Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag och andra har sagt i flera år- äntligen har det gått in- det är ju du som hävdat det är ett kontrollverktyg till de som inte kan kommunicera utan för utan har du menat går lika bra.
Nej då har du missuppfattat. Det är så klart beronde på HUR det används, om det blir ett kontrollverktyg eller ej.

Ta tex denna mjukhet (elasticitet som du utrycker det) som man eftersträvar, den sitter inte i munnen utan i nacken, och nacken kan du påverka (känna om den är mjuk eller spänd) även i ett bettlöst kopplat till nosen. En avslappnad nacke sitter inte i tygeln, tygeln är sånt fall skälet till att hästen inte är avslappnad där. Själva avslappningen (som är den enda möjligheten till denna mjukhet i nacken) kommer av att hästen känner sig väl till mods med situationen/övningen, alltså en i första hand mental grej. Därav att man inte kan säga (som du brukar göra) att eftersom hästen blir stum och trubbig i det bettlösa så då måste det sitta i vektyget. När du egentligen borde fråga dig själv (eller hästen), hur avslappnad är du (hästen) i nacken egentligen.

Jodå jag greppar diskussionen alldeles utmärkt. Att du sen verkar anse att du bestämmer vad diskussionen handlar om och vad ett begrepp betyder är ju inte mitt fel eller hur .
Jag har inte ett dugg bestämt vad begreppet kontrollverkyg står för. Jag har förklarat tydligt och klart vad jag syftar på. Tom förtydligat, inte bara en gång, utan två gånger till dig.

Nu förstår jag inte varför du hänger upp dig just på ordet fraktur. Men för mig låter det väl illa nog att hästen kan få frakturer i munnen av användandet av bett? Kanske mest läskig är väl handen som använder det... Men det som gör mig mest förvirrad är att det är så (enligt mig) förnekat att hästen lätt tar skada av fel använda bett att man inte går ut ordentligt med att detta ska brukas med väldig försiktighet redan från början.

Sen kan jag tillägga att nu säger jag heller inte att alla har det, eftersom jag skymtade att någon påstått att jag sagt det längre upp i tråden.

Det är väl en jäkla skillnad mellan frakturer och andra skador!
en fraktur är ju ett benbrott!
Därmed inte konstigt att man hänger upp sig på ditt anmärkningsvärda påstående att alla hästar som rids med bett har frakturer.

Och igen: jag tror ingen ifrågasätter att det kan bli skador i hästmunnen av bett: dock är frakturer - än en gång - extrema.

Nej då har du missuppfattat. Det är så klart beronde på HUR det används, om det blir ett kontrollverktyg eller ej.

Ta tex denna mjukhet (elasticitet som du utrycker det) som man eftersträvar, den sitter inte i munnen utan i nacken, och nacken kan du påverka (känna om den är mjuk eller spänd) även i ett bettlöst kopplat till nosen. En avslappnad nacke sitter inte i tygeln, tygeln är sånt fall skälet till att hästen inte är avslappnad där. Själva avslappningen (som är den enda möjligheten till denna mjukhet i nacken) kommer av att hästen känner sig väl till mods med situationen/övningen, alltså en i första hand mental grej. Därav att man inte kan säga (som du brukar göra) att eftersom hästen blir stum och trubbig i det bettlösa så då måste det sitta i vektyget. När du egentligen borde fråga dig själv (eller hästen), hur avslappnad är du (hästen) i nacken egentligen.
En häst som trivs med bettet o därmed inte tar förhållningar bara i munnen- gapar eller stretar, tar den i bakhovarna eller hela kroppen påverkas om den är rätt riden. En snabb kram med fingrarna påverkar inte nacken alls, utan är en signal till hjärnan- inlärning.

Om hästen ska kunna känna den får man inte ha glappkontakt.

Du greppar nog inte diskussionen helt enkelt. Det inlägg jag citerade handlade om kontroll ur säkerhetsaspekt. DEN kontrollen handlar inte dressyr och kontakt med bett/bettlöst om alls. DET kontrollbehovet (säkerhetsaspekten) uppstår bara när allt som dressyren egentligen står för har fallerat, samspel, harmoni och kommunikation. DET (säkerhtsaspekten) är ju inte skälet till varför endast bett är tillåtet på dressyrtävling. Bettet (+ även det bettlösa) är alltså inte till för kontroll, utan för kommunikationen och samspelet som kommer av att hästen VILL och KAN följa ryttaren, en slags kontroll men inte på det mekaniska fysiska planet, utan en mental kontroll som kommer ur samförstånd där en part leder och den andra följer, precis som i en dans med två eller flera samspelta parter.
Säkerhetsaspekten ligger i att arrangören ska ansvara för säkerheten inom tävlingsområdet.
Överdomaren har mandat att se till att reglerna följs. Den är till för att OM något tillbud inträffar så ligger ansvaret på den som brustit i regelverket.
Man räknar med att ingen häst kan garanteras vara helt utan flyktinstinkt o sen är hästar olika i olika åldrar, hingstar o kunskap hos den som rider eller sköter om hästen. Därför vill man ej heller få lösa hästar vid i /urlastning eller ombyte från o till grimma.
Om du anser dig kunna garantera att du klarar av hästen i alla situationer KAN det vara OK, men av RESPEKT mot ANDRA som inte känner till dig så tar man sitt ansvar

En häst som trivs med bettet o därmed inte tar förhållningar bara i munnen- gapar eller stretar, tar den i bakhovarna eller hela kroppen påverkas om den är rätt riden. En snabb kram med fingrarna påverkar inte nacken alls, utan är en signal till hjärnan- inlärning.

Om hästen ska kunna känna den får man inte ha glappkontakt.
Hästen behöver vara avslappnad framför allt i nacken för där sitter spänningen, den mentala, och gror annars, vilket påverkar hela hästens kropp, inklusive kontakten med tygeln.

Sen vill jag ta det ett steg längre, jag vill att kommunikationen går från sätet direkt till bakhovarna (och framhovarna med för den delen), utan att passera tygeln, dvs en signal från sätet via hjärnan direkt till hovarna. Då handlar tyglarna bara om kontakten, "typ hålla hand med hästen", samt att man har nära till att påminna/förtydliga om så behövs.

Säkerhetsaspekten ligger i att arrangören ska ansvara för säkerheten inom tävlingsområdet.
Överdomaren har mandat att se till att reglerna följs. Den är till för att OM något tillbud inträffar så ligger ansvaret på den som brustit i regelverket.
Man räknar med att ingen häst kan garanteras vara helt utan flyktinstinkt o sen är hästar olika i olika åldrar, hingstar o kunskap hos den som rider eller sköter om hästen. Därför vill man ej heller få lösa hästar vid i /urlastning eller ombyte från o till grimma.
Om du anser dig kunna garantera att du klarar av hästen i alla situationer KAN det vara OK, men av RESPEKT mot ANDRA som inte känner till dig så tar man sitt ansvar
Jo jag förstår bakgrunden till säkerhetstänktet, bara att jag inte anser att bettet är ett bra säkerhetsverktyg, i synnerhet om det samtidigt ska användas för finstämt samspel.

Araber är enligt min erfarenhet mkt känsliga o lätthanterade.

Regeln kom till av en anledning. För allas säkerhet inkl. publik

Det är ju märkligt att så många andra grenar klarar av att rida på bettlöst. Nu får man hoppa på vad man vill, men dressyr, nej det går ju icke.

Det har inte ett dugg med säkerhet att göra! Och känslighet? Känner inte ett halvblod när en fluga landar på nosryggen? Nä, dina argument köper jag inte alls.

Jag har inte ett dugg bestämt vad begreppet kontrollverkyg står för. Jag har förklarat tydligt och klart vad jag syftar på. Tom förtydligat, inte bara en gång, utan två gånger till dig.
Jamen du snurrar ju runt i din egen värld samtidigt som du vill få det till att "diskussioner" ska handla om det du menar trots dina svängningar och inget annat . Du föreläser ju för alla vad diskussionen handlar om och avser utifrån ditt eget perspektiv som svänger rätt rejält .

Eh Nej??? Tror du verkligen det bara handlar om en text? Det ligger ju en hel vetenskap bakom just den punkten.

Ja folk har försökt påstå att det går en nerv från tungan till bakbenen på hästen. Ingen kan namnet på denna nerv och kan inte visa upp en anatomisk ritning där den syns. Himla märkligt kan jag tycka.

Det är inte så svårt att bara slopa texten accepterande av bettet och skriva accepterande av hjälpgivningen istället. Tycker iaf inte jag.

Ja och ingen har lyckats visa upp en enda film som innehåller någon kvalité att tala om på en häst som utbildats bettlöst. Väldigt märkligt tycker jag. Så nej det är inte bara att byta ut ord i en text så blir det samma sak. Men att vissa tror det är jag inte ett dugg förvånad över. Av någon märklig anledning så är det bettlösemaffian. Samma maffia som aldrig lyckats hitta en enda film på det som de påstår. Inte enda film och det måste gått snart 15 år från det jag läste om det påståendet här på Buke första gången. Mycket mycket märkligt...

Ja och ingen har lyckats visa upp en enda film som innehåller någon kvalité att tala om på en häst som utbildats bettlöst. Väldigt märkligt tycker jag. Så nej det är inte bara att byta ut ord i en text så blir det samma sak. Men att vissa tror det är jag inte ett dugg förvånad över. Av någon märklig anledning så är det bettlösemaffian. Samma maffia som aldrig lyckats hitta en enda film på det som de påstår. Inte enda film och det måste gått snart 15 år från det jag läste om det påståendet här på Buke första gången. Mycket mycket märkligt...

Det är väl inte ett dugg märkligt med tanke på att man måste ha bett om man ska tävla dressyr idag. Därför rider ALLA dressyrryttare på bett.
Jag ser det snarare som väldigt logiskt.

Och åter igen, om det nu inte går att få hästen i korrekt form med bettlöst, vad är dressyrryttare så oroliga över? Om det stämmer så lär det visa sig liksom.

Det är väl inte ett dugg märkligt med tanke på att man måste ha bett om man ska tävla dressyr idag. Därför rider ALLA dressyrryttare på bett.

Och åter igen, om det nu inte går att få hästen i korrekt form med bettlöst, vad är dressyrryttare så oroliga över? Om det stämmer så lär det visa sig liksom.

Nej dressyrryttare rider med bett för att det blir för dålig kvalité utan. Det är ingen som oroar sig över det mer än domarna som redan nu klagar över den dåliga standarden. Är svårt nog redan idag att få domare att vilja döma låga klasser. Det ingår i grundutbildningen att lära sig rida med bett och därför är det en bedömningspunkt på tävling. Klarar man inte det är man inte redo för att tävla. Varför är det så svårt att fatta?

Nej dressyrryttare rider med bett för att det blir för dålig kvalité utan. Det är ingen som oroar sig över det mer än domarna som redan nu klagar över den dåliga standarden. Är svårt nog redan idag att få domare att vilja döma låga klasser. Det ingår i grundutbildningen att lära sig rida med bett och därför är det en bedömningspunkt på tävling. Klarar man inte det är man inte redo för att tävla. Varför är det så svårt att fatta?

Men alltså, varför bryr du dig överhuvudtaget över vad andra vill rida på? Vad spelar det dig för roll?

Sköt dig själv och skit i andra, det är ett uttryck som hästfolk behöver lära sig att använda mer i praktiken.

KL

Jag är ju en sån som både sysslar med frihetsdressyr/trick/problemlösning, har jobbat på travet och rider dressyr. Jag känner lite att jag har en fot i varje läger ibland.

Jag tycker det är vansinne att man inte kan hantera sin häst säkert utan att behöva leda den i bett.Men jag förstår också att det finns gott om folk som inte fattar bättre och skulle åka till tävlingsplats i grimma och tappa sin ohängda häst om inte regeln fanns.
Man måste alltid räkna med den som är mest idiotisk av alla då man reglerar saker. De ska inte kunna misslyckas och ställa till kaos.
Det kan ju ske olyckor iaf.
I dressyr så tränar man ju inte på av och på lika naturligt som om man tex rider på kor. Där måste man kunna gå mellan full energi och noll på signal.
Det finns gott om dressyrryttare som rider med handbromsen i/forcerad form och har mer energi i hästen än de eg kan förvalta. Den energin/spänningen går inte ur bara så där.
Där har ju tex western eller andra grenar med mer fart inom det engelska fördelen i att energin pyser ur hästen i rörelsen, den tillåts gå fram.
Alltså blir det inte lika stora överslagshandlingar av hästarna heller.

Jag var på en westerntävling för första gången i mitt liv i år. Jag har tränat det, för att jag ville lära mig mer om vad jag valt bort förut.. Men aldrig tävlat eller sett det ens.
Kul upplevelse när man tränsar av hästarna inne på tävlingsbanan där det också rids fram av fler ekipage, är en hjord kalvar, är uppsuttna hjälpekipage, en pickis med stolar med domare, folk till fots etc etc i tävlingsmiljö. Där skulle bettet kollas efter ritt och munnen checkas.
Drog någon häst? Visade någon häst ansats till det?
Nej..
Var de slöa? Nej, knappast. Inte när de bads om jobb. Men de stod still då de skulle.
Och ingen behövde i SM-final ledas in för att komma in på banan. ;)

Så ja.. Jag tycker man missar en del med vissa dressyrhästars fostran. Men det betyder inte att jag förespråkar bettlöst hej vilt.

Jag skulle förespråka att man lär av varann istället för att bara kasta skit.
Det är jävligt bra och praktiskt och sund för både häst och människa att hästen kan tagga ner även om den också kan tagga upp.
Annars blir inte heller dressyren vacker tycker jag. Balans..

KL

Jag är ju en sån som både sysslar med frihetsdressyr/trick/problemlösning, har jobbat på travet och rider dressyr. Jag känner lite att jag har en fot i varje läger ibland.

Jag tycker det är vansinne att man inte kan hantera sin häst säkert utan att behöva leda den i bett.Men jag förstår också att det finns gott om folk som inte fattar bättre och skulle åka till tävlingsplats i grimma och tappa sin ohängda häst om inte regeln fanns.
Man måste alltid räkna med den som är mest idiotisk av alla då man reglerar saker. De ska inte kunna misslyckas och ställa till kaos.
Det kan ju ske olyckor iaf.
I dressyr så tränar man ju inte på av och på lika naturligt som om man tex rider på kor. Där måste man kunna gå mellan full energi och noll på signal.
Det finns gott om dressyrryttare som rider med handbromsen i/forcerad form och har mer energi i hästen än de eg kan förvalta. Den energin/spänningen går inte ur bara så där.
Där har ju tex western eller andra grenar med mer fart inom det engelska fördelen i att energin pyser ur hästen i rörelsen, den tillåts gå fram.
Alltså blir det inte lika stora överslagshandlingar av hästarna heller.

Jag var på en westerntävling för första gången i mitt liv i år. Jag har tränat det, för att jag ville lära mig mer om vad jag valt bort förut.. Men aldrig tävlat eller sett det ens.
Kul upplevelse när man tränsar av hästarna inne på tävlingsbanan där det också rids fram av fler ekipage, är en hjord kalvar, är uppsuttna hjälpekipage, en pickis med stolar med domare, folk till fots etc etc i tävlingsmiljö. Där skulle bettet kollas efter ritt och munnen checkas.
Drog någon häst? Visade någon häst ansats till det?
Nej..
Var de slöa? Nej, knappast. Inte när de bads om jobb. Men de stod still då de skulle.
Och ingen behövde i SM-final ledas in för att komma in på banan. ;)

Så ja.. Jag tycker man missar en del med vissa dressyrhästars fostran. Men det betyder inte att jag förespråkar bettlöst hej vilt.

Jag skulle förespråka att man lär av varann istället för att bara kasta skit.
Det är jävligt bra och praktiskt och sund för både häst och människa att hästen kan tagga ner även om den också kan tagga upp.
Annars blir inte heller dressyren vacker tycker jag. Balans..

I hoppningen har man löst det med att man får rida på vad man vill så länge man har kontroll, det borde ju gå att ha en liknande text på dressyrsidan kan jag tycka?

Men alltså, varför bryr du dig överhuvudtaget över vad andra vill rida på? Vad spelar det dig för roll?

Sköt dig själv och skit i andra, det är ett uttryck som hästfolk behöver lära sig att använda mer i praktiken.

Jag förstod att dina argument tog slut där...
Vad har detta med mig att göra? Jag skiter fullständigt i vad folk rider på men nu får man inte tävla på bettlöst och det är det vi diskuterar i denna tråden, har du inte fattat det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar