Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar också varför det aldrig är människor som lyckas utbilda sina hästar till svårklass på bett som helt plötsligt tycker man måste få tävla bettlöst.

Av de som kommer till mig och vill träna och har mycket åsikter kring att hästen antingen mååååste gå med stång eller ha bettlöst så är det i stort sett uteslutande de som har mindre kunskap som har de här åsikterna kring bett.
Och då menar jag inte bara tävlingsresultat. För jag skiter fullständigt i om man tävlar eller inte. Jag menar om man kan utbilda hästar och rida dressyr.

läs vad alla skriver, det finns en bedömningspunkt som heter accepterande av bettet.
I Lätt B och högre klasser står det så ("accepterande av bettet") i programmet. Men var står det hur det ska bedömas? Vad ska ge plus resp. vad ska ge minus? Efter vilka regler ska domaren avgöra om hästen accepterat bettet?
Någon av de "alla" som skriver att bedömningspunkten finns kan väl svara på detta.

Ja, vi sitter alltså inte i Sverige och extremsågar i låg position a la vid bogen eller a la fransk höjd hand i de tygeltagen de höjer i den gamla franska skolan.
De flesta får lära sig att ha handen lagom buren och det döms ju liksom i dressyren hur man sitter..
Om ryttaren höjer handen från en normal position kommer trycket att flyttas mot mungipan och bli mindre mot tunga/laner. Se bilderna 1, 3 och 4 nedan.
pk_zeichnung1.jpg

Bilden finns också på sidan http://www.philippe-karl.com/news/16/3/438/les-lecons-de-la-equilibre

Jag tror inte på att det skulle finnas någon "nerv" som många hävdat högt och ljudligt även i tidigare trådar som gör det omöjligt att få hästen att "gå rätt/utbildas rätt" bettlöst. Jag tror nog att en skicklig ryttare skulle kunna åstadkomma det bettlöst, men jag tänker inte ge mig in i den diskussionen då jag inte har tillräckligt på fötterna ;)

Det jag däremot förfasas över i denna tråd är att det skulle vara någon norm att majoriteten av hästar skulle ta skada av bettet. Dock är jag fullt och fast övertygad om att mååånga hästar tar skada av "handridning", vi är för många amatörer helt enkelt som inte kan rida hästen ordentligt utan tar hjälp av handen via bettet att kompensera våra brister. Därför tycker jag det är viktigt att man ska rida med bett i tävlingar för att man verkligen ska kunna bli bedömd på hur man kan hantera bettet. Därtill att man rider för en duktig tränare som övervakar att man inte handrider. Jag hade nog lätt kunna sabba en hästmun om inte min tränare varit på mig, men att skapa en fraktur vete fan. Rider på hackamore ibland för att spara munnen och verkligen bli medveten om mina brister och min handridning men väldigt sällan för jag vill verkligen rida med bett och göra det rätt. Och jag vill tävla dressyr. Och i dressyr tävlar man med bett. Punkt.

Sen vill jag också ge @tuaphua en stor eloge för inlägg med fakta och en alltid lika trevlig ton :bow:.

Men ärligt fortfarande Brille ? Ingen har någonsin i tråden inte uppmärksammat att "skador med bett" är inte sällande förekommande utan ett problem ! Det är fortfarande inte FRAKTURER .
Varför hänger du upp dig så på ordet frakturer? Det har beskrivits ett antal gånger i tråden. Och ja, det är faktiskt just FRAKTURER som pratas om då.

Problemet blir ju då det går ut över hästarna. Och det kan det göra med både bett och bettlöst.

Jag är ingen sån som håller i traditioner bara för att, jag skiter också i vad andra gör. Jag gör det jag tycker funkar och så får andra tycka vad de vill om det.

Jag rider gärna bettlöst ibland för att checka av vissa saker eller för att bara larva mig.
Jag har studerat olika bettlösa metoder för att jag är nyfiken. Och då också testat dem så klart och på olika hästar utbildade enligt olika skolor.

För mig och många andra så är bettet något som underlättar skolningen om man vill satsa på utbildning som kan leda till svårklass-rörelser.
Har man mål a la LA eller likn så är det inte lika kinkigt.

Man måste också skilja på bettlöst och bettlöst. De verkar ju himla olika.

Läser man på om biomekanik så förstår man att bettet har en pivoteringspunkt.
Läser man på om dressyr, hästutbildning och nervsystem etc så förstår man hur man med bettet kan arbeta annorlunda än med bettlösa iom att de har en annan pivoteringspunkt. Precis som stången har en annan effekt.
Det är den här pivoteringspunkten som gör det lättare att utbilda hästar.

Att hästen skulle ha en nerv som går via mun till bakhov är bullcrap. Däremot får man pivoteringspunkten fram och ut med halsen om man nyttjar den rätt och då kan man använda sig av den böjningsreflex som faktiskt finns: en punkt på hästens sida som OM hästen är lösgjord och eftergiven kan göra att reflexen böjning verkligen sas går igenom. Dvs det blir en reaktion där inner höft kommer fram och ytter bak kliver lite mer in mot där man vill ha dem i sluta. Svansen följer också med.
Iom att man förr red med indirekta tygeltag träffade tygeln på sin väg från hästens mun till ryttarens hand den punkten. Så böjde man dem och det var signalen för sluta om man tog det snäppet längre.
Det kan man göra i bettlöst med, böjningen.
Men den riktiga samlingen kräver att hästen har rätt pivoteringspunkt och halsen kommer ur manken i rätt form.

För mig är det otroligt viktigt att ta tag i sin ridning istället för att byta till bettlöst om man nu vill lära sig. Precis som det gäller vid uppbetsling/hjälptyglar.
Jag har Inte någonstans skrivit att det funnits en Nerv???? Från mun till bakhov!!!Ej heller att det är till för böjning någonstans mer än i bakbenens leder.
Har man sug o bjudning kan man signalera att bromsa upp bakbenen en bråkdels sekund- halvhalt/ avstämning för att få den lite undersatt o i bättre balans. På samma sätt som en kram på yttertygeln på böjt spår eller skolor får den att vänta o därmed samla sig lite. Det blir ngt man lär in. Responser via hjärnan som en hjälp för att byta galopp, avsaktning, passage eller rent utav en skänkelhjälp mm. Allt hänger ihop. Röda tråden.
Vi som rider enligt TR tränger sällan för att tvinga till böjning i nacken. Måhända är det fel.
Det går inte att rida med en mjuk kontakt/ sug på ngt bettlöst. Kommunikationen kan ej heller då ske med finlir D kan inte säga -vänta vänta o därmed inte utbilda den med timing. Brilles skola att försöka lyfta upp huvudet o tvinga in rumpan med hjälp av otaliga ryggningar går inte heller hela vägen

Jag har Inte någonstans skrivit att det funnits en Nerv???? Från mun till bakhov!!!Ej heller att det är till för böjning någonstans mer än i bakbenens leder.
Har man sug o bjudning kan man signalera att bromsa upp bakbenen en bråkdels sekund- halvhalt/ avstämning för att få den lite undersatt o i bättre balans. På samma sätt som en kram på yttertygeln på böjt spår eller skolor får den att vänta o därmed samla sig lite. Det blir ngt man lär in. Responser via hjärnan som en hjälp för att byta galopp, avsaktning, passage eller rent utav en skänkelhjälp mm. Allt hänger ihop. Röda tråden.
Vi som rider enligt TR tränger sällan för att tvinga till böjning i nacken. Måhända är det fel.
Det går inte att rida med en mjuk kontakt/ sug på ngt bettlöst. Kommunikationen kan ej heller då ske med finlir D kan inte säga -vänta vänta o därmed inte utbilda den med timing. Brilles skola att försöka lyfta upp huvudet o tvinga in rumpan med hjälp av otaliga ryggningar går inte heller hela vägen

Jag har heller inte skrivit att du skrivit det. Det var någon av bettmotståndarna som påstod att det skrivits. Alltså bemötte jag det och sa att jag inte vet om någon sådan nerv.
Jag tror inte de skrev att du skrivit det heller..

Det där påståendet vet jag är rakt igenom felaktigt på alla sätt och vis. Det går alldeles utmärkt att ha lätt kontakt med sidepull som är det bettlösa jag oftast rider på.

Att rida .ja, men att utveckla hästens gångarter o utbilda den högre. Nej.
Återigen så araber Mkt mer känsliga.
Jag har kunnat rida ut. Utan krav i grimma tom haft handhäst, men nu utgår vi från tävlingsdressyr

Att rida .ja, men att utveckla hästens gångarter o utbilda den högre. Nej.
Återigen så araber Mkt mer känsliga.
Jag har kunnat rida ut. Utan krav i grimma tom haft handhäst, men nu utgår vi från tävlingsdressyr
Jag har ett halvblod som jag ridit dresssyr på. Utbildad svår dressyr på bettlöst, innan jag skolade om henne. Och jag vet att jag inte är den enda. Det sitter i ryttarens fantasi och vilja, inte i utrustningen.

Det är väl solklart uppenbart och du har fått mkt tydligt till dig varför . Men visst - trots det om du insisterar så tar jag med intresse emot källa på ditt idoga hävdande om FRAKTURER .
Men nu räcker det väl med tjat om källor... Läs källorna jag länkat istället för att fråga efter fler när jag till och med länkat en större källhänvisning på närmare 30 olika länkar, både text, bild och video.
Och tycker du inte att källorna är vetenskapliga nog, hitta något mer vetenskapligt som talar för bett i så fall.

Jag har ett halvblod som jag ridit dresssyr på. Utbildad svår dressyr på bettlöst, innan jag skolade om henne. Och jag vet att jag inte är den enda. Det sitter i ryttarens fantasi och vilja, inte i utrustningen.
Svår dressyr. Vems definition?
Är den då tävlad eller går den inte att rida med bett?
I svår dressyr ska den byta i vartannat, göra saxen o mkt annat- med
Kvalitet

Men nu räcker det väl med tjat om källor...länen.
källorna jag länkat istället för att fråga efter fler när jag till och med länkat en större källhänvisning på närmare 30 olika länkar, både text, bild och video.
Och tycker du inte att källorna är vetenskapliga nog, hitta något mer vetenskapligt som talar för bett i så fall.
Jag har på mina 40 år i branschen inte ens hört talas om ngn som fått den minsta lilla fraktur i lanen.
Besvär av vargtänder eller påverkan på första molarerna däremot.
Det första tecknet på dålig ridning är dock mungipan.
Tränsbett idag belastar o därmed fördelar tryck på mungipa, LAN samt tunga.
Sitter bettet för lågt o hästen då irriteras av bettet kan tolkas som att den inte gillar bettet.
Sen jag började rida fick man lära sig astt ha bettet ngt högre på en unghäst o ha nosgrimma som bara gör att den inte lära sig att sätta tungan över bettet o inte kan gapa för Mycket

Senast ändrad:
Men nu räcker det väl med tjat om källor... Läs källorna jag länkat istället för att fråga efter fler när jag till och med länkat en större källhänvisning på närmare 30 olika länkar, både text, bild och video.
Seriöst ?

Har du verkligen läst vad jag skrivit och vad du svarat tidigare ?

Det är allmänt etablerat som sagt sen tidigare att bett kan orsaka skador i munnen alltför ofta. Dock är det inte frakturer det då handlar om eller ditt påstående att 70% någonting hästar har FRAKTURER i munnen.

Vad jag vill minnas sen du någonsin började skriva på buke så är din övetygelse att hästar ska ridas utan bett och med halsring och div annat, ngt annat finns inte i din värld så vad du gör på tävlingsdressyr forumet fattar jag inte öht framför allt inte när du är så dåligt insatt i vad det är du strider emot samtidigt som du hävdar saker som blir absurda, oavsett vad du får för väl grundade motresponser.

Svår dressyr. Vems definition?
Är den då tävlad eller går den inte att rida med bett?
I svår dressyr ska den byta i vartannat, göra saxen o mkt annat- med
Kvalitet
Jag vet mycket väl vad som ska uppfyllas. Nej hon tävlades aldrig på grund av bett-tvånget, men hon ville heller inte ha ett bett i sin mun. Så det är inte bara araber som är (eller kan bli) känsliga.

Jag har på mina 40 år i branschen inte ens hört talas om ngn som fått den minsta lilla fraktur i lanen.
Besvär av vargtänder eller påverkan på första molarerna däremot.
Det första tecknet på dålig ridning är dock mungipan.
Tränsbett idag belastar o därmed fördelar tryck på mungipa, LAN samt tunga.
Sitter bettet för låt o hösten då irriteras av bettet kan tolkas som att den inte gillar bettet.
Sen jag börjhade rida fick man läöra sig astt ha bettet ngt högre på en unghäst o ha nosgrimma som bara gör att den inte lär sig att sätta tungan över bettet o inte kan gapa för Mycket
Så det var aldrig någon som ifrågasatte varför hästen gapade?

Det kan hända innan hästen lärt sig absolut basic. Vad man vill.
Man använder även rösten- det som den redan förstår.

Jag vet mycket väl vad som ska uppfyllas. Nej hon tävlades aldrig på grund av bett-tvånget, men hon ville heller inte ha ett bett i sin mun. Så det är inte bara araber som är (eller kan bli) känsliga.
Vem gjorde då bedömningen att den "gick svår dressyr"?.

Det or sällan eller aldrig bettet som felar, utan brister hos ryttaren.
Avsaknad av känslighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Offentliga verksamheter
  • Roliga saker som barn säger