/.../
Det har i den här tråden hävdats att det inte finns något som visar på allvarliga skador eller ens problem. När jag nu lägger upp en länk påstår du att innehållet är alltför starkt och/eller vinklad information. Om tävlingsmänniskor/tränare struntar i att eller inte orkar ta till sig information om vilka skador deras redskap kan åstadkomma förstår jag att Djurens rätt tar sig ton och skapar propaganda på sitt eget sätt.
Fast det stämmer inte. Jag har själv skrivit att det finns ett flertal vetenskapliga undersöknigar som visar på skador orsakade av bett, så har även Tua och mackan skrivit - samt säkert fler som jag inte minns på rak arm. Att bett kan missbrukas är inte ny information (tyvärr!), och missbruk av bett ger skador - då allt från blåmärken, till slemhinneirritationer, tandskador, läppskador, och sår.
Det jag, mfl, reagerade på var SanktaLussias inlägg om att bett orsakade frakturer hos majoriteten av alla hästar. Vilket hon hävdade sida efter sida. Det är direkt felaktigt.
Ska man diskutera missbruk av bett måste man ju också kunna diskutera bruk av bett, samt bruk eller missbruk av bettlösa varianter. Där det också finns undersökningar som visar ex tryckskador från tänderna på hästar som går med bitless bridle, eller som Tua (?) nämnde skador orsakade av metallkapsoner.
Nevzorov själv har ju slutat att rida helt - då han (eller hans fru kanske det var) upptäckt att hästarna får ont i ryggen av ridning. Så ja, det är ju ett sätt att verkligen garantera att hästarna inte får ridrelaterade skador.
Det är bra att missbruk av olika hjälpmedel diskuteras! Oavsett om det är bett, sporrar, sadel, repgrimma, nh-versionen av skrämseltekniker, spö, inspänningstyglar, eller vad det nu vara månde...