KL
Jag är ju en sån som både sysslar med frihetsdressyr/trick/problemlösning, har jobbat på travet och rider dressyr. Jag känner lite att jag har en fot i varje läger ibland.
Jag tycker det är vansinne att man inte kan hantera sin häst säkert utan att behöva leda den i bett.Men jag förstår också att det finns gott om folk som inte fattar bättre och skulle åka till tävlingsplats i grimma och tappa sin ohängda häst om inte regeln fanns.
Man måste alltid räkna med den som är mest idiotisk av alla då man reglerar saker. De ska inte kunna misslyckas och ställa till kaos.
Det kan ju ske olyckor iaf.
I dressyr så tränar man ju inte på av och på lika naturligt som om man tex rider på kor. Där måste man kunna gå mellan full energi och noll på signal.
Det finns gott om dressyrryttare som rider med handbromsen i/forcerad form och har mer energi i hästen än de eg kan förvalta. Den energin/spänningen går inte ur bara så där.
Där har ju tex western eller andra grenar med mer fart inom det engelska fördelen i att energin pyser ur hästen i rörelsen, den tillåts gå fram.
Alltså blir det inte lika stora överslagshandlingar av hästarna heller.
Jag var på en westerntävling för första gången i mitt liv i år. Jag har tränat det, för att jag ville lära mig mer om vad jag valt bort förut.. Men aldrig tävlat eller sett det ens.
Kul upplevelse när man tränsar av hästarna inne på tävlingsbanan där det också rids fram av fler ekipage, är en hjord kalvar, är uppsuttna hjälpekipage, en pickis med stolar med domare, folk till fots etc etc i tävlingsmiljö. Där skulle bettet kollas efter ritt och munnen checkas.
Drog någon häst? Visade någon häst ansats till det?
Nej..
Var de slöa? Nej, knappast. Inte när de bads om jobb. Men de stod still då de skulle.
Och ingen behövde i SM-final ledas in för att komma in på banan.
Så ja.. Jag tycker man missar en del med vissa dressyrhästars fostran. Men det betyder inte att jag förespråkar bettlöst hej vilt.
Jag skulle förespråka att man lär av varann istället för att bara kasta skit.
Det är jävligt bra och praktiskt och sund för både häst och människa att hästen kan tagga ner även om den också kan tagga upp.
Annars blir inte heller dressyren vacker tycker jag. Balans..