - rida. Just för att hitta känslan.

Det kan bli trubbel för en del som är teoretiskt lagda.
Så visst går inte alltid teori hand i hand med bra ridning.
Vissa kan också bara citera texter andra skrivit eller upprepa vad de hört. Men man märker att de inte eg fattat vad de säger. Man brukar kunna märka om folk verkligen upplevt det de pratar om, förstått det.

Nej jag tror inte heller att teori alltid går hand i hand med god ridning. Precis som du säger tror jag att känsla är viktigt, men jag tror också att timing och erfarenhet är viktiga faktorer att ta i beaktning för ett framgångsrecept. Men det går ju inte heller att krasst lära ut. Dessutom tror jag att trygghet till ett system eller en grundsyn gör det enklare att ta sig vidare. Nu vet jag att du inte är en aktiv tävlingsryttare men för mig som är inne i den karusellen känner jag en oerhört trygghet i att veta exakt hur jag på bästa sätt värmer min häst inför en start. Jag har samma koncept hemma som jag har när jag värmer på tävling, jag vet hur lång tid jag behöver för att hinna göra de övningar som behövs för att kunna visa min häst på bästa sätt. Sedan kan mkt störa min planering förstås men det gör att både jag och hästen känner oss trygga i upplägget. Med detta skrivet inser jag att det av högsta grad är analys, men mer en analys av krass prestation och inte av vad som sker om jag flyttar höger skulderblad 4cm. Självklart finns det tid för reflektion utöver tävlingsprestation och självklart arbetar vi alla med sits och inverkan men inte så djupgående som du tycks ta det.

Klart det finns många som bara vill höra braaa under en träning men det är inte de som tar sig vidare, när man tränar gör man ju det just för att bli bättre. Men jag tror inte man behöver vara extremt teoretisk vare sig som ryttare eller för den delen som tränare så länge man har en plan och verktyg att nå dit. Sedan säger jag inte att det är en nackdel men jag ser inte det som en förutsättning.

Tillägg: Ursäkta för svammel, tappade tråden lite tror jag allt.. Får skylla på lördagsvinet. :)

Jag tycker absolut det är fantastiskt bra att belysa de skador bett kan göra vid fel användning. Men såna fanatiker som Nevsorov och Djurens Rätt etc som vinklar saker så extremt tror jag tyvärr gör sakfrågan en otjänst genom sin propaganda.

Folk slår dövörat till iom hur de överdriver och vinklar till att allt med bett eller tävling är skit.
När någon sen påtalar nån brist är folk redan i försvar eller orkar inte bry sig.
Har du tittat på filmen? Vad är det som är så vinklat? Det är just fel användning som visas, inte bara skador och annat elände. Den visar också hur t.ex. bettet ligger i munnen i olika situationer.

Det har i den här tråden hävdats att det inte finns något som visar på allvarliga skador eller ens problem. När jag nu lägger upp en länk påstår du att innehållet är alltför starkt och/eller vinklad information. Om tävlingsmänniskor/tränare struntar i att eller inte orkar ta till sig information om vilka skador deras redskap kan åstadkomma förstår jag att Djurens rätt tar sig ton och skapar propaganda på sitt eget sätt.

Propaganda!
Man vill vara o veta så mkt bättre.

Den som började med hela den karusellen var förvisso ngn slags vet eller dylikt, men red själv som ett spann arsle visade det sig senare, men utgick från sin egen kassa ridning o gjorde Antaganden.

När den då får makt o pengar. Blir till ett flredöme, skriver o storsöljer böcker/videos o har clinics så blir agendan oroväckande

/.../

Det har i den här tråden hävdats att det inte finns något som visar på allvarliga skador eller ens problem. När jag nu lägger upp en länk påstår du att innehållet är alltför starkt och/eller vinklad information. Om tävlingsmänniskor/tränare struntar i att eller inte orkar ta till sig information om vilka skador deras redskap kan åstadkomma förstår jag att Djurens rätt tar sig ton och skapar propaganda på sitt eget sätt.

Fast det stämmer inte. Jag har själv skrivit att det finns ett flertal vetenskapliga undersöknigar som visar på skador orsakade av bett, så har även Tua och mackan skrivit - samt säkert fler som jag inte minns på rak arm. Att bett kan missbrukas är inte ny information (tyvärr!), och missbruk av bett ger skador - då allt från blåmärken, till slemhinneirritationer, tandskador, läppskador, och sår.

Det jag, mfl, reagerade på var SanktaLussias inlägg om att bett orsakade frakturer hos majoriteten av alla hästar. Vilket hon hävdade sida efter sida. Det är direkt felaktigt.

Ska man diskutera missbruk av bett måste man ju också kunna diskutera bruk av bett, samt bruk eller missbruk av bettlösa varianter. Där det också finns undersökningar som visar ex tryckskador från tänderna på hästar som går med bitless bridle, eller som Tua (?) nämnde skador orsakade av metallkapsoner.

Nevzorov själv har ju slutat att rida helt - då han (eller hans fru kanske det var) upptäckt att hästarna får ont i ryggen av ridning. Så ja, det är ju ett sätt att verkligen garantera att hästarna inte får ridrelaterade skador.

Det är bra att missbruk av olika hjälpmedel diskuteras! Oavsett om det är bett, sporrar, sadel, repgrimma, nh-versionen av skrämseltekniker, spö, inspänningstyglar, eller vad det nu vara månde...

Men såna fanatiker som Nevsorov och Djurens Rätt etc som vinklar saker så extremt tror jag tyvärr gör sakfrågan en otjänst genom sin propaganda.
Även om Nevzorov är inblandad i filmen kan den väl innehålla korrekt information. Har du verkligen tittat på filmen? Kommentera den i stället för Nevzorov och Djurens rätt.
Jag har inte uppmärksammat Nevzorov tidigare (i alla fall kommer jag inte ihåg det nu) även om jag sett en del av hans filmer utan att lägga dem eller hans namn på minnet. Nu har du väckt mitt intresse för hans arbete.

Ska man diskutera missbruk av bett måste man ju också kunna diskutera bruk av bett, samt bruk eller missbruk av bettlösa varianter. Där det också finns undersökningar som visar ex tryckskador från tänderna på hästar som går med bitless bridle, eller som Tua (?) nämnde skador orsakade av metallkapsoner.
Du har helt rätt. Men man måste komma ihåg att munnen är en av de känsligare delarna på hästens (och människans) kropp. Jag tror att man kan göra större skada med bett än bettlösa träns. Därför tycker (!) jag att bettlöst ska vara minst tillåtet kanske obligatoriskt i de lägsta klasserna.
På teckningen nedan (hämtad från http://www.bitlessbridle.co.uk/images/sensitivity-to-touch.jpg) är de känsligaste delarna rödfärgade. Kroppsdelarnas storlek har tecknats proportionella mot antalet känselceller.
sensitivity-to-touch.jpg

Det jag, mfl, reagerade på var SanktaLussias inlägg om att bett orsakade frakturer hos majoriteten av alla hästar. Vilket hon hävdade sida efter sida. Det är direkt felaktigt.
Varken det ena eller det andra är bevisat. Ingen vet hur många hästar som har fraktur i munnen. Fraktur behöver inte betyda att käkbenet är av.

Du har helt rätt. Men man måste komma ihåg att munnen är en av de känsligare delarna på hästens (och människans) kropp. Jag tror att man kan göra större skada med bett än bettlösa träns. Därför tycker (!) jag att bettlöst ska vara minst tillåtet kanske obligatoriskt i de lägsta klasserna.
På teckningen nedan (hämtad från http://www.bitlessbridle.co.uk/images/sensitivity-to-touch.jpg) är de känsligaste delarna rödfärgade. Kroppsdelarnas storlek har tecknats proportionella mot antalet känselceller.
sensitivity-to-touch.jpg
Ser faktiskt inga alls problem med att bettlöst skulle vara tillåtet i dressyrtävling. Filmen var ju mycket från hopptävling där bettlöst är tillåtet. Ändå rider dessa ryttarna med bett.
Bättre utbildning av hästar och ryttare tror jag är det som hjälper mot dålig ridning med bett. Att rida bettlöst gör inte ryttaren mer balanserad och inte hästen lydigare.
Jag tycker att medias fokus på ridsporten gjort att de flesta tränare poängterar vikten av bra ridning, att inte rida klasser man inte är redo för och att sits och balans ska prioriteras i utbildning av unga ryttare. Sen att inte alla lyssnar är i så fall ett större problem än om man rider med eller utan bett.

Varken det ena eller det andra är bevisat. Ingen vet hur många hästar som har fraktur i munnen. Fraktur behöver inte betyda att käkbenet är av.

Har du haft en fraktur i kroppen själv någongång? Det har jag, ett flertal. Jag lovar att om en häst har en fraktur så märks det.

sensitivity-to-touch.jpg

Mm. Så mycket viktigare då att lära sig rida korrekt från början. Så tänker jag.

I dressyr är ju kontakten med, och acceptansen av, handen en bedömningspunkt (som flera redan skrivit). Du kommer också att behöva bettet senare i träningen (som flera redan skrivit).

Jag ser det som en större fara att grundridningen inte funkar, och att folk ändå ska ut och tävla - utan att kunna inverka mjukt och fint. Man skyndar sig för mycket kanske, och vill upp i klasserna för snabbt.

Men för mig är det ett symptom, att inte kunna rida på bett. Då behöver du träna din hand, din sist, din inverkan.

Sedan kan man givetvis rida hur mkt man vill bettlöst hemma, eller tävla någon annan gren som tillåter bettlöst - eller rida dressyrprogram utom tävlan det går utmärkt också. Det lägger jag mig inte i så länge häst och ryttare är glada. :)

Jag har också sett hästar som blir illa behandlade i munnen av korkade/okunniga/klumpiga (dressyr)ryttare. Liksom jag sett dessa stackars NH-djur som jagas runt, rycks i, och hotas mot ansiktet. Eller för all del folk som slänger på en blank stång och skrittar runt småryckandes i den och kallar det "klassisk ridning". Idioter finns överallt.

Har du haft en fraktur i kroppen själv någongång? Det har jag, ett flertal. Jag lovar att om en häst har en fraktur så märks det.
Är du säker på det? Jag har varit med om att en häst kommit linkande på tre ben, det fjärde av, ändå lika glad i hågen som dom andra hästarna. Hade det inte varit för att den haltade extremt så hade man inte kunnat tro att något alls gjorde ont. Människor och djur, i synnerhet bytesdjur, hanterar smärta helt olika. En bettriden häst som hanteras hårdhänt i munnnen kanske har gett upp och ställer in sig på att genomlida. De handlar ju inte om frakturer där just käken gått av, utan mindre frakturer, tex på lanerna som blir typ "demolerade". Smärta kan också "bedöva", speciellt om den är konstant och ihållande. Tänker på brems tex, som ju såklart gör så vansinnigt ont att hästen resignerar. Den berömda "blåa tungan" är ju ett typexempel på vansinnig smärta som inte visas (av hästen) annat än i form av total resignation.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 223
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 395
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar