Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men alltså, varför bryr du dig överhuvudtaget över vad andra vill rida på? Vad spelar det dig för roll?

Sköt dig själv och skit i andra, det är ett uttryck som hästfolk behöver lära sig att använda mer i praktiken.

Problemet blir ju då det går ut över hästarna. Och det kan det göra med både bett och bettlöst.

Jag är ingen sån som håller i traditioner bara för att, jag skiter också i vad andra gör. Jag gör det jag tycker funkar och så får andra tycka vad de vill om det.

Jag rider gärna bettlöst ibland för att checka av vissa saker eller för att bara larva mig.
Jag har studerat olika bettlösa metoder för att jag är nyfiken. Och då också testat dem så klart och på olika hästar utbildade enligt olika skolor.

För mig och många andra så är bettet något som underlättar skolningen om man vill satsa på utbildning som kan leda till svårklass-rörelser.
Har man mål a la LA eller likn så är det inte lika kinkigt.

Man måste också skilja på bettlöst och bettlöst. De verkar ju himla olika.

Läser man på om biomekanik så förstår man att bettet har en pivoteringspunkt.
Läser man på om dressyr, hästutbildning och nervsystem etc så förstår man hur man med bettet kan arbeta annorlunda än med bettlösa iom att de har en annan pivoteringspunkt. Precis som stången har en annan effekt.
Det är den här pivoteringspunkten som gör det lättare att utbilda hästar.

Att hästen skulle ha en nerv som går via mun till bakhov är bullcrap. Däremot får man pivoteringspunkten fram och ut med halsen om man nyttjar den rätt och då kan man använda sig av den böjningsreflex som faktiskt finns: en punkt på hästens sida som OM hästen är lösgjord och eftergiven kan göra att reflexen böjning verkligen sas går igenom. Dvs det blir en reaktion där inner höft kommer fram och ytter bak kliver lite mer in mot där man vill ha dem i sluta. Svansen följer också med.
Iom att man förr red med indirekta tygeltag träffade tygeln på sin väg från hästens mun till ryttarens hand den punkten. Så böjde man dem och det var signalen för sluta om man tog det snäppet längre.
Det kan man göra i bettlöst med, böjningen.
Men den riktiga samlingen kräver att hästen har rätt pivoteringspunkt och halsen kommer ur manken i rätt form.

För mig är det otroligt viktigt att ta tag i sin ridning istället för att byta till bettlöst om man nu vill lära sig. Precis som det gäller vid uppbetsling/hjälptyglar.

I hoppningen har man löst det med att man får rida på vad man vill så länge man har kontroll, det borde ju gå att ha en liknande text på dressyrsidan kan jag tycka?

Man har alltid fått rida på bettlöst i hoppningen så länge huvudlaget har varit i läder..däremot får du inte hantera hästen utan bett på tävlingsplatsen iallafall.

I hoppningen har man löst det med att man får rida på vad man vill så länge man har kontroll, det borde ju gå att ha en liknande text på dressyrsidan kan jag tycka?

Fast formgivning är inget kriterie i hoppning.
Och inte heller olika lydnadsövningar.

Jag har hittills inte träffat en häst som inte kan gå med bett. Däremot en väldig massa mattar som VET att deras hästar inte kan det. Men som har fått ändra sig, både ridmässigt och i åsikt. ;)

Det finns säkert några få med mundefekter som inte kan gå med bett/mår dåligt av det.
Men med trevlig ridning kan nästan alla gå och trivas med bett.

Däremot blir det oootroligt svårt att rida korrekt svårklass med bettlöst. Och framför allt att utbilda på det.

Hittills har jag aldrig, på film eller live, sett en häst som utbildats bettlöst endast och gått bra. Inte ens msv nivå. Aldrig!
Däremot kan man göra grundstadiet, böjningen bettlöst.
Det kan jag absolut göra ibland. Utöver att jag som sagt är förtjust i att rida utan prylar, för att det är kul bara. Men då är det inte dressyrkvalitativt max. Det ska man vara medveten om.
I grimma eller på kapson kan jag säkert larva mig igenom de flesta msv-c saker. Men kvaliteten skulle bli bättre på träns. Och framför allt skulle utbildningen på sikt gynnas av bettet. Utöver att det tar betydligt mindre tid, något jag nog annars får anses inte vara snål med.
Kolla om spanska ridskolan etc utbildar bettlöst. Fråga dig sen varför.. De tävlar ju inte..

Fast formgivning är inget kriterie i hoppning.
Och inte heller olika lydnadsövningar.

Jag har hittills inte träffat en häst som inte kan gå med bett. Däremot en väldig massa mattar som VET att deras hästar inte kan det. Men som har fått ändra sig, både ridmässigt och i åsikt. ;)

Det finns säkert några få med mundefekter som inte kan gå med bett/mår dåligt av det.
Men med trevlig ridning kan nästan alla gå och trivas med bett.

Däremot blir det oootroligt svårt att rida korrekt svårklass med bettlöst. Och framför allt att utbilda på det.

Hittills har jag aldrig, på film eller live, sett en häst som utbildats bettlöst endast och gått bra. Inte ens msv nivå. Aldrig!
Däremot kan man göra grundstadiet, böjningen bettlöst.
Det kan jag absolut göra ibland. Utöver att jag som sagt är förtjust i att rida utan prylar, för att det är kul bara. Men då är det inte dressyrkvalitativt max. Det ska man vara medveten om.
I grimma eller på kapson kan jag säkert larva mig igenom de flesta msv-c saker. Men kvaliteten skulle bli bättre på träns. Och framför allt skulle utbildningen på sikt gynnas av bettet. Utöver att det tar betydligt mindre tid, något jag nog annars får anses inte vara snål med.
Kolla om spanska ridskolan etc utbildar bettlöst. Fråga dig sen varför.. De tävlar ju inte..

Fast att det är svårt att utbilda en häst på bettlöst är ju knappast motivering för att inte få tävla på det.

Givetvis är det oftast matten som är problemet, det säger jag inte emot det minsta. Min kille är så känslig i munnen att jag i dagsläget inte känner när jag behöver ta fram handen i skritten. Jag upplever att jag inte får ett endaste gram mer i tygeln när jag ska ta fram handen.

Kanske lär jag mig, kanske inte. Men personligen kan jag tycka att det det vore skönt att få ha något annat ibland. Det vore skönt att inte behöva känna att man plågar hästen varje steg den tar. Men nä, då får jag inte tävla, så det går inte.

Och de vanliga dressyrtränarna har inte sett detta utan tycker att jag ska kräva mer stöd. Och det kan jag, och tränaren blir nöjd. Hästen däremot blir det inte.

Fast att det är svårt att utbilda en häst på bettlöst är ju knappast motivering för att inte få tävla på det.

Givetvis är det oftast matten som är problemet, det säger jag inte emot det minsta. Min kille är så känslig i munnen att jag i dagsläget inte känner när jag behöver ta fram handen i skritten. Jag upplever att jag inte får ett endaste gram mer i tygeln när jag ska ta fram handen.

Kanske lär jag mig, kanske inte. Men personligen kan jag tycka att det det vore skönt att få ha något annat ibland. Det vore skönt att inte behöva känna att man plågar hästen varje steg den tar. Men nä, då får jag inte tävla, så det går inte.

Och de vanliga dressyrtränarna har inte sett detta utan tycker att jag ska kräva mer stöd. Och det kan jag, och tränaren blir nöjd. Hästen däremot blir det inte.

Nu har man ju främst ridit halvblod sen man började tävla i Sverige(och man tävlar ju mest halvblod öht i dressyr). Det formar ju en del hur man rider, hur man utbildar och vilken utrustning man har.

Du har ju en ras som är bra mycket känsligare än halvbloden framför allt var. De var ju rätt så mycket tyngre och mindre känsliga för inte allt så länge sen.
Jag har en häst som är "mkt arab" i känslighet och rörelseschema trots halvblodsras. Dock finns både fullblod och arab i honom. Han har en liten, känslig minimun. Såna hästar kommer ju mer och mer.
Kollar man araber eller spanska hästar har de ju lite andra problem sas än halvbloden. Och man har ju i halvblodsaveln gått mot lite spanskare knän om än med mer längd. Man vill också ha lättheten och känsligheten.
Det kommer nog på sikt göra att tränare i Sverige får lära om lite om man inte redan ridit mkt PRE, arab, fullblod etc. Tror jag iaf..

Min backade också av handen förut och gör det än idag om jag gör fel. Vilket jag så klart gör! Men jag försöker lära mig bli bra nog i handen. Och att byta till bettlöst hade inte hjälpt mig ett smack i hans utbildning iaf iom att han är förbi böjstadiet. Han behöver lära sig länga ut halsen ur manken till handen. Visst - släpp tygeln och gasa...
Då går de ju fram till viss del. Men för att få det där sista lilla och välvningen som man sen kan rida övergångar i måste man ha en lösgjord häst som går att kommunicera med genom handen.

När jag säger "svårt" om något så är det inte bara lite svårt. Det är för de flesta omöjligt. Även de flesta proffs.
Jag brukar inte säga omöjligt om det inte går att garantera att inte en på miljonen faktiskt grejar det. Och det kan jag inte. För gör man helt rätt exakt alla sina ridpass och har en perfekt metod kan man lyckas komma till svårklass på 20 år.
Hittils har dock ingen försökt och lyckats - vad jag vet. :)
Men visst kan det gå. ;)

Tillägg: Såna hästar kan också behöva lära om sen icceptans till vad som är ok kontakt. De ska givetvis INTE behöva stå ut med oföljsamhet och ryck!
Men de kan behöva ha mer tryck än de själva väljer en period för att uppleva att mer normal kontakt är ok och våga lita till den.
De ska inte behöva gå med mer än just kontakt. Men de behöver inte fladdra av så fort det blir 0,3 gram i tygeln. Stöd i tygeln tror jag inte på.
Men med fladdertrutar så inser man hur mkt den där lilla, lilla avbackningen och oviljan att följa handen fram betyder när man vill ta dem vidare och kunna påverka dem mer.
De måste vilja till handen.
Vägen dit kan se olika ut.

Tillägg: Såna hästar kan också behöva lära om sen icceptans till vad som är ok kontakt. De ska givetvis INTE behöva stå ut med oföljsamhet och ryck!
Men de kan behöva ha mer tryck än de själva väljer en period för att uppleva att mer normal kontakt är ok och våga lita till den.
De ska inte behöva gå med mer än just kontakt. Men de behöver inte fladdra av så fort det blir 0,3 gram i tygeln. Stöd i tygeln tror jag inte på.
Men med fladdertrutar så inser man hur mkt den där lilla, lilla avbackningen och oviljan att följa handen fram betyder när man vill ta dem vidare och kunna påverka dem mer.
De måste vilja till handen.
Vägen dit kan se olika ut.

Han kan ha mkt kontakt med handen med och går jättefint där. Typ. Grejen är bara att då blir han lika okänslig för sätet och skänklarna. Hur "hårt" jag håller i munnen verkar direkt påverka hur känslig han blir i hela övriga kroppen.

Och eftersom jag hellre flyttar låret 1 mm för att få honom att svänga än att köra in hälen i sidan på honom så försöker jag lära mig denna superlätta kontakt. Vi jobbar med skritten, traven kan jag bara glömma. Han har på tok för mkt rörelser för att jag ska ens vara i närheten av att kunna ha den lätta kontakten han vill ha. Jag har ju noll balans i traven och är överallt helatiden. Det är inte speciellt lustigt att jag inte får till flyttningar i trav, häststackarn vet ju inte vad som är att jag försöker hålla mig kvar och vad som är hjälper.

Nån gång kanske jag lär mig. Men jag gissar att jag lär få hålla mig till skritt några år till som minst.

Han kan ha mkt kontakt med handen med och går jättefint där. Typ. Grejen är bara att då blir han lika okänslig för sätet och skänklarna. Hur "hårt" jag håller i munnen verkar direkt påverka hur känslig han blir i hela övriga kroppen.

Och eftersom jag hellre flyttar låret 1 mm för att få honom att svänga än att köra in hälen i sidan på honom så försöker jag lära mig denna superlätta kontakt. Vi jobbar med skritten, traven kan jag bara glömma. Han har på tok för mkt rörelser för att jag ska ens vara i närheten av att kunna ha den lätta kontakten han vill ha. Jag har ju noll balans i traven och är överallt helatiden. Det är inte speciellt lustigt att jag inte får till flyttningar i trav, häststackarn vet ju inte vad som är att jag försöker hålla mig kvar och vad som är hjälper.

Nån gång kanske jag lär mig. Men jag gissar att jag lär få hålla mig till skritt några år till som minst.

På såna hästar är det jättesvårt att sitta. I know.. ;)

Det är också jättesvårt att få dem acceptera mer tryck sas utan att bli opåverkbara/släppa lösgjordheten.
För det är ju så att blir de opåverkbara är de inte på hjälperna eller lösgjorda.
Och det där är SVÅRT! Men omöjligt brukar det inte vara.
Och framför allt brukar de efter att man ridit så lite ta ett enormt kliv framåt när man går över till mer för dem normal kontakt. Som fortfarande brukar vara en lättare känsla än i de flesta halvblod som är välridna och trevliga.
Det är rätt små skillnader man har att spela med.

Man kan också med såna hästar fundera kring varför de flesta som rider spanjorer etc har annat hjälpgivningssystem. Och fundera på om det man använder är det bästa för den rasen/graden av känslighet man sitter på.
Det finns alltså andra sätt att läsa det än bettlöst.
Vissa signalsystem genererar mindre spänning i hästen och man får större möjlighet att i lätthet påverka dem i sidled och i formgivning.
Det signalsystem som idag används i Sverige kom då man började rida halvblod(innan det red de som hade råd på så mkt spanskt blod de hade råd med.. gärna fullt ut) och då man skulle göra annat än utbilda hästar till samling(dvs då skjutvapnen kom och man skulle transportera soldater som inte skolats i ridning eller hästar som inte utbildats mer än basic till slagfält.. dvs transporterande.. inte dressyrridning). Halvbloden användes också för att de var tåligare för misstag och då var simlare att ha gående i trupp med gröna ryttare.
Klart värt att läsa på oavsett vad man sen väljer. Och framför allt att prova på skillnaden om man har möjlighet till det!
Sen kan man välja det man tycker bäst om. Men att tro att det begränsas till bettlöst/bett är att fatta oinformerade val.

På såna hästar är det jättesvårt att sitta. I know.. ;)

Det är också jättesvårt att få dem acceptera mer tryck sas utan att bli opåverkbara/släppa lösgjordheten.
För det är ju så att blir de opåverkbara är de inte på hjälperna eller lösgjorda.
Och det där är SVÅRT! Men omöjligt brukar det inte vara.
Och framför allt brukar de efter att man ridit så lite ta ett enormt kliv framåt när man går över till mer för dem normal kontakt. Som fortfarande brukar vara en lättare känsla än i de flesta halvblod som är välridna och trevliga.
Det är rätt små skillnader man har att spela med.

Man kan också med såna hästar fundera kring varför de flesta som rider spanjorer etc har annat hjälpgivningssystem. Och fundera på om det man använder är det bästa för den rasen/graden av känslighet man sitter på.
Det finns alltså andra sätt att läsa det än bettlöst.
Vissa signalsystem genererar mindre spänning i hästen och man får större möjlighet att i lätthet påverka dem i sidled och i formgivning.
Det signalsystem som idag används i Sverige kom då man började rida halvblod(innan det red de som hade råd på så mkt spanskt blod de hade råd med.. gärna fullt ut) och då man skulle göra annat än utbilda hästar till samling(dvs då skjutvapnen kom och man skulle transportera soldater som inte skolats i ridning eller hästar som inte utbildats mer än basic till slagfält.. dvs transporterande.. inte dressyrridning). Halvbloden användes också för att de var tåligare för misstag och då var simlare att ha gående i trupp med gröna ryttare.
Klart värt att läsa på oavsett vad man sen väljer. Och framför allt att prova på skillnaden om man har möjlighet till det!
Sen kan man välja det man tycker bäst om. Men att tro att det begränsas till bettlöst/bett är att fatta oinformerade val.

Jag provar lite olika tränare och har nu hittat en som själv har utbildat sig i Spanien och har en PRE själv. Vi får väl se om hon kan hjälpa oss rätt. Du kanske vet vem hon är? Hanna Goding heter hon. Tyvärr fick jag hem en häst till från fodervärd som jag INTE har råd med så träningen står still. Hoppas verkligen att jag lyckas sälja henne. Det var verkligen sämsta läget att få tillbaks henne. 3 dåliga månader på jobbet + en extra häst gör att jag totalt har 3000 kr på kontot. Och det är med sparkontot. Så några lektioner blir det inte! Blir nån av dem sjuka så blir det att springa till mamma och tigga :(

Usch så trött jag är på livet!!

Om nånting kunde gå bra nån gång. Om man inte behövde känna sig värdelös varenda sekund liksom?! :yuck:

Eh Nej??? Tror du verkligen det bara handlar om en text? Det ligger ju en hel vetenskap bakom just den punkten.
Och dressyrmänniskor är så konservativa att man måste ha samma punkter, med exakt samma innebörd sedan urminnes tiden för att vetenskap är inblandat? Ja och jorden är ju också platt :p

Ja och ingen har lyckats visa upp en enda film som innehåller någon kvalité att tala om på en häst som utbildats bettlöst. Väldigt märkligt tycker jag. Så nej det är inte bara att byta ut ord i en text så blir det samma sak. Men att vissa tror det är jag inte ett dugg förvånad över. Av någon märklig anledning så är det bettlösemaffian. Samma maffia som aldrig lyckats hitta en enda film på det som de påstår. Inte enda film och det måste gått snart 15 år från det jag läste om det påståendet här på Buke första gången. Mycket mycket märkligt...
Akademiska hästar utbildas på bettlöst. Har aldrig känt/sett mer samspelta hästar. Men nu är det dock rätt svårt att visa något sådant i en film då de flesta som sysslar med akademisk ridkonst är avdankade dressyrhästar, feta kallblod eller barockhästar. Kolla på Christofer Dahlgren på Horsevision, eller Rebecca för den delen som inte rider alls med bett.

Akademiska hästar utbildas på bettlöst. Har aldrig känt/sett mer samspelta hästar. Men nu är det dock rätt svårt att visa något sådant i en film då de flesta som sysslar med akademisk ridkonst är avdankade dressyrhästar, feta kallblod eller barockhästar. Kolla på Christofer Dahlgren på Horsevision, eller Rebecca för den delen som inte rider alls med bett.

Det är ganska dålig ridning och det är ett mirakel att folk betalar pengar för det. Men folk får ju lägga sina pengar på vad dom vill.

Och dressyrmänniskor är så konservativa att man måste ha samma punkter, med exakt samma innebörd sedan urminnes tiden för att vetenskap är inblandat? Ja och jorden är ju också platt :p
Slänger tillbaka..

Det var ju just därför dom fick reda på att jorden var rund men varför fortsätta hävda att jorden är platt när vi vet att den är rund ;)

Faktum är att jag tror inte på det, sett så många påstå ovan när allt handlar om att man inte lagt tid på att utbilda hästen att suga tag i bettet och kontakten korrekt, vissa hästar tar längre tid och är svårare, andra har det mer naturligt.

Problemet blir ju då det går ut över hästarna. Och det kan det göra med både bett och bettlöst.

Jag är ingen sån som håller i traditioner bara för att, jag skiter också i vad andra gör. Jag gör det jag tycker funkar och så får andra tycka vad de vill om det.

Jag rider gärna bettlöst ibland för att checka av vissa saker eller för att bara larva mig.
Jag har studerat olika bettlösa metoder för att jag är nyfiken. Och då också testat dem så klart och på olika hästar utbildade enligt olika skolor.

För mig och många andra så är bettet något som underlättar skolningen om man vill satsa på utbildning som kan leda till svårklass-rörelser.
Har man mål a la LA eller likn så är det inte lika kinkigt.

Man måste också skilja på bettlöst och bettlöst. De verkar ju himla olika.

Läser man på om biomekanik så förstår man att bettet har en pivoteringspunkt.
Läser man på om dressyr, hästutbildning och nervsystem etc så förstår man hur man med bettet kan arbeta annorlunda än med bettlösa iom att de har en annan pivoteringspunkt. Precis som stången har en annan effekt.
Det är den här pivoteringspunkten som gör det lättare att utbilda hästar.

Att hästen skulle ha en nerv som går via mun till bakhov är bullcrap. Däremot får man pivoteringspunkten fram och ut med halsen om man nyttjar den rätt och då kan man använda sig av den böjningsreflex som faktiskt finns: en punkt på hästens sida som OM hästen är lösgjord och eftergiven kan göra att reflexen böjning verkligen sas går igenom. Dvs det blir en reaktion där inner höft kommer fram och ytter bak kliver lite mer in mot där man vill ha dem i sluta. Svansen följer också med.
Iom att man förr red med indirekta tygeltag träffade tygeln på sin väg från hästens mun till ryttarens hand den punkten. Så böjde man dem och det var signalen för sluta om man tog det snäppet längre.
Det kan man göra i bettlöst med, böjningen.
Men den riktiga samlingen kräver att hästen har rätt pivoteringspunkt och halsen kommer ur manken i rätt form.

För mig är det otroligt viktigt att ta tag i sin ridning istället för att byta till bettlöst om man nu vill lära sig. Precis som det gäller vid uppbetsling/hjälptyglar.

Pivoteringspunkt? Hmm...

Ett tränsbett verkar i sidled. Hållningen och huvudpositionen vertikalt kommer då bakfrån och fram, inte framifrån (via bettet) och bak. Först när det fungerar och hästen är "självbärig" i momenten och inte längre behöver guidas i sidled kan man gå över till ett stångbett, som iom sin balans (rätt balans till rätt hästtyp) ytterligare förstärker hästens huvudposition vertikalt. Rätt anpassat så kommer det då att avlasta inuti munnen när hästen håller huvudet mer i lodlninjen med nacken högt. Först då kan man börja fundera på bettets betydelse för pivoteringspunkter. Det är också denna vertikala effekt (tekniskt) som stångbettet kan hjälpa till med att förtydliga.

I sånt fall, om vi ska fundera på pivoteringspunkter i grundutbildningen så har ju bosalen (am. hackamoret) mer finesser än tränsbettet, då det faktiskt också, iom sin konstruktion och balans, kan inverka vertikalt (helt utan hävstångseffekt och/eller tryck). Eller varför inte kapsonen, som ju har en väldigt skarp effekt vertikalt iom tryck direkt uppe på nosen. Det är bettlösa verktyg båda två.

delvis kl
Så här se jag det, avslappning och energi måste man tydigt hålla isär i den absoluta grunden. Det är från början två separata byggstenar som med träning (många övergångar mellan energi och avslappning) leder till att dom kommer närmare och närmare varandra för att sedan "sitta ihop", så att man har både energi och avslappning i ett. Precis som med alla andra övningar/rörelser, så behöver man dela upp i början, så att man sen kan sammanföra dem.

Ridning är som en dans, båda parter behöva behärska sin del, vara i balans var för sig, innan man kan börja "hålla" varandra. Så länge det finns obalans är man inte mogen att hålla, då måste man öva var för sig ett tag. Man börjar med enkla dansteg, då kan man efter ett tag kanske börja hålla i varandra i det enkla, men så fort man höjer ribban, lägger in nya svårare danssteg, måste man träna var för sig ett tag igen. Man kan ju göra det tillsammans, bara utan att hålla i varandra. Står man nära varandra kan man ju dessutom hjälpa varandra, tex påpeka, nu är du spänd i nacken, nu tittar du ner på golvet, nu tappade du takten, osv. Man kan tom peta till varandra lite för att förtydliga, upp med hakan, tillbaks med axlarna, osv. Precis på samma sätt kan det fungera i ridningen om man har som mål att dansa i samspel och harmoni tillsammans i allt svårare och svårare dansteg. Det behövs inga specifika verktyg för det, bara en kommunikation som båda förstår.

Faktum är att jag tror inte på det, sett så många påstå ovan när allt handlar om att man inte lagt tid på att utbilda hästen att suga tag i bettet och kontakten korrekt, vissa hästar tar längre tid och är svårare, andra har det mer naturligt.
Du behöver inte tro mig. Jag vet att det är sant. Och för mig är det inte ett dugg konstigt.

Man slänger in en hård metallgrejj i en mun som redan är full, och sedan ska man ha tryck på hästens tunga. Jag vet vad jag skulle tycka om sådan behandling. Jag kan som sagt rida med hårdare kontakt, inga som helst problem! Och tränarna är jättenöjda! Hästen är det dock inte. Jag kan faktiskt rida med väldigt mkt stöd i handen tillomed. Hästen accepterar det, men han gillar det inte. Därför har jag valt en annan väg.

Man slänger in en hård metallgrejj i en mun som redan är full, och sedan ska man ha tryck på hästens tunga. Jag vet vad jag skulle tycka om sådan behandling. Jag kan som sagt rida med hårdare kontakt, inga som helst problem! Och tränarna är jättenöjda! Hästen är det dock inte. Jag kan faktiskt rida med väldigt mkt stöd i handen tillomed. Hästen accepterar det, men han gillar det inte. Därför har jag valt en annan väg.

Du missförstår mig- målet är inte alls att rida med stöd och verkligen inte väldigt mycket stöd- , man utbildar till kontakt och den kontakten kan såklart vara så lätt att bettet i princip bara ligger och inte trycker någonstans bara den elastiska kontakten behålls- krävs en bra hand som är följsam utan att ta balans-- behövs bara små fjäderlätta nyanser i handen för att kommunicera med en sådan häst under förutsättning att de suger tag rätt.

Du missförstår mig- målet är inte alls att rida med stöd och verkligen inte väldigt mycket stöd- , man utbildar till kontakt och den kontakten kan såklart vara så lätt att bettet i princip bara ligger och inte trycker någonstans bara den elastiska kontakten behålls- krävs en bra hand som är följsam utan att ta balans-- behövs bara små fjäderlätta nyanser i handen för att kommunicera med en sådan häst under förutsättning att de suger tag rätt.
Jo men det gör han ju. Problemet är ju bara att jag inte har skickligheten som han kräver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar