Men alltså, varför bryr du dig överhuvudtaget över vad andra vill rida på? Vad spelar det dig för roll?
Sköt dig själv och skit i andra, det är ett uttryck som hästfolk behöver lära sig att använda mer i praktiken.
Problemet blir ju då det går ut över hästarna. Och det kan det göra med både bett och bettlöst.
Jag är ingen sån som håller i traditioner bara för att, jag skiter också i vad andra gör. Jag gör det jag tycker funkar och så får andra tycka vad de vill om det.
Jag rider gärna bettlöst ibland för att checka av vissa saker eller för att bara larva mig.
Jag har studerat olika bettlösa metoder för att jag är nyfiken. Och då också testat dem så klart och på olika hästar utbildade enligt olika skolor.
För mig och många andra så är bettet något som underlättar skolningen om man vill satsa på utbildning som kan leda till svårklass-rörelser.
Har man mål a la LA eller likn så är det inte lika kinkigt.
Man måste också skilja på bettlöst och bettlöst. De verkar ju himla olika.
Läser man på om biomekanik så förstår man att bettet har en pivoteringspunkt.
Läser man på om dressyr, hästutbildning och nervsystem etc så förstår man hur man med bettet kan arbeta annorlunda än med bettlösa iom att de har en annan pivoteringspunkt. Precis som stången har en annan effekt.
Det är den här pivoteringspunkten som gör det lättare att utbilda hästar.
Att hästen skulle ha en nerv som går via mun till bakhov är bullcrap. Däremot får man pivoteringspunkten fram och ut med halsen om man nyttjar den rätt och då kan man använda sig av den böjningsreflex som faktiskt finns: en punkt på hästens sida som OM hästen är lösgjord och eftergiven kan göra att reflexen böjning verkligen sas går igenom. Dvs det blir en reaktion där inner höft kommer fram och ytter bak kliver lite mer in mot där man vill ha dem i sluta. Svansen följer också med.
Iom att man förr red med indirekta tygeltag träffade tygeln på sin väg från hästens mun till ryttarens hand den punkten. Så böjde man dem och det var signalen för sluta om man tog det snäppet längre.
Det kan man göra i bettlöst med, böjningen.
Men den riktiga samlingen kräver att hästen har rätt pivoteringspunkt och halsen kommer ur manken i rätt form.
För mig är det otroligt viktigt att ta tag i sin ridning istället för att byta till bettlöst om man nu vill lära sig. Precis som det gäller vid uppbetsling/hjälptyglar.